Gå til innhold

Bruk av belte ved trening?


CARVE

Anbefalte innlegg

Jeg trener vekter for økt styrke og størrelse. Basisøvelsene mine er knebøy, chins, shrugs og benkpress. Jeg har også noen tilleggsøvelser.

Jeg trener med vekter i

6-12 rep området. I perioder trener jeg utholdene styrke for beina (20-50rep).

Det jeg lurer på er bruk av belte, spesielt i knebøy. Jeg har lest flere plasser at dette ikke har noe for seg. For det første hjelper ikke beltet noe særlig, og for det andre, i den grad det hjelper tar det over arbeidet for viktige stabiliseringsmuskler og korsryggen. Selv trener jeg uten belte. Dette for å utvikle en mer gjennomgående styrke. En av hovedmotivasjonsgrunnene mine for å trene styrke, i tillegg til at jeg trives med treningen, er effekten jeg får av dette i andre aktiviteter. Da er det viktig for meg at korsrygg og andre muskler henger med og er istand til å takle like mye belastning som bein og rumpe.

Hva mener andre om bruk av belte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker alltid belte når jeg kjører knebøy, grunnet det at du stabiliserer ryggen. Så det er det jeg anbefaler.

Jeg synes det både blir tyngre og får nesten vond hvis jeg kjører tungt uten.

Du har vel aldri sett en styrkeløfter kjøre tung bøy uten?

Men du kan jo evt. ta bøy uten belte når du kjører høyreps..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

det er ikke nødvendig å bruke belte. Det viktige er at du har riktig løftestilling slik at ryggen din belastes på riktig måte. Et styrkebelte vil gi deg bedre buktrykk og derved kunne bidra til at du kan løfte litt mer. Du vil ikke miste noen treningseffekt, men jeg kan heller ikke se at du vil få noen bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et belte stabiliserer ryggen noe, som du sier, men ikke stol blindt på et belte. Belte skal jo hovedsaklig passe på nyrene, i benk og stakk-løft (eller hva det heter), hvis man løfter tungt og ikke bruker belte kan man risikere å skite i buksa. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg belte på alle ryggøvelser, benk, skråbenk, skulderpress, knebøy.. altså de store, tunge øvelsene.

Har brukt belte i mange år nå og det gir helt klart ryggen en stabilitet under tunge løft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...