Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da det grydde av dag den 6. juni 1944, var det overskyet og guffent på strendene der et av den moderne tids største militære operasjon skulle gå av stabelen. Hele natten hadde amerikanske, kanadiske og engelske styrker fløyet inn over Normandie og hoppet ut bak Atalanterhavsvollen for å gi støtte til marine, infantri og kavaleri som kom fra sjøsiden. Tilsammen 175 tusen mann deltok i denne avgjørende fasen av annen verdenskrig, som var begynnelsen til slutten på Det Tredje Rike.

Om noen dager skriver vi 6. juni 2004, og uansett vær skal vi markere 60-årsdagen for disse begivenhetene. Jeg har tidligere vært med og feiret våre lokale hedersmenn- og kvinner som kjempet mot nazismen her hjemme, men denne gangen skal jeg være tilstede der den offisielle begynnelsen til slutten fant sted; Normandie. Selvsagt skal det besøkes andre steder også, Bastogne, Ardennerskogen, Arnhem, Foy, Neunen og den berømte Nijmegen Bridge, kanskje også Remagen, hvis tiden strekker til.

Bare ordene vekker assosiasjoner; Normandie...Utah, Omaha, Sword, Juno og Gold, kodenavnene på strendene som skulle bli skueplass for kamper som er beskrevet i filmer, bøker og TV-serier, kanskje mer enn noen annen begivenhet under annen verdenskrig. Saving Private Ryan, Band of Brothers, navn som Trevor-Howard, Toland, Horwath og Ambrose har levendegjort scenariene i sine skildringer og holdt menneskelig heltemot og offervilje i hevd.

Jeg føler at jeg skylder de som kjempet og døde her å være tilstede og vise dem respekt og takknemlighet. Ikke noe pompøs ekstravaganse, kun en stille markering og takk, slik jeg fikk sagt takk til Oddmund og Peder Morset for deres vilje til å ofre alt på frihetens alter. Vi skylder disse heltene å ta vare på den friheten de kjempet og døde for, for det er det beste minnesmerke de kan få.

Og selvsagt skal det materialet som samles fra turen brukes i skolen. Vi tar tross alt ut barna i tre uker for denne turen, og det vi tar med oss tilbake skal deles med skolen de går på. Det vil nok skille seg fra Ole Koppreitans Marcuse-turnéer, både i form og innhold, men det er kanskje like bra. Jeg vil gjerne bringe videre det mine skolelærere ga meg, et verdisyn som jeg ikke har noen intensjoner om å gå på akkord med. Jeg vil fortelle alle og enhver som har ører at fred uten frihet er et meningsløst konsept.

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• Mr Kahn

20

• Kakel

7

• Grip

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du trenger ikke gå 60 år tilbake i tid.

Du kan bare se på den israelske statsterrorismen mot palestinere. Den skjer i år 2004.

Skrevet

Du kan bare se på den israelske statsterrorismen mot palestinere. Den skjer i år 2004.

Du passer ikke inn i dette årtusenet, sør. Dine helter gikk ut på dato i 1989, og Allah er en dårlig erstatning. Sånne som deg ler vi av.

Skrevet

Du passer ikke inn i dette årtusenet, sør. Dine helter gikk ut på dato i 1989, og Allah er en dårlig erstatning. Sånne som deg ler vi av.

Ingen argumenter nå heller?

Skrevet

Ingen argumenter nå heller?

En argumenterer bare mot argumenter, ikke mot retorikk uten syntese.

Skrevet

En argumenterer bare mot argumenter, ikke mot retorikk uten syntese.

Ah!

Så det var altså intet i ditt innlegg som var verd å kommentere.

Det var alstå bare enda et forsøk på å snakke om hva som skjedde for 60 år siden, for å fjerne fokus fra Israels statsterrorisme i dag.

Skrevet

Ah!

Så det var altså intet i ditt innlegg som var verd å kommentere.

Det var alstå bare enda et forsøk på å snakke om hva som skjedde for 60 år siden, for å fjerne fokus fra Israels statsterrorisme i dag.

Jeg synes det er fint at du velger nettopp denne tråden til å fremme dine vulgærmarxistiske analysemodeller, for fred og frihet er ikke noen selvfølge som kommer av seg selv.

Men dette skal vi gi skoleelevene en innføring i, hvordan historien henger sammen og hvorfor vi kan sitte her i frie Norge, uten annet kommunistpakk enn de som streiker og terroriserer ikke-organiserte på arbeidsplassene. Deres tid er snart omme.

Skrevet

Jeg synes det er fint at du velger nettopp denne tråden til å fremme dine vulgærmarxistiske analysemodeller, for fred og frihet er ikke noen selvfølge som kommer av seg selv.

Men dette skal vi gi skoleelevene en innføring i, hvordan historien henger sammen og hvorfor vi kan sitte her i frie Norge, uten annet kommunistpakk enn de som streiker og terroriserer ikke-organiserte på arbeidsplassene. Deres tid er snart omme.

Ingen "normale mennesker" tviler på grusomhetene som skjedde for 1940 årene.

