Gå til innhold

Er ordet "neger" negativt?


Gjest Nordvestland

Anbefalte innlegg

Men man har ikke lov til å kalle folk svarte og brune. Det er uakseptabelt i samme grad som å kalle folk neger.

Selvfølgelig ser jeg forskjell på en nordmann og en svenske og en danske. De fleste i hvert fall. Da er et verre med tyskere og nederlendere.

Har man ikke lov til å kalle den svarte eller brune? Sier hvem? For alt i verden, hvis de synes det er ok at du kaller dem negre i stedet for svart eller brun, så har ikke jeg noe problem med det heller ;o)

Deres poeng er vel kanskje snarere at det alt for ofte og i unødvendige sammenhenger blir gjort et poeng ut av hvilken farge de har? Mitt inntrykk er i alle fall at man i ganske mange sammenhenger føler trang til å benevne folk med hudfargen - når de er mørke i huden, et behov som snodig nok ikke er tilstede når en snakker om oss som er hvite...

Forøvrig er det stoooor forskjell på mennesker fra land med mørke mennesker også, hvis man bare kikker etter - er like forskjellige som det vi hvite mennesker er.

Bare ta en titt på

http://www.a-c.dk/front.htm

Gå inn under adopsjon - om børnet - verdensbørn i farver og titt, så skal du se at selv kinsere er veldig forskjellige :-))

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    45

  • Dorthe

    30

  • snø

    24

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    24

Merkelig - jeg synes at det å kalle et menneske svart er mye verre enn å kalle det for neger.

Men jeg har jo skjønt at neger ikke skal brukes. Men de er da vitterlige brune?

Hvorfor skal vi kalle dem svart - det assosierer jeg med svartinger - og det er vel ikke pent?

Vanskelig å forstå for meg - ja.

Vanskelig å innrette meg etter - nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite eruropeere er jo hvite europeere - men man ser likevel forskjell på en TYPISK finne og en TYPISK italiener :)

og mørke asiater er mørke asiater? Eller er de noe helt annet? Man ser jo stort sett forskjell på om det er en av kinesisk opprinnelse eller indisk opprinnelse?

Tar du poenget mitt...?

Ta Colombia som eksempel, der de kommer i regnbuens farger. Der ville du sagt at en som var hvit, var hvit, så hvorfor kalle en som var svart for neger?

Det finnes rett og slett ikke et tilsvarende samlebegrep på hvite mennesker!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte mennesker ser helst at vi kaller dem det..Er det så vanskelig da?

Klarte visst å svare meg selv ved første forsøk..

:-)

Vanskelig å forstå for meg - ja.

Vanskelig å innrette meg etter - nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Trodde alle fra Colombia så latin-amerikanske ut jeg :)

Men alle trøndere har jo helle rikke bart - - jeg har kjøpt meg sånn øyenbrynsskjærer.

*skrattler*, så nå har du tatt barten??

;o)

beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nordmann med samisk morsmål

du burde vel heller være stolt av at du er same?

En neger bør også være stolt over at han er neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Men vi kaller jo vietnamesere, kinesere og thailendere for chipcho også *litt flau* fordi vi ikke ser forskjell på dem."

Men ser du forskjell på en haug med svensker, dansker og nordmenn da, og hva ville du kalle dem for samlebegrep? Hvis du ikke har et samlebegrep på dem så burde du kanskje tenke litt over hvorfor du ikke har det, når du har behov for tilsvarende for mørke mennesker....

"Problemet er jo at man ikke alltid ser hvor folk kommer fra og de oppstår slike navn."

Igjen, er det viktigere å ha samlebegrep på mennesker man ser har en annen etnisk opprinnelse enn oss hvite? Vi klarer oss jo helt tydelig uten tilsvarende sekkebegrep på hvite mennesker...

"Neger blir da et samlebegrep for mørke afrikanere. Det er ikke like lett å holde dem fra hverandre."

Mens det er ganske lett å holde hvite mennesker fra hverandre?

"Dette er ikke lett å holde styr på :o) Uvante navn har de også. "

Nei, det er nok ikke lett å holde dem fra hverandre, like lite lett som det er å holde hvite mennesker fra hverandre. Men de har vi som sagt ikke noen samlebegrep på . De er bare hvite. Så hvorfor kan ikke svarte mennesker bare være svarte, brune mennesker være brune og hvite være vite?

Og hvorfor kalle dem noe de ikke vil bli betegnet som?

Beste hilsen fra

en svenske er lett å se;

Han har tettsittende øyne, lyst hår og tenna på tørk - sånn er det bare! :)

Han her er typisk svensk;

http://www.kanal5.se/upload/Programsidor/Bachelorette/filip_index_ut.jpg

her en typisk italiener;

http://digilander.libero.it/tobola/Enrico_Lo_Verso.jpg

og en typisk amerikaner:

http://weasel.student.utwente.nl/~speedskating/biopics/360.jpg

sånne prototyper har jeg i hodet,

ja. og så en trønder:

http://www.marin.ntnu.no/~marina/1-00/tronderweb_files/image005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg mene.

