Gå til innhold

Er ordet "neger" negativt?


Gjest Nordvestland

Anbefalte innlegg

Jeg er en annen

her er en opplysende link fra "African Youth in Norway"

http://www.afrikanyouth.org/ayin/4html/3-42.html

Les også om hvilke uttrykk de regner som nedsettende og uttrykk man heller bør bruke:

http://www.afrikanyouth.org/ayin/4html/3-46.html

her kommer det fram at i stedet for "Neger" bør man bruke "afrikaner" eller "svart".

African Youth er noen tullinger. Når de mener man bør si leder i stedet for høving og bolig i stedet for jordhytte, viser de at de har adoptert de imperialistiske blikket. Jeg blir matt når jeg ser slik dumhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    45

  • Dorthe

    30

  • snø

    24

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    24

Jeg er en annen

Joda, hvis du vil bli jøde erklærer du at du kommer fra den stammen som ble mistet og så er det ikke noe problem.

Så det fins et smutthull altså? Uansett er etnisitet viktig på papiret i jødedommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er litt vanskelig å vite hva man skal kalle dem. Afroamerikaner er en grei betegnelse, men bare dersom de er amerikanere...Hva om han er fra Norge da, eller Sverige..Det er jo ikke lett å se heller..(Om man er norsk eller svensk altså.) "

Men hvorfor dette behovet for å refere til hudfargen deres da?? En amerikaner er en amerikaner, en svenske en svenske - hvor relevant er det i de fleste sammenhenger om svensken er svart hvit,brun eller gul??

Du klarer for pokker ikke å se forskjell på hvite menneksker heller mht om de er amerikanere, svensker eller nordmenn (ok, i visse tilfeller gjør du det, men da uavhengig av hudfarge, hihihi).

Hvordan skiller du mellom _hvite_ mennesker fra ulike land?

I de aller fleste tilfeller er hudfarge overhode ikke relevant, så hvorfor omtale mennesker med begreper som omtaler hudfargen??

Beste hilsen fra

Det er litt vanskelig å beskrive afrikanere etter øye og hårfarge da. Han brunøyde ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert smart det :-) Det er vel ganske mye svin i skinken også vil jeg tro ;o)

Beste hilsen fra

Det slo meg også - at hun ikke nevnte skinka! :) hehe

Leste i Ukeblad i går, det stod det en sånn morsom annonse som noen hadde sendt inn:

SVINEKOTELETTER AV OKSE!

Var det for å blidgjøre muslimer tro? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det fins et smutthull altså? Uansett er etnisitet viktig på papiret i jødedommen.

Men hvis folk gifter seg med en jøde så må de love at ungene skal oppdras som jøder. De ungene kan jo ha vilke som helst etnisk blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"nordmann med samisk morsmål":

Er det eneste 'samiske' ved deg,at du snakker samisk? Når en person har samisk opprinnelse (går det an å si det?): Da kan det vel hende at vedkommende snakker samisk/ikke snakker samisk til daglig... har /har ikke vaner og skikker fra sin samiske bakgrunn? Osv.?

Hvis du sier at du er nordmann, og har samisk som morsmål, punktum, kan jo folk lure på om din kultur er et tilbakelagt kapittel, og om du har tilpasset deg/ konvertert til andre skikker?

Hvorfor det? Alle samer som bor i Norge er nordmenn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"En jøde er jøde fordi han tror på jødedommen. På samme måte som en kristen tror på kristendommen."

Faktisk ikke. Hvem som helst kan ikke bli jøde, til forskjell fra det fleste andre religioner er etnisitet en betingelse.

Jeg har lært at den som har jødisk mor er jøde - blodskapsforhold.

Jeg har også lært at den som konverterer til jødedommen er jøde - et fritt valg om å bekjenne seg til en religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Hvorfor det? Alle samer som bor i Norge er nordmenn.....

javisst. Men de med samisk oprinnelse har vel endel skikker som er interessante, som tilhører deres kultur fra gammelt av.

