Gå til innhold

Kosthold og psykisk helse

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E

Fortsetter under...

dette er mitt nick

Jeg har ikke lest linkene enda, men jeg har stor tro på akkurat de produktene du nevner. Hva heter produktene du kjøper, hvor kjøper du det, pris, dose osv? Har du sluttet på andre medisiner til fordel for dette?

Kunne tenke meg å prøve jeg også..

Gjest Aina E

Bruker du ingen annen medisin?

Hva slags omega3 anbefaler du? Bruker du folat også?

Dosering?

Lest at doseringa skal være høyere enn "vanlig".

Så bra at du føler deg i fin form om dagen. ;)

Jeg tar Omega 3 og aloe vera fra et selskap jeg selger fra selv. Ellers tar jeg folat i tillegg, ja.

Har sterk på at de tre i kombinasjon er det essensielle i et kosthold man trenger for å holde seg noen lunde frisk.

Og ja... Jeg doserer veldig høyt. Kanskje dobbelt av dagsbehovet hos andre personer.

Gjest Aina E

Jeg har ikke lest linkene enda, men jeg har stor tro på akkurat de produktene du nevner. Hva heter produktene du kjøper, hvor kjøper du det, pris, dose osv? Har du sluttet på andre medisiner til fordel for dette?

Jeg har sluttet på andre medisiner, ja. men det anbefaler jeg ikke å gjøre uten i samråd med lege.

Jeg har gjort enorme erfaringer på omega 3, aloe og folat, derfor har jeg begynt å forhandle det selv.

Jeg klarer ikke helt å la være å fortelle om effekten så lenge jeg kanskje kan hjelpe masse mennesker, men vet ikke hvor grensen går for hva de kaller "snikreklame" her...

Bugge1365380662

Noe av det første min psykiater gjorde var å sette meg på en del vitaminer,mineraler og fettsyrer,i tillegg til andre medisiner.Nå er ikke min liste kanskje beregnet spesielt for andre enn meg, men Omega 3 med folat stod høyt på lista.Dessuten magnesium som er bra mot depresjon.Mangel av magnesium kan føre til depresjon.Vitamin E(det store kvinnevitaminet.B6.(krom og sink)Måtte gå og lese litt om vitaminer for å se om han hadde peiling,og det stemte at det er disse stoffene vi kvinner ofte mangler.Jeg tar disse stoffene i tillegg til annen medisin.bugge

Annonse

Gjest alternativer

Noen tips til de som vil prøve:

Husk at ulike kosttilskudd trenger ulik tid for å virke, akkurat som det er med ulike medisiner. Smertestillende bør virke i løpet av en time, penicillin tar noen dager, og jerntabletter må en kanskje ta noen uker før en merker noe.

Mitt inntrykk er at omega3 må tas minst en uke for full effekt. Ja, opptil flere måneder, hvis en har spist veldig lite av det før.

Mens for eksempel B- og C-vitaminer vil mange merke effekt av den første timen.

Gjest alternativer

Tips med magnesium: Som for mange andre mineraler må denne tas i riktig forhold til andre, særlig kalsium. På apoteket er nå kommet noe som heter calcimax, som har dette riktige forholdet mellom kalsium og magnesium. I dette preparatet er det også sink og mangan, som også kan hjelpe psyken for mange. (Litt lite sink, riktignok, hvis en virkelig mangler det.)

Så vil jeg gjerne slå et slag for de naturlige kildene. Ørret, laks, makrell, sild er omega3 bomber og har dessuten andre stoffer som anbefales folk med psykiske plager.

Se det aller nederste tallet i denne tabellen

http://www.seafood.no/eff/effandfacts.nsf/viewluFishFacts/91774D1DBABD7D56C12568C5002FB697!openDocument&menu=Tall%20og%20Fakta

Tilsvarende med folat og f.eks. grønne grønnsaker. Ja, neste gang du har dårlig samvittighet for å spise peanøtter, kan du si: "jeg må, det har så mye folat.":-)

Aloe vera har jeg ikke noe erfaring med. Derimot selen, som aldri linkes direkte til psyken i noen forskning jeg har lest, men som gis til rastløse griser (!) og som bedrer trivselen i forsøk med pensjonister. Billig og enkelt å prøve:-)

Folat er veldig viktig. Men noen få mennesker mangler også vitamin B12. For disse er det litt skummelt å ta folat alene, fordi B12-mangelen da kan bli usynlig på blodprøvene. Det ideelle er derfor å ta TrioBe, dvs B6, folat og B12 sammen, noe NHD har anbefalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...