Gå til innhold

god oppskrift på skinkepizza?

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen lille meg
Skrevet

Er det noen som har en god oppskrift på skinkepizza? Tenkte jeg skulle lage en enkel pizzabunn og så ha noe pizzasaus, ost, skinke og eventuelt noen grønnsaker (purre og tomat?) på, men jeg er usikker på om dette er godt sammen. Hvilken pizzasaus passer til? Trenger jeg kjøttdeig også, når jeg har skinke? Og hva slags krydder er godt på?

Setter stor pris på flinke pizzabakere her:)

Fortsetter under...

Bente831365380491
Skrevet

Har ikke noen oppskrifter, men et tips kan jo være at du prøver deg fram. I stedet for å lage en stor pizza, så lag mange små, også har du forskjellige ting på dem. Du trenger ikke kjøttdeig når du har skinke!

Skrevet

Her kommer en oppskrift på Hawaipizza, den er fra kokeboken lett og mett (Grete Roede). Til og meg datteren min på 13 likte denne.

4 porsjoner:

180 g hvetemel

100 g sammalt fin hvete

25 g gjær

1/2 ts salt

1 ss olivenolje

1 1/2 dl vann

Gjær, olivenolje, salt og vann blandes sammen til gjæren er oppløst. Tilsett alt melet. Kna deigen godt sammen og la den hvile i 15 minutter

Tomatrøre

4 porsjoner:

1 ts olivenolje

2 fedd hvitløk

1 finhakket løk (150 g)

1 boks hakkede tomater (400 g)

1/2 ss oregano

salt og pepper

Fres løken og hvitløken i olivenolje til den blir blank og myk. Tilsett tomatene og la det hele koke til røren får en ganske fast konsistens. Ha i oregano og smak til med salt og pepper.

Utbaking og steking

Kjevle deigen slik at den passer til ovnens stekeplate. Halvstek deigen ved 160°C grader i 6 minutter på midterste rille. Ha på fyllet og osten. Stek så pizzaen ved 280°C på øverste rille i 8-10 minutter.

Ostetips

Velg en ost med kun 16% fett. F.eks Mozzarella, lettere Jarlsberg eller lettere Norvegia

Fyll:

120 g kokt skinke

200 g ananas

1 ss oregano

200 g revet ost

Skjær skinke og ananas i biter, og fordel utover tomatrøren.

Dryss på revet ost og oregano.

Per pizzastykke: 135 kcal

I tillegg brukte jeg litt ekstra krydder oppå pizzaen.

(paprika, pizzakrydder og div.)

Gjest mufse
Skrevet

Noe som er veldig godt på pizza er spekeskinke. Skal ikke så mye til heller pga all smaken.

mariaflyfly
Skrevet

Noe som er veldig godt på pizza er spekeskinke. Skal ikke så mye til heller pga all smaken.

Parmaskinke! Ikke vanlig spekeskinke! ;o)

Gjest mufse
Skrevet

Parmaskinke! Ikke vanlig spekeskinke! ;o)

Ja, riktig..fant bare ikke det rette navnet ; )

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...