Gå til innhold

Søndagsfred

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flytta inn i et nabolag som er flott og bra på mange måter, bortsett fra en ting: To-tre av de nærmeste naboene ser ut til å måtte klippe plenen akkurat på søndagen. Ellers kappe ved med svær sirkelsag. Eller bråke med traktor. Eller lempe et eller annet som lager masse lyd. Eller osv. Synes det er både respektløst og lite hensynsfullt. Dette med søndagsfred, at vi har en stille og hvilende dag i uka, ser jeg først og framst på som en veldig praktisk ordning. Det trenger vi, og det er bra for alle. Har ellers ingenting imot at folk gjør ting på søndagen, men akkurat bråkete gjøremål må det kunne gå an å gjøre andre dager i uka.

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

25

• Dorthe

15

• musikeren

14

• morsan

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hehe, provoserer du etter innlegget om ungebråk på søndags morgen.

Jeg er faktisk enig i at søndagsfreden skal holdes, det er kjempeslitsomt når noen borrer eller klipper gress og det er en god ting med en stille dag.

Men folk har så dårlig med tid og det ser ut til at det er vanskelig for mange å ikke jobbe i helga.

Skrevet

Hehe, provoserer du etter innlegget om ungebråk på søndags morgen.

Jeg er faktisk enig i at søndagsfreden skal holdes, det er kjempeslitsomt når noen borrer eller klipper gress og det er en god ting med en stille dag.

Men folk har så dårlig med tid og det ser ut til at det er vanskelig for mange å ikke jobbe i helga.

Innrømmer at det var det innlegget som fikk meg til å skrive det ja:-) Og det aner meg at enkelte kanskje blir provosert av det. MEN... Jeg mener hvert eneste ord.

Skrevet

Innrømmer at det var det innlegget som fikk meg til å skrive det ja:-) Og det aner meg at enkelte kanskje blir provosert av det. MEN... Jeg mener hvert eneste ord.

Det er du og jeg som er godt oppdratt :o).

Skrevet

Dette med søndagsfred har jeg aldri hatt noe til overs for. Når mener du at folk skal få tid til å jobbe i hagen og snekre på huset du, da? De fleste av oss går tross alt på skole eller jobber hele uka, på lørdager må man få unna ærend i butikken og på posten osv, og da blir det ikke mye tid igjen til utearbeid.

Nå har jeg verken hus å snekre på eller plen å klippe, men jeg henger klær ute til tørk, hamrer inn spikrer i veggen eller støvsuger like ofte på en søndag som på en onsdag.

Skrevet

Dette med søndagsfred har jeg aldri hatt noe til overs for. Når mener du at folk skal få tid til å jobbe i hagen og snekre på huset du, da? De fleste av oss går tross alt på skole eller jobber hele uka, på lørdager må man få unna ærend i butikken og på posten osv, og da blir det ikke mye tid igjen til utearbeid.

Nå har jeg verken hus å snekre på eller plen å klippe, men jeg henger klær ute til tørk, hamrer inn spikrer i veggen eller støvsuger like ofte på en søndag som på en onsdag.

"De fleste av oss går tross alt på skole eller jobber hele uka, på lørdager må man få unna ærend i butikken og på posten osv, og da blir det ikke mye tid igjen til utearbeid."

Så da mener du at det er skikkelig dumt med en hviledag hvor det går an å få pusta litt ut? Ja, det var jo godt argumentert....

Skrevet

"De fleste av oss går tross alt på skole eller jobber hele uka, på lørdager må man få unna ærend i butikken og på posten osv, og da blir det ikke mye tid igjen til utearbeid."

Så da mener du at det er skikkelig dumt med en hviledag hvor det går an å få pusta litt ut? Ja, det var jo godt argumentert....

Nå vet jeg ikke hva du mener med å "puste ut", men hvis det betyr å sitte i sofaen og se på tv eller lese en bok en hel dag, så er det ikke noe jeg har behov for hvertfall. Med det du kaller å "puste ut" mener jeg å få et avbrekk fra den vanlige hverdagen (skole/jobb), og gjøre ting som trengs i huset og ellers. Alle har ikke tid til å gjøre alt av forefallende arbeid på ukedagene vet du, de fleste av oss har en travel hverdag med jobb osv.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du mener med å "puste ut", men hvis det betyr å sitte i sofaen og se på tv eller lese en bok en hel dag, så er det ikke noe jeg har behov for hvertfall. Med det du kaller å "puste ut" mener jeg å få et avbrekk fra den vanlige hverdagen (skole/jobb), og gjøre ting som trengs i huset og ellers. Alle har ikke tid til å gjøre alt av forefallende arbeid på ukedagene vet du, de fleste av oss har en travel hverdag med jobb osv.

