Gå til innhold

Er ordet "neger" negativt?


Gjest Nordvestland

Anbefalte innlegg

Jeg sier stadig at folk er hvite. Det er en måte å beskrive folk på.

Det riktige ordet er forøvrig kaukasisk. Jeg kan ikke gå rundt å forlange at folk skal kalle meg det.

Før snakket vi om at folk var norske, det kan vi ikke mer for nordmenn har alle nyanser.

Venninna mi har mørkt barnebarn, en hvit og en lys. Det er ganske morsomt, gleder meg til å se dem ved siden av hverandre om noen år.

Hei Dorthe,

les oppklaringen min til flisa, så ser du hva jeg egentlig mente, det kom tydeligvis litt dårlig fram i innlegget.

Poenget mitt var nettopp at vi kaller hvite mennesker for hvite, og at det derfor ikke er noen grunn for at vi skal ha et eget begrep for svarte - "negre" er overflødig.

Og min datter er definitivt brun - gyllenbrunn, faktisk :-))

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    45

  • Dorthe

    30

  • snø

    24

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    24

Ok, du ser ikke på de samme tv-programmene som meg.....

sjekk hvor mange tonefall, ansiktsuttrykk, varier kroppsspråket osv og sjekk ut hvor ekkelt selv det fineste ord kan bli.... og omvendt.

Pointet mitt er at et ord sjeldent er negativ eller positivt i seg selv. Det finnes absolutt ord som elskeren min får lov å si, men som jeg ikke ville satt særlig pris på om noen ropte etter meg på gata.

Aha, da skjønner jeg. :)

Thanks,

stemmer nok at vi ser på tv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier kineser også jeg!

Men kineser er vel ikke rase.?

Kineser er en fra kina, akkurat som afrikaner er en fra afrika, eller en marokkaner er fra marokko osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tydeligvis oppklare litt. Jeg mener IKKE at det er feil å bruke begrepene "hvit" og "svart" eller "brun". Det jeg mener er at man ikke trenger å bruke begrepet "neger", og at man ikke har et tilsvarende samlebegrep for hvite mennesker.

Hvis man er hvit og adopterer et svart barn, da vil noen si at man har adoptert en "neger". Men om man adopterer et hvit barn, har man adoptert...???

Det finnes ikke noe naturlig "sekkebegrep" for hvite mennesker, så hvorfor har vi da behov for det på mørke mennesker. Kan vi ikke kalle dem svarte og brune, akkurat som vi og de kaller oss hvite? Hvorfor bruke "neger"?

DET var mitt poeng, u see?

Beste hilsen fra

"Det finnes ikke noe naturlig "sekkebegrep" for hvite mennesker, så hvorfor har vi da behov for det på mørke mennesker. Kan vi ikke kalle dem svarte og brune, akkurat som vi og de kaller oss hvite? Hvorfor bruke "neger"?"

Nettopp!

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dorthe,

les oppklaringen min til flisa, så ser du hva jeg egentlig mente, det kom tydeligvis litt dårlig fram i innlegget.

Poenget mitt var nettopp at vi kaller hvite mennesker for hvite, og at det derfor ikke er noen grunn for at vi skal ha et eget begrep for svarte - "negre" er overflødig.

Og min datter er definitivt brun - gyllenbrunn, faktisk :-))

Beste hilsen fra

Men vi kaller jo vietnamesere, kinesere og thailendere for chipcho også *litt flau* fordi vi ikke ser forskjell på dem. Problemet er jo at man ikke alltid ser hvor folk kommer fra og de oppstår slike navn. Neger blir da et samlebegrep for mørke afrikanere. Det er ikke like lett å holde dem fra hverandre. Svart er forøvrig et ikke akseptert ord her på Grünerløkka. Vi bor 8 på rekke og det er sihker, kosovoalbanere, pakistenere, iranere og resten nordmenn. Ungene ute i bakgården er fra Chile, Iran, Irak, Pakistan, Filipinene, Marokko og Norge og alle de norske er ikke hvite da fordi de har en norsk foreldre og en fra en annen kultur.

Dette er ikke lett å holde styr på :o) Uvante navn har de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det finnes ikke noe naturlig "sekkebegrep" for hvite mennesker, så hvorfor har vi da behov for det på mørke mennesker. Kan vi ikke kalle dem svarte og brune, akkurat som vi og de kaller oss hvite? Hvorfor bruke "neger"?"

