Gå til innhold

Fattigdom?

Anbefalte innlegg

Gjest gaudiamus
Skrevet

Du lever sikkert alene, har mange gode venner og er tilfreds med deg selv. Du venter på penger, du vet at situasjonen blir en annen. Du vet at det du lengtes etter kan du få senere. Du er ung og har fremtiden foran deg. Hvis du synes det er greit å leve slik for ever og alltid, ja da er det noe annet.

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

9

• Mistera

6

• favn

6

• fei1365380229

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har ingen mening om det med pengene, men selv har jeg gått 6 år på høgskole får å bli lærer og har rimelig høyt studielån.

Du skulle hørt de fine ordene når vi begynte - her var det ingen som ble utdannet til arbeidsledighet.

Har jobbet innen skoleverket i nesten 5 år, som vikar, vikar, vikar, så kom den herlige reformen som gjorde at det ikke var bruk for mange unge lærere lenger.

Ble altså arbeidsledig. Og så dessverre - alvorlig syk! Syns egentlig ikke det er rettferdig at jeg da skal leve på luselønn eller mannen min.

Og å si at man burde valgt en annen utdannelse er litt teit, for det endrer seg så fort.

Ja, men det er jo likt for alle! - uansett utdannelse eller mangel på sådan. Blir man arbeidsledig så koster det like mye å leve om man var adm. dir eller vaskehjelp. Ingen har "fortjent" noe mer syns jeg. Trygden blir regnet ut fra det man tjente - og man har også betalt mer skatt om man tjente mer - så det er da rettferdig det. "å leve på mannen sin" - - det er jo en trygghet i det å være to om man blir arbeidsledig - klart man da deler -om man bor sammen. Er man gift har man sågar plikt til å underholde den andre :)

Skrevet

Det står ingenting om utdannelse eller yrke i artikkelen. Bare at hun hadde utdannelse og anså seg selv som ressurssterk. Det tror jeg mange er som lever under fattiggrensa i Norge. Jeg kjenner godt til det som fei skriver herunder. Dette er virkeligheten for mange med utdannelse.

Det er virkeligheten for folk uten utadnnelse også det! og fplk over 40 f.eks - ikke så attraktiv på arbeidsmarkedet mer...for ikke å snakke om når man runder 50 og heter Ali!

Skrevet

Jeg har ingen mening om det med pengene, men selv har jeg gått 6 år på høgskole får å bli lærer og har rimelig høyt studielån.

Du skulle hørt de fine ordene når vi begynte - her var det ingen som ble utdannet til arbeidsledighet.

Har jobbet innen skoleverket i nesten 5 år, som vikar, vikar, vikar, så kom den herlige reformen som gjorde at det ikke var bruk for mange unge lærere lenger.

Ble altså arbeidsledig. Og så dessverre - alvorlig syk! Syns egentlig ikke det er rettferdig at jeg da skal leve på luselønn eller mannen min.

Og å si at man burde valgt en annen utdannelse er litt teit, for det endrer seg så fort.

Lærerutdannelse er et flott utgangspunkt for en rekke jobber - også utenfor skoleverket.

Jeg kjenner mange som er utdannet lærere, men som har andre jobber i dag - spennende jobber med bedre lønn enn i skolen.

Skrevet

Ja, men det er jo likt for alle! - uansett utdannelse eller mangel på sådan. Blir man arbeidsledig så koster det like mye å leve om man var adm. dir eller vaskehjelp. Ingen har "fortjent" noe mer syns jeg. Trygden blir regnet ut fra det man tjente - og man har også betalt mer skatt om man tjente mer - så det er da rettferdig det. "å leve på mannen sin" - - det er jo en trygghet i det å være to om man blir arbeidsledig - klart man da deler -om man bor sammen. Er man gift har man sågar plikt til å underholde den andre :)

Men det koster jo mer å leve hvis man har tatt utdannelse. Jeg har 2000 kr i studielån i måneden. Jeg har gått på skolen i 6 år hvor jeg ikke har tjent noenting.

Hadde jeg blitt syk når jeg hadde jobb så hadde jeg fått rimelig mye mer å rutte med, men dessverre så ble jeg syk og ikke hadde jobb.

Akkurat nå så syns jeg det er urettferdig. Men jeg vet ikke helt hva jeg går til heller for jeg har ikke sjekket opp hva jeg skal eller har krav på når sykemeldingsperioden går ut. Kanskje jeg får supermasse penger :-)

Skrevet

Lærerutdannelse er et flott utgangspunkt for en rekke jobber - også utenfor skoleverket.

Jeg kjenner mange som er utdannet lærere, men som har andre jobber i dag - spennende jobber med bedre lønn enn i skolen.

Jada. Hadde jeg bare ikke vært for syk til å ta dem!

Er redd for at dersom atte, visom atte jeg blir frisk igjen så må jeg forklare hvorfor jeg ikke har jobbet på noen år og så får jeg ikke jobb fordi jeg har vært syk.

