Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest dlu24

Hei! Det innlegget jeg nå skal skrive kommer til å bli veldig langt, men det må det bli hvis jeg skal få med det som er vesentlig for deg å vite. Håper du tar deg tid til å sette deg inn i min situasjon :)

Jeg har slitt med tretthetssyndrom siden september i fjor. Jeg har de siste årene hatt 5 positive monospot-prøver (kyssesyken), og også fått påvist CMV. Det er nå usikkert om jeg faktisk har hatt kyssesyken alle disse gangene, eller om det kan være noe som har fått prøvene til å slå ut (kryssreagerende antistoffer?) I denne perioden har jeg i tillegg til å være rimelig utslått vært plaget av gjentatte soppinfeksjoner i underlivet. Nå har jeg selv 3 teorier. jeg vet at jeg har tretthetssyndrom og dette kan enten skyldes:

- candida

- virus (kyssesyken?) immunsvikt?

- bare tretthetssyndrom uten noen annen sykdom

det at jeg sliter så utrolig med soppinfeksjon heller jo litt mot candida. Jeg har tatt flere diflucantabletter etter hverandre og melkesyretabletter, men blitt værre igjen om få dager. Er ikke dette litt rart?? Allikevel opplever jeg at formen min blir bedre i perioder selv om jeg spiser sukker og gjær som vanlig...

Det jeg nå vurderer å gjøre er å kjøpe noe som heter Maitake på helsekosten. Dette lover jo gull og grønne skoger, og høres ut som noe som kan hjelpe meg. Har du noe peiling på Maitake? Når det står at det er en sopp, er det ugunstig å ta det når jeg sliter med sopp i underlivet?

En annen ting jeg har hørt om er noe som heter Dida, som skal hjelpe mot sopp og parasitter. Dette er visst ganske nytt på markedet. Selv om jeg ikke har Candida, vil dette hjelpe meg med soppinfeksjonene mine?

Jeg planlegger nå å følge en sukker og gjærfri diett i 2 uker for å utelukke/bekrefte candida-teorien. Hvis det viser seg at jeg har candida, anbefaler du da olivenbladekstrakt, dida eller noe annet?

Hvis jeg ikke har candida, burde jeg prøve maitake?

Jeg må også tilføye at jeg har tatt alle mulige prøver hos spesialist og på sykehuset. Det kan ikke finnes noen sykdom eller immunsvikt hos meg.

Håper du kan hjelpe meg litt med hva jeg kan gjøre. Dette er nemlig et område der skolemedisinen ikke strekker til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150851-tretthetssyndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Du nevner i ditt innlegg en kombinasjon av symptomer som kan passe under begrepet kronisk tretthetssyndrom. Dine plager er velkjent, men likevel er det mange biter som mangler i puslespillet som ofte får navnet kronisk tretthetsyndrom eller postviralt tretthetssyndrom. Innen alternativ litteratur finnes det mange ulike tilnærminger, inkludert å definere problemet som et såkalt "candida relatert kompleks", der den engelske forkortelsen er CRC. Vanligvis rettes rådene mot tre hovedområder: immunsystemet, kroppens energiproduksjon og mikrofloraen. For immunsystemet brukes oftest antiokidanter (vitamin A,C,E, selen og sink pluss naturlige stoffer som bioflavonoider). I tillegg gis for eksempel solhatt. For å styrke energiproduksjonen brukes koenzym Q 10 og omega 3 fettsyrer (3-5 g daglig). Til slutt anbefales tilskudd av melkesyrebakterier for å styrke tarmfloraen ettersom tarmen ofte er utgangspunktet for soppinfeksjoner i underlivet. Det er vanskelig å si hva som hjelper hvis kuren har effekt, men behandling bøt vedvare over noe tid (flere måneder) før det kan sees effekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150851-tretthetssyndrom/#findComment-967584
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...