Gå til innhold

Munnsår/after

Anbefalte innlegg

PHILIPS1365380782

Hei. Jeg er en mann på 28 år som i ca 18 år har vært ekstremt plaget med munnsår. Dvs at jeg nesten kontinuerlig går med grå-hvite sår i munnen. Disse er meget smertefulle og oppstår i hele munnen, på tunge og i svelget/mandlene. Har vært hos utallige leger, men aldri følt at noen egentlig har gjort tilstrekkelige undersøkelser. Har prøvd ulike skyllemidler, kortison, kosttilskudd og salver, men aldri fått noe som har virket. Har de siste årene, etter å ha lest en dansk artikkel om Longo Vital, brukt dette. Var noe bedre de siste 2 år, men har i høst vært ekstremt plaget og ikke hatt en dag uten disse sårene. Har lest mye om denne lidelsen i bøker og på internett, men aldri fått noe helt entydig inntrykk av hva det egentlig er, eller hva det kommer av. Når det gjelder livssituasjonen min, så har de siste årene vært preget av en jobb med mye stress og arbeid til alle døgnets tider, noe jeg trodde kunne ha en innvirkning på problemet. Har i sommer og denne høsten levd mye roligere og er generelt meget godt fornøyd med tilværelsen(foruten disse sårene). Trodde dette skulle hjelpe, noe det har vist seg å ikke gjøre.Når det gjelder andre fakta, så har jeg et variert kosthold, trener mye, men bruker snus. Snus har jeg brukt i 7 år nå, men har ikke merket at jeg hadde færre sår før jeg begynte.Det jeg lurer på, er om det foreligger noe forskning på området, eventuelt om det er noen som kan hjelpe meg. Sårene går sterkt ut over livskvaliteten min og jeg er villig til å gi mye for å bli kvitt dette, gjerne som forsøksperson ifm.studier om emnet. Det finnes kanskje andre som er i samme situasjon som meg, og som kanskje har noen gode råd å komme med. På forhånd takk!Desperat 28-åring

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165879-munns%C3%A5rafter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Dine sår er kjent under mange navn og kalles blant annet munnskold og after. Det rammer særlig unge voksne og opptil 20 % har det en gang i blant. Det kan være flere årsaker inkludert immunologiske og virusangrap. Innimellom kan kroniske munnsår henge sammen med tarmsykdommer som Crohns sykdom, cøliaki eller revmatiske sykdommer som Bechets sykdom. En dansk tannlege ved navn Anne Pedersen tok sin doktorgrad på dette emnet for noen år siden. Hun viste blant annet at kosttilskuddet Longo Vital kunne ha effekt på noen, sannsynligvis via å styrke immunsystemet. Andre kan reagere på stoffer i tannkrem (laurylsulfat eller andre sterke detergenter) og det kan være lurt å bytte tannkrem til f.eks. Zendium, Denivit eller SiKo. Det finnes også en homøopatisk medisin som er spesielt laget for munnsår som er uten resept. En trøst til sist er at mange blir bedre av plagene i 30 - årene helt av seg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165879-munns%C3%A5rafter/#findComment-1081304
Del på andre sider

Min erfaring er at mindre stress, og bytte fra vanlig tannkrem til zendium hjelper.

Uavhengig av stress og tannkrem får jeg after når jeg bruker allergimedisiner (antihistaminer).

jeg sliter med samme problem og vet hvor smertefullt og plagsomt det er.har også prøvd skyllevann og forskjellige tannkremer uten at det hjelper.begynnte med en tannkrem som heter Q10,og da ble jeg kvitt sårene for en periode..men etter ca.2 mndr. kom de tilbake.skulle også gjerne funnet en løsning på problemet,fordi som du sier så går dette ut over livskvaliteten..

lykke til,skriv gjerne svar viss du finner en løsning..selv om det kanskje er lite sannsynlig at vi gjør..:/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165879-munns%C3%A5rafter/#findComment-1083784
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...