Gå til innhold

Er ordet "neger" negativt?


Gjest Nordvestland

Anbefalte innlegg

blitz1365380771

Skjønner du ikke at vi må si det slik, (ditt sitat: "uansett om man er svart hvit, gul, grønn eller blå tilhører man nøyaktig samme rase") nettopp fordi FORSKJELLENE er BLITT BRUKT til å rangere!

Altså er det snakk om ord som er BLITT uheldig, pga. MISBRUK.

Kunne ikke vært mer enig. Noen som husker at homse var et skjellsord en gang i tiden???

Hvis vi overlater ord som "neger" til rasistene så vil det bli et ord ved værre og værre innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    45

  • Dorthe

    30

  • snø

    24

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    24

Kunne ikke vært mer enig. Noen som husker at homse var et skjellsord en gang i tiden???

Hvis vi overlater ord som "neger" til rasistene så vil det bli et ord ved værre og værre innhold.

Hallo?

Ordet "neger" ER allerede negativt pga likheten med "nigger".

Det er ikke andre som kan få ordet "tilbake til normal bruk", og langt mindre når det overhodet ikke er noe behov for ordet. Når brukte du sist "kaukasisk" om dine hvite venner?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du ikke at vi må si det slik, (ditt sitat: "uansett om man er svart hvit, gul, grønn eller blå tilhører man nøyaktig samme rase") nettopp fordi FORSKJELLENE er BLITT BRUKT til å rangere!

Altså er det snakk om ord som er BLITT uheldig, pga. MISBRUK.

Vedr.: "Altså er det snakk om ord som er BLITT uheldig, pga. MISBRUK.".

Ordet er ikke negativt "bare" fordi det har blitt misbrukt i forbindelse med undertrykkelse.

Begrepet "neger" oppsto for å definere "en rase". Siden man i dag vet at menneskene består av kun en rase, og raseteori blir regnet som rasisme, så blir det feil å fortsette og bruke et rasebegrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr.: "Altså er det snakk om ord som er BLITT uheldig, pga. MISBRUK.".

Ordet er ikke negativt "bare" fordi det har blitt misbrukt i forbindelse med undertrykkelse.

Begrepet "neger" oppsto for å definere "en rase". Siden man i dag vet at menneskene består av kun en rase, og raseteori blir regnet som rasisme, så blir det feil å fortsette og bruke et rasebegrep.

Godt formulert!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Vedr.: "Altså er det snakk om ord som er BLITT uheldig, pga. MISBRUK.".

Ordet er ikke negativt "bare" fordi det har blitt misbrukt i forbindelse med undertrykkelse.

Begrepet "neger" oppsto for å definere "en rase". Siden man i dag vet at menneskene består av kun en rase, og raseteori blir regnet som rasisme, så blir det feil å fortsette og bruke et rasebegrep.

vet ikke om jeg kjøper at "..vet at menneskene består av kun en rase.."

Men etterhvert som vi har blandet oss - noe som var uhørt for de fleste folkeslag tidligere - er det blitt vanskelig å skille mellom raser, derfor faller begrepet mer og mer bort. Også for å unngå diskriminering, siden det er mange drittsekker blant oss mennesker - vi er en tildels skrøpelig rase nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om jeg kjøper at "..vet at menneskene består av kun en rase.."

Men etterhvert som vi har blandet oss - noe som var uhørt for de fleste folkeslag tidligere - er det blitt vanskelig å skille mellom raser, derfor faller begrepet mer og mer bort. Også for å unngå diskriminering, siden det er mange drittsekker blant oss mennesker - vi er en tildels skrøpelig rase nemlig.

Hei,

DNA har vist at hele rase-konseptet er faktisk tull.

Det er langt større forskjell internt i de påståtte rasene, enn mellom rasene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vet ikke om jeg kjøper at "..vet at menneskene består av kun en rase.."

Men etterhvert som vi har blandet oss - noe som var uhørt for de fleste folkeslag tidligere - er det blitt vanskelig å skille mellom raser, derfor faller begrepet mer og mer bort. Også for å unngå diskriminering, siden det er mange drittsekker blant oss mennesker - vi er en tildels skrøpelig rase nemlig.

Vedr.: "vet ikke om jeg kjøper at "..vet at menneskene består av kun en rase..".

Det er opp til deg hvilke syn du ønsker å ha. Gjentar - hentet fra Ordboken: "....Enda mer grunnleggende bygger rasismen altså på forståelsen av at mennesker biologisk kan deles inn i raser. Dette finnes det ikke vitenskapelig hold for å påstå. Menneskeslekten (the human race) består av kun en rase...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitz1365380771

Hei,

DNA har vist at hele rase-konseptet er faktisk tull.

