Gå til innhold

vekt i frossen og opptint tilstand

Gjest mat og vekt

Anbefalte innlegg

Gjest mat og vekt

Jeg veide to brødskiver frøst i frossen tilstand(oppskjært kneip), så når de var tint opp. I frossen tilstand veide de 22 gram og 24 gra,, og oppting 30 gram og 32 gram. Hvorfor veier de mindre i frossen tilstand??

Gjelder dette alle typer matvarer, at de veier mindre når de er frosne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det kommer av at vannet i brødet veier mindre når det er frossent. Is veier i hvert fall mindre(har lavere tetthet) enn vann.

Vektforskjellen mellom frossen og opptint tilstand vil nok dermed gjelde alle matvarer inneholdende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vann kondenserer på kalde overflater, så brødet tiltrekker seg vann.

Forsøk å la dem tine i plastposen til de når romtemperatur.

Hvis du tørket brødskivene helt, ville de veie akkurat det samme.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer av at vannet i brødet veier mindre når det er frossent. Is veier i hvert fall mindre(har lavere tetthet) enn vann.

Vektforskjellen mellom frossen og opptint tilstand vil nok dermed gjelde alle matvarer inneholdende vann.

Hei,

Nei, det du skriver er feil.

1 kg vann veier det samme selv om det fryses. Derimot får det større volum som frosset.

1 LITER vann, derimot ekspanderer til ca 1,1 liter is når du fryser det.

====

Det vannet som er i brødet veier alltid det samme. Forskjellen må være at fordi brødet er kaldt, så kondenserer vann på det, og dette vannet trekkes inn i brødet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, det du skriver er feil.

1 kg vann veier det samme selv om det fryses. Derimot får det større volum som frosset.

1 LITER vann, derimot ekspanderer til ca 1,1 liter is når du fryser det.

====

Det vannet som er i brødet veier alltid det samme. Forskjellen må være at fordi brødet er kaldt, så kondenserer vann på det, og dette vannet trekkes inn i brødet.

Med vennlig hilsen

Oki, har visst blandet sammen litt av hvert her jeg! Bra du oppdaget det, og "ryddet opp":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mat og vekt

Fordi vann kondenserer på kalde overflater, så brødet tiltrekker seg vann.

Forsøk å la dem tine i plastposen til de når romtemperatur.

Hvis du tørket brødskivene helt, ville de veie akkurat det samme.

Med vennlig hilsen

Kanskje jeg er litt treg, men den veide jo mindre i frossen tilstand. Hvordan henger det sammen når du sier at vannet veier det samme i frossen og opptint tilstand.

Prøvde forresten flere skiver og der veide brødet det samme i frossen og opptint tilstand. Lurer på hvorfor det varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje jeg er litt treg, men den veide jo mindre i frossen tilstand. Hvordan henger det sammen når du sier at vannet veier det samme i frossen og opptint tilstand.

Prøvde forresten flere skiver og der veide brødet det samme i frossen og opptint tilstand. Lurer på hvorfor det varierer.

Hei,

Vannet veier det samme i frossen og tint tilstand.

Det som derimot skjer er at når du tar en kald brødskive ut av fryseren, så vil vann fra luften kondensere på skiven, og trekke seg inn i den. (På samme måte som vann fra luften kondenserer på bilruten.)

Det er dette vannet fra luften som må forklare at brødet veier mer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mat og vekt

Hei,

Vannet veier det samme i frossen og tint tilstand.

Det som derimot skjer er at når du tar en kald brødskive ut av fryseren, så vil vann fra luften kondensere på skiven, og trekke seg inn i den. (På samme måte som vann fra luften kondenserer på bilruten.)

Det er dette vannet fra luften som må forklare at brødet veier mer.

Med vennlig hilsen

Da skjønner jeg. Tusen takk for din tålmodighet med meg og din fine forklaring. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...