Gå til innhold

Usikker fødselsdato - Kina

Anbefalte innlegg

Gjest kina-adoptant

Er det noen her som har fått "korrigert" den antatte alderen på sitt barn fra Kina, etter de kom til Norge? Vil gjerne høre om andres erfaringer med dette. Jeg syns for øvrig det virker lite sannsynlig at de skulle kunne fastslå alderen mer presist når barnet er over et år gammelt, enn det ble gjort den gangen i Kina da de fikk inn barna 1-3 mnd gamle...

Er det noen som kjenner navnet på noen lege her til lands som er spesielt dyktig på dette? Eller som har noen artikler å anbefale om emnet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147764-usikker-f%C3%B8dselsdato-kina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timari

heisann

har en bekjent av meg som adopterte en jente fra Kina som de ikke visste datoen på. De hadde fått en ca dato men syntes ikke at det stemte i forhold til utviklingen hennes så da før hun skulle begynne på skolen så kontaktet min bekjent en advokat og fikk justert fødselsdatoen med flere måneder så hun kunne begynne på skolen sammen med lekekameratene sine.

Så advokat er en måte

Det går an å gjøre en konkret undersøkelse som skal kunne angi alderen ca på måneden nær. Hvis jeg husker riktig, røntgenfotograferer de beina i hendene eller fingrene og kan beregne alderen utfra dette.

(Vet ikke om det er noen øvre aldersgrense for slik type undersøkelse - kanskje andre på forumet vet mer om dette.)

Gjest for anledningen anonym

Vi har 2 forskjellige fødselsdatoer på vår datter. En offisiell som står på alle papirer og en dato som fostermor sier er den riktige. Det er ca 1 1/2 mnd mellom disse. Jeg har undersøkt endel, men å få bekreftet den riktige ved håndleddsrøntgen eller andre undersøkelser går ikke. Det må være mye større forskjell for at det skal kunne gå.

Vi har også undersøkt mulighetene for å forandre datoen da vi føler oss ganske sikre på at det er datoen fostermor sier som er riktig. Dette er også veldig vanskelig så vi bruker derfor den offisielle datoen som fødslesdato. Hva hun selv vil gjøre sener er opp til henne føler vi.

Hilsen

Gjest kina-adoptant

Jeg burde kanskje tilføye at vi har allerede tatt røntgen av hånden til vårt barn (hun er litt over året). Legene tror utifra det at hun kan være fra 2-8 måneder eldre enn oppgitt. Men: de opererer med 3 måneders feilmargin! Med andre ord KAN hun også være 1 mnd yngre enn oppgitt dato...

Vi tror ikke det stemmer at hun kan være såpass mye eldre, fordi hun virker veldig den alderen hun er. (Dvs det kan jo godt være hun er noen få uker eldre, men ikke mer tenker vi.)

Derfor vil vi gjerne vite mer om slike undersøkelser (forskning rundt det), og vi ville også gjerne diskutert det med en lege som har god kunnskap innen feltet.

Gjest Timari

heisann

har en bekjent av meg som adopterte en jente fra Kina som de ikke visste datoen på. De hadde fått en ca dato men syntes ikke at det stemte i forhold til utviklingen hennes så da før hun skulle begynne på skolen så kontaktet min bekjent en advokat og fikk justert fødselsdatoen med flere måneder så hun kunne begynne på skolen sammen med lekekameratene sine.

Så advokat er en måte

må bare legge til at rådet mitt gjaldt hvis man vil ha endret datoen ikke om datoen er riktig. Det kan ikke advokaten kompetanse til å finne ut med mindre han også er lege.

Annonse

Jeg burde kanskje tilføye at vi har allerede tatt røntgen av hånden til vårt barn (hun er litt over året). Legene tror utifra det at hun kan være fra 2-8 måneder eldre enn oppgitt. Men: de opererer med 3 måneders feilmargin! Med andre ord KAN hun også være 1 mnd yngre enn oppgitt dato...

Vi tror ikke det stemmer at hun kan være såpass mye eldre, fordi hun virker veldig den alderen hun er. (Dvs det kan jo godt være hun er noen få uker eldre, men ikke mer tenker vi.)

Derfor vil vi gjerne vite mer om slike undersøkelser (forskning rundt det), og vi ville også gjerne diskutert det med en lege som har god kunnskap innen feltet.

Javel, så det er håndleddet de tar røntgen av, og det er ikke mer presist enn ca 3 måneders margin. Ja, da ble i hvert fall jeg litt klokere i kveld :-)

Vår yngste datter ble funnet ca 2 mndr gammel. Hun har en anslått fødselsdato som jeg tror ikke stemmer helt (bare en magefølelse). På den annen side tror jeg ikke den anslåtte datoen er så mye feil heller - maks noen dager eller få uker. Det hadde vært fint å ha eksakt dato (jeg er litt nysgjerrig på astrologi), men vi har slått oss til ro med den datoen vi har fått. Det er ingen vippe-dato i forhold til skolestart. Utviklingsmessig er hun også aldersadekvat på alle måter i forhold til anslått fødselsdato, så jeg kan ikke se at det har noen spesielle praktiske konsekvenser for henne om datoen skulle være litt feil.

Lykke til med dine undersøkelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...