tiane Skrevet 21. januar 2001 Skrevet 21. januar 2001 Hei ! Er usikker på korleis fødselsp.grunnlaget vert rekna ut, då eg t.o.m 31.12.2000 var i 100% stilling - men frå 01.01.01 arbeider 50% stilling (grunna funksj.h barn i heimen valgte eg og sei opp den andre 50% då det vart for tungt og arbeide full tid). Rekner med og få tildeling - adopsjon i mai/juni, dvs reise og start på permisjon ca. midten juli, beg.august. Eg arbeider no nærmare full stilling då det er stort sjukefråvær på kontoret. Kan eg søke om å få bruke 3-års regelen ved utrekning, eller bør eg prøve og arbeide fullt så lenge som mulig ? Er veldig usikker, og håper på svar ! 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 21. januar 2001 Skrevet 21. januar 2001 du kan kreve at man bruker tre års regelen dersom det er mer enn 25% diff. mellom inntekt før permisjonen og inntekt siste 3 år. Da må du overbevise trygdekontoret om at siste 3 år gjenspeiler din normale inntekt, og at inntektsforholdene ikke er varig endret etter den tid. I ditt tilfelle tror jeg det er lurest å jobbe mye dersom du har anledning, siden du har sagt opp 50% av stillingen (og dermed risikerer at TK mener dette innebærer en varig endring av inntektsforholdene dine). Dersom du f.eks pga sykdom _ikke_ får anledning til å jobbe mye, kan det være et moment som taler til din fordel ved en skjønnsvurdering, men jeg vil råde deg til ikke å gamble på dette hvis du har anledning til å unngå hele problemstillingen (jobbe så mye at det blir _mindre_ enn 25% differanse mellom inntekt før permisjon og inntekt siste 3 år. Det beste er jo om du klarer å jobbe så mye at du kommer akkurat 24% over gjennomsniottet av siste 3 år - men da må du være nøyaktig så du ikke bommer på ei krone! :-). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.