Gå til innhold

Er ordet "neger" negativt?


Gjest Nordvestland

Anbefalte innlegg

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Hva med norskafrikaner/svenskarikaner?

Ja, det er greit, men hvordan vet du hvilket land han/hun er fra da? Følgende scenario: Jeg var på restaurant i dag, kokken var hmmm enslagsafrikaner...

Det er jo ikke alltid de er fra Afrika en gang...Ser ikke forskjell jeg..

Hispanic er jo noe ganske annet, de er ikke negere.. Hispanic er ikke engang en egen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    45

  • Dorthe

    30

  • snø

    24

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    24

blitz1365380771

Hva med norskafrikaner/svenskarikaner?

Norskafrikaner/Svenskafrikaner? Eh, egentlig ikke, det har med hvor du er født og ikke noe med rase å gjøre??

En afrikaner kan jo like gjerne være hvit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Norskafrikaner/Svenskafrikaner? Eh, egentlig ikke, det har med hvor du er født og ikke noe med rase å gjøre??

En afrikaner kan jo like gjerne være hvit!

Nå snakker vi om Afrikaner som ble/blir kallet neger da.. Da er de ikke hvite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Jeg har aldri oppfattet ordet "neger" for rasistisk, for meg er det det samme som å si danske, norske, skandinaver, lyshudet osv."

Men les hva du skriver,

"danske" og nordmann er en nasjonalitet.

"lyshudet" er en beskrivelse av hudfargen, akkurat som svart.

"neger" går på rase, akkurat som "den ariske rase" eller "jøde". (Jøde kan også være religiøst.)

Det er altså 2 store forskjeller her:

1) Ordet "neger" minner unektelig om "nigger", og husk at det knapt er 40 år siden det faktisk var raseskille i USA, og 10 år siden i Sør Afrika.

2) "Neger" er en rasebetegnelse, og akkurat som du ikke refererer til dine hvite venner (håper jeg) som "min ariske venn", så regner jeg heller ikke med at du trenger refererer til svarte som "negere".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitz1365380771

Nå snakker vi om Afrikaner som ble/blir kallet neger da.. Da er de ikke hvite..

Det var nettopp poenget mitt!

Man kan ikke bytte ut neger med afrikaner fordi det ikke er det samme!!!

En afrikaner kommer fra Afrika, mens en neger er en farget person som kommer fra hvorsomhelst i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitz1365380771

hva skal man si da? Sånn litt lavt til sidemannen liksom "H*n er svart"?? ('Men det bør ikke sies høyt, for det er jo ikke helt bra...')

Det blir jo akkurat som å hviske "h*n har kolera/../..".

Og det er stor forskjell på mørkhudete. Negere er et annet folkeslag enn nordafrikanere f.x. (såvidt jeg har forstått ting). Og 'hispanics' eller hva det heter, i US. Så hjelpeløse vi blir, så redde for å støte!

Best er er vel 'de svarte, de hvite, de av XX opprinnelse'... Kan man fremdeles si "en inder". Da blir vel "en afrikaner" det beste istedfor 'neger'. Nå er jo enkelte afrikanere hvite da.....*rister-på hodet og sukker*

Hjælp, nå sjokker du meg. Det er vel ingen som finner på å sammenligne en normal genetisk variant (neger/hvit/whatever) med en dødelig sykdom (kolera)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var nettopp poenget mitt!

Man kan ikke bytte ut neger med afrikaner fordi det ikke er det samme!!!

En afrikaner kommer fra Afrika, mens en neger er en farget person som kommer fra hvorsomhelst i verden.

Hei,

Man kan faktisk ha "en hvit neger" - dvs. en albino! :-)

Hudfarge og rase er jo to forskjellige ting, selv om de som oftest går sammen. Men "neger" er et rase-ord (som arisk, eller kaukasisk), mens "svart" er en beskrivelse av hudfargen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norskafrikaner/Svenskafrikaner? Eh, egentlig ikke, det har med hvor du er født og ikke noe med rase å gjøre??

En afrikaner kan jo like gjerne være hvit!

Det stemmer jo selvsagt. jeg tenkte i forhold til "afroamerican".

Over til nytt forslag: spør "African youth of Norway" (tror jeg de heter) hva som er det politisk korrekte uttrykket.

Eller bare slutte å omtale folk ut fra hudfarge - de færreste sier vel: "Han ariske/hvite/nordiske fyren bort i gata" :-) Og heller bruke navnet på vedkomne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er greit, men hvordan vet du hvilket land han/hun er fra da? Følgende scenario: Jeg var på restaurant i dag, kokken var hmmm enslagsafrikaner...

