Gå til innhold

hvem sitt etternavn skal barnet få?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signatur
Skrevet

Jeg og kjæresten krangler om etternavn til barnet vi en gang skal ha. Jeg vil gi det mitt og han sitt, en kombinasjon av begge blir for tungvint siden mitt allerede er en kombinasjon av to, tilsammen fire ord, hans er et ord. Mitt etternavn er altså et plus tre ord.

Her er mine argumenter for mitt navn: Jeg har alltid været stolt av navnet mitt, hadde ikke problemer med å lære meg å skrive det. Enkelte ganger på utfyllingsting må jeg skrive smått for å få plass til alt men det har alltid gått bra. Navnet er helt unikt, denne kombinasjonen er det kun 5 pres. i verden som har- min familie. Jeg synest det ville være fint om jeg og mine søsken gav navnet videre, slik at om 100 år kan to som møtes med dette navnet vite at de må bare være i slekt. Om mine søsken gir navnet videre er deres sak, jeg vil iallefall. Det første navnet er fra gården vi kommer fra, det andre er utenlandsk og blir sett på som et bra navn fra en god familie der. nesten litt status å hete det.

Jeg sier nei til hans navn fordi. Det betyr ingenting for han, han aner rett og slett ikke hvorfor han har dette etternavnet. Er tilogmed usikker på om det kommer fra hans biologiske eller oppvokste bestefar. Navnet er ikke pent i lyden/ordet. Det finnes 100 vis av andre med dette navnet og de stammer fra forsjellige steder i landet. Det er et ganske vanlig etternavn a la hansen. Og det inneholder en av bokstavene æ,ø,å som ikke finnes i utlandet. I disse internasjonale tider ser jeg at det kan bli et problem for barnet.

Han vil ha sitt navn fordi det er "normalt" riktig nok har jeg blitt ertet en gang eller to i oppveksten, men ALDRI pga av navnet. Han liker ikke ordene, synest navnet er stygt og sier ingen klarer å skrive det. Det hender ofte at andre får problemer med å stave det ja. Men det er "dumme" folk, lite verdensvante og sansynligvis lav iq. Enkelte forstår greia med en gang og skriver det helt rett av. Uansett er det ikke verre enn at jeg staver/viser legimitasjon/eller skriver det selv.

Jeg synest barnet skal få mitt navn, det er jeg som må ofte mest for å få et barn (karriere, strekkmerker, fødsel) så jeg fortjener det på en måte synest jeg. Tross alt er dette veldig viktig for meg, og om barnet skulle hate etternavnet sitt, så er det jo bare for det å bytte til farens eller noe annet. Han har ikke at navn han er eller kan være stolt av, jeg føler det kun er fordi han ikke vil gi barnet mitt navn. Allle fornavnt matcher mitt navn, gamelt norsk til de nye amerikanske. Fra Håkon og kari til ocean og apple.

Hva synest dere? Tar jeg manndommen fra min kjæreste ved å ikke gi barnet hans navn fra begynnelsen av?

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• serendipity

4

• IngenLurerDenneGutten

4

• morsan

3

• Luise

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er dere gift? Hvis ikke, vil ungen automatisk få ditt etternavn (om dere ikke leverer inn mld om annet da). Jeg har barn fra før med mitt etternavn. Derfor fikk minstemann mitt etternavn, og farens etternavn som mellomnavn.

Stå på ditt. Det er ingen grunn til at ungene må ha farens etternavn.

Gjest ikkegideg
Skrevet

Ditt navn bør velges syns jeg. Du har mange gode grunner for å føre dette videre. Jeg tror imidlertid det er vanskelig for gutta og gi slipp på den tradisjonen der som navnebærer i familien....

Har vært igjennom det samme selv hvor mitt navn er sjeldent og hans veldig vanlig. Mannen min er en rimelig oppegående fyr, men etternavnet sitt ville han ikke skulle forsvinne! Vi endte opp med begge navnene med bindestrek mellom...

Skrevet

"Det hender ofte at andre får problemer med å stave det ja. Men det er "dumme" folk, lite verdensvante og sansynligvis lav iq"

"Jeg synest barnet skal få mitt navn, det er jeg som må ofte mest for å få et barn (karriere, strekkmerker, fødsel) så jeg fortjener det på en måte synest jeg."

Jammen godt dere ikke har fått unger ennå, for maken til idioti skal du lete lenge etter.

VOKS OPP FØRST!!!

Gjest ikke signatur
Skrevet

Er dere gift? Hvis ikke, vil ungen automatisk få ditt etternavn (om dere ikke leverer inn mld om annet da). Jeg har barn fra før med mitt etternavn. Derfor fikk minstemann mitt etternavn, og farens etternavn som mellomnavn.

Stå på ditt. Det er ingen grunn til at ungene må ha farens etternavn.

Det er jo hans ønske at barnet får hans, ikke mitt etternavnt. Han liker ikke mitt! Jeg har fått mye skryt av navet mitt, ingen utenom han har sagt at de ikke liker det.

