Gå til innhold

Er ordet "neger" negativt?


Gjest Nordvestland

Anbefalte innlegg

Neger og svart er egentlig samme ordet.

Nei, det er jo ikke det. Fordi "neger" har en del tillegsbetydninger som "svart" ikke har. Og fordi "neger" har en historikk bak seg som "Svart" ikke har. Så selv om grunnbetydningen er lik, er ikke ordet det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    45

  • Dorthe

    30

  • snø

    24

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    24

Gjest nordmann med samisk morsmål

"Det er noen tiår siden man brukte rasebetegnelse på mennesker." sa du.

å ja? Hva med jøder?!? Hva skal man si, ikke er de fra noen entydig sted heller.

Nå skal jeg snart søke om erstatning for all trakkassering jeg blir utsatt for, til og med de på storinget kaller meg for same. Det oppfattes av meg som diskriminerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel egentlig ikke om VI mener det er rasistisk eller ikke. Poenget er vel om de som det gjelder føler at ordet er støtende. Og dersom de gjør det, så bør man ganske enkelt finne andre ord.

mvh

"Poenget er vel egentlig ikke om VI mener det er rasistisk eller ikke. Poenget er vel om de som det gjelder føler at ordet er støtende. Og dersom de gjør det, så bør man ganske enkelt finne andre ord"

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Hei,

Du skriver: "Jeg har aldri oppfattet ordet "neger" for rasistisk, for meg er det det samme som å si danske, norske, skandinaver, lyshudet osv."

Men les hva du skriver,

"danske" og nordmann er en nasjonalitet.

"lyshudet" er en beskrivelse av hudfargen, akkurat som svart.

"neger" går på rase, akkurat som "den ariske rase" eller "jøde". (Jøde kan også være religiøst.)

Det er altså 2 store forskjeller her:

1) Ordet "neger" minner unektelig om "nigger", og husk at det knapt er 40 år siden det faktisk var raseskille i USA, og 10 år siden i Sør Afrika.

2) "Neger" er en rasebetegnelse, og akkurat som du ikke refererer til dine hvite venner (håper jeg) som "min ariske venn", så regner jeg heller ikke med at du trenger refererer til svarte som "negere".

Med vennlig hilsen

er det galt med ulike raser? Er 'jøde' galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du kalle det for noe, da?

Ville du sagt "Da jeg var i byen idag, kom det en hvit dame bort og spurte om veien til bussholdeplassen."? Ville du ikke bare sagt "(...) kom det en dame bort og (...)" ?

Hvorfor da si "(...)kom det en neger bort og spurte (...)" ?

Hvorfor gjøre hudfargen eller rasen til et poeng? En person er en person, og når det kun er såkalte negre en skal betegne, hva er vitsen med det?

Det er nok noe en er vokst opp med, husker at det sto neger i bøker fra jeg var liten. Men en trenger jo ikke gjøre alt som det var før.

KaVa har et godt poeng nedenfor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ingen rase, men en religion

"Det er noen tiår siden man brukte rasebetegnelse på mennesker." sa du.

å ja? Hva med jøder?!? Hva skal man si, ikke er de fra noen entydig sted heller.

Jødedommen er ingen rase, det er en religion!!

På samme måte som en person kan være kristen, muslim osv., kan hun vøre jøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det galt med ulike raser? Er 'jøde' galt?

Men hvorfor er det så viktig å komme med rasebetegnelser?

Hvorfor ikke bare referere til personen? Jeg tviler på at du beskriver alle du treffer utfra rasen, så hvorfor gjøre det med dem som er mørke i huden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Nå skal jeg snart søke om erstatning for all trakkassering jeg blir utsatt for, til og med de på storinget kaller meg for same. Det oppfattes av meg som diskriminerende!

du burde vel heller være stolt av at du er same?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det galt med ulike raser? Er 'jøde' galt?

"Jøde" er ikke en rase. Det er en folkegruppe som erkjenner seg til samme religion. Som "Katolikk".

Fra gammelt av var det vel tre definerte "raser": Kaukasisk, Negroid, Mongoloid.

men forskning viser at det ikke er noe sånn som en "ren rase" - da alle folkegrupper er blandinger av det meste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitz1365380771

Nei, det er jo ikke det. Fordi "neger" har en del tillegsbetydninger som "svart" ikke har. Og fordi "neger" har en historikk bak seg som "Svart" ikke har. Så selv om grunnbetydningen er lik, er ikke ordet det samme.

Tilleggsbetydning ja!!!

Det er det som er hele poenget her. Ordene kan ikke skade, det er kun holdningene bak dem som kan det!

Så når jeg sier neger så betyr det kanskje kke det samme som når en annen gjør det, nødvendigvis. Dette gjør kommunikasjonen mellom folk mye mere komplisert, men ganske spennende også, eller hva???

Oppfordrer alle til å ta en "Kari Bremnes-øvelse" på f.eks "takk" ,"kjære" eller "vennen min"

Utrolig hvor mange kjipe meldinger man kan få sendt med et i utgangspunktet positivt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% enig i at man bruker navn og ikke hudfarge når man henvender seg til folk. Jeg går selvsagt ikke rundt og kaller barnet mitt for "negeren", eller "mulatten" om man skal være nøyaktig.

