Gå til innhold

Er dette normalt

Gjest For mye av det gode er ille

Anbefalte innlegg

Min samboer har blitt mer og mer hektet på spill på internett. Siden i sommer har h*n tilbragt i gjennomsnitt 6 timer ++ pr dag med spill og chat på internett.

Som oftest starter det etter at minsten har lagt seg og varer frem til halv to om natten.

Det blir derfor lite søvn før h*n må jobb, h*n sover derfor som oftest frem til 12 - 12:30 i helgene.

For en måneds tid siden sa jeg fra et jeg syns det ble for mye og i en kort periode ca halvannen uke var spillingen redusert til nesten ingenting. Men nå er det tilbake i samme gamle sporet.

H*n er 36 år og vi har 2 barn.

Noen som har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167318-er-dette-normalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra at han greide å kutte ut for en periode, det er jo positivt.

Spillingen hans går ut over søvn og antagelig også familieliv og jobb?

Hva kan dere gjøre selv for å ordne opp i dette? Begrense tilgangen til internett/data feks? Prater dere om dette på en OK måte. Ser han problemet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167318-er-dette-normalt/#findComment-1091971
Del på andre sider

Selvsagt ikke normalt, dette ser ut til å være ett spillproblem eller internettt-problem. Det fungere akkurat på samme måte som alkoholisme.

Dette bør dere diskutere for å finne ut hva han selv føler rundt dette. Antagelig så liker han ikke situasjonen selv og føler seg rimelig tom etter ei slik økt.

Det er ikke lett å komme seg ut av et slikt mønster.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167318-er-dette-normalt/#findComment-1091980
Del på andre sider

Jeg syns ikke dette høres normalt ut.

Han har tydeligvis blitt nett/spillavhengig, og må komme ut av den onde sirkelen.

Han har greid det en gang før, og kan selvsagt greie det igjen.Men kanskje trenger han hjelp, av deg eller utenfra. Skjønner godt at dette går ut over samlivet, selv hadde jeg aldri greid å holde ut over tid. Som du sier går det jo utover søvnen hans også, og han sover lenge i helgene i steden for å kose seg med frokoststund med familien sin osv.

Skulle ikke forundre meg at dere knapt har sex også - når skal han ha tid og overskudd til det?

Ta det opp med din kjære igjen, forsøk uten personlig angrep og si at dette er vanskelig for deg. Du har blitt hørt og respektert før, og bør gripe saken nå før det går så langt at han blir helt likegyldig. Sett opp et par punkter sammen med ham, f.eks tidsbegrensing eller f.eks max 2 dager i uka der det er OK å spille.

(Beklager at jeg omtaler vedkommene som Han, bytt ut med Hun hvis det er riktig :-))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167318-er-dette-normalt/#findComment-1091994
Del på andre sider

Bra at han greide å kutte ut for en periode, det er jo positivt.

Spillingen hans går ut over søvn og antagelig også familieliv og jobb?

Hva kan dere gjøre selv for å ordne opp i dette? Begrense tilgangen til internett/data feks? Prater dere om dette på en OK måte. Ser han problemet?

Mitt inntrykk er h*n bruker internett spill/chat for å fylle et tomrom i livet. H*n har vanskligheter med å skape å beholde sosiale relasjoner til andre mennesker ute i det virklige liv. H*n har i realiten ingen venner som h*n kan prate med.

Hvis ikke jeg aktivt går inn for avlede internettbruken med andre aktiviteter blir pc'en påslått umiddelbart.

Sist jeg snakte med h*n om dette så h*n ikke at dette var et problem.

Selv opplever jeg dette som svært frustrende og må innrømme at jeg til tider har lyst å hive pc'en på dør. Men vi er andre som bruker den og vi greier å kontrollere bruken.

Selfølgelig går dette utover samlivet jeg gidder ikke å sitte opp til halv to om natten. Og avbryte h*n i spillingen blir bare tull ut av, da blir h*n uglesett av medspillerene fordi h*n forlater spillet mitt i en runde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167318-er-dette-normalt/#findComment-1092018
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er h*n bruker internett spill/chat for å fylle et tomrom i livet. H*n har vanskligheter med å skape å beholde sosiale relasjoner til andre mennesker ute i det virklige liv. H*n har i realiten ingen venner som h*n kan prate med.

Hvis ikke jeg aktivt går inn for avlede internettbruken med andre aktiviteter blir pc'en påslått umiddelbart.

Selv opplever jeg dette som svært frustrende og må innrømme at jeg til tider har lyst å hive pc'en på dør. Men vi er andre som bruker den og vi greier å kontrollere bruken.

Selfølgelig går dette utover samlivet jeg gidder ikke å sitte opp til halv to om natten. Og avbryte h*n i spillingen blir bare tull ut av, da blir h*n uglesett av medspillerene fordi h*n forlater spillet mitt i en runde.

Ønsk dere spill til jul, slik at han har et alternativ til pc'n.

F.eks. Othello, Master Mind, Sjakk, Scrabble eller andre spill man kan være 2 deltakere - det finnes masse bra spill!

