Gå til innhold

Atter en negerdiskusjon...

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

"Det er alltid greit med synonymer til "sotrør" og "svarting", begge hyppig benyttede ord nå som "neger" har blitt politisk ukorrekt."

"Sotrør" og "svarting" er ikke politisk ukorrekt? :-)

".......................:"

Jeg er litt usikker på hva man kan kalle dem nå når "negre" er ut.

"Svart" kan jo helt klart tolkes negativt da ordet assosieres med noe negativt.

I tillegg er jo de færreste helt svarte.

"Mørk" er jo i samme baner som "svart", altså kan helt sikkert en og annen gærning reagere på "mørkhudet" også.

Det er rett og slett veldig vanskelig å beskrive en med annen hudfarge enn hvit uten å ramle borti ord og uttrykk enkelte regner som nedverdigende.

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

8

• Sør

7

• Dorthe

6

• Prozak

6

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Jeg har hatt mange barn på skolen som blir støtt over ordet neger, og jeg har hatt mange etnisk norske elever som bruker ordet neger til å mobbe sine medelever av afrikansk opprinnelse.

Det er jo fordi enkelte idioter har fortalt negrene at ordet "neger" er rasistisk.

Dette var ikke et problem før noen hvite, venstrevridde psykomenn fant ut at ordet "neger" lignet for mye på "nigger", og at man derfor burte kutte ut ordet.

Jeg har til dags dato aldri truffet en neger som blir støtt, såret eller fornærmet over ordet neger. Alle personer jeg har truffet som blir støtt er hvite mennesker som føler at de må reagere på negrenes vegne.

Hva skal man kalle dukken da? Fremmedkulturell dukke? Dukke i mørkebrun plast? Jeg synes disse erstatningsordene og omskrivingene blir litt latterlige. Når ikke mine negervenner har problemer med ordet neger, så har ikke jeg det heller.

Sekretæren i den sørafrikanske ambassaden skrev en lengre artikkel i Aftenposten/Dagbladet for en stund siden. Han ønsket heller ikke å bli referert til etter rasen sin.

Med vennlig hilsen

Pappa Bjørn

Fordi jeg er av det gamle slaget som er vokst opp med det ordet uten at det er ment nedsettende.

Nå bruker jeg ordet neger til negre også, ingen som har blitt fornærmet eller sår enda.

I USA har det versert et særdeles grovt bilde mener mange. Det er et bilde av en flaske sukkerkulør kalt Negro"!*L*

Det vil altså si at vi kan kalle brun saus til kjøttkakene for negersaus? ok for meg, selv om flasken burde hett nye landsmenn farget fargestoff for norsk trafisjonsføde.

Det er jo fordi enkelte idioter har fortalt negrene at ordet "neger" er rasistisk.

Dette var ikke et problem før noen hvite, venstrevridde psykomenn fant ut at ordet "neger" lignet for mye på "nigger", og at man derfor burte kutte ut ordet.

Det forekommer deg ikke at det faktisk var dem selv som fant ut av det? De klarer faktisk å tenke de også, minst like godt som deg.

Med vennlig hilsen

Gjest hvordan det er

Det kan ta tid å bli vant til det, men jeg hadde ikke problemer med å venne meg til det da jeg studerte i USA og brukte Afro-Americans som fagspråk. Blacks er blitt så negativt ladet, og negros er grusomt. Blacks var ordet som ble brukt i fagspråk før, men er nå helt borte. Derfor liker jeg ikke å snakke om svarte mennesker.

For øvrig bruker fagspråket også Anglo-Americans eller European-Americans om de hvite. Før ble Whites brukt, men det ble ikke så negativt ladet som Blacks.

På sidene til African Youth - som ellers framstår som temmelig språklig sensible, for å si det forsiktig - er svart og afrikaner brukt som "korrekte" erstatninger for neger.

http://www.afrikanyouth.org/ayin/4html/3-46.html

Annonse

Kizza1365380506

Jeg er litt usikker på hva man kan kalle dem nå når "negre" er ut.

"Svart" kan jo helt klart tolkes negativt da ordet assosieres med noe negativt.

I tillegg er jo de færreste helt svarte.

"Mørk" er jo i samme baner som "svart", altså kan helt sikkert en og annen gærning reagere på "mørkhudet" også.

Det er rett og slett veldig vanskelig å beskrive en med annen hudfarge enn hvit uten å ramle borti ord og uttrykk enkelte regner som nedverdigende.

Afrikaner...

I USA har det versert et særdeles grovt bilde mener mange. Det er et bilde av en flaske sukkerkulør kalt Negro"!*L*

Det vil altså si at vi kan kalle brun saus til kjøttkakene for negersaus? ok for meg, selv om flasken burde hett nye landsmenn farget fargestoff for norsk trafisjonsføde.

Jeg har et gammelt ukeblad fra -48 hvor det er reklame for Svarte Neger ovnsrens

Gjest togli

Ahn Vu i IDOL omtalte seg selv som "guling".

