Gå til innhold

Merkelig?????


Gjest Klodrik

Anbefalte innlegg

Gjest Klodrik

Vet ikkje heilt kva forum dette skal gå under, almennmedisin, trygdeforum, eller alt.beh. Så eg vel alt.beh.

Var sjå fysioterapaut i dag etter henvisning frå lege, og trudde at egenandelen kunne førast opp på frikort. Men fysioteraputen sa at det var likt med fysioterapi som med akupunktur, at det vil ikkje bli dekt, at du må betala alt sjølv. Kva er då vits med å ha henvisning? får du det litt billigare då en viss du ikkje hadde hatt henvisning? (betala 240). Eg har veldig stiv nakke, skuldre, som gjør at eg lett får vondt i hodet, og svimmel når eg er veldig stiv, han fann og noko anna som eg ikkje fekk med meg kva var.

Men eg syns ikkje at det henger på greip at viss du går til lege med dette, og for piller for det, så blir det dekt av trygda, når det bare blir ein forskyvning av problemet fram i tid, og du sansynlegvis då vil enda opp som et pillevrak. Greit nok det er ikkje sikkert ein lege hadde skrivet ut piller, men han kunne jo ikkje hellar tvunget deg til fysioterapi, siden dei fleste treng 10 behandlinger for å bli bra. Det blir jo nokså dyrt. Så då viss du ikkje hadde greid å arbeid uten smertestillande så måtte han jo ha skrevet ut piller til slutt. Evt sjukemeldt deg, noko som staten hadde tapt meir på ein om dei hadde bet. fysioterapi.

Vet ikkje heilt om det eg har skreve er forståelig, men viss eg har forstått det rett, så er jo denne ordninga heilt feil.

Helsing ein litt irritert ungdom. Som meine at viss du gjør det som er best for dei eiga helse så må du betale sjølv, men viss du ikkje gjør det så for du piller og øydelegg helsa. Heldigvis så har dei fleste ungdommar, foreldre som med glede betaler for at ungane skal ha det best mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset

Kjære Klodrik.

Du kan gjerne ta dette opp i trygdeforum også for det er et viktig spørsmål. Akupunktur er etterhvert blitt en anerkjent metode innen smertebehandling og flere smerteteam på våre sykehus bruker akupunktur som en av flere metoder. Samtidig er flere av metodene som fysioterapeuter bruker relativt dårlig vitenskapelig bevist. Det er derfor et paradoks at fysioterapeuten ikke får refusjon fra trygden hvis vedkommende bruker akupunktur, i stedet for en kanksje mindre effektiv metode. Flere forsikringsselskaper godkjenner etterhvert også akupunkturbehandling ved visse tilstander, men Rikstrygdeverket har foreløpig vært avventende.Dette har nok både med økonomi å gjøre (frykt for store utbetalinger og tom kasse) samt at vi mangler gode sammenlignende studier som kan vise hvilke som er de mest effektive behandlingsmetodene. Med andre ord trenger vi gode undersøkelser som sammenligner effekten av akupunktur, piller, ultralyd og tradisjonell fysioterapi ved stiv nakke. Personlig mener jeg akupunktur og triggerpunktbehandling vil komme godt ut av en slik sammenligning. Ellers er honoraret helt normalt for en behandling hos akupunktør.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...