Gå til innhold

Er ordet "neger" negativt?


Gjest Nordvestland

Anbefalte innlegg

Trenger du kalle det for noe, da?

Ville du sagt "Da jeg var i byen idag, kom det en hvit dame bort og spurte om veien til bussholdeplassen."? Ville du ikke bare sagt "(...) kom det en dame bort og (...)" ?

Hvorfor da si "(...)kom det en neger bort og spurte (...)" ?

Hvorfor gjøre hudfargen eller rasen til et poeng? En person er en person, og når det kun er såkalte negre en skal betegne, hva er vitsen med det?

Det er nok noe en er vokst opp med, husker at det sto neger i bøker fra jeg var liten. Men en trenger jo ikke gjøre alt som det var før.

KaVa har et godt poeng nedenfor her.

Amen!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    45

  • Dorthe

    30

  • snø

    24

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    24

Det er litt vanskelig å vite hva man skal kalle dem. Afroamerikaner er en grei betegnelse, men bare dersom de er amerikanere...Hva om han er fra Norge da, eller Sverige..Det er jo ikke lett å se heller..(Om man er norsk eller svensk altså.) Men jeg spurte en gang en Irsk-Afrikaner jeg traff i Belfast om hva han foretrakk å bli kallet- Negro eller Black. Negro var fullstendig utelukket, men Black var helt ok, det var det de brukte.. Konklusjonen blir da...??

"Det er litt vanskelig å vite hva man skal kalle dem. Afroamerikaner er en grei betegnelse, men bare dersom de er amerikanere...Hva om han er fra Norge da, eller Sverige..Det er jo ikke lett å se heller..(Om man er norsk eller svensk altså.) "

Men hvorfor dette behovet for å refere til hudfargen deres da?? En amerikaner er en amerikaner, en svenske en svenske - hvor relevant er det i de fleste sammenhenger om svensken er svart hvit,brun eller gul??

Du klarer for pokker ikke å se forskjell på hvite menneksker heller mht om de er amerikanere, svensker eller nordmenn (ok, i visse tilfeller gjør du det, men da uavhengig av hudfarge, hihihi).

Hvordan skiller du mellom _hvite_ mennesker fra ulike land?

I de aller fleste tilfeller er hudfarge overhode ikke relevant, så hvorfor omtale mennesker med begreper som omtaler hudfargen??

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke om _vi_ syns det er rasistisk, men om de det brukes om syns det er det.

Jo, men i den sangen jeg viste til er det da en farget mann som synger "We're calling us niggers too"!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min mor klarer til og med å si tosk, med en kjærlig tone :-)

Når jeg henter lillemor i bhg og hun er innsmurt med søle fra topp til tå kaller jeg henne "Skitungen min" med myyyyke stemme! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

"Det er litt vanskelig å vite hva man skal kalle dem. Afroamerikaner er en grei betegnelse, men bare dersom de er amerikanere...Hva om han er fra Norge da, eller Sverige..Det er jo ikke lett å se heller..(Om man er norsk eller svensk altså.) "

Men hvorfor dette behovet for å refere til hudfargen deres da?? En amerikaner er en amerikaner, en svenske en svenske - hvor relevant er det i de fleste sammenhenger om svensken er svart hvit,brun eller gul??

Du klarer for pokker ikke å se forskjell på hvite menneksker heller mht om de er amerikanere, svensker eller nordmenn (ok, i visse tilfeller gjør du det, men da uavhengig av hudfarge, hihihi).

Hvordan skiller du mellom _hvite_ mennesker fra ulike land?

I de aller fleste tilfeller er hudfarge overhode ikke relevant, så hvorfor omtale mennesker med begreper som omtaler hudfargen??

Beste hilsen fra

Det hender seg at man har behov for å referere til hudfarge.. Hva om jeg fikk meg en svart kjæreste..Hadde vært greit å forberede slekta på det?? Vi har alle vært i den situasjonen der du skal fortelle noen om en skuespiller, men ikke husker navnet hans, bare at han er svart og kjekke eller noe, hva sier man da? Selvfølgelig har man behov for å kalle dem noe! Min x-kjæreste var fra Colombia, jeg sa at han var Latin-Amerikaner, selv om han vitterlig var norsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Jeg mener at så lenge de du kaller "neger" oppfatter det som negativt, så er det i grunnen revnende likgyldig hva du og jeg synes!

Og bare et aldri så lite spørsmål. Hvor ofte har du noengang behov for å benevne _hvite_ mennesker med et begrep knyttet til hudfargen deres?? Kommer du i det hele tatt på et begrep du i såtilfelle ville benyttet om oss bleikhvite nordboere. tilsvarende det at vi bruker negre om mennesker med mørk hud???

