Gå til innhold

Mensen...


Gjest bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Hei!

Jeg har hatt et ganske lavt kaloriinntak de siste 2 mnd, og mensen har blitt "borte". Siste gang jeg hadde mensen var i perioden 21 nov. - ca. 26-28 nov. Er dette normalt med et lavt kaloriinntak, at mensen blir "borte"?

Jeg spiser nå "normalt" igjen, og har gjort det i ca. 2 uker, men mensen lar vente på seg. Jeg begynner å bli kjempebekymret... Tror dere jeg kan ha ødelagt meg selv? Er dette normalt? Hva skjer? Hjelp meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så et program om spiseforstyrrelser nylig og der mistet de mensen. Litt avhengig av hvor gammel du er kan det være litt 'skummelt' da det medfører at skjelettet svekkes / ikke blir så sterkt som det skal.

Jeg har ikke forutsetninger for å si når du får mensen tilbake - men siden du spiser normalt burde den jo 'dukke opp' igjen.

Kanskje du skal stille dette spøresmålet enten på forum for spiseforstyrrelser eller allmenmedisin også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nanneklump

Den dukker nok opp igjen, til slutt. Kanskje du har lært til neste gang, det er ikke bare vekten som forstyrres av å spise lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kalori intaket går ned, kroppen går på sparepluss, mensen går bort, fordi kroppen må spare energien for å livsviktige funksjoner, istedefor.

Det er veldig farlig å miste menstruasjon ved spiseforrstyrrelse, evt. slankekurer.

Jeg har ikke hatt mensen i ca. 7 år nå. Har hatt anoreksi i 8 år, og det hadde en periode som jeg måtte bruke Fosamax, som er en medisin for eldre dame som har benskjorhet :(

Savner ikke mensen i det hele tatt, hatet det alikevel, men vet at hvis en dag jeg vil ha barn, eller vil passe bedre på kroppen min, det kommer til å bli for sent, kroppen er sikkert odelagt til alltid.

Andre dag falt på gata, det var glatt, nesten brakk hoftebeina... tenk deg: når man ser statistikken, mange som har anoreksi dør av beinbrudd også :(

Men du, mensen kommer sikkert etter hvert, bare spis normalt, når kroppen din skjønner at sultkrisen er slutt, alle dine hormorner osv, kommer til å fungerer normalt. Dessuten, for å ha mensen, kvinne må ha nok mengde kroppsfett, det ordner seg etter hvert, lov deg!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kalori intaket går ned, kroppen går på sparepluss, mensen går bort, fordi kroppen må spare energien for å beskytte livsviktige funksjoner, istedefor.

Det er veldig farlig å miste menstruasjon ved spiseforrstyrrelse, evt. slankekurer.

Jeg har ikke hatt mensen i ca. 7 år nå. Har hatt anoreksi i 8 år, og det hadde en periode som jeg måtte bruke Fosamax, som er en medisin for eldre dame som har benskjorhet :(

Savner ikke mensen i det hele tatt, hatet det alikevel, men vet at hvis en dag jeg vil ha barn, eller vil passe bedre på kroppen min, det kommer til å bli for sent, kroppen er sikkert odelagt til alltid.

Et stund siden, falt jeg på gata, det var glatt, nesten brakk hoftebeina...

tenk deg: når man ser statistikken, mange som har anoreksi dør av beinbrudd også :(

Men du, mensen kommer sikkert etter hvert, bare spis normalt, når kroppen din skjønner at sultkrisen er slutt, alle dine hormorner osv, kommer til å fungerer normalt. Dessuten, for å ha mensen, kvinne må ha nok mengde kroppsfett, det ordner seg etter hvert, lov deg!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Det er vanlig at menstruasjonen forsvinner ved et langvarig lavt kaloriinntak. Et lavt kaloriinntak medfører tap av fettvev, og kroppen må ha en viss mengde fettvev for å ha normal hormonstatus som igjen påvirker menstruasjonen. Menstruasjonen vil komme tilbake igjen hvis du øker kaloriinntaket ditt. Hvis det lave kaloriinntaket ditt har ført til at du er undervektig, må du sannsynligvis øke vekten noe for at menstruasjonen skal komme tilbake. Vanligvis tar det et par måneder før det har rettet seg. Menstruasjonsforstyrrelser kan få alvorlige konsekvenser for benhelsen din, og du må kontakte lege hvis den ikke er kommet tilbake om seks måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...