Gjest mat og vekt Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Jeg veide to brødskiver frøst i frossen tilstand(oppskjært kneip), så når de var tint opp. I frossen tilstand veide de 22 gram og 24 gra,, og oppting 30 gram og 32 gram. Hvorfor veier de mindre i frossen tilstand?? Gjelder dette alle typer matvarer, at de veier mindre når de er frosne? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Jeg tror det kommer av at vannet i brødet veier mindre når det er frossent. Is veier i hvert fall mindre(har lavere tetthet) enn vann. Vektforskjellen mellom frossen og opptint tilstand vil nok dermed gjelde alle matvarer inneholdende vann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Fordi vann kondenserer på kalde overflater, så brødet tiltrekker seg vann. Forsøk å la dem tine i plastposen til de når romtemperatur. Hvis du tørket brødskivene helt, ville de veie akkurat det samme. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Jeg tror det kommer av at vannet i brødet veier mindre når det er frossent. Is veier i hvert fall mindre(har lavere tetthet) enn vann. Vektforskjellen mellom frossen og opptint tilstand vil nok dermed gjelde alle matvarer inneholdende vann. Hei, Nei, det du skriver er feil. 1 kg vann veier det samme selv om det fryses. Derimot får det større volum som frosset. 1 LITER vann, derimot ekspanderer til ca 1,1 liter is når du fryser det. ==== Det vannet som er i brødet veier alltid det samme. Forskjellen må være at fordi brødet er kaldt, så kondenserer vann på det, og dette vannet trekkes inn i brødet. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Hei, Nei, det du skriver er feil. 1 kg vann veier det samme selv om det fryses. Derimot får det større volum som frosset. 1 LITER vann, derimot ekspanderer til ca 1,1 liter is når du fryser det. ==== Det vannet som er i brødet veier alltid det samme. Forskjellen må være at fordi brødet er kaldt, så kondenserer vann på det, og dette vannet trekkes inn i brødet. Med vennlig hilsen Oki, har visst blandet sammen litt av hvert her jeg! Bra du oppdaget det, og "ryddet opp":) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mat og vekt Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Fordi vann kondenserer på kalde overflater, så brødet tiltrekker seg vann. Forsøk å la dem tine i plastposen til de når romtemperatur. Hvis du tørket brødskivene helt, ville de veie akkurat det samme. Med vennlig hilsen Kanskje jeg er litt treg, men den veide jo mindre i frossen tilstand. Hvordan henger det sammen når du sier at vannet veier det samme i frossen og opptint tilstand. Prøvde forresten flere skiver og der veide brødet det samme i frossen og opptint tilstand. Lurer på hvorfor det varierer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Kanskje jeg er litt treg, men den veide jo mindre i frossen tilstand. Hvordan henger det sammen når du sier at vannet veier det samme i frossen og opptint tilstand. Prøvde forresten flere skiver og der veide brødet det samme i frossen og opptint tilstand. Lurer på hvorfor det varierer. Hei, Vannet veier det samme i frossen og tint tilstand. Det som derimot skjer er at når du tar en kald brødskive ut av fryseren, så vil vann fra luften kondensere på skiven, og trekke seg inn i den. (På samme måte som vann fra luften kondenserer på bilruten.) Det er dette vannet fra luften som må forklare at brødet veier mer. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mat og vekt Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Hei, Vannet veier det samme i frossen og tint tilstand. Det som derimot skjer er at når du tar en kald brødskive ut av fryseren, så vil vann fra luften kondensere på skiven, og trekke seg inn i den. (På samme måte som vann fra luften kondenserer på bilruten.) Det er dette vannet fra luften som må forklare at brødet veier mer. Med vennlig hilsen Da skjønner jeg. Tusen takk for din tålmodighet med meg og din fine forklaring. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.