Gå til innhold

Psykiske skader pga. sjefen på jobben


hiv og hoi

Anbefalte innlegg

Jeg har vært ansatt i samme firma i ca. 4 år. For ca 2 år siden var det en omorganisering, og jeg byttet derfor avdeling. På den nye avdelingen var det flere nye arb. oppgaver, og jeg fikk liten eller ingen opplæring.

I mars i år fant sjefen min ut at hun hadde lyst å sparke meg. Hun hadde et møte med meg der hun forsøkte å få meg til å skrive under en sluttavtale. Det ville jeg ikke under de vilkårene hun tilbød, og jeg krevde betydelig mer. Hun sa hun skulle legge det frem for sin sjef, og komme tilbake til meg. Det var altså i mars i år. Siden det har jeg ikke hørt noe.

Hun har forandret måte å være på ovenfor meg totalt. Det ene minuttet er hun hyggelig, det andre øyeblikket lar hun meg føle at "hodet mitt ligger på blokken". Jeg har vært hos advokat og fått ham til å se gjennom saken min. Jeg mente at årsakene hun gav for å skulle sparke meg ikke var gode nok. Advokaten sier at han sjelden har sett en så klar sak - jeg har helt rett - hun har ingen anledning til å sparke meg. Men det hindrer henne ikke fra å lete med lys og lykter.

Jeg er i en livssituasjon der jeg ikke er særlig interessert i å bytte jobb. Så det er ikke aktuelt å bare slutte og deretter håpe å finne seg en ny. Dessuten er ikke arb.markedet særlig hyggelig nå.

Jeg kjenner at livet er tungt. Fastlegen min er en virkelig hyggelig kar, men bekymrer seg endel over meg, dah... Jeg har god kommunikasjon med ham. Nå mener han at jeg bør komme meg til psykolog raskest mulig. Han ser, og jeg kjenner, at dersom jeg ikke er oppmerksom på min egen psyke så kan ting gå riktig ille her. (Ikke selvmord, det er for tåpelig.) Bare en generell og varig nedgang i oppnådd selvbilde, tro på seg selv og ens egenverd.

Har et par små symptomer på panikkangst, sosial angst, osv. Jeg er veldig observant på at det er jeg som bestemmer - ikke angsten.

Men... Det er to ting jeg lurer veldig på.

Hva kan en psykolog hjelpe meg med, foruten å være et sted å gråte ut? (Og er det ikke forferdelig for en psykolog å bare være "gråteplass"?)

Det andre er: Uavhengig om jeg nå får sparken eller ikke en gang i nær eller fjern fremtid: Kan jeg kreve av arbeidsgiver at de skal dekke utgiftene til psykolog? (Vår administrerende direktør er en hyggelig fyr, som det går an å snakke med. Jeg vurderer å gå til ham, fortelle hvordan sjefen min driver på - og spørre om å få dekket utgiftene.)

Verneombudene på min arb.plass har desverre liten eller ingen erfaring/ryggrad. Jeg er ikke fagorganisert. Har snakket med et par organisasjoner, feks. JURK, samt min advokat og min fastlege som er villige til å være meglere i en eventuell arb.konflikt dersom det skulle komme.

Men jeg er feig og har veldig, veldig liten lyst til å sette igang "åpen krig"... Det overlater jeg heller til min sjef.

mvh

Hiv og hoi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du kan diskutere situasjonen med administrerende direktør, men tror du handler uklokt om du ber dem dekke utgifter til psykolog. Grunnen til dette er at evt. psykisk lidelse fort kan bli en ny ting å "bruke mot deg" dersom de faktisk ønsker å bli kvitt deg.

Hva med å se seg om etter en annen jobb dersom muligheten byr seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det kan være lurt å snakke med sjefen, men ikke for å få støtte til psykolog. Om de gir deg det, har de indirekte innrømmet at konflikten med sjefen er grunnen til dine plager og at de har et erstatningsavsvar.

2. Psykologer er ikke til for å gråte hos. De er til for å hjelpe deg å mestre og finne andre løsninger på vanskeligheter du har i livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det de nedenfor skriver men ville bare tilføye: Det er kjempeviktig å melde seg inn i en fagorganisasjon. Det er dem som først og fremst kan hjelpe deg i en situasjon som din. Det er dèt de er der for!

Du har sikkert godt av å begynne hos en psykolog, men jeg syns ikke du skal nevne det for sjefen. Hvis du derimot blir sykmeldt pga arbeidssituasjonen (og det ville jo være forståelig) så bør bedriftslegen (hvis det finns noe sånt hos dere) få vite at din sykmelding skyldes arbeidssituasjonen. Da har de plikt til å prøve å gå inn og endre på noe.

Den her konflikten bør løses i samarbeid med fagforening, verneombud, bedrifslege og adm.sjef.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...