Gå til innhold

Hjelp meg NHD


Gjest orker ikke

Anbefalte innlegg

Gjest orker ikke

Hei

Trenger noen gode råd...eller litt livskraft kanskje.

Jeg er så sliten....jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har vansligvis masse energi..klarer meg med 5 timer søvn hver natt. Nå i det siste orker jeg ikke noe. Jeg har en ganske stressende jobb der jeg jobber med data hele dagen, i tillegg har jeg bygget hus. Jeg har sett utrolig frem til å flytte inn..men nå er det bare et ork. Jeg er svimmel hele dagene og har vondt i hodet. Har gått til behandling for stiv nakke som de mente fremkalte svimmelheten. Jeg er mest redd kreft eller svulst på hjernen.....helt sykt. Jeg nevnte det for legen men han bare avfeide det....siden nakken var stiv og betent var dette grunnen...ok - greit nok. Jeg merker selv at jeg er mindre svimmel når jeg ikke gjør mye...feks i helgene. Når jeg nå flytter esker og møbler er pulsen i 100 - må sette meg ned etter hver tur.

Men...med denne svimmelheten kom panikken...jeg hadde for et par år siden panikkangst. Klarte på grunn av en dyktig lege som med en gang så hva det var å overkomme det. Nå er det tilbake (begynner å grine nå). Jeg orker det ikke....jeg vet ikke om det er for at jeg er redd jeg skal svime av i butikken eller i bilkøen eller hva det er..men panikken kommer hele tiden. Jeg er så trist..jeg trodde jeg var kvitt driten. Jeg har begynt å planlegge turer til butikken slik jeg må gå minst mulig inne i butikken..og ser etter utgangen med en gang jeg kommer. Jeg får ikke de der pang anfallene slik før..men er livredd hele tiden.

Å spise ute med venner er utelukka....får kvelningsfornemmelser med en gang jeg skal svelge..samme hvor sulten jeg er. Vil bare spise alene..kino er ikke noe gøy...er redd jeg skal få panikk.

Jeg orker ikke dette...er jeg bare utbrent eller kommer all dritten tilbake? Vil grine - men orker ikke det engang. Er så utrolig redd for å være alvorlig syk..det overskygger alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Du beskriver en typisk situasjon for en ny runde med panikkangst.

Du har hatt ett enormt arbeidspress over lang tid med jobb og husbygging. Når det såvidt begynner å bli litt lettere, kommer panikkangsten på nytt.

Oppsøk legen din igjen. Start på ny behandling av panikklidelsen. Kanskje trenger du sykmelding, hel eller gradert, noen måneder.

Noen blodprøver og andre somatiske undersøkelser vil være bra for å berolige deg.

Når du blir bra igjen om noen måneder, husk at et slikt løp som du nå har hatt, er forbundet med svær risiko for tilbakefall.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...