Gå til innhold

Reklamasjon - har selger rett til å utbedre?


Anbefalte innlegg

Etter det jeg har fått med meg har kjøper rett til å velge mellom ny vare eller reparasjon av den gamle. Det stemmer ikke lenger, fikk jeg beskjed om da jeg ville ha nye sko fordi de hadde raknet i sømmen. Han mente han hadde lov til å utbedre opptil to ganger før ny vare kom på tale. Ett eller annen om en dom i høyesterett nylig...? Noen?

Fortsetter under...

Det stemmer det.

Forbrukerkjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map006

"Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving"

Jeg tror du må lese litt bedre, Åsemor. Det er kjøper som bestemmer om varen skal utbedres eller omleveres.

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

B) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Han har nok rett til det! To ganger, men hvis det fortsatt ikke er bedre, kan du kreve ny vare.

Nei. Det var sånn tidligere, men Forbrukerkjøpsloven trådte i kraft 1. juli 2002 sier at kjøper kan velge om varen skal utbedres eller omleveres.

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map006

Jeg tror du må lese litt bedre, Åsemor. Det er kjøper som bestemmer om varen skal utbedres eller omleveres.

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

B) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Neida.

Når det står at man kan kreve heving etter §32 må man lese §32, og der står det at man kan kreve heving på samme måte som prisavslag i §31, og der står det "Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30"

Altså - selger kan rette eller omlevere før du kan kreve heving.

Annonse

Jeg tror du må lese litt bedre, Åsemor. Det er kjøper som bestemmer om varen skal utbedres eller omleveres.

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

B) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Men for all del, jeg ser du har funnet en link du har lagt ut på småbarnsforumet, og da syns jeg du skal ta utskrift av det, og vise til selger.

Forbrukerportalen.no vet sikkert mer om dette enn meg uansett. ;)

Men for all del, jeg ser du har funnet en link du har lagt ut på småbarnsforumet, og da syns jeg du skal ta utskrift av det, og vise til selger.

Forbrukerportalen.no vet sikkert mer om dette enn meg uansett. ;)

Da regner jeg med at du har oppdaget feilen. *knegg*

Jeg tror du må lese litt bedre, Åsemor. Det er kjøper som bestemmer om varen skal utbedres eller omleveres.

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

B) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Åsemor har rett.

Kjøper kan kreve ny vare/heving av kjøpet, men selger kan velge å reparere varen dersom dette skjer uten opphold, altså i løpet av kort tid.

§ 29 sier at "Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. "

Du siterer siste halvdel av paragrafen. Med "slik retting" menes dersom forbrukeren har tatt imot tilbud om å få varen utbedret. Dersom feilen da blir rettet kan ikke forburker kreve ny vare ETTER DET. Aller først står det at forbrukeren kan velge.

"§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...