Gå til innhold

Er ordet "neger" negativt?


Gjest Nordvestland

Anbefalte innlegg

skorpionfisken

Neger og svart er egentlig samme ordet.

Så blekansikt og hvit er samme ordet.

Du sitter og tegner sammen med ditt barn med fargekritt, barnet ber deg lange over den negre og den blekansikte fargen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    45

  • Dorthe

    30

  • snø

    24

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    24

blitz1365380771

Så blekansikt og hvit er samme ordet.

Du sitter og tegner sammen med ditt barn med fargekritt, barnet ber deg lange over den negre og den blekansikte fargen?

Nei jeg har ingen form for dysleksi... vet at mange ord betyr tilnærmelsesvis det samme, men at de brukes i forskjellige situasjoner.

Blekansikt er vel strengt tatt et ord som brukes av "rødhuder" (eller indianere om du vil..... he he!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, sort betyr 'fargen sort'. Svart er 'skittent', selv om man ofte bruker det om fargen sort.

Du tar feil. I følge ordboka er det både en farge og betegnelsen på noe møkkete/dystert.

svart I svart n ubøy (av II *svart) svart farge gjøre s- til hvitt / være kledd i s- i svarte klær .

II svart a2 (norr svartr)

1 som har farge som ligner sot el. kull s- som en ravn / s-e sko / en s- hest / s-e høstnetter / midt på s-e natta / plutselig ble alt s- for meg / s- kaffe uten fløte / mørk, øde midt i s-e skogen / fullpakket s- av folk / brukt i ed om Satan: for s-e svingende! / henge i på s-e livet alt en orker / s#*e penger penger som unndras beskatning / adv: arbeide s- for svarte penger

2 skitten være s- på fingrene

3 snau, bar sauene gnagde s- omkring seg / tom trekke s-e garn

4 mislykket, dyster, mørk en s- dag for norsk fotball / alt var s- og håpløst / se s- på framtiden / den s-este fortvilelse / s- humor pessimistisk, grotesk / s- magi, se magi / skjendig, sjofel det er s- løgn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilller det noen rolle så lenge noen dialekter har bare det ene av de to ordene?? Kan ikke legge om dialekta mi heller..

Det var jo svar på - engel (har med kake, vin, og litt eddik)'s innlegg som sier at fargen heter sort og møkkete heter svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke mene at jødedommen ikke er en religon.

På samme måte som norge er et kristent land, og nordmenns lover og skikker og kultur bygger på kristedommen selv om hoveddelen av oss ikke går i kirken, og svært mange av oss ikke er personlige kristne, ville man i en stor aemmnehng forklart oss som kristne, fordi det siser mye om vår felles kultur.

Selvsat gjelder dette også jødene, mange er ikke personlig religiøse, men har en kulturarv som gjør at man kanller folket sitt jødisk.

Du tar feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er norsk nordmann (nordkvinne) fra Norge, og jeg er IKKE 'kristen', og tilhører heller ikke noen annen religion.

For noen jøder er ikke jødedommen en religion, selv om de vil hevde at de er jøder, og tilhenger av den jødiske etikk slik de selv oppfatter det.

For noen jøder hveder???

det er en rase - ferdig med det. OG en religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er litt vanskelig å vite hva man skal kalle dem. Afroamerikaner er en grei betegnelse, men bare dersom de er amerikanere...Hva om han er fra Norge da, eller Sverige..Det er jo ikke lett å se heller..(Om man er norsk eller svensk altså.) "

Men hvorfor dette behovet for å refere til hudfargen deres da?? En amerikaner er en amerikaner, en svenske en svenske - hvor relevant er det i de fleste sammenhenger om svensken er svart hvit,brun eller gul??

Du klarer for pokker ikke å se forskjell på hvite menneksker heller mht om de er amerikanere, svensker eller nordmenn (ok, i visse tilfeller gjør du det, men da uavhengig av hudfarge, hihihi).

Hvordan skiller du mellom _hvite_ mennesker fra ulike land?

I de aller fleste tilfeller er hudfarge overhode ikke relevant, så hvorfor omtale mennesker med begreper som omtaler hudfargen??

Beste hilsen fra

Vi sier "han svensken" også vi. Vi liker'n til og med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"det er jo ikke lov å snakke om raser ihht til denne tråden her og de flestes meninger "

Kan du da forklare hvorfor det alltid er denne ene rasen som skal nevnes?

Det er veldig sjelden noen fremmer ønsker og behov om å omtale andre raser enn akkurat afrikanere.

Hvorfor er behovet større for å si "neger" og omtale rasene akkurat fra afrika, og ikke andre?

Hva sier det om selve problemstillingen?