Nettopp!

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå.

Det er ikke lov å kalle folk svarte og brune. Selvfølgelig hadde det var greiest hvis vi kunne navnet på dem men det kan vi ikke alltid og det er ikke alltid like lett å se hvor de kommer ifra heller. Jeg ser ikke forskjell på gambiere og namibiere og sudanesere. Jeg ser hvem som er somalere og eritreere og ikke alltid hvem som kommer fra vietnam, thailand og Kina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vi kaller jo vietnamesere, kinesere og thailendere for chipcho også *litt flau* fordi vi ikke ser forskjell på dem. Problemet er jo at man ikke alltid ser hvor folk kommer fra og de oppstår slike navn. Neger blir da et samlebegrep for mørke afrikanere. Det er ikke like lett å holde dem fra hverandre. Svart er forøvrig et ikke akseptert ord her på Grünerløkka. Vi bor 8 på rekke og det er sihker, kosovoalbanere, pakistenere, iranere og resten nordmenn. Ungene ute i bakgården er fra Chile, Iran, Irak, Pakistan, Filipinene, Marokko og Norge og alle de norske er ikke hvite da fordi de har en norsk foreldre og en fra en annen kultur.

Dette er ikke lett å holde styr på :o) Uvante navn har de også.

"Men vi kaller jo vietnamesere, kinesere og thailendere for chipcho også *litt flau* fordi vi ikke ser forskjell på dem."

Men ser du forskjell på en haug med svensker, dansker og nordmenn da, og hva ville du kalle dem for samlebegrep? Hvis du ikke har et samlebegrep på dem så burde du kanskje tenke litt over hvorfor du ikke har det, når du har behov for tilsvarende for mørke mennesker....

"Problemet er jo at man ikke alltid ser hvor folk kommer fra og de oppstår slike navn."

Igjen, er det viktigere å ha samlebegrep på mennesker man ser har en annen etnisk opprinnelse enn oss hvite? Vi klarer oss jo helt tydelig uten tilsvarende sekkebegrep på hvite mennesker...

"Neger blir da et samlebegrep for mørke afrikanere. Det er ikke like lett å holde dem fra hverandre."

Mens det er ganske lett å holde hvite mennesker fra hverandre?

"Dette er ikke lett å holde styr på :o) Uvante navn har de også. "

Nei, det er nok ikke lett å holde dem fra hverandre, like lite lett som det er å holde hvite mennesker fra hverandre. Men de har vi som sagt ikke noen samlebegrep på . De er bare hvite. Så hvorfor kan ikke svarte mennesker bare være svarte, brune mennesker være brune og hvite være vite?

Og hvorfor kalle dem noe de ikke vil bli betegnet som?

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn fra Colombia kommer i alle regnbuens farger, fra blonde og blåøyde til kullsvarte med krusehår :-))

Helt sant!

les mer på http://www.adopsjonsforum.no under "samarbeidsland"

beste hilsen fra

Men de to i min familie har ikke negroide trekk - så innsnevra er jeg - De ser latin-amerikanske ut.....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn et innlegg for noen mnd siden hvor jeg etterlyste negerdukker og du kan tro jeg fikk mange svar! Mange svar som kjeftet meg huden full for å bruke ordet neger...

Men jeg husker da tydelig en sang som var populær på 80-90-tallet hvor en strofe var:"I have a surprise for you - we're calling us niggers too!" eller noe sånt. Så ikke vet jeg. Jeg ser heller ikke på neger som et rasistisk ord.

Afroamerikanere bruker ofte ordet nigger om seg selv, vi skal alikevel ikke bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men vi kaller jo vietnamesere, kinesere og thailendere for chipcho også *litt flau* fordi vi ikke ser forskjell på dem."

Men ser du forskjell på en haug med svensker, dansker og nordmenn da, og hva ville du kalle dem for samlebegrep? Hvis du ikke har et samlebegrep på dem så burde du kanskje tenke litt over hvorfor du ikke har det, når du har behov for tilsvarende for mørke mennesker....

"Problemet er jo at man ikke alltid ser hvor folk kommer fra og de oppstår slike navn."