Jeg sliter nemlig veldig selv med å finne et sammenliknbart begrep, og likledes situasjoner hvor det ville vært naturlig å bruke begrepet.

Så kanskje vi ikke bare skal tenke på at det er noen som ikke liker å bli omtalt som neger, men også litt over hvorfor vi i det hele tatt har behov for å bruke det ordet??

Men som sagt, det er revnende likgyldig hva vi synes om begrepet "neger", så lenge de som det brukes om misliker det.

Hvis du har et barn (eller en venn!), og hadde et kallenavn på det som denne helt tydelig mislikte, ville du da sluttet å bruke det, eller ville du fortsatt å bruke det fordi _du_ syntes det var ok?

Det handler om respekt for andre, enkelt og greit!

Beste hilsen fra

Vi har ikke så ofte behov for å bruke ordet "hvite" Fordi vi er av den rasen.Men tro meg, svarte bruker det om oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Jo, men i den sangen jeg viste til er det da en farget mann som synger "We're calling us niggers too"!!!

Ja, det er de svarte som har tatt ordet tilbake fra de hvite. Det er greit dem i mellom å kalle hverandre nigger, men ikke for hvite å kalle dem det. Det er da ikke så vanskelig å forstå når man tenker på undertrykkelsen og hvem som opprinnelig brukte ordet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Neger og svart er egentlig samme ordet.

de har blitt brukt på to forskjellige måter.... Det er ikke hva vi oppfatter som rasistisk og nedsettende, men hva de føler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

En jøde er jøde fordi han tror på jødedommen. På samme måte som en kristen tror på kristendommen.

Rasebetegnelser har neten utelukkende blitt brukt til å rangere mennesker (arisk, neger osv).

Det er ganske opplagt hva som er rase (arisk, neger) hva som er nasjonalitet (nordmann, somalier), hva som sier noe om verdensdel / område en person er fra (nordisk, afrikansk, søreuropeisk, asiatisk), hva som sier noe om hudfarge (hvit, svart), hva som sier noe om religion (jøde, katolikk, protestant, kristen, muslim, shiamuslim).

Noen begreper har en historie som gjør at man i dag ser at det beste er å ikke bruke disse (som rasebetegnelsene).

Vi lærte faktisk at begrepet rase ikke skal bli brukt. Man skal bruke etnisk (opprinnelse eller bakgrunn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Det stemmer jo selvsagt. jeg tenkte i forhold til "afroamerican".

Over til nytt forslag: spør "African youth of Norway" (tror jeg de heter) hva som er det politisk korrekte uttrykket.

Eller bare slutte å omtale folk ut fra hudfarge - de færreste sier vel: "Han ariske/hvite/nordiske fyren bort i gata" :-) Og heller bruke navnet på vedkomne?

Hvis du var neger og bodde i Afrika, ville du nok referere til Han hvite i gata....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender seg at man har behov for å referere til hudfarge.. Hva om jeg fikk meg en svart kjæreste..Hadde vært greit å forberede slekta på det?? Vi har alle vært i den situasjonen der du skal fortelle noen om en skuespiller, men ikke husker navnet hans, bare at han er svart og kjekke eller noe, hva sier man da? Selvfølgelig har man behov for å kalle dem noe! Min x-kjæreste var fra Colombia, jeg sa at han var Latin-Amerikaner, selv om han vitterlig var norsk...

"Det hender seg at man har behov for å referere til hudfarge.. Hva om jeg fikk meg en svart kjæreste..Hadde vært greit å forberede slekta på det??"

Du sa det jo nettopp selv - "svart kjæreste". Du trenger jo ikke å si at han er "neger", og særlig ikke om han ikke vil at du skal kalle ham neger. Jeg sa ikke at vi ikke trenger å referere til hudfarge, men vi trenger ikke å ha et eget navn på de med en annen hudfarge. Vi har ikke noe annet navn på hvite, har vi??

"Vi har alle vært i den situasjonen der du skal fortelle noen om en skuespiller, men ikke husker navnet hans, bare at han er svart og kjekke eller noe, hva sier man da?"

Hvordan beskriver du en kjekk, hvit skuespiller du ikke husker navnet på? Mitt poeng er igjen ikke at vi ikke skal henvise til hudfargen, men at vi ikke trenger å ha et eget begrep for noen med en annen hudfarge. Du vil bruke "neger" om svarte/brune mennesker, men hva vil du bruke om oss hvite??