Fikk ikke jobb i skoleverket selvom jeg var best kvalifisert heller. Hadde tre barn, de hadde hatt problemer med en som hadde det før, hun var omtrent ikke der. Jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg var fraværende på 5 år.

Ps. fikk jobben etter klage (vikariat).

Skrevet

Men det koster jo mer å leve hvis man har tatt utdannelse. Jeg har 2000 kr i studielån i måneden. Jeg har gått på skolen i 6 år hvor jeg ikke har tjent noenting.

Hadde jeg blitt syk når jeg hadde jobb så hadde jeg fått rimelig mye mer å rutte med, men dessverre så ble jeg syk og ikke hadde jobb.

Akkurat nå så syns jeg det er urettferdig. Men jeg vet ikke helt hva jeg går til heller for jeg har ikke sjekket opp hva jeg skal eller har krav på når sykemeldingsperioden går ut. Kanskje jeg får supermasse penger :-)

jeg trodde man frøs studielånet når man var arbeidsledig -men jeg kan ta feil - det har jeg gjort før :)

Skrevet

http://www.dinside.no/php/art.php?id=106848

Skrevet

Takk for linken. Har fire barn så jeg ligger vel helt på grensen tror jeg. Får finregne litt.

Er litt kjedelig å fryse nå som renten er så lav da, da blir det jo desto mer å betale når jeg blir frisk igjen!

Du kan ikke "bake" hele studielånet inn i et boliglån da? - og forlenge tilbakebetalingstiden - sånn nå mens dere har det vanskelig altså. En refinansiering. Eller er det så gunstig rente på studielån at det ikke ville lønt seg?

(selv hadde jeg bare kr. 15000,- i studielån i steinalderen en gang...:-))

Skrevet

Du kan ikke "bake" hele studielånet inn i et boliglån da? - og forlenge tilbakebetalingstiden - sånn nå mens dere har det vanskelig altså. En refinansiering. Eller er det så gunstig rente på studielån at det ikke ville lønt seg?

(selv hadde jeg bare kr. 15000,- i studielån i steinalderen en gang...:-))

Studielånet er jo personlig da vet du, men det er ikke boliglån.

Vi har det ikke så veldig vanskelig økonomisk, jeg må bare innrømme at jeg syns synd på meg selv. Fra å være vanvittig ressurssterk (følte jeg ihvertfall) til å ikke kunne gå utenfor døra uten anstand. Det er nok heller frykten for å hva som kommer til å skje fremover som gjør seg gjeldene. Og jeg innrømmer det - jeg vil ha god råd, jeg vil jobbe og jeg vil være frisk!

Det var tre ting på engang det - det går jo ikke :).

Skrevet

jeg trodde man frøs studielånet når man var arbeidsledig -men jeg kan ta feil - det har jeg gjort før :)

Man kan ikke fryse det, men man kan søke om betalingsutsettelse og rentefritak så lenge man går på arbeidsledighetstrygd og andre trygder/sosialstønad.

Man kan også sette ned dersom man jobber beløpet til noe som passer.

De er faktisk ikke urimelige men prøver å i møte komme de som gjør pliktene sine, som å søke om betalingsutesettelse... dette må gjøres hver tredje måned ellers så går det til innkreving om man ikke betaler den regningen man får i posten!

Gjest ikke signert
Skrevet

Du burde jo stille sterkere i arbeidsmarkedet, også blant lærere, siden du har 6 års utdannelse. Lærerutdanningen er 4 år, så forstår jeg riktig så har du 2 år tilleggsutdannelse. Du burde jo så absolutt stille foran i køen mange steder, også når du nå har jobbet noen år i vikariater og fått praksis.

Håper det ordner seg snart!

Skrevet

Du burde jo stille sterkere i arbeidsmarkedet, også blant lærere, siden du har 6 års utdannelse. Lærerutdanningen er 4 år, så forstår jeg riktig så har du 2 år tilleggsutdannelse. Du burde jo så absolutt stille foran i køen mange steder, også når du nå har jobbet noen år i vikariater og fått praksis.

Håper det ordner seg snart!

Takk!

Er lektor.

Det fine de har funnet ut nå er at de ikke vil ha personer med så høy utdannelse - vi er for dyre. Foreløpig så er utdanningsforbundet imot, men hvem vet?

Skrevet

Alt i fra fabrikkarbeid til fiskeri! Det har tæret på leddene og jeg har hatt endel senebetennelse, og lumbago og har korniske ryggsmerter skal veldig lite til for at jeg får det tilbake...

Behandlingen på sosialkontoret har vært både og, jeg har blitt bedt om å dra til helvete, da jeg engang sa at her var det liten hjelp å få, og det var det også, de har påstått at for å kunne motta sosial hjelp så måtte jeg da ha psykiske problemer, noe jeg forsåvidt har... jeg har utallige historier derfra om hvordan de behandler mennesker som brutalt sagt ligger i skitten og prøver å komme seg opp og bli uavhengi av dem, dessuten så vil de bestemme over deg... fraser jeg har hørt er; nei du kan da ikke ta videregående, fordi du er dum, hva skal du gå på høyskole, nei det klarer du aldri, om du ikke tar den jobben der så får du ikke hjelp hos oss mere (så tar man jobben noe som ender med at man blir sengeliggende i flere uker++ pluss regninger til lege, fysio, medisiner osv osv osv... jeg har ikke bedt om å få den kroppen som jeg har, hadde jeg det hadde saken vært en ganske annen...