Vi kan ikkk viske bort det, det er det vel ingen som øsnker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningen din er naiv. Det er uinteressant hva _du_ måtte mene om ordet neger; her vet "negrene" best, og da bør man respektere dem. Hva koster det deg å si afrikaner i stedet?

"Hva koster deg deg å si afrikaner istedenfor?"

vel ikke alle "negere" er i fra Africa. de kan komme fra America latin America, Sør america osv. Er det riktig å kalle dem afrikanere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javisst. Men de med samisk oprinnelse har vel endel skikker som er interessante, som tilhører deres kultur fra gammelt av.

Vi kan ikkk viske bort det, det er det vel ingen som øsnker?

Nei - men de er likefullt nordmenn. Trøndere har også en egen kultur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skal man si da? Sånn litt lavt til sidemannen liksom "H*n er svart"?? ('Men det bør ikke sies høyt, for det er jo ikke helt bra...')

Det blir jo akkurat som å hviske "h*n har kolera/../..".

Og det er stor forskjell på mørkhudete. Negere er et annet folkeslag enn nordafrikanere f.x. (såvidt jeg har forstått ting). Og 'hispanics' eller hva det heter, i US. Så hjelpeløse vi blir, så redde for å støte!

Best er er vel 'de svarte, de hvite, de av XX opprinnelse'... Kan man fremdeles si "en inder". Da blir vel "en afrikaner" det beste istedfor 'neger'. Nå er jo enkelte afrikanere hvite da.....*rister-på hodet og sukker*

Hipanic er vel helst folk som er etterkommere etter spanjoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man har ikke lov til å kalle folk svarte og brune. Det er uakseptabelt i samme grad som å kalle folk neger.

Selvfølgelig ser jeg forskjell på en nordmann og en svenske og en danske. De fleste i hvert fall. Da er et verre med tyskere og nederlendere.

Jøss ser du forskjell på svensker og dansker? Da blir jeg imponert. Ser heller ikke forskjell på tyskere og nederlendere bare ut fra utsenedet. Bør jeg sjekke synet mitt mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Nei - men de er likefullt nordmenn. Trøndere har også en egen kultur :)

jeg har ikke sagt at de ikke er nordmenn. Før alt ble komplisert, ville jeg sagt at de er både nordmenn og samer.

Nå må jeg finne en annen måte å uttrykke det samme på, men du skjønner vel hva jeg mener. Nordmann med samisk bakgrunn, som praktiserer samiske skikker og snakker både samisk og norsk...(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss ser du forskjell på svensker og dansker? Da blir jeg imponert. Ser heller ikke forskjell på tyskere og nederlendere bare ut fra utsenedet. Bør jeg sjekke synet mitt mon tro?

Nei, det er ikke synet ditt. Du må møte flere ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen

"Hva koster deg deg å si afrikaner istedenfor?"

vel ikke alle "negere" er i fra Africa. de kan komme fra America latin America, Sør america osv. Er det riktig å kalle dem afrikanere da?

Afro-amerikaner er et etablert utrykk i USA. De som kommer fra Latin-Amerika kan vel ganske enkelt kalles latinamerikanere?

Hvis hudfargen er et poeng, sier man svart eller mørkudet, på samme måte som man sier hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Det er da du skal stirre på barnet og skrike; "NÆ GUD!! " :-)

:) Ler så jeg dør.. Den skal jeg jammen huske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Jeg gir for sikkerhets skyld ingen grandiosa da den inneholder svinegelatin. Jeg vil ikke ha skylda for å ikke respektere andres religioner.

Nei, det er flere muslimer som ikke spiser Garndiosa. Vet ikke om det er fordi den inneholder produkter fra svin eller rett og slett at den smaker dritt..

Men har også en del muslimske venner som spiser alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er flere muslimer som ikke spiser Garndiosa. Vet ikke om det er fordi den inneholder produkter fra svin eller rett og slett at den smaker dritt..

Men har også en del muslimske venner som spiser alt..

Den inneholder svinegelatin. Men muslimske menn kan spise hva de vil de, det er kvinnene som står ansvarlige for hva de spiser. De fleste muslimske menn jeg kjenner, spiser ribbe til jul og grandiosa men passer seg så ikke kona ser det ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...