Gå til innhold

Er ordet "neger" negativt?


Gjest Nordvestland

Anbefalte innlegg

Har man ikke lov til å kalle den svarte eller brune? Sier hvem? For alt i verden, hvis de synes det er ok at du kaller dem negre i stedet for svart eller brun, så har ikke jeg noe problem med det heller ;o)

Deres poeng er vel kanskje snarere at det alt for ofte og i unødvendige sammenhenger blir gjort et poeng ut av hvilken farge de har? Mitt inntrykk er i alle fall at man i ganske mange sammenhenger føler trang til å benevne folk med hudfargen - når de er mørke i huden, et behov som snodig nok ikke er tilstede når en snakker om oss som er hvite...

Forøvrig er det stoooor forskjell på mennesker fra land med mørke mennesker også, hvis man bare kikker etter - er like forskjellige som det vi hvite mennesker er.

Bare ta en titt på

http://www.a-c.dk/front.htm

Gå inn under adopsjon - om børnet - verdensbørn i farver og titt, så skal du se at selv kinsere er veldig forskjellige :-))

Beste hilsen fra

Jeg vet at alle ser forskjellig ut i forskjellige land men det er fellestrekk som går igjen slik at det er mulig å se forskjellen likevel.

Det er ikke lov å bruke betegnelsen brune barn i barnehagen eller på skolen, man kan kun si at den og den er fra det landet.

Jeg bruker ikke ordet neger opp i ansiktet på noen

jeg, da spør jeg heller hvor de opprinnelig er fra.

Nå har jeg nesten aldri vært borti adoptivbarn, kun et par adopterte columbianere som har hatt et latinamerikansk utseende.

Det er jo klart det er viktig å vite hvor folk kommer fra. Man gir ikke pølse og lumpe eller pizza til muslimske unger heller :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    45

  • Dorthe

    30

  • snø

    24

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    24

"Og i noen tilfeller synes jeg til og med det finnes "stavangertrekk" hos noen :-)"

Javel...he he

Hva er typiske stavangertrekk, tro?

*lurer fælt på om jeg har stavangertrekk eller ikke*

;)

Vestlendiger er ofte så spisse i trynet ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man kalle min datter da; som er halvt norsk og halvt Colombiansk (Inkaindianer faktisk!)

Heter ikke det en mestis da eller er det også et ikke brukanes ord. Jeg kjenner en som er halvt norsk og halvt meksikaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at alle ser forskjellig ut i forskjellige land men det er fellestrekk som går igjen slik at det er mulig å se forskjellen likevel.

Det er ikke lov å bruke betegnelsen brune barn i barnehagen eller på skolen, man kan kun si at den og den er fra det landet.

Jeg bruker ikke ordet neger opp i ansiktet på noen

jeg, da spør jeg heller hvor de opprinnelig er fra.

Nå har jeg nesten aldri vært borti adoptivbarn, kun et par adopterte columbianere som har hatt et latinamerikansk utseende.

Det er jo klart det er viktig å vite hvor folk kommer fra. Man gir ikke pølse og lumpe eller pizza til muslimske unger heller :o)

Joda, i følge min muslimske kollega så spiser _alle_ Grandiosa i Norge, inkludert muslimer ;o)

Han sa det, helt sant! Vi satt og diskuterte denne halal-pizzaen, og han sa at den smakte dritt. Vanlig grandiosa var bedre. Så sa jeg at den kunne jo ikke han spise. Og fikk overfor nevnte svar.

Og vi snakker her om en praktiserende muslim som nettopp er ferdig med årets faste.

Illustrer vel bare at selv praktiserende muslimer har ulike grenser for praktiseringen av religion :-))

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er standard, er at folk spør: Hun er ikke helt norsk, er hun vel? Herregud så teite folk er...

Det sier folk om ungene mine også det. Det har jeg aldri reagert på.

Bortsett fra minstemann som er helt hvit i håret og har hvetemelsfarget hud. Men han er søt allikevel altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, i følge min muslimske kollega så spiser _alle_ Grandiosa i Norge, inkludert muslimer ;o)

Han sa det, helt sant! Vi satt og diskuterte denne halal-pizzaen, og han sa at den smakte dritt. Vanlig grandiosa var bedre. Så sa jeg at den kunne jo ikke han spise. Og fikk overfor nevnte svar.

