Gå til innhold

stoffskifte? eller bare lavere forbrenning etter fylte 30 ?

pus

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ei jente på 31 år. Har i alle år kunnet spise veldig mye, uten at jeg har lagt på meg noe særlig, har vel gått opp/ned en ca 2-3 kg. Men det skjedde noe "magisk" etter fylte 31... :-( Nå har jeg lagt på meg 5 kg på en 6 mnd tid. Jeg har en enorm apetitt, og klarer ikke å slanke meg.

SÅ: hva kan jeg gjøre ? Har begynt å trene litt, men er dette en aldersbetinget greie, ? eller kan det være noe i veien med stoffskifte ?

eller noe helt annet ??

Håper på mange svar på denne.... :-)

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fei1365380229

Forbrenningen går dessverre endel ned etter 30 år.

Har selv en venninne som alltid har kunnet spise alt hun har villet, men nå har hun begynt å legge på seg, hun er 35 år.

En annen ting er jo at mange kanskje er mindre aktive etterhvert også slik at dette har noe å si på vektøkningen.

Men det er klart at hvis du virkelig prøver å trene mer og spise mindre og allikevel legger på deg så bør du kanskje få sjekket stoffskiftet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Ehhh...hva? Føler meg ikke så heldig,jeg. Ikke i denne sammenhengen i alle fall...

Det var en spøk :), men du har vært heldig før så jeg syns ikke noe synd på deg.

Velkommen til vektvokterklubben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Du må selvfølgelig forandre på kostholdet ditt.

En ting er at mange i ung alder kan dytte i seg hva det måtte være av møkkamat uten å legge på seg en tuddel, men dette vil - med rimelig stor sannsynlighet - etter hvert innhente deg.

Så du bør rett og slett forsøke å vende kroppen din til forandringene, og begynne å fordele maten du spiser utover ca. 5-6 måltider per dag, kutte ut møkkamat, ekstreme porsjoner, osv.

Du får heller gjøre det gradvis dersom overgangen blir veldig stor.

Aktivitet skader heller ikke. F.eks. trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er noe eldre enn deg, og spiser hva det skal være når som helst. Hvis jeg jobber hardt med saken, siger det innpå max fire-fem kilo, men da trener jeg i tillegg slik at noe sikkert er muskler.

Uff, er det virkelig sånn at dette innhenter alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er noe eldre enn deg, og spiser hva det skal være når som helst. Hvis jeg jobber hardt med saken, siger det innpå max fire-fem kilo, men da trener jeg i tillegg slik at noe sikkert er muskler.

Uff, er det virkelig sånn at dette innhenter alle?

Neida, ikke alle. Jeg merker iallfall ingen forskjell. Bank i bordet. Spiser som før, trener som før og veier det samme som før. Og jeg nekter meg ingenting av godsaker.

På reiser og i ferier spiser (og drikker) jeg ekstra mye, og da kan jeg kanskje sprette opp en kg, men den går bort av seg selv uten innsats når hverdagen kommer.

Og det er en stund siden jeg fylte 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke alle. Jeg merker iallfall ingen forskjell. Bank i bordet. Spiser som før, trener som før og veier det samme som før. Og jeg nekter meg ingenting av godsaker.

På reiser og i ferier spiser (og drikker) jeg ekstra mye, og da kan jeg kanskje sprette opp en kg, men den går bort av seg selv uten innsats når hverdagen kommer.

Sånn har jeg vært hele mitt liv men nå plutselig eser jeg ut. Og jeg skjønner egentlig ikke årsaken, bortsett fra at jeg er mindre sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest røyk og vekt

Sånn har jeg vært hele mitt liv men nå plutselig eser jeg ut. Og jeg skjønner egentlig ikke årsaken, bortsett fra at jeg er mindre sliten.

Har ikke du slutter å røyke? Da er det jo vanlig at kiloene kommer hvis man ikke passer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du slutter å røyke? Da er det jo vanlig at kiloene kommer hvis man ikke passer på.

Jo, men ikke for slike som meg som har slitt ræva av seg for å legge på seg i alle år.

Hm, kanskje det er derfor jeg har lagt så innmari på meg når jeg har vært gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...