Jeg sier kineser også jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Det var jo svar på - engel (har med kake, vin, og litt eddik)'s innlegg som sier at fargen heter sort og møkkete heter svart.

ok, svarte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at så lenge de du kaller "neger" oppfatter det som negativt, så er det i grunnen revnende likgyldig hva du og jeg synes!

Og bare et aldri så lite spørsmål. Hvor ofte har du noengang behov for å benevne _hvite_ mennesker med et begrep knyttet til hudfargen deres?? Kommer du i det hele tatt på et begrep du i såtilfelle ville benyttet om oss bleikhvite nordboere. tilsvarende det at vi bruker negre om mennesker med mørk hud???

Jeg sliter nemlig veldig selv med å finne et sammenliknbart begrep, og likledes situasjoner hvor det ville vært naturlig å bruke begrepet.

Så kanskje vi ikke bare skal tenke på at det er noen som ikke liker å bli omtalt som neger, men også litt over hvorfor vi i det hele tatt har behov for å bruke det ordet??

Men som sagt, det er revnende likgyldig hva vi synes om begrepet "neger", så lenge de som det brukes om misliker det.

Hvis du har et barn (eller en venn!), og hadde et kallenavn på det som denne helt tydelig mislikte, ville du da sluttet å bruke det, eller ville du fortsatt å bruke det fordi _du_ syntes det var ok?

Det handler om respekt for andre, enkelt og greit!

Beste hilsen fra

I en by full av sorte familier, hvor en familie adopterte en hvit baby, hva tror du da naboene hadde sagt? - Jo, de med det hvite barnet. - - er det nødvendigvis negativt`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en by full av sorte familier, hvor en familie adopterte en hvit baby, hva tror du da naboene hadde sagt? - Jo, de med det hvite barnet. - - er det nødvendigvis negativt`?

Jeg må tydeligvis oppklare litt. Jeg mener IKKE at det er feil å bruke begrepene "hvit" og "svart" eller "brun". Det jeg mener er at man ikke trenger å bruke begrepet "neger", og at man ikke har et tilsvarende samlebegrep for hvite mennesker.

Hvis man er hvit og adopterer et svart barn, da vil noen si at man har adoptert en "neger". Men om man adopterer et hvit barn, har man adoptert...???

Det finnes ikke noe naturlig "sekkebegrep" for hvite mennesker, så hvorfor har vi da behov for det på mørke mennesker. Kan vi ikke kalle dem svarte og brune, akkurat som vi og de kaller oss hvite? Hvorfor bruke "neger"?

DET var mitt poeng, u see?

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dust har alltid vært et negativt ladet ord og vil sikkert alltid være det. Neger har pleid å være en beskrivelse av mennesker med afrikansk opprinnelse. Med hverken negativt eller positivt fortegn.

Og det er ikke bare bare å fortelle barn og andre at det de alltid har identifisert seg med plutselig er blitt ett skjellsord...

Jeg er fullstendig klar over at disse vridningene skjer i språket vårt hele tiden.(og at det gjelspeiler endringene i samfunnet vi lever i...) For eksempel er kjerring nesten blitt et skjellsord og fitte er blitt helt greit.

Det betyr ikke at det er i orden at man plutselig finner ut at ord som kun er beskrivende, plutselig skal bli negative over natta...

Hvor vanskelig det er? Tja, poenget er vel om man er enig?

'Neger har pleid å være en beskrivelse av mennesker med afrikansk opprinnelse. Med hverken negativt eller positivt fortegn.'

For noe tøys. 'Neger' har aldri vært et s.k.nøytralt ord. Ordet er skapt av hvite mennesker i slavetiden.

'Og det er ikke bare bare å fortelle barn og andre at det de alltid har identifisert seg med plutselig er blitt ett skjellsord...'

Hva mener du? Dette er jo historieløst. Vet du ingenting om de svartes historie i USA fra de kom som slaver og fram til i da? Tror du for ramme alvor at svarte er lei seg og har det vanskelig for at de ikke blir kalt 'negre'?

'For eksempel er kjerring nesten blitt et skjellsord og fitte er blitt helt greit.'

??? Er du fire år? Hvem kaller du 'fitte' og det er helt greit???

'Det betyr ikke at det er i orden at man plutselig finner ut at ord som kun er beskrivende, plutselig skal bli negative over natta...'

Men ord er ikke 'kun beskrivende', ord er ladet av ulike ting, negativt eller positivt.

'Hvor vanskelig det er? Tja, poenget er vel om man er enig?'