Det er langt større forskjell internt i de påståtte rasene, enn mellom rasene.

Med vennlig hilsen

Er det greit hvis vi sier: "varianter av menneske-rasen".

Dvs at vi er enige i at det er det vi mener og så forkorter vi det til rase for enkelthets skyld???

Hvor store %-vis er variasjonene da? Har du peiling på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Er det greit hvis vi sier: "varianter av menneske-rasen".

Dvs at vi er enige i at det er det vi mener og så forkorter vi det til rase for enkelthets skyld???

Hvor store %-vis er variasjonene da? Har du peiling på det?

(ikke spes. til deg, blitz, men generelt til tråden her:)

Ser man på utseende, er det iallfall store varianter. "Negroide trekk" (som seff. er et fy-ord, som jeg burde erstatte med annen uttrykksmåte, hadde jeg vært kreativ nå)..altså, negroide trekk, er bl.a. svært mørk hudfarge, gjerne bred nese, ofte flott hodefasong/profil, (ikke flate bakhoder som amnge nordmenn lider av fx.), fyldige lepper (istedfor oss nordmenn som har smale sammenknepne..)

Jeg ser iallfall tydelige forskjeller.

Av og til, tidligere, kunne jeg synes å se jødiske trekk (nesen bl.a.), og sammen med jødisk klingende etternavn, kunne jeg anta at vedkommende var jødisk - nå: av jødisk OPPRINNELSE.

ALT er vanskeliggjort av fordommer som iallfall ikke er MINE.

Nå aner jeg ikke hvordan jeg skal snakke om samer fx, uten at halve DOL kommer på beina. Det er lenge siden en spade kunne kalles en spade.

Så hvis jeg skulle bli interessert i samisk kultur, tror jeg dere må kurse meg først. De har vel ingen kultur, siden de ikke er samer likevel...

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitz1365380771

(ikke spes. til deg, blitz, men generelt til tråden her:)

Ser man på utseende, er det iallfall store varianter. "Negroide trekk" (som seff. er et fy-ord, som jeg burde erstatte med annen uttrykksmåte, hadde jeg vært kreativ nå)..altså, negroide trekk, er bl.a. svært mørk hudfarge, gjerne bred nese, ofte flott hodefasong/profil, (ikke flate bakhoder som amnge nordmenn lider av fx.), fyldige lepper (istedfor oss nordmenn som har smale sammenknepne..)

Jeg ser iallfall tydelige forskjeller.

Av og til, tidligere, kunne jeg synes å se jødiske trekk (nesen bl.a.), og sammen med jødisk klingende etternavn, kunne jeg anta at vedkommende var jødisk - nå: av jødisk OPPRINNELSE.

ALT er vanskeliggjort av fordommer som iallfall ikke er MINE.

Nå aner jeg ikke hvordan jeg skal snakke om samer fx, uten at halve DOL kommer på beina. Det er lenge siden en spade kunne kalles en spade.

Så hvis jeg skulle bli interessert i samisk kultur, tror jeg dere må kurse meg først. De har vel ingen kultur, siden de ikke er samer likevel...

:P

Når det gjelder samer så kan du ta det helt med ro.

De kaller seg selv samer. De kaller språket sitt for samisk, ja faktisk "landet" sitt (som er deler av norge, sverie, finland og russland) for sameland og de kaller sitt øverste råd for sametinget.

Det ville gud hjelpe meg vært ganske freidig av oss å si at samer ikke kan kalles samer!!!!

PS! Jeg kjenner MANGE samer, både de som bor blandt søringene og som bor i kautokaino, Karasjok og Maze, så dette er ikke noe jeg TROR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(ikke spes. til deg, blitz, men generelt til tråden her:)

Ser man på utseende, er det iallfall store varianter. "Negroide trekk" (som seff. er et fy-ord, som jeg burde erstatte med annen uttrykksmåte, hadde jeg vært kreativ nå)..altså, negroide trekk, er bl.a. svært mørk hudfarge, gjerne bred nese, ofte flott hodefasong/profil, (ikke flate bakhoder som amnge nordmenn lider av fx.), fyldige lepper (istedfor oss nordmenn som har smale sammenknepne..)

Jeg ser iallfall tydelige forskjeller.