Igjen, er det viktigere å ha samlebegrep på mennesker man ser har en annen etnisk opprinnelse enn oss hvite? Vi klarer oss jo helt tydelig uten tilsvarende sekkebegrep på hvite mennesker...

"Neger blir da et samlebegrep for mørke afrikanere. Det er ikke like lett å holde dem fra hverandre."

Mens det er ganske lett å holde hvite mennesker fra hverandre?

"Dette er ikke lett å holde styr på :o) Uvante navn har de også. "

Nei, det er nok ikke lett å holde dem fra hverandre, like lite lett som det er å holde hvite mennesker fra hverandre. Men de har vi som sagt ikke noen samlebegrep på . De er bare hvite. Så hvorfor kan ikke svarte mennesker bare være svarte, brune mennesker være brune og hvite være vite?

Og hvorfor kalle dem noe de ikke vil bli betegnet som?

Beste hilsen fra

Skandinavere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men vi kaller jo vietnamesere, kinesere og thailendere for chipcho også *litt flau* fordi vi ikke ser forskjell på dem."

Men ser du forskjell på en haug med svensker, dansker og nordmenn da, og hva ville du kalle dem for samlebegrep? Hvis du ikke har et samlebegrep på dem så burde du kanskje tenke litt over hvorfor du ikke har det, når du har behov for tilsvarende for mørke mennesker....

"Problemet er jo at man ikke alltid ser hvor folk kommer fra og de oppstår slike navn."

Igjen, er det viktigere å ha samlebegrep på mennesker man ser har en annen etnisk opprinnelse enn oss hvite? Vi klarer oss jo helt tydelig uten tilsvarende sekkebegrep på hvite mennesker...

"Neger blir da et samlebegrep for mørke afrikanere. Det er ikke like lett å holde dem fra hverandre."

Mens det er ganske lett å holde hvite mennesker fra hverandre?

"Dette er ikke lett å holde styr på :o) Uvante navn har de også. "

Nei, det er nok ikke lett å holde dem fra hverandre, like lite lett som det er å holde hvite mennesker fra hverandre. Men de har vi som sagt ikke noen samlebegrep på . De er bare hvite. Så hvorfor kan ikke svarte mennesker bare være svarte, brune mennesker være brune og hvite være vite?

Og hvorfor kalle dem noe de ikke vil bli betegnet som?

Beste hilsen fra

Men man har ikke lov til å kalle folk svarte og brune. Det er uakseptabelt i samme grad som å kalle folk neger.

Selvfølgelig ser jeg forskjell på en nordmann og en svenske og en danske. De fleste i hvert fall. Da er et verre med tyskere og nederlendere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de to i min familie har ikke negroide trekk - så innsnevra er jeg - De ser latin-amerikanske ut.....:)

I vår familie har vi barn adoptert fra Colombia som er gyllenbrune (det du kaller latinamerikanske), og svarte (det enkelte her insisterer på å kalle negre). Og oppe i gata bor det jammen en hvit en med brunt hår og grønn-grå øyne.

Jeg er veldig spent på hvordan vårt neste barn vil se ut, kan du si :-)

beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kineser er vel ikke rase.?

Kineser er en fra kina, akkurat som afrikaner er en fra afrika, eller en marokkaner er fra marokko osv.

Nei -men jeg tenker på "neger" som en med negroide trekk, og en "kineser" med en med kinesiske trekk. Asiat, tror jeg blir litt mer upresist - om det er utseende man snakker om da :) En asiat kan jo være en mørk inder, eller en kineser, eller en japaner el.

Sikkert ikke korrekt -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vi kaller jo vietnamesere, kinesere og thailendere for chipcho også *litt flau* fordi vi ikke ser forskjell på dem. Problemet er jo at man ikke alltid ser hvor folk kommer fra og de oppstår slike navn. Neger blir da et samlebegrep for mørke afrikanere. Det er ikke like lett å holde dem fra hverandre. Svart er forøvrig et ikke akseptert ord her på Grünerløkka. Vi bor 8 på rekke og det er sihker, kosovoalbanere, pakistenere, iranere og resten nordmenn. Ungene ute i bakgården er fra Chile, Iran, Irak, Pakistan, Filipinene, Marokko og Norge og alle de norske er ikke hvite da fordi de har en norsk foreldre og en fra en annen kultur.

