Gå til innhold

Klatring ved graviditet


crimp

Anbefalte innlegg

Hei

Er gravid i min 10.uke, og lurte på hva som finnes av erfaring med klatring under graviditet? Har (frem til jeg ble gravid) klatret 1 til 2 ganger i uken, hovedsaklig grad 5 og 6. De siste ukene har jeg ikke klatret, men kun trent jevnlig både kondisjon og styrke uten å ha noen plager i den forbindelse. Har tenkt å klatre lett i ukene fremover såfremt jeg ikke får plager med dette, men er litt usikker mhp stramming av sele over mage etc. Hva sier eksperten(e)?

Mvh

Crimp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Klatring kan du fortsette med så langt i svangerskapet du selv føler for det. Nå er du bare i 10. uke og har vel ikke fått så mye mage ennå. Pass på et par ting. Du kan bruke kroppssele istedet for hoftesele. Den vil ikke gi et press på tvers over magen, men istedet lede presset på utsiden og rett på hoftene.

Jeg vet ikke om du leder eller topptauer fra før, men det kan kanskje være lurt å bare topptaue heretter for å minske sjansen for press på magen.

Du blir etterhvert tyngre utover i svangerskaet og da blir belastningen på sener i hender og armer større når du klatrer. Pass på overbelastning! Så lenge du føler at klatringen gir deg noe kan du fortsette. Jeg kjenner jenter som klatret helt frem mot den 9. måned, uten at det skal være noe mål, bare vise at det er mulig for noen.

Lykke til, og kom gjerne med flere spørsmål om klatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...