Gå til innhold

Er ordet "neger" negativt?


Gjest Nordvestland

Anbefalte innlegg

*prøver å snakke seg bort* Kjenner ingen fra jæren og stavanger da men mest folk fra nordvestlandet og bergen.

Da så. ;)

Kanskje de som bor på nordvestlandet og i bergen er spissere.

Stavangerfolk derimot hadde karakter i trekkene, ifølge snø. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    45

  • Dorthe

    30

  • snø

    24

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    24

Da så. ;)

Kanskje de som bor på nordvestlandet og i bergen er spissere.

Stavangerfolk derimot hadde karakter i trekkene, ifølge snø. ;)

Det høres bra ut :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningen din er naiv. Det er uinteressant hva _du_ måtte mene om ordet neger; her vet "negrene" best, og da bør man respektere dem. Hva koster det deg å si afrikaner i stedet?

Ja!legger meg flat, for de respektererjo oss hvitinger med norsk opprinnelse så høyt.

Det er et like høyt krav om at mørkhudede skal respektere oss hvite (og vår ære, om du vil). Men skjer det? ofte ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva problemet er, hvis de syns det nedlatende så la vær og bruk det (hvertfall foran dem), jeg må jo være ærlig å innrømme at jeg har brukt/bruker ordet jeg og, men ikke foran de som tar seg nær av det.

Jeg flyr ikke rundt og kaller folk for negre. Jeg sier bare at jeg ikke assosierer ordet med noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel langt mer tullete å insistere på å kalle folk "neger" når du vet utmerket godt at de aller fleste ikke liker det?

Det blir som å insistere på å kalle funksjonshemmede mennesker for "krøplinger" - bare for å vise at du har "rett" til å gjøre det.

Hva er poenget? Det kan umulig være så vanskelig for deg å bruke "svart" istedet for "neger"? (Eller ikke bruke noe som helst.)

Med vennlig hilsen

Jeg flyr da ikke rundt og kaller svarte jeg ser for negre.

Du er da fa'n ikke god heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen

Ja!legger meg flat, for de respektererjo oss hvitinger med norsk opprinnelse så høyt.

Det er et like høyt krav om at mørkhudede skal respektere oss hvite (og vår ære, om du vil). Men skjer det? ofte ikke!

Det er vel ikke akkurat mangel på rasisme, hverken blant mørkhudede eller hvite. Men det er jo ikke noe argument for å være rasist selv (jeg sier for øvrig ikke at alle som benytter ordet neger er rasister).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bastardella

Nå skal jeg snart søke om erstatning for all trakkassering jeg blir utsatt for, til og med de på storinget kaller meg for same. Det oppfattes av meg som diskriminerende!

Stort sett etnisk norsk.

Oldemor var ungarsk sigøyner (i den grad sigøynere har nasjonalitet?)

Tippoldemor var same. Tror vi. Vanskelig å fastslå, men vi ser sånn ut?

Noe fransk på morsiden, men det var en adelsmann på flukt under den franske revolusjonen, så det er kanskje så lenge siden at det ikke regnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diskutten

Holdningen din er naiv. Det er uinteressant hva _du_ måtte mene om ordet neger; her vet "negrene" best, og da bør man respektere dem. Hva koster det deg å si afrikaner i stedet?

Rasisme er å trakkasere andre pga hudfarve og religion osv.

Men for meg, er det også rasisme når de mørkhudede mennene bedriver vold mot, voldtar og slenger hatord mot oss hvite.Det gjør at jeg aldri klarer å stole på en mørkhudet, desverre!

Trakkaserer de mørhudede hvite våre kvinner for å krenke vår ære?noen som vet?alt går jo på æra løs der i gården.

Jeg blir så forbanna over alle som ødelegger for de som aldri har gjort noe galt.For vi vet jo at det finnes mange flotte og redelige mørhudede, om vi tenker fornuftig.

Jeg har til og med hørt at mange mørhudede selv, er skeptisk til mange av sine mørkhudede landsmenn.

Og sør, dette var ikke en diskusjon om hvite kriminelle nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitz1365380771

Rasisme er å trakkasere andre pga hudfarve og religion osv.

Men for meg, er det også rasisme når de mørkhudede mennene bedriver vold mot, voldtar og slenger hatord mot oss hvite.Det gjør at jeg aldri klarer å stole på en mørkhudet, desverre!

Trakkaserer de mørhudede hvite våre kvinner for å krenke vår ære?noen som vet?alt går jo på æra løs der i gården.

Jeg blir så forbanna over alle som ødelegger for de som aldri har gjort noe galt.For vi vet jo at det finnes mange flotte og redelige mørhudede, om vi tenker fornuftig.

Jeg har til og med hørt at mange mørhudede selv, er skeptisk til mange av sine mørkhudede landsmenn.

Og sør, dette var ikke en diskusjon om hvite kriminelle nei!

Wow. Jeg tror du egentlig snakker om ekstreme muslimske fundamentalister eller noe i den duren. Det er ikke det diskusjonen har dreid seg om i det hele tatt. De er forresten stort sett ikke "negre" men oftere like lyse i huden som en syd-europeer.

Personlig synes jeg neger er et helt greit ord som betyr det samme som farget, sort etc etc, men har forståelse for at andre mener noe annet.

Og "mørkhudede landsmenn" har vel alle??? Uansett hvilket land de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diskutten

Wow. Jeg tror du egentlig snakker om ekstreme muslimske fundamentalister eller noe i den duren. Det er ikke det diskusjonen har dreid seg om i det hele tatt. De er forresten stort sett ikke "negre" men oftere like lyse i huden som en syd-europeer.