Det betyr ikke at alle asiater synes det er en positiv karakteristikk.

Jeg tror det er lettere å beskrive seg selv med "negativt" ladede ord enn å høre det fra andre. Selv er jeg døv og beskriver meg gjerne som "døving", men hadde nok ikke likt at andre kalte meg det... På samme måten er det med "døvevitser". Vi i døvemiljøet kan ha ganske råe døvevitser som vi gjerne forteller videre. Ikke alle døve liker at hørende forteller dem disse vitsene...

ShitDiddelyDo

Det forekommer deg ikke at det faktisk var dem selv som fant ut av det? De klarer faktisk å tenke de også, minst like godt som deg.

Med vennlig hilsen

Nei, det forekommer meg faktisk ikke i det hele tatt, og det er ikke fordi jeg ikke tror de kan tenke.

Annonse

Nei, det gjør det ikke.

Det skyldes at sånne som deg finner på utrolige ting fordi dere tror så lavt om negrene at de trenger deres beskyttelse.

Og så har vi det gående.

Så du er ikke klar over at de svarte selv startet organisasjoner for å bekjempe rasisme?

Dette har ikke noe med "meg" å gjøre. Det er vanlig kunnskap.

Gjest bebba

På sidene til African Youth - som ellers framstår som temmelig språklig sensible, for å si det forsiktig - er svart og afrikaner brukt som "korrekte" erstatninger for neger.

http://www.afrikanyouth.org/ayin/4html/3-46.html

Ordliste: dårlige begreper og gode alternativer

Nedsettende ord satt opp mot riktige uttrykk

Pygme = Twa

Hottentott/buskmann = San/Khoikhoi

Heksedoktor = Lege

Jungel = Regnskog

Stamme = Folkegruppe/nasjon

Innfødt = Innbygger

Høvding = Leder

Jordhytte = Bolig

Neger = Afrikaner eller Svart

Mulatt = F.eks. halvt kenyansk, halvt norsk

Andre nedsettende ord

bastard

primitiv

farget

krigersk

half-cast

For mennesker av afrikansk opprinnelse, uansett hvor de er født, oppvokst eller hvilket språk de snakker - er de alle afrikanere. Så ukomplisert er det faktisk! Andre uttrykk blir overflødige.

"Alle mennesker av Afrikansk opprinnelse, enten de bor eller ble født i Nord- eller Sør-Amerika, Karibien eller i hvilken som helst annen del av verden, er AFRIKANERE og tilhører den AFRIKANSKE NASJON".

Dette sier det de vil si, og det er nok for meg. Siden var interessant.

Jeg har til dags dato aldri truffet en neger som blir støtt, såret eller fornærmet over ordet neger. Alle personer jeg har truffet som blir støtt er hvite mennesker som føler at de må reagere på negrenes vegne.

Hva skal man kalle dukken da? Fremmedkulturell dukke? Dukke i mørkebrun plast? Jeg synes disse erstatningsordene og omskrivingene blir litt latterlige. Når ikke mine negervenner har problemer med ordet neger, så har ikke jeg det heller.

Enig.

Det ser ut som om det er de det ikke gjelder som har problemer - eller skal man si prøver å skape :)

ShitDiddelyDo

Fordi det er stor forskjell på utseendet til en afrikaner og en brasilianer.

"Fordi det er stor forskjell på utseendet til en afrikaner og en brasilianer."

I Brasil er det vel mikset så til de grader med raser at en brasilianer kan være alt fra like hvit som meg, til like svart som en afrikaner.

Altså er det umulig å se på en brasilianer at han er en brasilianer, og derfor går det plutselig ikke an å beskrive en person med bakgrunn i landet han kommer fra, selvsagt med unntak av når man vet hvor personen kommer fra.

Jeg tror det er lettere å beskrive seg selv med "negativt" ladede ord enn å høre det fra andre. Selv er jeg døv og beskriver meg gjerne som "døving", men hadde nok ikke likt at andre kalte meg det... På samme måten er det med "døvevitser". Vi i døvemiljøet kan ha ganske råe døvevitser som vi gjerne forteller videre. Ikke alle døve liker at hørende forteller dem disse vitsene...

Ja, nemlig. Hvordan en selv velger å karakterisere seg, må være opp til hver enkelt. Men at èn "døving", "neger" eller "guling" synes det er OK å kalle seg selv dette - betyr ikke at det er OK for alle andre å bruke denne som alibi for å bruke det på alle andre "døvinger", "Negre" og "gulinger".

Da jeg var på mitt aller rundeste, bestilte jeg alle klær til meg selv fra en spesialkatalog som jeg aldri husket hva het - så jeg kalte den for "Feitkjerringkatalogen". Med det resultat at INGEN av mine overvektige venninner ville bestille sammen med meg. Og dèt til tross for at klærne var skikkelig OK, hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...