Gå til innhold

Søndagsfred

Anbefalte innlegg

Gjest hold kjeft på søndag
Skrevet

Etter kl.13 må man få lov til å bråke med nødvendige ting.

Bygger man hus, eller pusser opp, må alle dagene tas i bruk.

Jobber man lenge, og søndag er den dagen det ikke regner, klippes gresset på søndag. På hverdager har naboungene lagt seg, når jeg kommer hjem.

Videre så jeg du skrev at barnelek er et unntak fra bråkeregelen. Nei, det er det ikke. Unger må få leke, men det er foreldrenes ansvar at de ikke plager andre.

Lek kan foregå bråkete, men det trenger ikke. Får man ikke ungene til å leke stille, må man ha de inne, eller ta de med et sted de kan utfolde seg.

Jeg har ingen barn, men jeg har vært et. Vi fikk ikke lov å bråke, og den lærdommen tror jeg ikke jeg har hatt vondt av.

Når jeg tar hensyn til at ungene til nabooen har lagt seg, forventer jeg at naboen tar hensyn til at jeg trenger å sove også.

Så lenge det for det meste er ganske stille på søndager, bare litt gressklipping eller barneskrål, er det helt ok.

Skal man ha det dørgende stille må man lukke dører og vinduer, eller flytte på landet.

På søndager MÅ man absolutt ikke få lov til å bråke!!!!!!!!!!!

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

25

• Dorthe

15

• musikeren

14

• morsan

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg driter i kirketider.

Jeg bryr meg derimot om søndagsfred.

Det verste jeg vet er når en eller annen idiotnabo forsøker å overdøve hjemmekinoanlegget mitt med hammer og sag.

Det er viktig å ta hensyn til sine medmennesker.

"Det er viktig å ta hensyn til sine medmennesker" skriver du... I dette inngår det vel også da å respektere kirketider?

Skrevet

Joa, jeg mener det! Senest i går før kl. 1000 var mannen min igang med sirkelsagen ute i garasjen. Resten av søndagen ble brukt til å være med på et korpsarrangement for sønnen vår.

Skal vi få gjort noe som helst så må søndagen brukes.

Og ikke kom med den dumme om at man har alltid tid en annen gang for det sier alle.

Man kan alltid ta seg tid til å trene, være med på dugnad, sitte i FAU, være klassekontakt, være med på alle foreldremøter på skolen, barnehagen, idretten, korpset osv.

Tiden er faktisk ganske knapp.

Utrolig provoserende oppførsel!

Skrevet

Jeg har prøvd å søke litt, men kan ikke finne noe om helgefred. Vet noen hvor jeg finner "lov om helgefred"? Seriøst ment altså!

Skrevet

Jeg har prøvd å søke litt, men kan ikke finne noe om helgefred. Vet noen hvor jeg finner "lov om helgefred"? Seriøst ment altså!

den heter lov om helligdagsfred, tror jeg

prøv på lovdata.no

Skrevet

Ja den har faktisk ikke jeg visst at fantes heller :)

Den gjelder kanskje ikke oppunder jul når butikkene skal selge julegaver og ribbe.

Skrevet

http://www.lovdata.no/all/tl-19950224-012-0.html#2

Fant den, men ble ikke helt klok på den. Man skulle være stille i kirketiden dersom man bodde i nærheten av kiren stod det.

Skrevet

"Regelen her gjelder ikke motorrace på bane, flygestevner, travløp, galoppløp, veddeløp og profesjonelle sportskonkurranser og sportsstevner".

Ja dette bråker ihvertfall ikke :)

Skrevet

Fant den, men den kan da ikke gjelde søndager? Her er det stadig sportsarrangementer før kl. 1300

Her starter sportsarr. på søndager kl. 1100 og de kan fort vare til over 2100.

Dette gjaldt vel før, når heller ikke butikker/kiosker åpnet før etter kirketid???

Skrevet

Er ikke hårsår i det hele tatt men her er hva du skrev;

"At du jobber om natten er ditt valg,"

Hvor har jeg sagt at du er ute etter å ta meg?

Vis meg!

Jeg har heller ikke på noen måte sagt at naboene må være stille en hel dag, vis meg hvor jeg har sagt dette!

Men jeg liker ikke kverrulanter av din sort, men hårsår, nei du det er det jeg ikke er, blir bare kvalm av sånne som deg, som tjatter opp og opp igjen og ilegger andre ord som de ikke har sagt i det hele tatt!