Men det har også med identitet å gjøre, dvs at hudfarge, opprinelse faktisk er viktig for mange - at folk er stolt av opphavet sitt og av historien sin, hvor tragisk den enn måtte være.

Tror kanskje holdninger/erfaringer med rase/rasisme (for både hvite/sorte/alle) har mye å si for hva slags følelser disse ordene frembringer i folk.

Det tror jeg også. "rødtoppen min" likeså - om det er sagt med kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Jødedommen er ingen rase, det er en religion!!

På samme måte som en person kan være kristen, muslim osv., kan hun vøre jøde.

"Jødedommen er ingen rase, det er en religion!!"

det mener jeg er helt feil. Jeg kjenner ikke-religiøse jøder. De er jødiske av slekt. Og det er en kultur for dem. De jeg tenker på, er ikke troende mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilleggsbetydning ja!!!

Det er det som er hele poenget her. Ordene kan ikke skade, det er kun holdningene bak dem som kan det!

Så når jeg sier neger så betyr det kanskje kke det samme som når en annen gjør det, nødvendigvis. Dette gjør kommunikasjonen mellom folk mye mere komplisert, men ganske spennende også, eller hva???

Oppfordrer alle til å ta en "Kari Bremnes-øvelse" på f.eks "takk" ,"kjære" eller "vennen min"

Utrolig hvor mange kjipe meldinger man kan få sendt med et i utgangspunktet positivt ord.

"Oppfordrer alle til å ta en "Kari Bremnes-øvelse" på f.eks "takk" ,"kjære" eller "vennen min""

Den skjønte jeg ikke.

Teskje, please?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det galt med ulike raser? Er 'jøde' galt?

En jøde er jøde fordi han tror på jødedommen. På samme måte som en kristen tror på kristendommen.

Rasebetegnelser har neten utelukkende blitt brukt til å rangere mennesker (arisk, neger osv).

Det er ganske opplagt hva som er rase (arisk, neger) hva som er nasjonalitet (nordmann, somalier), hva som sier noe om verdensdel / område en person er fra (nordisk, afrikansk, søreuropeisk, asiatisk), hva som sier noe om hudfarge (hvit, svart), hva som sier noe om religion (jøde, katolikk, protestant, kristen, muslim, shiamuslim).

Noen begreper har en historie som gjør at man i dag ser at det beste er å ikke bruke disse (som rasebetegnelsene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Men hvorfor er det så viktig å komme med rasebetegnelser?

Hvorfor ikke bare referere til personen? Jeg tviler på at du beskriver alle du treffer utfra rasen, så hvorfor gjøre det med dem som er mørke i huden?

1) Det er viktig av og til. For en venn av meg som er jøde, er det viktig for ham at han er jøde. Det er relevant i mange sammnehenger, når vi diskuterer ting.

2) Det KAn være letter, hvis man ikke kjenner en persons navn, å si 'hen er sort' el.l., istedfor å si fx. 'det er han som pleier å gå med rød genser, og har briller, mørkt hår, ikkeno skjegg, og snakker østfolddialekt'....feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det så viktig å komme med rasebetegnelser?

Hvorfor ikke bare referere til personen? Jeg tviler på at du beskriver alle du treffer utfra rasen, så hvorfor gjøre det med dem som er mørke i huden?

Fordi det stikker seg ut? Det gjør man jo også med rødhårete, albinoer, halte, enarmede, blinde, gamle, rare, dusten, bleike, magre, feite, sinte etc. etc. ikke alltid for å være ondskapsfulle.

Men i et land med 90% mørkhudete, ville det jo vært teit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig - jeg synes at det å kalle et menneske svart er mye verre enn å kalle det for neger.

Men jeg har jo skjønt at neger ikke skal brukes. Men de er da vitterlige brune?

Hvorfor skal vi kalle dem svart - det assosierer jeg med svartinger - og det er vel ikke pent?

Jeg også - "svart" er for meg Møkkete. Jeg sier jo til ungene; "nei, huff, nå var du svart!"

Da blir det jo helt tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heter det 'black spirituals' også nå da, og ikke 'negro spirituals'?

Svart betyr jo skitten. Vi burde heller si SORT.

svart eller sort - er jo bare dialektforskjeller på samme farge. Som hvit eller kvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

"Jøde" er ikke en rase. Det er en folkegruppe som erkjenner seg til samme religion. Som "Katolikk".

Fra gammelt av var det vel tre definerte "raser": Kaukasisk, Negroid, Mongoloid.

men forskning viser at det ikke er noe sånn som en "ren rase" - da alle folkegrupper er blandinger av det meste :-)

Mange jøder mener de er en rase. Mange vil også gjerne at jøder skal gifte seg med jøder, så det skal forbli en rase.

Det er ikke nødvendigvis en religion. Det er kultur og etikk (selv om det er dårlig gjennomført enkelte steder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...