Gå til innhold

Kronisk diare


Gjest føler meg pyton

Anbefalte innlegg

Gjest føler meg pyton

Jeg har konstant diare - hver eneste dag. Er så utrolig lei av det, det ødelegger alt, trening, og å være på besøk hos andre er et mareritt fordi jeg ikke vil "forpeste" doen deres og holder meg til jeg får mageknip. Er det noen som har noen gode råd. Kan godt hende det skyldes mitt elendige kosthold, siden jeg er livredd for kalorier drikker jeg masse lightbrus, lightsaft og suketter, og spiser sukkerfrie drops og tyggis. Spiser også mye gulerøtter og rå grønnsaker generelt, samt mye brødmat.

Håper inderlig noen kan hjelpe meg - er så drittlei.....(hehe, dårlig humor her på slutten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Kronisk diare kan skyldes flere faktorer, både sykdom og kosthold. Hvis du er alvorlig plaget, bør du bli undersøkt av lege. Diare kan skyldes matvareallergier og -intoleranser (f.eks. laktoseintoleranse, og det bør du i så fall få utredet. Langvarig diare kan medføre at du taper så mye næringsstoffer at du utvikler en generell dårlig ernæringsstatus. Når det gjelder kostholdet ditt, kan diareen skyldes at du får i deg mye kunstige søtningsstoffer. Prøv å kutte ned på de en periode, og se om du blir bedre. Det er bra å spise mye grønnsaker og brød, men et veldig stort inntak av rå grønnsaker kan forverre problemene. Prøv å spise et variert kosthold med en del frukt og grønnsaker, men ikke overdriv inntaket av rå grønnsaker. Hvis dette ikke hjelper, bør du få gjort en grundig analyse av kostinntaket ditt og som nevnt over, evt. matvareintoleranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Been there too!

Hei

Kronisk diare kan skyldes flere faktorer, både sykdom og kosthold. Hvis du er alvorlig plaget, bør du bli undersøkt av lege. Diare kan skyldes matvareallergier og -intoleranser (f.eks. laktoseintoleranse, og det bør du i så fall få utredet. Langvarig diare kan medføre at du taper så mye næringsstoffer at du utvikler en generell dårlig ernæringsstatus. Når det gjelder kostholdet ditt, kan diareen skyldes at du får i deg mye kunstige søtningsstoffer. Prøv å kutte ned på de en periode, og se om du blir bedre. Det er bra å spise mye grønnsaker og brød, men et veldig stort inntak av rå grønnsaker kan forverre problemene. Prøv å spise et variert kosthold med en del frukt og grønnsaker, men ikke overdriv inntaket av rå grønnsaker. Hvis dette ikke hjelper, bør du få gjort en grundig analyse av kostinntaket ditt og som nevnt over, evt. matvareintoleranser.

Gjetta hva det var allerede før jeg fikk lest om kostholdet ditt..det er nemlig lightproduktene som er problemet, nærmere bestemt søtningsstoffene! For meg går det bra å drikke lightbrus og saft, men med en gang jeg spiser sukkerfrie drops/pastiller får jeg diare...jeg måtte velge mellom det kunstig søte og et liv med konstant dårlig mage, gjett hva jeg valgte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjetta hva det var allerede før jeg fikk lest om kostholdet ditt..det er nemlig lightproduktene som er problemet, nærmere bestemt søtningsstoffene! For meg går det bra å drikke lightbrus og saft, men med en gang jeg spiser sukkerfrie drops/pastiller får jeg diare...jeg måtte velge mellom det kunstig søte og et liv med konstant dårlig mage, gjett hva jeg valgte!

Det tror jeg du har helt rett i! Jeg drikker riktignok mye lightbrus helt uten problemer, men etter en eske Lakryl, eller om jeg får i meg en hel pakke sukkerfri tyggegummi på en dag, blir magen svært urolig. Får ikke diaré, men det bråker noe følt... ;)

Jeg ville kuttet ut lightbrus, og drukket f eks farris, eller aller best: Vann. Og så ville jeg droppa tyggis og drops et par uker. Tror du vil merke stor forskjell da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kronisk diare i 6 år, og følte at jeg skylte livet mitt ned i do samtidig. Så kom jeg meg omsider til lege, og det viste seg at jeg hadde tarmbetennelse. Og jeg som bare trodde jeg hadde et dårlig kosthold!

Jeg tar nå medisiner for å holde betennelsen i sjakk, og jeg kan endelig føre et normalt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...