Gå til innhold

Hvordan holde vinglasset?

Anbefalte innlegg

Gjest Daisy
Skrevet

Hva er korrekt? Å holde det i stetten eller kan man ha fingrene rundt selve glasset?

Gjest i stetten
Skrevet

Man skal holde i stetten for ikke å varme opp glasset og da innholdet.

Skrevet

Man skal holde i stetten for ikke å varme opp glasset og da innholdet.

Uansett om det er rød eller hvit? Hvit skal jo være kald, men den røde er best temperert.

Gjest i stetten
Skrevet

Uansett om det er rød eller hvit? Hvit skal jo være kald, men den røde er best temperert.

Ja, man vil uansett varme opp glasset. Og varm hvitvin er jo ikke godt, og overvarm rødvin er heller ikke noe særlig.

Nå er det jo ikke all hvitvin som skal serveres kald heller, og ikke all rødvin som skal være romtemperert heller.

Men man skal altså prøve å holde vinen omtrent på den tempen den er servert. Og da skal man holde i stetten :)

En annen ting er at det ikke er så bekvemt å holde i selve stetten. Og om man sitter til bords er det jo ikke så nøye heller, da man ikke holder i glasset hele tiden og vinen blir jo ikke oppvarmet da.

Gjest Daisy
Skrevet

Ja, man vil uansett varme opp glasset. Og varm hvitvin er jo ikke godt, og overvarm rødvin er heller ikke noe særlig.

Nå er det jo ikke all hvitvin som skal serveres kald heller, og ikke all rødvin som skal være romtemperert heller.

Men man skal altså prøve å holde vinen omtrent på den tempen den er servert. Og da skal man holde i stetten :)

En annen ting er at det ikke er så bekvemt å holde i selve stetten. Og om man sitter til bords er det jo ikke så nøye heller, da man ikke holder i glasset hele tiden og vinen blir jo ikke oppvarmet da.

Men hvis man står med en velkomstdrink/champagne, skal man holde i stetten?

Skrevet

Korrekt at man skal holde i stetten. Men det er ingen andre her som har fått med seg den egentlige grunnen. Den er så enkel at, i barokken (eller når det nå enn var), så var folk så neddynket av parfyme over hele kroppen at glass med stett ble laget slik at de kunne holde glasset uten å kline parfyme langs kanten av glasset. Parfyme smaker som kjent sjelden særlig godt.

"............................."

Gjest i stetten
Skrevet

Men hvis man står med en velkomstdrink/champagne, skal man holde i stetten?

Ja, den er jo kald som oftest og den blir veldig fort varm.

Men for all del, om man ikke greier å holde stetten, så hold i glasset. Så nøye er det jo egentlig ikke :)

Mange føler seg også veldig dum om de holder i stetten, da folk flest holder i klokken. Ikke alle som har fått med seg at man skal holde i stetten.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest svarene du har fått til nå, så du vet det vel allerede..

Et vinglass skal ikke holdes i klokken, kun i stetten..

Hovedgrunnen til dette er at vinen ikke skal få økt temperatur pga varme fra hendene dine..

Ellers så er det av praktiske hensyn, som at fingrene er i veien for å kunne betrakte vinens utseende o.l..

Skrevet

Korrekt at man skal holde i stetten. Men det er ingen andre her som har fått med seg den egentlige grunnen. Den er så enkel at, i barokken (eller når det nå enn var), så var folk så neddynket av parfyme over hele kroppen at glass med stett ble laget slik at de kunne holde glasset uten å kline parfyme langs kanten av glasset. Parfyme smaker som kjent sjelden særlig godt.

"............................."

Intr. info du hadde der, Prozak...det hørte jeg ingenting om da jeg tok fagbrev.. Men klart...i vinens verden er det mye mystikk..og også mange myter...

Mvh

Skrevet

Ja, den er jo kald som oftest og den blir veldig fort varm.

Men for all del, om man ikke greier å holde stetten, så hold i glasset. Så nøye er det jo egentlig ikke :)

Mange føler seg også veldig dum om de holder i stetten, da folk flest holder i klokken. Ikke alle som har fått med seg at man skal holde i stetten.

Jeg er ikke enig.. Folk flest holder i stetten..det var vel det du mente å si?

Skrevet

Et vinglass full av fete fingermerker ser ikke fint ut. En skal derfor holde i stetten.

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg er ikke enig.. Folk flest holder i stetten..det var vel det du mente å si?

Jeg ser mange som holder i glasset, men mente at det var stetten som var riktig. Derfor lurte jeg...

ShitDiddelyDo
Skrevet

I stetten, men etter et visst antall glass med vin blir det vanskelig å balansere vinen på denne måten, og man må gå mer udannet til verks.

Gjest malun
Skrevet

Jepp, men jaggu er det mange som serverer rødvinen altfor varm.

Temperert er ikke det samme som norsk romtemperatur.

*grøss*

Skrevet

I stetten, men etter et visst antall glass med vin blir det vanskelig å balansere vinen på denne måten, og man må gå mer udannet til verks.

Nettopp. Det er stor fare for å få sånn schwung *kremt* på glasset etter en tid, og da er det mye bedre å holde i klokken enn å vippe alt rundt bare fordi en skal holde i stetten.

(Joda, jeg holder helst i glasset, blir så vinglete ellers)

mariaflyfly
Skrevet

Nettopp. Det er stor fare for å få sånn schwung *kremt* på glasset etter en tid, og da er det mye bedre å holde i klokken enn å vippe alt rundt bare fordi en skal holde i stetten.

Pst! For mye Ripassa allerede? :oP

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er vrient.

Neste helg skal jeg dra på meg dressen og stilfullt innta et bryllup, og når man sitter der i en dyr dress, oppstaset og redd for å søle grusomt under middagen, så holder man i glasset. Eventuelt ber om flaska så man kan kutte ut dette unødvendige mellomleddet som glasset tross alt er.

Skrevet

Pst! For mye Ripassa allerede? :oP

Nei, har ikke begynt ennå, faktisk. Tenkte bare litt *eh, kremt* framover ikveld ;)

Fikk besøk av noen som spiste sammen med oss, og pga. kjøring osv så ble det til at vi droppet vinen akkurat da (litt kjipt å sitte å kose seg bare oss to, når de andre måtte stå over). Men nå skal vi åpne den hvert øyeblikk...og spise resten av pizzaen som er igjen.

:) :)

Skrevet

Det er vrient.

Neste helg skal jeg dra på meg dressen og stilfullt innta et bryllup, og når man sitter der i en dyr dress, oppstaset og redd for å søle grusomt under middagen, så holder man i glasset. Eventuelt ber om flaska så man kan kutte ut dette unødvendige mellomleddet som glasset tross alt er.

Du kan jo prøve å holde mest i stetten, og bare støtte litt på glasset med en finger eller to. Litt som om du kjærtegner glasset, liksom - fordi vinen var så god.

Kanskje det funker bedre, og kanskje det ikke blir langt like mye merke til som hvis du kun holder i klokken på glasset?

;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...