Hva mener du med enig? Da må vi vel diskutere oss fram slik at det beste argument vinner (Habermas). Og jeg kan ikke se at du har kommet med noen vektige argumenter som slår ihjel følgende argument:

'Jeg er svart og jeg vil ikke bli kalt for 'neger' fordi....'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at så lenge de du kaller "neger" oppfatter det som negativt, så er det i grunnen revnende likgyldig hva du og jeg synes!

Og bare et aldri så lite spørsmål. Hvor ofte har du noengang behov for å benevne _hvite_ mennesker med et begrep knyttet til hudfargen deres?? Kommer du i det hele tatt på et begrep du i såtilfelle ville benyttet om oss bleikhvite nordboere. tilsvarende det at vi bruker negre om mennesker med mørk hud???

Jeg sliter nemlig veldig selv med å finne et sammenliknbart begrep, og likledes situasjoner hvor det ville vært naturlig å bruke begrepet.

Så kanskje vi ikke bare skal tenke på at det er noen som ikke liker å bli omtalt som neger, men også litt over hvorfor vi i det hele tatt har behov for å bruke det ordet??

Men som sagt, det er revnende likgyldig hva vi synes om begrepet "neger", så lenge de som det brukes om misliker det.

Hvis du har et barn (eller en venn!), og hadde et kallenavn på det som denne helt tydelig mislikte, ville du da sluttet å bruke det, eller ville du fortsatt å bruke det fordi _du_ syntes det var ok?

Det handler om respekt for andre, enkelt og greit!

Beste hilsen fra

Jeg sier stadig at folk er hvite. Det er en måte å beskrive folk på.

Det riktige ordet er forøvrig kaukasisk. Jeg kan ikke gå rundt å forlange at folk skal kalle meg det.

Før snakket vi om at folk var norske, det kan vi ikke mer for nordmenn har alle nyanser.

Venninna mi har mørkt barnebarn, en hvit og en lys. Det er ganske morsomt, gleder meg til å se dem ved siden av hverandre om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tydeligvis oppklare litt. Jeg mener IKKE at det er feil å bruke begrepene "hvit" og "svart" eller "brun". Det jeg mener er at man ikke trenger å bruke begrepet "neger", og at man ikke har et tilsvarende samlebegrep for hvite mennesker.

Hvis man er hvit og adopterer et svart barn, da vil noen si at man har adoptert en "neger". Men om man adopterer et hvit barn, har man adoptert...???

Det finnes ikke noe naturlig "sekkebegrep" for hvite mennesker, så hvorfor har vi da behov for det på mørke mennesker. Kan vi ikke kalle dem svarte og brune, akkurat som vi og de kaller oss hvite? Hvorfor bruke "neger"?

DET var mitt poeng, u see?

Beste hilsen fra

I see!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tydeligvis oppklare litt. Jeg mener IKKE at det er feil å bruke begrepene "hvit" og "svart" eller "brun". Det jeg mener er at man ikke trenger å bruke begrepet "neger", og at man ikke har et tilsvarende samlebegrep for hvite mennesker.

Hvis man er hvit og adopterer et svart barn, da vil noen si at man har adoptert en "neger". Men om man adopterer et hvit barn, har man adoptert...???

Det finnes ikke noe naturlig "sekkebegrep" for hvite mennesker, så hvorfor har vi da behov for det på mørke mennesker. Kan vi ikke kalle dem svarte og brune, akkurat som vi og de kaller oss hvite? Hvorfor bruke "neger"?

DET var mitt poeng, u see?

Beste hilsen fra

...et barn fra Colombia ville jeg aldri kalt neger, for et Colombiansk barn har jo ikke negroide trekk. Ikke brun heller, -men "han fra Colombia" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...et barn fra Colombia ville jeg aldri kalt neger, for et Colombiansk barn har jo ikke negroide trekk. Ikke brun heller, -men "han fra Colombia" :)

Barn fra Colombia kommer i alle regnbuens farger, fra blonde og blåøyde til kullsvarte med krusehår :-))

Helt sant!

les mer på http://www.adopsjonsforum.no under "samarbeidsland"

beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jøde er jøde fordi han tror på jødedommen. På samme måte som en kristen tror på kristendommen.

Rasebetegnelser har neten utelukkende blitt brukt til å rangere mennesker (arisk, neger osv).

Det er ganske opplagt hva som er rase (arisk, neger) hva som er nasjonalitet (nordmann, somalier), hva som sier noe om verdensdel / område en person er fra (nordisk, afrikansk, søreuropeisk, asiatisk), hva som sier noe om hudfarge (hvit, svart), hva som sier noe om religion (jøde, katolikk, protestant, kristen, muslim, shiamuslim).

Noen begreper har en historie som gjør at man i dag ser at det beste er å ikke bruke disse (som rasebetegnelsene).

Det er utrolig at voksne mennesker trenger å bli opplyst om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...