Gå til innhold

Trøtthet


Gjest emilius

Anbefalte innlegg

Gjest emilius

Hei!

Har et lite problem der det virker som om kroppen ikke har helt jevn søvn-rytme til tider.

For det første sover jeg ikke spesielt tungt. Har lett for å våkne og ikke få sove igjen hvis jeg våkner tidlig eller kun har sovet få timer. (våkner ofte før klokka ringer eller pleier å ringe, så det virker som kroppens klokke overstyrer søvnbehovet.) Ihvertfall er det sjelden jeg står opp og kan føle meg uthvilt og våken. Sover som regel 8 timer hver natt i ukedagene.

I tillegg, egentlig et større problem, er det rett som det er situasjoner der jeg ikke kan kontrollere helt om jeg skal sove. Når jeg gikk på videregående hendte det svært ofte at jeg sovna i timene. Ikke fordi jeg var veldig trøtt og satt og gjespa eller noe sånn, men øyelokka var umulig å holde åpne og hodet bare måtte legges ned på pulten. Dette skjedde som regel når det var læreren som hadde foredrag. Det skjedde aldri når jeg selv holdt på med noe (oppgaver osv). Denne ukontrollerte sovinga virket negativt inn på karakterene såklart da jeg ikke fikk med meg alt som skjedde i timene. All energi ble brukt på å prøve å holde meg våken. Læreren min sendte meg til naturlege som startet akupunktur behandling og noe tablett-opplegg. Det hjalp ikke veldig, men nok til at karakterene på skolen ble forbedret.

Men ellers skjer det samme f.eks. når jeg leser en bok. Hodet bare faller ned og øynene vil ikke holde seg oppe. Ofte sitter jeg da og slåss med meg selv for å prøve å holde meg våken uten resultat. Eneste løsning er å gå opp og gjøre noe annet en stund før jeg kan lese videre. Å lese lekser var nærmest umulig til tider. Lurer litt på hvordan dette går når jeg nå skal begynne på høyere studier.

Har en liten mistanke om at dette også skjedde i vinter da jeg kjørte av veien. Det var en helt rett strekning.

På meg virker det som monotone og passive aktiviteter fører til at jeg dupper av, men det er liksom ikke alltid trøtthet som gjør det. Det blir sjelden lange stunder jeg sover. Kanskje en halvtime eller noe. Og hvis jeg prøver å legge meg når dette skjer får jeg uansett ikke sove.

Håper noen her har noen gode tips og råd.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset

Kjære "emilius".

Du er ikke alene om å ha dette problemet. Vanligvis regner vi med at 8 timers søvn er tilstrekkelig for å være utvilt dagen etter. Det kan hende at din nattesøvn kvalitetsmessig ikke er god nok og at du derfor er trøtt om dagen. Sjekk derfor om du har god luft, at det mørkt i rommet og at pute og seng er komfortable. Unngå helt kaffe i en periode. Noen forsøker å drikke mye kaffe og cola for å holde seg våkne, noe som kan forstyrre nattesøvnen slik at man føler at man sover for lett og våkner hver gang man snur seg. Noen mennesker har lettere for å falle i "trance" enn andre og motordur eller en monoton stemme kan være nok. Som du har oppdaget er det lettere å holde seg våken når du er aktiv deltager enn passiv tilskuer. Noen kan ha nytte av å lese noe annet eller å løse lettere praktiske oppgaver mens de hører etter. Det er faktisk mere som fester seg i hukommelsen da enn å passivt ta i mot. Andre har nytte av å tegne fargerike notater og organisasjonskart for dermed å bruke egne assosiasjoner. Håper du kan ha nytte av noen av disse tipsene. Kanskje andre også har gode råd?

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...