Det er også sosialt og fint å gjøre mellom dere to. Litt fliring og krangling - og utfordrende!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167318-er-dette-normalt/#findComment-1092029
Del på andre sider

Ønsk dere spill til jul, slik at han har et alternativ til pc'n.

F.eks. Othello, Master Mind, Sjakk, Scrabble eller andre spill man kan være 2 deltakere - det finnes masse bra spill!

Det er også sosialt og fint å gjøre mellom dere to. Litt fliring og krangling - og utfordrende!

Vi har alt dette++++ problemet er bare at hvis vi ikke spiller hele tiden er det rett tilbake til pc'en.

Selv synes jeg det er trivlig å spille brettspill, men hvis jeg må gjøre det hele tiden for å holde h*n unna pc'en blir opplevelsen snudd fra noe positivt til noe negativt.

Mantra h*ns er at "jeg chatter med noen veldig hyggelige mennesker mens jeg spiller og det gir meg veldig mye og derfor må jeg få lov til det"

Det er selvfølgelig jeg ikke uenig i men alt med måte. Det er det som er problemet mitt når vi snakker om det, men fra h*ns side er jeg enten imot eller så er jeg for. Oppfattelsen h*ns av problemet er at når jeg sier at det er for mye blir alternativet å kutte det helt ut, det er liksom ikke noen gylden middelvei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167318-er-dette-normalt/#findComment-1092066
Del på andre sider

Vi har alt dette++++ problemet er bare at hvis vi ikke spiller hele tiden er det rett tilbake til pc'en.

Selv synes jeg det er trivlig å spille brettspill, men hvis jeg må gjøre det hele tiden for å holde h*n unna pc'en blir opplevelsen snudd fra noe positivt til noe negativt.

Mantra h*ns er at "jeg chatter med noen veldig hyggelige mennesker mens jeg spiller og det gir meg veldig mye og derfor må jeg få lov til det"

Det er selvfølgelig jeg ikke uenig i men alt med måte. Det er det som er problemet mitt når vi snakker om det, men fra h*ns side er jeg enten imot eller så er jeg for. Oppfattelsen h*ns av problemet er at når jeg sier at det er for mye blir alternativet å kutte det helt ut, det er liksom ikke noen gylden middelvei.

Går det ikke an å komme til et kompromiss der han kun spiller f.eks tirsdag og torsdag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167318-er-dette-normalt/#findComment-1092413
Del på andre sider

Gjest Ro, ro til fiskeskjær...

Min erfaring når det gjelder pc (spilling, netting, chat m.m) er at man må sette hardt mot hardt. Det er ofte enormt vanskelig å motstå pc'n fordi den er alt man trenger. Der er nyheter, underholdning, spill, mennesker å snakke med,...man kan hele tiden få tiden til å gå.

Det er vanskelig å konkurrere med en pc, så lenge man ikke viser hva den som sitter foran pc'n går glipp av. (Sex, nærhet på andre måter enn mennesker du ikke kjenner i rl, osv.)

Hva om du truer med å flytte? Drastisk, men...du skjønner...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167318-er-dette-normalt/#findComment-1092758
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Dette virker som det har blitt som en avhengighet for han. Seks timer er mye!

Sett deg ned å snakk med han. Prøv å finn på ting sammen som par som engasjerer dere og vær kjærester selv om dere har vært sammen lenge og har barn. Skaff barnevakt og dra på resturant for eks. Håper han hører på deg når du sier at dette er for mye. Tror han vet det selv også, det er bare at det har grodd litt inn hos han tenker jeg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167318-er-dette-normalt/#findComment-1093058
Del på andre sider

Gjest altfor mye av det gode

Sprøtt... akkurat som om jeg skulle skrevet det selv.. men jeg måtte nok ha lagt på enda noen timer pr dag og lenger soving i helgene..

Jeg skjønner så godt hvordan du har det og hva du sliter med. Jeg har holdt på å få det til å fungere i 5 år nå.. 1 året var ok. Vi har 2 barn sammen så jeg kunne ønske vi fikk det til, men må nok snart begynne å tenke på meg selv. Slitet mer og mer med dette.

Han burde egenlig ha vært ungkar med kun pc.. desverre!

Sover enda nå. Prøvd å vekke han mange ganger, men det går ikke. Ungene har prøvd. De har ikke sett han på en uke (han jobber skift) så jeg hadde håpet han ønsket å være sammen med de.. og meg, men nei..

Kjenner jeg blir mer og mer oppgitt når jeg skriver.. man skal vel ikke behøve å sitte alene kveld etter kveld?

Blir sånn at man bare bor sammen til slutt, ikke kjærester. Det er jo ikke sånn det skal være!

Ønsker deg lykke til med "avvenningen" Håper du får det til.

(Var forresten godt å få ut litt irritasjon)

Klem fra en som har det på sammme måte!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167318-er-dette-normalt/#findComment-1093718
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i allverden skriver du h*n hele tiden, vi skjønner jo alle at det er en mann det dreier seg om. Ingen kvinner med barn kunne gjort noe slikt, en mannlig samboer ville satt foten ned for LENGE siden hvis han måtte stå opp i helgene osv, osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167318-er-dette-normalt/#findComment-1093722
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...