Det er europeisk og de fleste oppegående mennesker forstår hva det går i med en gang de hører det. Det er ikke 40 vokaler etter hværandre eller rare konsonantsammensetteninger.

Jeg vil jo gjærne at vi begge blir enig (om mitt) hva synest du om arumentene?

og om du fikk velge et spesielt men litt langt etternavn, eller et ubetydelig med æøå?

Skrevet

Du virker så umoden at du neppe burde fått barn i det hele tatt.

Gjest ikke signatur
Skrevet

"Det hender ofte at andre får problemer med å stave det ja. Men det er "dumme" folk, lite verdensvante og sansynligvis lav iq"

"Jeg synest barnet skal få mitt navn, det er jeg som må ofte mest for å få et barn (karriere, strekkmerker, fødsel) så jeg fortjener det på en måte synest jeg."

Jammen godt dere ikke har fått unger ennå, for maken til idioti skal du lete lenge etter.

VOKS OPP FØRST!!!

Når du er på et offentlig kontor feks ser ikke du ganske kjapt hvem som er av de mer oppegående der?

Om damen bak luken skriver navnet ditt med en gang og sier ok, da er det i orden (problemt) så tenker du , ok hun kan sakene sine.

Men om hun ikke finner tastene, spør 50 ganger før hun skriver hvær bokstav du STAVER til henne også er borti mye annet dill på dataen sånn at "å nei, nå ble skjermen svart, hva gjør jeg nå?" eh, hvorfor spørre meg om det? du passer din jobb, jeg passer min liksom. Så tenker du at hun er kansje ikke den skarpeste kniven i skoffen. Særlig om hun i tilegg henter inn en 3-4 pers for å spørre de hva hun skal gjøre med grunnen til jeg er der, når hun andre fikset uten meg tilstedet forjegang, skulle bare ha navnet og så bye, så må jeg stå å vente på denne (bare et av mange eksempler)

Skrevet

Det virker jo ikke akkurat særdeles modent å dømme folk ut i fra navnet.

At du forbinder noen navn med "status" eller at du ser ut til å mene at du kan si noen om hvor interessante mennesker er ut i fra hva de heter er direkte skremmende!

Verdien til mennesker ligger ikke i navnet, men hvordan de lever livet sitt.

Når det er sagt, så ser jeg ikke noen grunn til at det heller skal være hans navn enn ditt. Prøv å få til et kompromiss... Kanskje dere burde gifte dere å ta hverandres navn først, a`la Paal Waaktaar-Savoy og Lauren Waaktaar-Savoy.

Gjest fikk jeg med meg alt nå?
Skrevet

Når du er på et offentlig kontor feks ser ikke du ganske kjapt hvem som er av de mer oppegående der?

Om damen bak luken skriver navnet ditt med en gang og sier ok, da er det i orden (problemt) så tenker du , ok hun kan sakene sine.

Men om hun ikke finner tastene, spør 50 ganger før hun skriver hvær bokstav du STAVER til henne også er borti mye annet dill på dataen sånn at "å nei, nå ble skjermen svart, hva gjør jeg nå?" eh, hvorfor spørre meg om det? du passer din jobb, jeg passer min liksom. Så tenker du at hun er kansje ikke den skarpeste kniven i skoffen. Særlig om hun i tilegg henter inn en 3-4 pers for å spørre de hva hun skal gjøre med grunnen til jeg er der, når hun andre fikset uten meg tilstedet forjegang, skulle bare ha navnet og så bye, så må jeg stå å vente på denne (bare et av mange eksempler)

"problemt" = problem evt problemet

"hvær" = hver

"den skarpeste kniven i skoffen" = den skarpeste kniven i skuffen

"tilstedet" = tilstede

"forjegang" = forrige gang

Skrevet

Det er jo hans ønske at barnet får hans, ikke mitt etternavnt. Han liker ikke mitt! Jeg har fått mye skryt av navet mitt, ingen utenom han har sagt at de ikke liker det.

Det er europeisk og de fleste oppegående mennesker forstår hva det går i med en gang de hører det. Det er ikke 40 vokaler etter hværandre eller rare konsonantsammensetteninger.

og om du fikk velge et spesielt men litt langt etternavn, eller et ubetydelig med æøå?

Herregud!

Er du en sånn, meg meg og bare meg person?

Mitt navn er fint, det er ikke hans, mitt navn er status, det er ikke hans osv osv osv...

Om argumentene dine hadde vært at hvorfor hans og ikke mitt! Som eneste, så hadde jeg forstått det, og vært enig, men de argumentene du ramser opp her er rett og slett for teite... derfor er jeg enig med typen din.... *forøvrig stakkars mann*

Skrevet

Et eksempel som iallefall understreker at du "nok ikke er av de skarpeste knivene i skuffen".

Skrevet

"problemt" = problem evt problemet

"hvær" = hver

"den skarpeste kniven i skoffen" = den skarpeste kniven i skuffen

"tilstedet" = tilstede

"forjegang" = forrige gang

HA-HA-HA "Brøler av latter"

Snakk om å sitte i glasshus.