Det er jo ikke alltid de er fra Afrika en gang...Ser ikke forskjell jeg..

Hispanic er jo noe ganske annet, de er ikke negere.. Hispanic er ikke engang en egen rase.

Ville du sagt: "Vi var på restaurant i dag, kokken var hvit/nordisk" etc? ;-)

personlig bruker jeg nok "svart", når jeg bruker noe for å beskrive hudfargen på "en neger" - MEN det er sikkert ikke PK, det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tullete spør du meg.

Uansett hva enkelte forteller meg har jeg ingen negative assosiasjoner til ordet neger.

Lurer på om ordet "negresse" også er rasistisk? Selv synes jeg det er et positivt ladet ord.

Menmen, enkelte mener at ordet "neger" ligner for mye på ordet "nigger", og derfor ble det visstnok rasistisk.

Høvding er forresten også et rasistisk ord. Når ungene leker cowboy og indianer i dag må sjefen for indianerne kalle seg for "indianerlederen".

Hvis ikke snakker vi om rasisme.

Nå våkner snart Sør.

Det er vel langt mer tullete å insistere på å kalle folk "neger" når du vet utmerket godt at de aller fleste ikke liker det?

Det blir som å insistere på å kalle funksjonshemmede mennesker for "krøplinger" - bare for å vise at du har "rett" til å gjøre det.

Hva er poenget? Det kan umulig være så vanskelig for deg å bruke "svart" istedet for "neger"? (Eller ikke bruke noe som helst.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Hjælp, nå sjokker du meg. Det er vel ingen som finner på å sammenligne en normal genetisk variant (neger/hvit/whatever) med en dødelig sykdom (kolera)

du misforsto meg, jeg uttrykte meg ikke klart. Jeg mener egentlig at å ikke kunne ha et greit navn på noen man vil betegne (svart, hvit, farget, whatever), det er et problem.

SOM OM man sa noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Nå har vel ikke du blitt undertrykt i årevis heller da, mens de som er av Afrikansk opprinnelse har blitt det. Jeg leste et sted at dette ordet har vært et symbol for undertrykkelsen for dem.

pasa21, du tenker ikke på 'nigger' da? istedenfor 'negro'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitz1365380771

Det stemmer jo selvsagt. jeg tenkte i forhold til "afroamerican".

Over til nytt forslag: spør "African youth of Norway" (tror jeg de heter) hva som er det politisk korrekte uttrykket.

Eller bare slutte å omtale folk ut fra hudfarge - de færreste sier vel: "Han ariske/hvite/nordiske fyren bort i gata" :-) Og heller bruke navnet på vedkomne?

100% enig i at man bruker navn og ikke hudfarge når man henvender seg til folk. Jeg går selvsagt ikke rundt og kaller barnet mitt for "negeren", eller "mulatten" om man skal være nøyaktig.

Men det har også med identitet å gjøre, dvs at hudfarge, opprinelse faktisk er viktig for mange - at folk er stolt av opphavet sitt og av historien sin, hvor tragisk den enn måtte være.

Tror kanskje holdninger/erfaringer med rase/rasisme (for både hvite/sorte/alle) har mye å si for hva slags følelser disse ordene frembringer i folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gode alternativer

Når ble det opplest og vedtatt at det er rasistisk forresten? Ordet har da vært brukt i normalen inntil nå, eller er jeg helt etter?

Ja, hvis du har brukt ordet neger i de siste ti årene uten å vite at det er et problematisk ord, er du litt "utenfor".

Det er noen tiår siden man brukte rasebetegnelse på mennesker.

Tradisjonelt har rasebetegnelser på mennesker vært brukt for å si om noen er bedre eller dårligere enn andre. At ariske mennesker var bedre enn resten(jfr nazismen) osv.

Neger er en rasebetegnelse, og ingen intellektuelle mijøer (unviersitetsmiljøre, forskningsmiljøer osv) bruker rasebetegnelser på mennesker lenger.

Synes du det er litt vanskelig, så får det heller være det. Bruk litt innsats på det, så finner du nok bedre begreper.

Fargen på huden er helt uproblematisk, sort og hvit. Hvor det ser ut som om man har opprinnelse er helt grieit (hun ser nordisk ut, hun ser søramerikansk ut, hun ser afrikansk ut, Somalisk / østafrikansk utseende, nordafrikansk utseende, afrikansk utseende, asiatisk utseende, kinesisk utseende, nordisk utseende, mongolsk utseende. Legger man litt innsats i det, blir det fort veldig enkelt.

