Gå til innhold

Er ordet "neger" negativt?


Gjest Nordvestland

Anbefalte innlegg

Jødedommen er ingen rase, det er en religion!!

På samme måte som en person kan være kristen, muslim osv., kan hun vøre jøde.

Det er ikke helt riktig - man kan ikek konvertere og bli jøde, men man kan konvertere til jødedommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    45

  • Dorthe

    30

  • snø

    24

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    24

Tilleggsbetydning ja!!!

Det er det som er hele poenget her. Ordene kan ikke skade, det er kun holdningene bak dem som kan det!

Så når jeg sier neger så betyr det kanskje kke det samme som når en annen gjør det, nødvendigvis. Dette gjør kommunikasjonen mellom folk mye mere komplisert, men ganske spennende også, eller hva???

Oppfordrer alle til å ta en "Kari Bremnes-øvelse" på f.eks "takk" ,"kjære" eller "vennen min"

Utrolig hvor mange kjipe meldinger man kan få sendt med et i utgangspunktet positivt ord.

Ja, min mor klarer til og med å si tosk, med en kjærlig tone :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jøde er jøde fordi han tror på jødedommen. På samme måte som en kristen tror på kristendommen.

Rasebetegnelser har neten utelukkende blitt brukt til å rangere mennesker (arisk, neger osv).

Det er ganske opplagt hva som er rase (arisk, neger) hva som er nasjonalitet (nordmann, somalier), hva som sier noe om verdensdel / område en person er fra (nordisk, afrikansk, søreuropeisk, asiatisk), hva som sier noe om hudfarge (hvit, svart), hva som sier noe om religion (jøde, katolikk, protestant, kristen, muslim, shiamuslim).

Noen begreper har en historie som gjør at man i dag ser at det beste er å ikke bruke disse (som rasebetegnelsene).

En jøde er også en rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange jøder mener de er en rase. Mange vil også gjerne at jøder skal gifte seg med jøder, så det skal forbli en rase.

Det er ikke nødvendigvis en religion. Det er kultur og etikk (selv om det er dårlig gjennomført enkelte steder)

Det er begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

svart eller sort - er jo bare dialektforskjeller på samme farge. Som hvit eller kvit.

nei, sort betyr 'fargen sort'. Svart er 'skittent', selv om man ofte bruker det om fargen sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke helt riktig - man kan ikek konvertere og bli jøde, men man kan konvertere til jødedommen.

Stemmer det du skriver om konvertering, flisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jødedommen er ingen rase, det er en religion!!"

det mener jeg er helt feil. Jeg kjenner ikke-religiøse jøder. De er jødiske av slekt. Og det er en kultur for dem. De jeg tenker på, er ikke troende mennesker.

Du kan ikke mene at jødedommen ikke er en religon.

På samme måte som norge er et kristent land, og nordmenns lover og skikker og kultur bygger på kristedommen selv om hoveddelen av oss ikke går i kirken, og svært mange av oss ikke er personlige kristne, ville man i en stor aemmnehng forklart oss som kristne, fordi det siser mye om vår felles kultur.

Selvsat gjelder dette også jødene, mange er ikke personlig religiøse, men har en kulturarv som gjør at man kanller folket sitt jødisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

En jøde er også en rase.

det er jo ikke lov å snakke om raser ihht til denne tråden her og de flestes meninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, sort betyr 'fargen sort'. Svart er 'skittent', selv om man ofte bruker det om fargen sort.

Svart betyr i følge ordboka fargen svart/sort.

svart (I svart) n ubøy (av II svart) svart farge gjøre s- til hvitt | være kledd i s- i svarte klær

Sidebetydninger er skitten og snau (f.eks at "sauen beitet lia svart")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Du kan ikke mene at jødedommen ikke er en religon.

På samme måte som norge er et kristent land, og nordmenns lover og skikker og kultur bygger på kristedommen selv om hoveddelen av oss ikke går i kirken, og svært mange av oss ikke er personlige kristne, ville man i en stor aemmnehng forklart oss som kristne, fordi det siser mye om vår felles kultur.

Selvsat gjelder dette også jødene, mange er ikke personlig religiøse, men har en kulturarv som gjør at man kanller folket sitt jødisk.

jeg er norsk nordmann (nordkvinne) fra Norge, og jeg er IKKE 'kristen', og tilhører heller ikke noen annen religion.

For noen jøder er ikke jødedommen en religion, selv om de vil hevde at de er jøder, og tilhenger av den jødiske etikk slik de selv oppfatter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Nei, det er jo ikke det. Fordi "neger" har en del tillegsbetydninger som "svart" ikke har. Og fordi "neger" har en historikk bak seg som "Svart" ikke har. Så selv om grunnbetydningen er lik, er ikke ordet det samme.

På de sidene til afrikansk ungdom i Norge, lærer vi at "jungel" nå er et tabuord!

Hva skal vi gjøre med jungelboka da??

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke lov å snakke om raser ihht til denne tråden her og de flestes meninger

"det er jo ikke lov å snakke om raser ihht til denne tråden her og de flestes meninger "

Kan du da forklare hvorfor det alltid er denne ene rasen som skal nevnes?

Det er veldig sjelden noen fremmer ønsker og behov om å omtale andre raser enn akkurat afrikanere.

Hvorfor er behovet større for å si "neger" og omtale rasene akkurat fra afrika, og ikke andre?

Hva sier det om selve problemstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

"det er jo ikke lov å snakke om raser ihht til denne tråden her og de flestes meninger "

Kan du da forklare hvorfor det alltid er denne ene rasen som skal nevnes?

Det er veldig sjelden noen fremmer ønsker og behov om å omtale andre raser enn akkurat afrikanere.

