Gå til innhold

Er ordet "neger" negativt?


Gjest Nordvestland

Anbefalte innlegg

Gjest Nordvestland

Vi lærte det på skolen, vi leser det i barnebøker(en liten negergutt...), vi har alltid brukt ordet. Og står ikke ordet i ordbøkene også da?

Jeg har aldri oppfattet det som noe negativt, men leser nå i avisa at ordet er rasistisk!!???!!!?

Jeg har aldri oppfattet ordet "neger" for rasistisk, for meg er det det samme som å si danske, norske, skandinaver, lyshudet osv.

"Neger" betyr for meg bare at personen er en person som er veldig mørkhudet/nesten sort, og jeg trodde ordet en gang oppsto fra det: å fortelle at personen kom fra Nigeria(og omegnet).

Er det galt å ha et ord som hentyder at personen er veldigveldig mørkhudet? er det noe negativt å være mørkhudet? :/

Ordet "nigger" synes jeg er stygt, et slengord, men neger trodde jeg (inntil nå) var normalt.

Tullete! Ka meine du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    45

  • Dorthe

    30

  • snø

    24

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    24

Det er tullete spør du meg.

Uansett hva enkelte forteller meg har jeg ingen negative assosiasjoner til ordet neger.

Lurer på om ordet "negresse" også er rasistisk? Selv synes jeg det er et positivt ladet ord.

Menmen, enkelte mener at ordet "neger" ligner for mye på ordet "nigger", og derfor ble det visstnok rasistisk.

Høvding er forresten også et rasistisk ord. Når ungene leker cowboy og indianer i dag må sjefen for indianerne kalle seg for "indianerlederen".

Hvis ikke snakker vi om rasisme.

Nå våkner snart Sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse plantasjeeiere og andre mørkemenn på 1800-tallet er opphavsmenn bak dette ordet, så det er vel ganske forståelig at enkelte reagerer på bruken av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en same!

Det er tullete spør du meg.

Uansett hva enkelte forteller meg har jeg ingen negative assosiasjoner til ordet neger.

Lurer på om ordet "negresse" også er rasistisk? Selv synes jeg det er et positivt ladet ord.

Menmen, enkelte mener at ordet "neger" ligner for mye på ordet "nigger", og derfor ble det visstnok rasistisk.

Høvding er forresten også et rasistisk ord. Når ungene leker cowboy og indianer i dag må sjefen for indianerne kalle seg for "indianerlederen".

Hvis ikke snakker vi om rasisme.

Nå våkner snart Sør.

Huff ja, denne Sør....

Både ordet "neger" og "negresse" er flotte ord synes jeg.

Man kan da ikke utelukke et ord som har vært brukt i normal tale i alle år, bare fordi det ligner på et slengord?

Må vi alltid tiltale "dem" som "de mørkhudede" heretter eller, ellers skrikes det rasisme?

Med med tanke på hvor stor respekt noen av "de mørhudede" har vist oss/våre kvinne og barn, så kan vi da ikke finne på å kalle noen av dem for det (inntil nå) normale ordet "neger", fordi det ligner for mye "nigger". _Det_ går på æra løs, hvilken ære forresten?*desorientert*

(Må ærlig innrømme at jeg sjeldent tenker æra mi, hva det nå enn er...)

Tråkket jeg over grensen nå? jaddajadda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nordvestland

Det er tullete spør du meg.

Uansett hva enkelte forteller meg har jeg ingen negative assosiasjoner til ordet neger.

Lurer på om ordet "negresse" også er rasistisk? Selv synes jeg det er et positivt ladet ord.

Menmen, enkelte mener at ordet "neger" ligner for mye på ordet "nigger", og derfor ble det visstnok rasistisk.

Høvding er forresten også et rasistisk ord. Når ungene leker cowboy og indianer i dag må sjefen for indianerne kalle seg for "indianerlederen".

Hvis ikke snakker vi om rasisme.

Nå våkner snart Sør.

Når ble det opplest og vedtatt at det er rasistisk forresten? Ordet har da vært brukt i normalen inntil nå, eller er jeg helt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en same!

Huff ja, denne Sør....

Både ordet "neger" og "negresse" er flotte ord synes jeg.

Man kan da ikke utelukke et ord som har vært brukt i normal tale i alle år, bare fordi det ligner på et slengord?

Må vi alltid tiltale "dem" som "de mørkhudede" heretter eller, ellers skrikes det rasisme?