Uansett handler det også om å ta litt hensyn, og når du veit at du har naboer som synes det er deilig med fred og ro på søndager, så klarer du sikkert å få lagt plenklipping og lignende til andre dager. Ingen som har SÅ mye å gjøre at de ikke klarer det. Hvis ikke målet ditt er å være en pest og en plage, og å skape ufred.

Skrevet

Folk jobber faktisk veldig mye ellers i uka.

Har lite med saka å gjøre.

Skrevet

Har lite med saka å gjøre.

Hadde de hatt tid ellers i uka, så hadde de helst sluppet å holde på på søndagen.

Skrevet

Hadde de hatt tid ellers i uka, så hadde de helst sluppet å holde på på søndagen.

Selvfølgelig har de tid. Det handler om å TA seg tid. Også til å ha det rolig.

Skrevet

Jeg synes folk må få gjøre hva de vil på søndagene, så lenge det ikke er tidlig på morgenen eller sent på kvelden! Det plager meg ikke mer den dagen enn andre dager, og folk flest ha da ikke noe forhold til "kirketider" nå til dags.

Skrevet

Enig med deg. Det vi snakker om her er tross alt å ta hensyn til sine medmennesker.

Jeg driter selvfølgelig i om naboene mine holder hviledagen hellig på et mer generelt plan, men jeg forventer at de tar hensyn til de som faktisk også har jobbet hardt hele uka og vil slappe av denne dagen.

Det er begrenset hvor godt man slapper av når idioten veksler mellom å leke med motorsag og trommesett.

Skrevet

Dummeste jeg har hørt! Her er søndager klippe gresset dag og sage med sirkelsag dag.

Når man kommer hjem fra jobben kl. 1630 og skal spise middag og så skal man følge opp unger på ettermiddagsaktiviteter så har man bare lørdag og søndag igjen. Lørdag skal det handles litt kanskje og da blir "kirketiden" på søndag midt i blinken :)

Få deg ørepropper og slutt og irritere deg. Det er bare du som får magesår.

Skrevet

Uansett handler det også om å ta litt hensyn, og når du veit at du har naboer som synes det er deilig med fred og ro på søndager, så klarer du sikkert å få lagt plenklipping og lignende til andre dager. Ingen som har SÅ mye å gjøre at de ikke klarer det. Hvis ikke målet ditt er å være en pest og en plage, og å skape ufred.

Fred og ro på søndag? Det er da vel like deilig med fred og ro på en fredagskveld? Eller mandag for den saks skyld. Du kan da vel slappe av da?? Noen ganger trenger man å jobbe med litt bråkete ting, og det er like kjedelig på mandag som søndag, men det er da ikke noe å irritere seg over! Vil du ha det helt stille rundt deg kan du vel dra inn i skogen en tur eller noe, å kreve at alle naboene skal være stille en hel dag i uka fordi du trenger å slappe av synes jeg er egoistisk! Hva med barn som bråker da? Skal de også være stille på søndagene?

Skrevet

Jeg synes folk må få gjøre hva de vil på søndagene, så lenge det ikke er tidlig på morgenen eller sent på kvelden! Det plager meg ikke mer den dagen enn andre dager, og folk flest ha da ikke noe forhold til "kirketider" nå til dags.

Så så lenge det ikke plager deg, er det greit? Hva hvis det plager andre da? Speller ingen rolle?

Skrevet

Dummeste jeg har hørt! Her er søndager klippe gresset dag og sage med sirkelsag dag.

Når man kommer hjem fra jobben kl. 1630 og skal spise middag og så skal man følge opp unger på ettermiddagsaktiviteter så har man bare lørdag og søndag igjen. Lørdag skal det handles litt kanskje og da blir "kirketiden" på søndag midt i blinken :)

Få deg ørepropper og slutt og irritere deg. Det er bare du som får magesår.

Det mener du ikke.

Skrevet

Enig med deg. Det vi snakker om her er tross alt å ta hensyn til sine medmennesker.

Jeg driter selvfølgelig i om naboene mine holder hviledagen hellig på et mer generelt plan, men jeg forventer at de tar hensyn til de som faktisk også har jobbet hardt hele uka og vil slappe av denne dagen.

Det er begrenset hvor godt man slapper av når idioten veksler mellom å leke med motorsag og trommesett.

Nettopp. Vi er romslige karer, men litt hensyn går det an å ta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...