Hvorfor er behovet større for å si "neger" og omtale rasene akkurat fra afrika, og ikke andre?

Hva sier det om selve problemstillingen?

????

Jøder er et vanlig begrep.

Ang. de sorte: Hadde vi hatt bedre geografiske kunneskaper, kunne vi sagt nigerianer, kenyaner, osv osv. dessverre husker vi ikke alle landene, ikke er det lettere ttersom de har skiftet navn endel ganger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke mene at jødedommen ikke er en religon.

På samme måte som norge er et kristent land, og nordmenns lover og skikker og kultur bygger på kristedommen selv om hoveddelen av oss ikke går i kirken, og svært mange av oss ikke er personlige kristne, ville man i en stor aemmnehng forklart oss som kristne, fordi det siser mye om vår felles kultur.

Selvsat gjelder dette også jødene, mange er ikke personlig religiøse, men har en kulturarv som gjør at man kanller folket sitt jødisk.

Nei, der tar du nok feil.

Det å være et såkalt kristent land/folk, eller muslimsk land/folk, er ikke det samme som jødedommen.

Her skiller jødedommen seg ut, fordi det både er en rase og en religion.

Kristendommen har aldri vært, og kan aldri bli en rase.

Og for ordens skyld, mange av de skikkene du mener bygger på kristendommen, er nok bare overtatt av kristendommen da den ble innført i Norge.

F eks jul, som egentlig var en solfest i førkristen tid, om jeg ikke tar helt feil.

Og jeg regner ikke det å være nordmann som å være kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

????

Jøder er et vanlig begrep.

Ang. de sorte: Hadde vi hatt bedre geografiske kunneskaper, kunne vi sagt nigerianer, kenyaner, osv osv. dessverre husker vi ikke alle landene, ikke er det lettere ttersom de har skiftet navn endel ganger også.

Hva med afrikaner? Enkelt og greit.

Og nei, det er svært sjelden man snakker om andre raser.

Husker det egentlig stort sett bare fra skolebøkene, hvor vi lærte om forskjellige raser.

Du har forresten ennå ikke svart på hvorfor mange vil si rasenavn på akkurat afrikanere, altså si negre, og ikke har noe behov for å bruke andre rasebetegnelser.

Hvem snakker om arisk, eller andre, raser?

Jødedommen er både religion og rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn et innlegg for noen mnd siden hvor jeg etterlyste negerdukker og du kan tro jeg fikk mange svar! Mange svar som kjeftet meg huden full for å bruke ordet neger...

Men jeg husker da tydelig en sang som var populær på 80-90-tallet hvor en strofe var:"I have a surprise for you - we're calling us niggers too!" eller noe sånt. Så ikke vet jeg. Jeg ser heller ikke på neger som et rasistisk ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn et innlegg for noen mnd siden hvor jeg etterlyste negerdukker og du kan tro jeg fikk mange svar! Mange svar som kjeftet meg huden full for å bruke ordet neger...

Men jeg husker da tydelig en sang som var populær på 80-90-tallet hvor en strofe var:"I have a surprise for you - we're calling us niggers too!" eller noe sånt. Så ikke vet jeg. Jeg ser heller ikke på neger som et rasistisk ord.

Poenget er ikke om _vi_ syns det er rasistisk, men om de det brukes om syns det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Hva med afrikaner? Enkelt og greit.

Og nei, det er svært sjelden man snakker om andre raser.

Husker det egentlig stort sett bare fra skolebøkene, hvor vi lærte om forskjellige raser.

Du har forresten ennå ikke svart på hvorfor mange vil si rasenavn på akkurat afrikanere, altså si negre, og ikke har noe behov for å bruke andre rasebetegnelser.

Hvem snakker om arisk, eller andre, raser?

Jødedommen er både religion og rase.

"--afrikaner? Enkelt og greit"

*

Jeg synes det er stor forskjell på nordafrikanere, og 'andre afrikanere'. Jeg synes ikke det er så enkelt og greit.

---

"Du har forresten ennå ikke svart på hvorfor mange vil si rasenavn på akkurat afrikanere, altså si negre.."

*

Jeg aner ikke hvorfor folk vil det. For min del, har sorte afrikanere eller afroamerikanere, et særtrekk ved sitt utseende, som gjør det enkelt å vise til rett person. Som hvis bare én eneste person i et firma gikk med rød genser hver dag. Og ingen andre noensinne gikk med røde klær på overkroppen. 'Han med den røde genser'n'. Enkelt, ikkesant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at så lenge de du kaller "neger" oppfatter det som negativt, så er det i grunnen revnende likgyldig hva du og jeg synes!

Og bare et aldri så lite spørsmål. Hvor ofte har du noengang behov for å benevne _hvite_ mennesker med et begrep knyttet til hudfargen deres?? Kommer du i det hele tatt på et begrep du i såtilfelle ville benyttet om oss bleikhvite nordboere. tilsvarende det at vi bruker negre om mennesker med mørk hud???

Jeg sliter nemlig veldig selv med å finne et sammenliknbart begrep, og likledes situasjoner hvor det ville vært naturlig å bruke begrepet.

Så kanskje vi ikke bare skal tenke på at det er noen som ikke liker å bli omtalt som neger, men også litt over hvorfor vi i det hele tatt har behov for å bruke det ordet??

Men som sagt, det er revnende likgyldig hva vi synes om begrepet "neger", så lenge de som det brukes om misliker det.

Hvis du har et barn (eller en venn!), og hadde et kallenavn på det som denne helt tydelig mislikte, ville du da sluttet å bruke det, eller ville du fortsatt å bruke det fordi _du_ syntes det var ok?

Det handler om respekt for andre, enkelt og greit!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...