Med med tanke på hvor stor respekt noen av "de mørhudede" har vist oss/våre kvinne og barn, så kan vi da ikke finne på å kalle noen av dem for det (inntil nå) normale ordet "neger", fordi det ligner for mye "nigger". _Det_ går på æra løs, hvilken ære forresten?*desorientert*

(Må ærlig innrømme at jeg sjeldent tenker æra mi, hva det nå enn er...)

Tråkket jeg over grensen nå? jaddajadda.

Shit, jeg skriver da som en....finnmarking selv ser jeg!full av skrivefeil(tidlig på morran)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tullete spør du meg.

Uansett hva enkelte forteller meg har jeg ingen negative assosiasjoner til ordet neger.

Lurer på om ordet "negresse" også er rasistisk? Selv synes jeg det er et positivt ladet ord.

Menmen, enkelte mener at ordet "neger" ligner for mye på ordet "nigger", og derfor ble det visstnok rasistisk.

Høvding er forresten også et rasistisk ord. Når ungene leker cowboy og indianer i dag må sjefen for indianerne kalle seg for "indianerlederen".

Hvis ikke snakker vi om rasisme.

Nå våkner snart Sør.

Nå har vel ikke du blitt undertrykt i årevis heller da, mens de som er av Afrikansk opprinnelse har blitt det. Jeg leste et sted at dette ordet har vært et symbol for undertrykkelsen for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det opplest og vedtatt at det er rasistisk forresten? Ordet har da vært brukt i normalen inntil nå, eller er jeg helt etter?

Jeg aner ikke når det skjedde, men det var i hvert fall ikke rasistisk når jeg var barn.

Og jeg er ikke så jævla gammel. 29 på andre året er ingen alder.

I tillegg husker jeg vi lekte cowboy og indianer.

Ugh-ugh sa vi også, før vi skjøt på blekansiktene med pil og bue.

Lurer på om ordet "blekansikt" også er rasistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke du blitt undertrykt i årevis heller da, mens de som er av Afrikansk opprinnelse har blitt det. Jeg leste et sted at dette ordet har vært et symbol for undertrykkelsen for dem.

Undertrykt eller ikke; jeg klarer ikke å assosiere noe negativt med ordet "neger".

Hvis noen forteller meg i morgen at ordet "faen" ikke lenger er stygt, så vil jeg nok likevel assosiere ordet "faen" med noe ufint i uoverskuelig framtid.

Hvis nicket ditt tilsier alder er du så gammel at du husker når ordet neger ikke var rasistisk du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, jeg skriver da som en....finnmarking selv ser jeg!full av skrivefeil(tidlig på morran)

Ordet "same" blir nok rasistisk etter hvert det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

hva skal man si da? Sånn litt lavt til sidemannen liksom "H*n er svart"?? ('Men det bør ikke sies høyt, for det er jo ikke helt bra...')

Det blir jo akkurat som å hviske "h*n har kolera/../..".

Og det er stor forskjell på mørkhudete. Negere er et annet folkeslag enn nordafrikanere f.x. (såvidt jeg har forstått ting). Og 'hispanics' eller hva det heter, i US. Så hjelpeløse vi blir, så redde for å støte!

Best er er vel 'de svarte, de hvite, de av XX opprinnelse'... Kan man fremdeles si "en inder". Da blir vel "en afrikaner" det beste istedfor 'neger'. Nå er jo enkelte afrikanere hvite da.....*rister-på hodet og sukker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-enig med deg, men vi kan jo la være å kalle negrene for negre hvis de blir lei seg når vi gjør det?

Forøvrig tror jeg at det kommer av "svart" på latin...

Vikingene kalte dem for "Blåmenn" kanskje vi heller skal gjeninnføre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel egentlig ikke om VI mener det er rasistisk eller ikke. Poenget er vel om de som det gjelder føler at ordet er støtende. Og dersom de gjør det, så bør man ganske enkelt finne andre ord.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

blitz1365380771

Jeg oppfatter ordet neger som en rasebeskrivelse. Nigger er et vanlig ord negere imellom å kalle hverandre,men når hvite bruker det blir det oppfattet som rasistisk. rart ?? Min sønn er "brun" (blandings) og siden den afrikanske siden hans er og blir den mest "kompliserte" har jeg alltid kalt ham for neger, slik at han skal bli vant med det liksom... og ikke ha noen dårlige assosiasjoner til ordet.

Når de som elsker ham over alt i verden bruker disse ordene så regner jeg med at han ikke vil bli særlig "overfølsom" for dem fra andre...uansett hva meningen bak dem er...

