Gå til innhold

Hvilken oppløsning har de fleste?

Anbefalte innlegg

Gjest skjermoppløsning
Skrevet

Hvilken skjermoppløsning har de fleste? Finnes det en nettside der dette står?

Vet at de fleste før hadde 800x600, men det er jo en stund siden.

Noen som vet?

Skrevet

1024x768 har jeg på jobbskjermen, hva jeg har hjemme er jeg ikke sikker på.

Gjest skjermoppløsning
Skrevet

det er en ganske jevn fordeling mellom 800 og 1024: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Hvis du lager webside er det med andre ord en dårlig ide å optimere for en bestemt oppløsning. Lag heller sider som fungerer for alle :)

Hva mener du da?

Jeg tenker på grafikken som kanskje ikke bør overstige 800 i bredden.

Siden jeg lager skal være enkel slik at kunden selv kan oppdatere den.

Skrevet

Hva mener du da?

Jeg tenker på grafikken som kanskje ikke bør overstige 800 i bredden.

Siden jeg lager skal være enkel slik at kunden selv kan oppdatere den.

De fleste nettsteder holder seg til en bredde på max. 760 px. Dette er standardbredden du f.eks ser her på DOL, og på de aller fleste nettaviser og lignende. Mange nettaviser har riktignok begynt å ha en spalte med reklame utenfor disse 760 pikslene, men alt innholdet er innenfor 760.

Enda bedre er det om du kan lage en side som vises godt på enda mindre oppløsninger - nå etterhvert blir det mer og mer vanlig å surfe med PDA eller mobiltelefon med innebygget nettleser. Se f.eks på http://www.w3.org/ - gjør vinduet større og mindre og se hvordan bredden på innholdet tilpasser seg bredden på vinduet. Hvis du går for en slik løsning risikerer du ingenting, da blir det bra for alle uansett skjermstørrelse.

Gjest skjermoppløsning
Skrevet

De fleste nettsteder holder seg til en bredde på max. 760 px. Dette er standardbredden du f.eks ser her på DOL, og på de aller fleste nettaviser og lignende. Mange nettaviser har riktignok begynt å ha en spalte med reklame utenfor disse 760 pikslene, men alt innholdet er innenfor 760.

Enda bedre er det om du kan lage en side som vises godt på enda mindre oppløsninger - nå etterhvert blir det mer og mer vanlig å surfe med PDA eller mobiltelefon med innebygget nettleser. Se f.eks på http://www.w3.org/ - gjør vinduet større og mindre og se hvordan bredden på innholdet tilpasser seg bredden på vinduet. Hvis du går for en slik løsning risikerer du ingenting, da blir det bra for alle uansett skjermstørrelse.

Ja, men jeg har laget et bilde som strekker seg over hele siden, som her på DOL. Så nå sitter jeg og lurer på om jeg må forminske den, siden den er 1024.

Huff, jeg vet ikke hva jeg skal velge. Og jeg er tilhenger av å utnytte siden også, eller er det jo poengløst å ha så stort skjermbilde egentlig.

Men om jeg beholder den slik som den er må jo de med mindre oppløsning scrolle om de vil se hele bredden...

Skrevet

Ja, men jeg har laget et bilde som strekker seg over hele siden, som her på DOL. Så nå sitter jeg og lurer på om jeg må forminske den, siden den er 1024.

Huff, jeg vet ikke hva jeg skal velge. Og jeg er tilhenger av å utnytte siden også, eller er det jo poengløst å ha så stort skjermbilde egentlig.

Men om jeg beholder den slik som den er må jo de med mindre oppløsning scrolle om de vil se hele bredden...

Jeg ville nok absolutt forminsket bildet til max. 760 piksler i bredden. Fire av ti nettbrukere har fremdeles 800px eller lavere skjermbredde, og det er lite som er så irriterende som å måtte scrolle fram og tilbake for å se innholdet på siden.