Gjest ikke signatur
Skrevet

Det virker jo ikke akkurat særdeles modent å dømme folk ut i fra navnet.

At du forbinder noen navn med "status" eller at du ser ut til å mene at du kan si noen om hvor interessante mennesker er ut i fra hva de heter er direkte skremmende!

Verdien til mennesker ligger ikke i navnet, men hvordan de lever livet sitt.

Når det er sagt, så ser jeg ikke noen grunn til at det heller skal være hans navn enn ditt. Prøv å få til et kompromiss... Kanskje dere burde gifte dere å ta hverandres navn først, a`la Paal Waaktaar-Savoy og Lauren Waaktaar-Savoy.

Nei jeg sier ikke på status ut ifra navnet, vet om veldig få "status etternavn" i norge, det finnes sansynligvis flere en jeg vet om.

Mitt navn er ikke noe status her i norge.

Jeg liker ordene bedre en i hans navn, og mitt navn betyr for for meg, og hans betyr ikke noe for han. Derfor synest jeg at jeg bør få gi barnet mitt navn og om barnet vil gifte seg eller bytte til noe annet senere, så skal ikke jeg klage over det.

Hans er så vanlig at man kan regne med at flere i klassen til ungen kan hete det uten å være i slekt, ikke at det er et problem. men jeg synest det finnes litt for mange Hansen og Olsen uten at de er stygge eller lavstatus navn i mine øyne.

Mitt er mer spesielt, er det så gale med mer varierte navn?

Skrevet

Det er jo trist at det kommer dithen at diskusjonen går åpå hvem som har det peneste navnet/ det navnet med høyest "status"! Skjønner godt at han kommer i forsvarsposisjon og anklager ditt navn.

Skrevet

Nei jeg sier ikke på status ut ifra navnet, vet om veldig få "status etternavn" i norge, det finnes sansynligvis flere en jeg vet om.

Jeg liker ordene bedre en i hans navn, og mitt navn betyr for for meg, og hans betyr ikke noe for han. Derfor synest jeg at jeg bør få gi barnet mitt navn og om barnet vil gifte seg eller bytte til noe annet senere, så skal ikke jeg klage over det.

Hans er så vanlig at man kan regne med at flere i klassen til ungen kan hete det uten å være i slekt, ikke at det er et problem. men jeg synest det finnes litt for mange Hansen og Olsen uten at de er stygge eller lavstatus navn i mine øyne.

"er det så gale med mer varierte navn?"

Absolutt ikke! Jeg er veldig for at man skal prøve å få sjeldne navn til å overleve, men det er ikke derfor du angripes nå. Det er på grunn av de argumentene du trekker frem.

Gjest ikke signatur
Skrevet

Et eksempel som iallefall understreker at du "nok ikke er av de skarpeste knivene i skuffen".

Kansje ikke, tar høyere utdanning men er ikke nødvendigvis verdens smarteste nei.

MEN en ting forstår denne kniven bare ikke, når folk får dataproblemer , feks over når du bestiller noe over telefon, hvorfor spør de meg hva de skal gjøre?

Jeg vet ikke hvilket program komunen eller skeidar bruker. Kansje kunne jeg fikset det dersom dataen var fremfor meg (har gode datakunnskaper) men hvem sier i telefonen "å nei nå forsvant det, hva gjør jeg nå?" til en kunde? For alt de vet kan jeg ha null data erfaring, som feks min mormor har.

Skrevet

Nei, det er ikke noe galt i å ønske å bruke et navn som er litt mer uvanlig. Men det er alt det flåset ditt om mer og mindre intelligent osv. som gjør at jeg reagerer.

Skrevet

Tror kanskje ikke du skal skrive så veldig mye mer, du gir inntrykk av å være hakket sløvere enn de du beskylder for ikke å være blant de skarpe knivene...

Bare et vennlig råd fra min kant :-)

Skrevet

Kansje ikke, tar høyere utdanning men er ikke nødvendigvis verdens smarteste nei.

MEN en ting forstår denne kniven bare ikke, når folk får dataproblemer , feks over når du bestiller noe over telefon, hvorfor spør de meg hva de skal gjøre?

Jeg vet ikke hvilket program komunen eller skeidar bruker. Kansje kunne jeg fikset det dersom dataen var fremfor meg (har gode datakunnskaper) men hvem sier i telefonen "å nei nå forsvant det, hva gjør jeg nå?" til en kunde? For alt de vet kan jeg ha null data erfaring, som feks min mormor har.

Kanskje de sier det til seg selv.

Blir man veldig overrasket kan det være et utbrudd som bare kommer.

Skrevet

Og det jeg IKKE forstår er hvorfor du ødelegger ditt igrunn "gode" argumet om at du liker navnet ditt og at det betyr noe for deg, men mer eller mindre intelligens, status og ikke status..Vent med å få barn til du er mer moden, er mitt råd...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...