Av og til, tidligere, kunne jeg synes å se jødiske trekk (nesen bl.a.), og sammen med jødisk klingende etternavn, kunne jeg anta at vedkommende var jødisk - nå: av jødisk OPPRINNELSE.

ALT er vanskeliggjort av fordommer som iallfall ikke er MINE.

Nå aner jeg ikke hvordan jeg skal snakke om samer fx, uten at halve DOL kommer på beina. Det er lenge siden en spade kunne kalles en spade.

Så hvis jeg skulle bli interessert i samisk kultur, tror jeg dere må kurse meg først. De har vel ingen kultur, siden de ikke er samer likevel...

:P

Hvor vanskelig er det for deg? Les hva Vanedis siterer.

Selvsagt finnes det "forskjell" mellom folk; det finnes jo langt større forskjeller INTERNT i rasene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit hvis vi sier: "varianter av menneske-rasen".

Dvs at vi er enige i at det er det vi mener og så forkorter vi det til rase for enkelthets skyld???

Hvor store %-vis er variasjonene da? Har du peiling på det?

Vi er ALLE "varianter" av menneskerasen - uavhengig av hudfarge.

Hvorfor er du så opphengt i å definere folk etter rase?

Hva er poenget?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Hvor vanskelig er det for deg? Les hva Vanedis siterer.

Selvsagt finnes det "forskjell" mellom folk; det finnes jo langt større forskjeller INTERNT i rasene.

Med vennlig hilsen

Forkjeller mellom ulike personer: ja!

Men det er noe annet.

Og forskjellen mellom PERSONER er det jeg forholder meg til. Og det som avgjør om jeg får respekt for personen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Når det gjelder samer så kan du ta det helt med ro.

De kaller seg selv samer. De kaller språket sitt for samisk, ja faktisk "landet" sitt (som er deler av norge, sverie, finland og russland) for sameland og de kaller sitt øverste råd for sametinget.

Det ville gud hjelpe meg vært ganske freidig av oss å si at samer ikke kan kalles samer!!!!

PS! Jeg kjenner MANGE samer, både de som bor blandt søringene og som bor i kautokaino, Karasjok og Maze, så dette er ikke noe jeg TROR!

nei blitz, jeg kan jo ikke ta DET med ro, har du ikke lest nederst i tråden? Der står det bl.a. følgende innlegg:

"Ikke kall meg same!!

Nå skal jeg snart søke om erstatning for all trakkassering jeg blir utsatt for, til og med de på storinget kaller meg for same. Det oppfattes av meg som diskriminerende!

- nordmann med samisk morsmål "

Kanskje det var en spøk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkjeller mellom ulike personer: ja!

Men det er noe annet.

Og forskjellen mellom PERSONER er det jeg forholder meg til. Og det som avgjør om jeg får respekt for personen eller ikke.

Men hvorfor blander du da rase inn i det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei blitz, jeg kan jo ikke ta DET med ro, har du ikke lest nederst i tråden? Der står det bl.a. følgende innlegg:

"Ikke kall meg same!!

Nå skal jeg snart søke om erstatning for all trakkassering jeg blir utsatt for, til og med de på storinget kaller meg for same. Det oppfattes av meg som diskriminerende!

- nordmann med samisk morsmål "

Kanskje det var en spøk??

Men HVORFOR skal du kalle "dem" noe som helst?

Hvorfor ikke bare "menneske" eller lignende?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitz1365380771

nei blitz, jeg kan jo ikke ta DET med ro, har du ikke lest nederst i tråden? Der står det bl.a. følgende innlegg:

"Ikke kall meg same!!

Nå skal jeg snart søke om erstatning for all trakkassering jeg blir utsatt for, til og med de på storinget kaller meg for same. Det oppfattes av meg som diskriminerende!

- nordmann med samisk morsmål "

Kanskje det var en spøk??

Joda, jeg har lest tråden, og tok ærlig talt innlegget for en spøk.

Særlig når han signerer med "nordmann med SAMISK morsmål"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "utlending" er vel ikke det samme som "svart" eller "ikke-hvit"?

*vurderer å klage til folk på jobben som påstår de er utlendinger*

:D

Med vennlig hilsen

Det er nok det som blir antydet her ja. Tror ikke statsborgerskapet teller. Men folk er ikke negative, du har hørt om kulturelt mangfull :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok det som blir antydet her ja. Tror ikke statsborgerskapet teller. Men folk er ikke negative, du har hørt om kulturelt mangfull :o)

Er kulturelt mangfull forskjellig fra kulturelt mangfold? Nå tenker jeg på alkohol-innholdet.

:D

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...