Det er jo ubehagelig å bruke begreper om andre mennesker som lett kan oppfattes negativt, når det finnes gode alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Det er vel langt mer tullete å insistere på å kalle folk "neger" når du vet utmerket godt at de aller fleste ikke liker det?

Det blir som å insistere på å kalle funksjonshemmede mennesker for "krøplinger" - bare for å vise at du har "rett" til å gjøre det.

Hva er poenget? Det kan umulig være så vanskelig for deg å bruke "svart" istedet for "neger"? (Eller ikke bruke noe som helst.)

Med vennlig hilsen

heter det 'black spirituals' også nå da, og ikke 'negro spirituals'?

Svart betyr jo skitten. Vi burde heller si SORT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel langt mer tullete å insistere på å kalle folk "neger" når du vet utmerket godt at de aller fleste ikke liker det?

Det blir som å insistere på å kalle funksjonshemmede mennesker for "krøplinger" - bare for å vise at du har "rett" til å gjøre det.

Hva er poenget? Det kan umulig være så vanskelig for deg å bruke "svart" istedet for "neger"? (Eller ikke bruke noe som helst.)

Med vennlig hilsen

Merkelig - jeg synes at det å kalle et menneske svart er mye verre enn å kalle det for neger.

Men jeg har jo skjønt at neger ikke skal brukes. Men de er da vitterlige brune?

Hvorfor skal vi kalle dem svart - det assosierer jeg med svartinger - og det er vel ikke pent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Jeg har aldri oppfattet ordet "neger" for rasistisk, for meg er det det samme som å si danske, norske, skandinaver, lyshudet osv."

Men les hva du skriver,

"danske" og nordmann er en nasjonalitet.

"lyshudet" er en beskrivelse av hudfargen, akkurat som svart.

"neger" går på rase, akkurat som "den ariske rase" eller "jøde". (Jøde kan også være religiøst.)

Det er altså 2 store forskjeller her:

1) Ordet "neger" minner unektelig om "nigger", og husk at det knapt er 40 år siden det faktisk var raseskille i USA, og 10 år siden i Sør Afrika.

2) "Neger" er en rasebetegnelse, og akkurat som du ikke refererer til dine hvite venner (håper jeg) som "min ariske venn", så regner jeg heller ikke med at du trenger refererer til svarte som "negere".

Med vennlig hilsen

Du skriver: "neger" går på rase

Og dette kommer far en person som påstår seg å ha bodd i Sør-Amerika??

Litt enkel lærdom: Neger=Negro=Svart på spansk.

Ordet henspeiler seg utelukkende på hudfarge, og har følgelig like lite med rase å gjøre som når man berettiget kaller deg for kverulant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Ja, hvis du har brukt ordet neger i de siste ti årene uten å vite at det er et problematisk ord, er du litt "utenfor".

Det er noen tiår siden man brukte rasebetegnelse på mennesker.

Tradisjonelt har rasebetegnelser på mennesker vært brukt for å si om noen er bedre eller dårligere enn andre. At ariske mennesker var bedre enn resten(jfr nazismen) osv.

Neger er en rasebetegnelse, og ingen intellektuelle mijøer (unviersitetsmiljøre, forskningsmiljøer osv) bruker rasebetegnelser på mennesker lenger.

Synes du det er litt vanskelig, så får det heller være det. Bruk litt innsats på det, så finner du nok bedre begreper.

Fargen på huden er helt uproblematisk, sort og hvit. Hvor det ser ut som om man har opprinnelse er helt grieit (hun ser nordisk ut, hun ser søramerikansk ut, hun ser afrikansk ut, Somalisk / østafrikansk utseende, nordafrikansk utseende, afrikansk utseende, asiatisk utseende, kinesisk utseende, nordisk utseende, mongolsk utseende. Legger man litt innsats i det, blir det fort veldig enkelt.

Det er jo ubehagelig å bruke begreper om andre mennesker som lett kan oppfattes negativt, når det finnes gode alternativer?

"Det er noen tiår siden man brukte rasebetegnelse på mennesker." sa du.

å ja? Hva med jøder?!? Hva skal man si, ikke er de fra noen entydig sted heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitz1365380771

her er en opplysende link fra "African Youth in Norway"

http://www.afrikanyouth.org/ayin/4html/3-42.html

Les også om hvilke uttrykk de regner som nedsettende og uttrykk man heller bør bruke:

http://www.afrikanyouth.org/ayin/4html/3-46.html

her kommer det fram at i stedet for "Neger" bør man bruke "afrikaner" eller "svart".

Neger og svart er egentlig samme ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...