Personlig synes jeg neger er et helt greit ord som betyr det samme som farget, sort etc etc, men har forståelse for at andre mener noe annet.

Og "mørkhudede landsmenn" har vel alle??? Uansett hvilket land de kommer fra.

###Wow. Jeg tror du egentlig snakker om ekstreme muslimske fundamentalister eller noe i den duren. Det er ikke det diskusjonen har dreid seg om i det hele tatt###

FEILPOSTA!jeg la inn dette som et eget innlegg, men webmaster eller noen i adm. må ha flytta det hit.Det skulle være et eget, nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppeluren

Holdningen din er naiv. Det er uinteressant hva _du_ måtte mene om ordet neger; her vet "negrene" best, og da bør man respektere dem. Hva koster det deg å si afrikaner i stedet?

Synes neger er helt greit, jeg.

Det synes også negeren jeg er gift med. Han er iallefall ikke afrikaner, men amerikansk.

Å kalle han afrikaner ville blitt helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "neger" går på rase

Og dette kommer far en person som påstår seg å ha bodd i Sør-Amerika??

Litt enkel lærdom: Neger=Negro=Svart på spansk.

Ordet henspeiler seg utelukkende på hudfarge, og har følgelig like lite med rase å gjøre som når man berettiget kaller deg for kverulant.

Det blir ikke mindre av et rasebegrep av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fjøstid

Hei,

Du skriver: "Jeg har aldri oppfattet ordet "neger" for rasistisk, for meg er det det samme som å si danske, norske, skandinaver, lyshudet osv."

Men les hva du skriver,

"danske" og nordmann er en nasjonalitet.

"lyshudet" er en beskrivelse av hudfargen, akkurat som svart.

"neger" går på rase, akkurat som "den ariske rase" eller "jøde". (Jøde kan også være religiøst.)

Det er altså 2 store forskjeller her:

1) Ordet "neger" minner unektelig om "nigger", og husk at det knapt er 40 år siden det faktisk var raseskille i USA, og 10 år siden i Sør Afrika.

2) "Neger" er en rasebetegnelse, og akkurat som du ikke refererer til dine hvite venner (håper jeg) som "min ariske venn", så regner jeg heller ikke med at du trenger refererer til svarte som "negere".

Med vennlig hilsen

Er det nødvendig å ta alt så jævla bokstavelig?

Over til et annet spørsmål: er kona di svart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alive&kicking

jeg trodde også at det ikke var rasistisk å si neger. Det heter jo negro på engelsk??? Det står det i engelske skolebøker i alle fall...og så heter det jo negro spirituals....Det finnes en vin som heter gato negro....så da må del vel gå ann å si neger uten at det er rasistisk. Hva skal man ellers si "utenlands opprinnelse" eller "mørkhuda"??? Ikke vet jeg. Kanskje det er noen utlendinger her som kan si hva de helst vil bli benevnt med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitz1365380771

jeg trodde også at det ikke var rasistisk å si neger. Det heter jo negro på engelsk??? Det står det i engelske skolebøker i alle fall...og så heter det jo negro spirituals....Det finnes en vin som heter gato negro....så da må del vel gå ann å si neger uten at det er rasistisk. Hva skal man ellers si "utenlands opprinnelse" eller "mørkhuda"??? Ikke vet jeg. Kanskje det er noen utlendinger her som kan si hva de helst vil bli benevnt med??

Det aller, aller værste og mest rasistiske ordet som noen gang er funnet opp er iallefall etter min mening "fremmedkulturell". Snakker om å plassere folk på sidelinja!!! Det kan jo selvsagt brukes om hvite australiere f.eks , men blir det noengang gjort. NIX! Du skal ha mer enn et par-tre pigmenter for å havne i den sekken!

Dette mener jeg er den farligste formen for rasisme. I det øyeblikk noen er involvert i noe ulovlig så sier man " en nordmann med utenlandsk opprinnelse" selv om vedkommende er født i norge og har utenlandske foreldre. Akkurat som om det skal hjelpe folt til å forstå hvorfor det skjedde.

Nyhetsavdelinga i NRK er på topp når det gjelder negativt holdningsskapende arbeid her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trodde også at det ikke var rasistisk å si neger. Det heter jo negro på engelsk??? Det står det i engelske skolebøker i alle fall...og så heter det jo negro spirituals....Det finnes en vin som heter gato negro....så da må del vel gå ann å si neger uten at det er rasistisk. Hva skal man ellers si "utenlands opprinnelse" eller "mørkhuda"??? Ikke vet jeg. Kanskje det er noen utlendinger her som kan si hva de helst vil bli benevnt med??

Hei,

De fleste av de det gjelder liker ikke "neger", men foretrekker "svart" hvis man først skal bruke noe.

Et annet, og mer vesentlig poeng, er hvorfor man skal bruke noe - du sier jo ikke "arisk" eller "hvit" om dine hvite venner.

"Gato negro" er portugisisk for svart katt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

De fleste av de det gjelder liker ikke "neger", men foretrekker "svart" hvis man først skal bruke noe.

Et annet, og mer vesentlig poeng, er hvorfor man skal bruke noe - du sier jo ikke "arisk" eller "hvit" om dine hvite venner.

"Gato negro" er portugisisk for svart katt.

Med vennlig hilsen

Jeg sier hvit om hvite folk jeg kjenner f.eks jeg har tre hvite naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...