"Selvfølgelig har man behov for å kalle dem noe! Min x-kjæreste var fra Colombia, jeg sa at han var Latin-Amerikaner, selv om han vitterlig var norsk..."

Jeg har en datter som er født i Colombia, men hun er ikke latin-amerikaner, hun er norsk, født i Colombia. Og av latin-amerikansk opprinnelse :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Merkelig - jeg synes at det å kalle et menneske svart er mye verre enn å kalle det for neger.

Men jeg har jo skjønt at neger ikke skal brukes. Men de er da vitterlige brune?

Hvorfor skal vi kalle dem svart - det assosierer jeg med svartinger - og det er vel ikke pent?

Svarte mennesker ser helst at vi kaller dem det..Er det så vanskelig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

nei, sort betyr 'fargen sort'. Svart er 'skittent', selv om man ofte bruker det om fargen sort.

Det er ikke alle dialekter som har både svart og sort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke så ofte behov for å bruke ordet "hvite" Fordi vi er av den rasen.Men tro meg, svarte bruker det om oss!

"Vi har ikke så ofte behov for å bruke ordet "hvite" Fordi vi er av den rasen.Men tro meg, svarte bruker det om oss!"

Jeg mener ikke at du ikke skal kunne bruke hudfarge når du beskriver andre mennesker, men at du ikke trenger å ha et eget begrep - "neger" - på brune/svarte mennesker. Vi har ikke noe tilsvarende begrept for å omtale hvite som gruppe, har vi?

Jeg har ikke noen problem med at noen sier at datteren min er brun - for det er hun da vitterlig. Men jeg hadde regagert om noen hadde sagt hun var "neger".

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Svart betyr i følge ordboka fargen svart/sort.

svart (I svart) n ubøy (av II svart) svart farge gjøre s- til hvitt | være kledd i s- i svarte klær

Sidebetydninger er skitten og snau (f.eks at "sauen beitet lia svart")

Spilller det noen rolle så lenge noen dialekter har bare det ene av de to ordene?? Kan ikke legge om dialekta mi heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitz1365380771

"Oppfordrer alle til å ta en "Kari Bremnes-øvelse" på f.eks "takk" ,"kjære" eller "vennen min""

Den skjønte jeg ikke.

Teskje, please?

Ok, du ser ikke på de samme tv-programmene som meg.....

sjekk hvor mange tonefall, ansiktsuttrykk, varier kroppsspråket osv og sjekk ut hvor ekkelt selv det fineste ord kan bli.... og omvendt.

Pointet mitt er at et ord sjeldent er negativ eller positivt i seg selv. Det finnes absolutt ord som elskeren min får lov å si, men som jeg ikke ville satt særlig pris på om noen ropte etter meg på gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

"Vi har ikke så ofte behov for å bruke ordet "hvite" Fordi vi er av den rasen.Men tro meg, svarte bruker det om oss!"

Jeg mener ikke at du ikke skal kunne bruke hudfarge når du beskriver andre mennesker, men at du ikke trenger å ha et eget begrep - "neger" - på brune/svarte mennesker. Vi har ikke noe tilsvarende begrept for å omtale hvite som gruppe, har vi?

Jeg har ikke noen problem med at noen sier at datteren min er brun - for det er hun da vitterlig. Men jeg hadde regagert om noen hadde sagt hun var "neger".

Beste hilsen fra

jeg har da aldri brukt neger om noen jeg, har alltid synes det har vært rasistisk.. Skjønner ikke hvor du har tatt det fra. Jeg bruker svart eller afrikaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da aldri brukt neger om noen jeg, har alltid synes det har vært rasistisk.. Skjønner ikke hvor du har tatt det fra. Jeg bruker svart eller afrikaner.

Så lengre nede i tråden at du ikke gjorde det, men da hadde jeg allerede postet innleggene mine, så du får ha meg unnskyldt :-)

men du svarte på mitt innlegg mht om vi har tilsvarende ord for hvite, siden vi føler for å ha et eget begrep for svarte, så da tolket jeg det umiddelbart som om du var en av de som syntes at det var ok å bruke "neger". Sånn går det når man ikke tar seg tid til å lese hele tråden før man svarer på et innlegg...

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Så lengre nede i tråden at du ikke gjorde det, men da hadde jeg allerede postet innleggene mine, så du får ha meg unnskyldt :-)

men du svarte på mitt innlegg mht om vi har tilsvarende ord for hvite, siden vi føler for å ha et eget begrep for svarte, så da tolket jeg det umiddelbart som om du var en av de som syntes at det var ok å bruke "neger". Sånn går det når man ikke tar seg tid til å lese hele tråden før man svarer på et innlegg...

Beste hilsen fra

helt i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...