Gå til innhold

Korsbånd

mizuno

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en aktiv løper, og har løpt en del på asfalt. For ca 1 måned siden fikk jeg smerte i kneet, og gikk til legen. Tok en MR scan, og fikk følgende tilbakemelding. "MR funn som konluderer med mulig partiell ruptur i fremre korsbånd, bursitt, tenosynovitt". Av legen min fikk jeg resept på Voltaren som jeg har spist tre ganger om dagen siden det. Kjenner kneet mitt til tider, men er veldig oppsatt på å få på meg trenings tøyet igjen, så det jeg lurer på er: Når er det tilrådelig å trene på dette kneet igjen? Og i så tilfelle hvor lenge bør jeg avstå.. 1,2,3 mnd eller lengre? Bør jeg legge om treningsrutinene mine, og holde meg unna asfalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger jo ikke å løpe for å trene, tror kanskje at kneet ditt har godt av litt alternativ trening som f.eks sykling eller svømming, noe som ikke er så vektbelastende. En partiell ruptur (delvis avrevet) kan mye lettere bli til en total ruptur enn et uskadet korsbånd. Korsbåndene er en vesentlig del av stabilisatorene i kneleddet fordi de hindrer overrotasjon og overstrekking. Legg vekt på å trene opp stabiliteten i kneet, dvs styrke musklene rundt kneet. Dette vil beskytte deg bedre fra plutselige vridninger som kan ødelegge korsbåndet helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...