Men nok syting, det finnest da noen få som vil hjelpe, men det er bare det at de gir opp før de i det hele tatt begynner fordi de blir stoppet av systemet og blir lei av å kjempe en daglig kamp mot sine overordnede, og de som virkelig vil noe forsvinner ut av yrket så fort de klarer p.g.a det systemet de blir tvunget til å følge!

UFF uff og atter uff! (Hørets jeg gammal ut nå? ; )

Jeg har også en del leggplager, senebetennelser osv. men er så heldig at jeg har en god jobb med forståelsesfulle kolleager (de fleste)..

hadde du vært venninna mi skulle du spist middag med oss annen hver dag.. : )

(selv om jeg forer nok venninner... hehe.. koselig det!)

Gjest ikke signert
Skrevet

Takk!

Er lektor.

Det fine de har funnet ut nå er at de ikke vil ha personer med så høy utdannelse - vi er for dyre. Foreløpig så er utdanningsforbundet imot, men hvem vet?

Det er såååå typisk... Jeg blir sinna når lærere som virkelig sitter inne med kunnskap og vil gjøre en god jobb i skolen, skal utelukkes fordi de er for dyre.

Verre og verre blir det vel etter at KS tok over ansvaret, da skal det bare tenkes penger, penger penger, og ikke kvalitet...dessverre...

Skrevet

UFF uff og atter uff! (Hørets jeg gammal ut nå? ; )

Jeg har også en del leggplager, senebetennelser osv. men er så heldig at jeg har en god jobb med forståelsesfulle kolleager (de fleste)..

hadde du vært venninna mi skulle du spist middag med oss annen hver dag.. : )

(selv om jeg forer nok venninner... hehe.. koselig det!)

:) takker!

En dag eller fler uten mat går faktisk utmerket, selv om det ikke er det beste, men sånn er det når man må reise over 130 mil for å få mat hos mor;)

Skrevet

Man kan ikke fryse det, men man kan søke om betalingsutsettelse og rentefritak så lenge man går på arbeidsledighetstrygd og andre trygder/sosialstønad.

Man kan også sette ned dersom man jobber beløpet til noe som passer.

De er faktisk ikke urimelige men prøver å i møte komme de som gjør pliktene sine, som å søke om betalingsutesettelse... dette må gjøres hver tredje måned ellers så går det til innkreving om man ikke betaler den regningen man får i posten!

Ja, jeg har også inntrykk av at det er "mennesker" man kan forhandle med i de fleste instanser, bare man oppfører seg høflig og kanskje selv har satt opp en plan og et budsjett. :)

Skrevet

Ja, jeg har også inntrykk av at det er "mennesker" man kan forhandle med i de fleste instanser, bare man oppfører seg høflig og kanskje selv har satt opp en plan og et budsjett. :)

Da jeg gikk på attføring fikk jeg beskjed av Lånekassen om at så lenge jeg søkte lån og stipend selv om jeg ikke hadde rett på det så visste de at jeg gikk på skole (omskulering) slik jeg slapp å søke hver tredje måned, men sånn var det da ikke, jeg fikk feil informasjon av vedkommende som sto i skranken på lånekassen.

Da jeg fikk inkasso`n i posten svimlet det for meg iogmed at der stod at jeg måtte betale tilbake HELE lånet inne 14 dager... Men etter en liten telefon så hadde det ordna seg, henta bare inn de papirene som sa at jg hadde gått på attføring så og så lenge og SVOSJ så var nesten 20000,- med renter borte:) DET var en deilig følelse det!

Gjest legger inn annonne på foreldre.com snart
Skrevet

Folk aner ikke hva det vil si å være fattig.

Her hos oss er vi to voksne og to barn. Jeg jobber og har utbetalt ca. 12000 i mnd. Min mann er syk, men har fått avslag på attføring. Sosialtrygd får han ikke fordi jeg tjener for godt. Når vi har betalt husleie, strøm og barnehage har vi 3000 kr. å leve for i mnd. Akkurat nå er det veldig vanskelig for ungene skulle så gjerne hatt nytt regntøy og det er snart på tide med vintersko, men det er sånn som må vente. Kanskje til jul. Det er ikka alltid de har noe som passer på Fretex.

Når man i tillegg har en psykisk syk mann, som absolutt ikke takler det lenger. Det er da man merker hvordan vi egentlig har det i dette rike landet vårt.

Men man skal vel ikke klage, det er jo alltid noen som har det verre.

Hvilken størrelse bruker ungene?

Jeg gir stadig bort klærne etter jenta, pent brukt.

Men det er bare opp til str 92/sko str 23.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...