Dette er ikke lett å holde styr på :o) Uvante navn har de også.

"chipcho " - har jeg faktisk aldri hørt. (sier sikkert noe om meg, men...)

Jeg pleier å si vietnamesere, thailendere, kinesere osv, ser stort sett forskjell på det.

Men uansett, disse samlebegrepene, hva trenger man det til? Hvorfor skal man ha samlebegrep om mørke afrikanere, og asiater, når man ikke bruker det om hvite?

Hva er samlebegrepet for hvite europeere, f eks?

;)

ble en morsom diskusjon, dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man har ikke lov til å kalle folk svarte og brune. Det er uakseptabelt i samme grad som å kalle folk neger.

Selvfølgelig ser jeg forskjell på en nordmann og en svenske og en danske. De fleste i hvert fall. Da er et verre med tyskere og nederlendere.

Jo, svart er greit. Det er neger som ikke er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Neger har pleid å være en beskrivelse av mennesker med afrikansk opprinnelse. Med hverken negativt eller positivt fortegn.'

For noe tøys. 'Neger' har aldri vært et s.k.nøytralt ord. Ordet er skapt av hvite mennesker i slavetiden.

'Og det er ikke bare bare å fortelle barn og andre at det de alltid har identifisert seg med plutselig er blitt ett skjellsord...'

Hva mener du? Dette er jo historieløst. Vet du ingenting om de svartes historie i USA fra de kom som slaver og fram til i da? Tror du for ramme alvor at svarte er lei seg og har det vanskelig for at de ikke blir kalt 'negre'?

'For eksempel er kjerring nesten blitt et skjellsord og fitte er blitt helt greit.'

??? Er du fire år? Hvem kaller du 'fitte' og det er helt greit???

'Det betyr ikke at det er i orden at man plutselig finner ut at ord som kun er beskrivende, plutselig skal bli negative over natta...'

Men ord er ikke 'kun beskrivende', ord er ladet av ulike ting, negativt eller positivt.

'Hvor vanskelig det er? Tja, poenget er vel om man er enig?'

Hva mener du med enig? Da må vi vel diskutere oss fram slik at det beste argument vinner (Habermas). Og jeg kan ikke se at du har kommet med noen vektige argumenter som slår ihjel følgende argument:

'Jeg er svart og jeg vil ikke bli kalt for 'neger' fordi....'

Det er jo bare å akseptere at en neger blir støtt av å kalle han neger, man klarer jo å oppføre seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie har vi barn adoptert fra Colombia som er gyllenbrune (det du kaller latinamerikanske), og svarte (det enkelte her insisterer på å kalle negre). Og oppe i gata bor det jammen en hvit en med brunt hår og grønn-grå øyne.

Jeg er veldig spent på hvordan vårt neste barn vil se ut, kan du si :-)

beste hilsen fra

OK! Trodde alle fra Colombia så latin-amerikanske ut jeg :)

Men alle trøndere har jo helle rikke bart - - jeg har kjøpt meg sånn øyenbrynsskjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å akseptere at en neger blir støtt av å kalle han neger, man klarer jo å oppføre seg. :)

Skulle jeg mene.

Sånn ellers... har dere måket oppkjørselen eller trengs det ikke (ennå)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å kalle folk svarte og brune. Selvfølgelig hadde det var greiest hvis vi kunne navnet på dem men det kan vi ikke alltid og det er ikke alltid like lett å se hvor de kommer ifra heller. Jeg ser ikke forskjell på gambiere og namibiere og sudanesere. Jeg ser hvem som er somalere og eritreere og ikke alltid hvem som kommer fra vietnam, thailand og Kina

De vil jo bli kalt svarte sjøl???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"chipcho " - har jeg faktisk aldri hørt. (sier sikkert noe om meg, men...)

Jeg pleier å si vietnamesere, thailendere, kinesere osv, ser stort sett forskjell på det.

Men uansett, disse samlebegrepene, hva trenger man det til? Hvorfor skal man ha samlebegrep om mørke afrikanere, og asiater, når man ikke bruker det om hvite?

Hva er samlebegrepet for hvite europeere, f eks?

;)

ble en morsom diskusjon, dette her...

Hvite eruropeere er jo hvite europeere - men man ser likevel forskjell på en TYPISK finne og en TYPISK italiener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...