Men det du eventuelt kan gjøre hvis du vil utnytte hele skjermbredden er å gjøre grafikken til en del av en ikke-grafisk helhet, slik at innholdet får variabel bredde (dvs at de med høyere oppløsning ser mer enn bare bakgrunnsbildet)

Det er løsningen som er brukt her: http://goth.no/ - bildet øverst er 612 piksler (for at det skal bli plass til søkefeltet ved siden av), men bakgrunnsfargen er svart, slik at siden utvider seg med sidebredden. Da utnytter man hele bredden samtidig som man ikke stenger ute de mange med 800px og lavere oppløsning.

Skrevet

Jeg ville nok absolutt forminsket bildet til max. 760 piksler i bredden. Fire av ti nettbrukere har fremdeles 800px eller lavere skjermbredde, og det er lite som er så irriterende som å måtte scrolle fram og tilbake for å se innholdet på siden.

Men det du eventuelt kan gjøre hvis du vil utnytte hele skjermbredden er å gjøre grafikken til en del av en ikke-grafisk helhet, slik at innholdet får variabel bredde (dvs at de med høyere oppløsning ser mer enn bare bakgrunnsbildet)

Det er løsningen som er brukt her: http://goth.no/ - bildet øverst er 612 piksler (for at det skal bli plass til søkefeltet ved siden av), men bakgrunnsfargen er svart, slik at siden utvider seg med sidebredden. Da utnytter man hele bredden samtidig som man ikke stenger ute de mange med 800px og lavere oppløsning.

goth.no var et litt dårlig eksempel å komme med fra deg som bruker opera Citoyen. Her hos meg ser siden helt annerledes ut i Opera enn i IE, det som er på sida i IE syns jo ikke i Opera.

Eller er det fiksa på i nyeste versjon?

Skrevet

goth.no var et litt dårlig eksempel å komme med fra deg som bruker opera Citoyen. Her hos meg ser siden helt annerledes ut i Opera enn i IE, det som er på sida i IE syns jo ikke i Opera.

Jøss, jeg høres jo nesten sur ut.

Hjelper det på med litt :);) og :o og en liten :P eller?

Hehe...

Ikke det at jeg hadde tenkt å lese så mye på den sida liksom.

Skrevet

Hva er det du sikter til? goth.no ser identisk ut for meg både i Opera og i IE, og det har den gjort gjennom alle versjonene jeg har brukt mens siden har vært aktiv...

Skrevet

Hva er det du sikter til? goth.no ser identisk ut for meg både i Opera og i IE, og det har den gjort gjennom alle versjonene jeg har brukt mens siden har vært aktiv...

(og det samme gjelder forøvrig Mozilla/Firefox)

Skrevet

Vel, her ser det forskjellig ut. Hehe...

Men saken er iallefall det at det hvite feltet går så langt ut til høyre i Operaen min at jeg kun ser 1 bokstav av det som står i høyre kolonne.

Men det kan godt hende det er min Opera som er litt syk.

Kan godt sende deg screenshots på mail. :P

Skrevet

Vel, her ser det forskjellig ut. Hehe...

Men saken er iallefall det at det hvite feltet går så langt ut til høyre i Operaen min at jeg kun ser 1 bokstav av det som står i høyre kolonne.

Men det kan godt hende det er min Opera som er litt syk.

Kan godt sende deg screenshots på mail. :P

Sært. Hvilken versjon?

Skrevet

7.0

Den er jo halvannet år gammel.. oppgrader til 7.5, du :)

Skrevet

Den er jo halvannet år gammel.. oppgrader til 7.5, du :)

Jo, har bare ikke kommet så langt.

Har til og med installasjonsfila liggende når jeg tenker etter.

Trenger jeg å bekymre meg for all mailen min, eller hopper den pent over uten at jeg gjør noe som helst?

Skrevet

Jo, har bare ikke kommet så langt.

Har til og med installasjonsfila liggende når jeg tenker etter.

Trenger jeg å bekymre meg for all mailen min, eller hopper den pent over uten at jeg gjør noe som helst?

Det er en del endringer i mailklienten, så det er sikkert lurt å ta backup for sikkerhets skyld. 7.5 installerer seg som standard i en ny katalog (nettopp for å unngå eventuelle problemer) - la den gjøre det, og så kopierer du hele mail-mappen fra den gamle over til den nye. Da har du fremdeles en kopi tilfelle noe skulle skje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...