He,he, dette var ganske gøy. Dersom du ikke ble kraftig provosert av mitt første innlegg (som alle disse andre svarene kommer fra), så bør du tenke over skrivemåten din, for du høres veldig provosert og sint ut. Les igjennom innlegget mitt en gang til, det første jeg svarte på. Det står ikke noe der som tilsier at du skal reagere som du gjør. Dessverre må jeg skuffe deg, jeg er ingen kverulant :-) Enten har du hatt en dårlig dag, eller så blander du sammen flere innlegg her.

Skrevet

Her starter sportsarr. på søndager kl. 1100 og de kan fort vare til over 2100.

Dette gjaldt vel før, når heller ikke butikker/kiosker åpnet før etter kirketid???

Tror den er klar for revisjon.

Her er det stadig fotballturneringer på søndager.

Men det sto jo ganske svart på hvitt at etter 13 kunne freden brytes :)

Skrevet

"Regelen her gjelder ikke motorrace på bane, flygestevner, travløp, galoppløp, veddeløp og profesjonelle sportskonkurranser og sportsstevner".

Ja dette bråker ihvertfall ikke :)

Du misforstår! :-)

Hovedregelen er § 4 første ledd, som bestemmer at det ikke er lov med sportskonkurranser etc mlm klokka 06 og 13.

Så kommer UNNTAKET i annet ledd, altså tilfeller der det LIKEVEL er lov med slike arrangementer mlm 06 og 13.

Og i unntaket i annnet ledd nr 3 står det at unntaket likevel ikke gjelder for motorrace etc. Ettersom dette er et unntak fra unntaket, så er man tilbake til hovedregelen, altså at det er forbudt med slike arrangementer mlm kl 06 og 13.

Skrevet

I paragraf 3 står det vel ganske tydelig? Eller vil du ikke skjønne?

Nei jeg er vel dum i hodet da vet du!

Skrevet

Du misforstår! :-)

Hovedregelen er § 4 første ledd, som bestemmer at det ikke er lov med sportskonkurranser etc mlm klokka 06 og 13.

Så kommer UNNTAKET i annet ledd, altså tilfeller der det LIKEVEL er lov med slike arrangementer mlm 06 og 13.

Og i unntaket i annnet ledd nr 3 står det at unntaket likevel ikke gjelder for motorrace etc. Ettersom dette er et unntak fra unntaket, så er man tilbake til hovedregelen, altså at det er forbudt med slike arrangementer mlm kl 06 og 13.

Jeg kan ikke noe for det, men lover blir bare lest med en harelabb.

Tok meg 2 sekunder og skumme igjennom og jeg misforstod selvfølgelig det som kunne misforstås :)

Skrevet

Jeg kan ikke noe for det, men lover blir bare lest med en harelabb.

Tok meg 2 sekunder og skumme igjennom og jeg misforstod selvfølgelig det som kunne misforstås :)

Helt i orden! :-)

Når det gjelder de sportsarrangementene som du snakket om i et annet innlegg, så kan grunnen til at de arrangeres være:

1. de kommer inn under unntaket i § 4 annet ledd nr 3 som "Sportsarrangementer som ikke er beregnet på å samle tilskuere eller som er så tidkrevende at det er nødvendig å starte før kl 13"

eller

2. Man har brukt regelen i § 4 tredje ledd: "Når særlige grunner foreligger, kan politimesteren for den enkelte anledning tillate arrangement som ellers ville være forbudt etter denne paragraf."

eller

3. Man har brutt loven.

Skrevet

Fant den, men ble ikke helt klok på den. Man skulle være stille i kirketiden dersom man bodde i nærheten av kiren stod det.

Så glad jeg ble nå! Jeg er jaggumei lov lydig;)

Eneste jeg ikke helt kan skjønne er det der med "stille" etter 16.00 på pinseaften. Da kimer jo klokkene i ett sett helt frem til kl.1700.

Ingen hadde hørt ei motorsag i nabohagen da, klokkene overdøver alt.

Skrevet

Så glad jeg ble nå! Jeg er jaggumei lov lydig;)

Eneste jeg ikke helt kan skjønne er det der med "stille" etter 16.00 på pinseaften. Da kimer jo klokkene i ett sett helt frem til kl.1700.

Ingen hadde hørt ei motorsag i nabohagen da, klokkene overdøver alt.

Nei det skulle vel heller vært sånn at man oppfordret folk til å ta i bruk sirkelsagen under klokkeklangen.

Det er jo ikke særlig hensynsfullt å bjelle med de bjellene da. Mannen min bodde et stykke fra kirken før og det var skikkelig irriterende, det verste var at de ikke var så nære naboer engang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...