Poenget er bare at Israel bedriver mye av det samme i Gaza i 2004.

Skrevet

Jeg vil nå heller si at de forsvarer seg mot det samme.

Nazisme og islam er jo to alen av samme stykke, så det er ikke det minste rart at Israel har gir sikkerhet for landets borgere høy prioritet.

Skrevet

men dit vil ikke jeg være med på ferie....:-)

Det er da vel greit å dra på ferie til Normandie og ta med seg de viktigste hendelsene der - OG samtidig være opptatt av dagens politiske situasjon? -

Vi skal også til Giverny og se på Monets hager, til Paris - med alt hva det har å by på -og MASSE annet :)

Skrevet

Problemet med Gaza er at Egypt nektet å ta tilbake dette da de fikk tilbudet om dette og Sinai etter nederlaget i seksdagerskrigen. Det bor 7000 jøder på Gaza-stripen, men disse er det ikke plass til. Jeg er helt for å tømme Gaza for jøder, jeg, men da må også de som har sørget for å gjøre Gaza judenrein også finne seg i at grensene til Israel stenges - solid.

Er det det du også ønsker, siden det åpenbart er umulig for disse 7000 jødene å få leve i fred med 1,5 millioner arabere? Hvem er det som forfekter etnisk renskning her, tro?

Vi ser det samme i Judea, som er jødisk kjerneland, det bombes, steines og skytes jøder på daglig basis for å gjøre landet jøderent, en kvart millijon jøder, mange av dem har bodd i kibbutzer i Judea i årtusener, men vekk skal de?

At du ikke skammer deg langt oppetter rasshølet.

Gjest IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Hvor mange ganger skal du skrive dette?

Skrevet

Hvor mange ganger skal du skrive dette?

Det spørsmålet burde du vel stille til han som startet tråden?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Problemet med Gaza er at Egypt nektet å ta tilbake dette da de fikk tilbudet om dette og Sinai etter nederlaget i seksdagerskrigen. Det bor 7000 jøder på Gaza-stripen, men disse er det ikke plass til. Jeg er helt for å tømme Gaza for jøder, jeg, men da må også de som har sørget for å gjøre Gaza judenrein også finne seg i at grensene til Israel stenges - solid.

Er det det du også ønsker, siden det åpenbart er umulig for disse 7000 jødene å få leve i fred med 1,5 millioner arabere? Hvem er det som forfekter etnisk renskning her, tro?

Vi ser det samme i Judea, som er jødisk kjerneland, det bombes, steines og skytes jøder på daglig basis for å gjøre landet jøderent, en kvart millijon jøder, mange av dem har bodd i kibbutzer i Judea i årtusener, men vekk skal de?

At du ikke skammer deg langt oppetter rasshølet.

Som sagt, intet av det du skriver berettiger Israels statsterrorisme, og derfor ble de fordømt (med INGEN motstandere) i FN.

Skrevet

men dit vil ikke jeg være med på ferie....:-)

Det er da vel greit å dra på ferie til Normandie og ta med seg de viktigste hendelsene der - OG samtidig være opptatt av dagens politiske situasjon? -

Vi skal også til Giverny og se på Monets hager, til Paris - med alt hva det har å by på -og MASSE annet :)

Det er fint å være opptatt av det som skjedde for 60 år siden. Det var mange mennesker som ga sitt liv for å bekjempe Hitlers idéer.

Problemet er at Israel nå skyter raketter inn i menneskemengder, og til og med Israels egen justisminister påpeker at dette kan de ende opp på tiltalebenken i Haag for.

Det er statsterrorisme og folkemord.

Og det skjedde ikke for 60 år siden, men i år 2004!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg vil nå heller si at de forsvarer seg mot det samme.

Nazisme og islam er jo to alen av samme stykke, så det er ikke det minste rart at Israel har gir sikkerhet for landets borgere høy prioritet.

Ditt vås om nazisme er like idiotisk som å påstå at alle kristne er nazister.

Skrevet

Det er fint å være opptatt av det som skjedde for 60 år siden. Det var mange mennesker som ga sitt liv for å bekjempe Hitlers idéer.

Problemet er at Israel nå skyter raketter inn i menneskemengder, og til og med Israels egen justisminister påpeker at dette kan de ende opp på tiltalebenken i Haag for.

Det er statsterrorisme og folkemord.

Og det skjedde ikke for 60 år siden, men i år 2004!

Med vennlig hilsen

I know

Gjest IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Det spørsmålet burde du vel stille til han som startet tråden?

Med vennlig hilsen

Det sa du sist jeg spurte om dette også;-/

Skrevet

Det sa du sist jeg spurte om dette også;-/

:nemlig:

Det er forsøk på forsøk på å bortforklare dagens israelske statsterrorisme med hva som skjedde for 60 år siden.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Som sagt, intet av det du skriver berettiger Israels statsterrorisme, og derfor ble de fordømt (med INGEN motstandere) i FN.

Goebbles sa at alle løgner ble sanne, bare de ble gjentatt ofte nok. Propagandaen din har mye til felles med den Goebbles forfektet.

Han hatet også jøder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...