Og vi snakker her om en praktiserende muslim som nettopp er ferdig med årets faste.

Illustrer vel bare at selv praktiserende muslimer har ulike grenser for praktiseringen av religion :-))

Beste hilsen fra

Jeg gir for sikkerhets skyld ingen grandiosa da den inneholder svinegelatin. Jeg vil ikke ha skylda for å ikke respektere andres religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Nå skal jeg snart søke om erstatning for all trakkassering jeg blir utsatt for, til og med de på storinget kaller meg for same. Det oppfattes av meg som diskriminerende!

"nordmann med samisk morsmål":

Er det eneste 'samiske' ved deg,at du snakker samisk? Når en person har samisk opprinnelse (går det an å si det?): Da kan det vel hende at vedkommende snakker samisk/ikke snakker samisk til daglig... har /har ikke vaner og skikker fra sin samiske bakgrunn? Osv.?

Hvis du sier at du er nordmann, og har samisk som morsmål, punktum, kan jo folk lure på om din kultur er et tilbakelagt kapittel, og om du har tilpasset deg/ konvertert til andre skikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen

Holdningen din er naiv. Det er uinteressant hva _du_ måtte mene om ordet neger; her vet "negrene" best, og da bør man respektere dem. Hva koster det deg å si afrikaner i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ingen form for dysleksi... vet at mange ord betyr tilnærmelsesvis det samme, men at de brukes i forskjellige situasjoner.

Blekansikt er vel strengt tatt et ord som brukes av "rødhuder" (eller indianere om du vil..... he he!!!)

Det brukes ofte av pakistaner og araber om oss nordmenn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir for sikkerhets skyld ingen grandiosa da den inneholder svinegelatin. Jeg vil ikke ha skylda for å ikke respektere andres religioner.

Sikkert smart det :-) Det er vel ganske mye svin i skinken også vil jeg tro ;o)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en annen

En jøde er jøde fordi han tror på jødedommen. På samme måte som en kristen tror på kristendommen.

Rasebetegnelser har neten utelukkende blitt brukt til å rangere mennesker (arisk, neger osv).

Det er ganske opplagt hva som er rase (arisk, neger) hva som er nasjonalitet (nordmann, somalier), hva som sier noe om verdensdel / område en person er fra (nordisk, afrikansk, søreuropeisk, asiatisk), hva som sier noe om hudfarge (hvit, svart), hva som sier noe om religion (jøde, katolikk, protestant, kristen, muslim, shiamuslim).

Noen begreper har en historie som gjør at man i dag ser at det beste er å ikke bruke disse (som rasebetegnelsene).

"En jøde er jøde fordi han tror på jødedommen. På samme måte som en kristen tror på kristendommen."

Faktisk ikke. Hvem som helst kan ikke bli jøde, til forskjell fra det fleste andre religioner er etnisitet en betingelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter risboller, men det er ingen som vet hva det er..

Risboller er med puffet ris, delfiafett og kokesjokolade.

Det der var en punchebolle egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er standard, er at folk spør: Hun er ikke helt norsk, er hun vel? Herregud så teite folk er...

Det er da du skal stirre på barnet og skrike; "NÆ GUD!! " :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jøde" er ikke en rase. Det er en folkegruppe som erkjenner seg til samme religion. Som "Katolikk".

Fra gammelt av var det vel tre definerte "raser": Kaukasisk, Negroid, Mongoloid.

men forskning viser at det ikke er noe sånn som en "ren rase" - da alle folkegrupper er blandinger av det meste :-)

Er ikke en jøde en araber med jødisk tro da? Sånn egentlig mener jeg. I Israel er de vel så oppblandet at de har alle forskjellige nyanser etter hvilket land de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert smart det :-) Det er vel ganske mye svin i skinken også vil jeg tro ;o)

Beste hilsen fra

Her serveres kun spagetti med hjemmelaget saus, og da spør jeg om de bare spiser halal for da blir det bare tomatsaus ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En jøde er jøde fordi han tror på jødedommen. På samme måte som en kristen tror på kristendommen."

Faktisk ikke. Hvem som helst kan ikke bli jøde, til forskjell fra det fleste andre religioner er etnisitet en betingelse.

Joda, hvis du vil bli jøde erklærer du at du kommer fra den stammen som ble mistet og så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...