Samme som homsene har gjort selv oppigjennom - og det med stort hell vil jeg si!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør lære deg å skille mellom hvordan ting _er_ og hvordan ting _bør være_, altså skille mellom det som beskriver og det som er slik vi vil at det skal være.

Tradisjoner, overlevert lærdom osv er jo ikke verdt en dritt hvis det bryter med normer, eller standarder vi søker.

'Neger'... nok en gang, hvor vanskelig kan det være å kutte ut ordet fra begrepsrepertoaret når de det gjelder ikke vil bli kalt dette?

Hvis jeg kaller deg 'dusten' fordi jeg har lært at du er 'dusten', bør jeg fortsette med det hvis du forteller meg at du ikke liker å bli kalt 'dusten'? Eller bør jeg stå på mitt, jeg kaller deg 'dusten-dusten-dusten!', det har jeg lært, og da ser jeg ingenting galt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Jeg oppfatter ordet neger som en rasebeskrivelse. Nigger er et vanlig ord negere imellom å kalle hverandre,men når hvite bruker det blir det oppfattet som rasistisk. rart ?? Min sønn er "brun" (blandings) og siden den afrikanske siden hans er og blir den mest "kompliserte" har jeg alltid kalt ham for neger, slik at han skal bli vant med det liksom... og ikke ha noen dårlige assosiasjoner til ordet.

Når de som elsker ham over alt i verden bruker disse ordene så regner jeg med at han ikke vil bli særlig "overfølsom" for dem fra andre...uansett hva meningen bak dem er...

Samme som homsene har gjort selv oppigjennom - og det med stort hell vil jeg si!!

Det er vel ikke rart at "nigger" er rasistisk. Det var opprinnelig et ord de hvite brukte om slavene sine. Siden har Afrikanerene tatt ordet tilbake og bruker det seg i mellom, for å gjøre det til "sitt" ord. Dermed er det rasistisk når det kommer fra andre enn dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Det er litt vanskelig å vite hva man skal kalle dem. Afroamerikaner er en grei betegnelse, men bare dersom de er amerikanere...Hva om han er fra Norge da, eller Sverige..Det er jo ikke lett å se heller..(Om man er norsk eller svensk altså.) Men jeg spurte en gang en Irsk-Afrikaner jeg traff i Belfast om hva han foretrakk å bli kallet- Negro eller Black. Negro var fullstendig utelukket, men Black var helt ok, det var det de brukte.. Konklusjonen blir da...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å vite hva man skal kalle dem. Afroamerikaner er en grei betegnelse, men bare dersom de er amerikanere...Hva om han er fra Norge da, eller Sverige..Det er jo ikke lett å se heller..(Om man er norsk eller svensk altså.) Men jeg spurte en gang en Irsk-Afrikaner jeg traff i Belfast om hva han foretrakk å bli kallet- Negro eller Black. Negro var fullstendig utelukket, men Black var helt ok, det var det de brukte.. Konklusjonen blir da...??

Hva med norskafrikaner/svenskarikaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitz1365380771

Du bør lære deg å skille mellom hvordan ting _er_ og hvordan ting _bør være_, altså skille mellom det som beskriver og det som er slik vi vil at det skal være.

Tradisjoner, overlevert lærdom osv er jo ikke verdt en dritt hvis det bryter med normer, eller standarder vi søker.

'Neger'... nok en gang, hvor vanskelig kan det være å kutte ut ordet fra begrepsrepertoaret når de det gjelder ikke vil bli kalt dette?

Hvis jeg kaller deg 'dusten' fordi jeg har lært at du er 'dusten', bør jeg fortsette med det hvis du forteller meg at du ikke liker å bli kalt 'dusten'? Eller bør jeg stå på mitt, jeg kaller deg 'dusten-dusten-dusten!', det har jeg lært, og da ser jeg ingenting galt med det?

Dust har alltid vært et negativt ladet ord og vil sikkert alltid være det. Neger har pleid å være en beskrivelse av mennesker med afrikansk opprinnelse. Med hverken negativt eller positivt fortegn.

Og det er ikke bare bare å fortelle barn og andre at det de alltid har identifisert seg med plutselig er blitt ett skjellsord...

Jeg er fullstendig klar over at disse vridningene skjer i språket vårt hele tiden.(og at det gjelspeiler endringene i samfunnet vi lever i...) For eksempel er kjerring nesten blitt et skjellsord og fitte er blitt helt greit.

Det betyr ikke at det er i orden at man plutselig finner ut at ord som kun er beskrivende, plutselig skal bli negative over natta...

Hvor vanskelig det er? Tja, poenget er vel om man er enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...