Sånn ellers... har dere måket oppkjørselen eller trengs det ikke (ennå)?

Vi må kjøpe måke - jeg tar rennafart - og det går enda! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og mørke asiater er mørke asiater? Eller er de noe helt annet? Man ser jo stort sett forskjell på om det er en av kinesisk opprinnelse eller indisk opprinnelse?

Tar du poenget mitt...?

Ta Colombia som eksempel, der de kommer i regnbuens farger. Der ville du sagt at en som var hvit, var hvit, så hvorfor kalle en som var svart for neger?

Det finnes rett og slett ikke et tilsvarende samlebegrep på hvite mennesker!

Beste hilsen fra

enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte visst å svare meg selv ved første forsøk..

:-)

Vanskelig å forstå for meg - ja.

Vanskelig å innrette meg etter - nei.

Enig - jeg kommer alltid til å tenke neger uten at det ligger noe negativt bak, men kommer aldri til å si det til h*n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en svenske er lett å se;

Han har tettsittende øyne, lyst hår og tenna på tørk - sånn er det bare! :)

Han her er typisk svensk;

http://www.kanal5.se/upload/Programsidor/Bachelorette/filip_index_ut.jpg

her en typisk italiener;

http://digilander.libero.it/tobola/Enrico_Lo_Verso.jpg

og en typisk amerikaner:

http://weasel.student.utwente.nl/~speedskating/biopics/360.jpg

sånne prototyper har jeg i hodet,

ja. og så en trønder:

http://www.marin.ntnu.no/~marina/1-00/tronderweb_files/image005.jpg

*ler så jeg skriker*

Forøvrig synes jeg det er lett å se hva som er hva av både svensker, dansker og amerikanere. Og hva som er østlendiger og trøndere. Og i noen tilfeller synes jeg til og med det finnes "stavangertrekk" hos noen :-)

Men på de foreldreforberedende kursene Adopsjonsforum arrangerer har vi en "test" med bilder av barn fra mange forskjellige land - også vestlige, og så skal man gjette hvem som er fra hvor. Og det er søren meg ikke høy prosent av rette svar.

Men nå har vi rota oss heeelt ut på viddene i forhold til hva tråden handler om, om det er ok å kalle noen neger, så mye er sikkert!

;o)

Ha en fin helg!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler så jeg skriker*

Forøvrig synes jeg det er lett å se hva som er hva av både svensker, dansker og amerikanere. Og hva som er østlendiger og trøndere. Og i noen tilfeller synes jeg til og med det finnes "stavangertrekk" hos noen :-)

Men på de foreldreforberedende kursene Adopsjonsforum arrangerer har vi en "test" med bilder av barn fra mange forskjellige land - også vestlige, og så skal man gjette hvem som er fra hvor. Og det er søren meg ikke høy prosent av rette svar.

Men nå har vi rota oss heeelt ut på viddene i forhold til hva tråden handler om, om det er ok å kalle noen neger, så mye er sikkert!

;o)

Ha en fin helg!

Beste hilsen fra

"Og i noen tilfeller synes jeg til og med det finnes "stavangertrekk" hos noen :-)"

Javel...he he

Hva er typiske stavangertrekk, tro?

*lurer fælt på om jeg har stavangertrekk eller ikke*

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jauda, vi to er vel det,jeg tenkte bare sånn på generelt grunnlag, jeg :-)

Beste hilsen fra

åja! :)

none ganger - og overfor noen nick er det nesten orgasmisk å IKKE være enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og i noen tilfeller synes jeg til og med det finnes "stavangertrekk" hos noen :-)"

Javel...he he

Hva er typiske stavangertrekk, tro?

*lurer fælt på om jeg har stavangertrekk eller ikke*

;)

Hehehe, du lurer fælt nå, ja? ;o)

Nei, det er vanskelig å beskrive, synes bare folk fra Stavanger ofte er litt "skarpere" i trekkene, mens feks østlendinger er litt "glattere". Det ses liksom at vi skarrer på r'ene...

Helt dønn umulig å forklare altså, enkelt og greit.

Men noe er det!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og i noen tilfeller synes jeg til og med det finnes "stavangertrekk" hos noen :-)"

Javel...he he

Hva er typiske stavangertrekk, tro?

*lurer fælt på om jeg har stavangertrekk eller ikke*

;)

er ikke de litt vassne da? :) med olje i håret og en utrolig stygg dialekt?

*dukker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En neger bør også være stolt over at han er neger.

...det blir som å si (for han) at en slave bør være stolt av å være slave.

SELV om vi som er vokst opp med NEGRO sukkerkulør og negerboller og sånn - må lære oss å ta oss sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...