Gå til innhold

Skuldersmerter

Gjest glad i trening

Anbefalte innlegg

Gjest glad i trening

Jeg har smerter i venstre skulder når jeg trener. Det er litt vanskelig å

si akkurat hvor smerten er lokalisert, men det er mest på forsiden (ved

fremre deltamuskel) og litt oppover. Jeg merker det i skulderen ved mange øvelser som involverer brystmuskelen og skuldre, men ikke like mye på alle øvelsene. Jeg får særlig vondt når jeg trener

benkpress (både med vektstang og i maskin), men ikke så mye når jeg trener

peckdeck. Jeg får særlig vondt når jeg trener sidehev (for skuldre) i

maskin (vet ikke helt hva det heter), men ikke så vondt når jeg trener sidehev med hantler. Skulderpress i maskin gjør heller ikke så vondt. Før var det som regel slik at jeg merket litt smerte når jeg hadde belastning

på skuldrene, dvs når jeg trente, og det gikk over med en gang jeg sluttet å trene, men nå den siste uka har jeg begynt å merke det når jeg kun løfter armen også.

Jeg har ikke drevet profesjonelt med noen idrett, har trent på

treningsstudio de siste fire årene, spinning de siste tre årene. I tillegg

har jeg ridd og svømt når jeg var mindre. Jeg er student og høyrehendt. Jeg merker at jeg er mindre myk i brystmuskelen på venstre side enn på høyre side når jeg tøyer, vet ikke hvorfor.

Jeg hadde disse problemene også for et par år siden, og da slutter jeg helt å trene bryst og skuldre, og da forsvant smertene, men nå som jeg har begynt å trene de musklene igjen, kommer det tilbake. Jeg er veldig glad i å trene, og vil ikke slutte å trene

benk, men vil selvfølgelig ikke fortsette når det gjør vondt og jeg ikke vet hva det er.

Jeg har ikke vært hos noen lege og spurt om hva det er, og jeg vet

egentlig ikke helt hvor jeg skal gå for å få hjelp til å finne ut hva det er. Håper du kan hjelpe meg. Jeg har ikke særlig stor tiltro til at en fastlege kan hjelpe meg. Jeg kan ikke fatte hvorfor jeg har fått disse smertene, jeg har jo ikke drevet med noe særlig mye aktivitet som er typisk belastende og skadende på kroppen gjennom livet. (Jeg er 21 år.) Er det lurt å få tatt en MR-undersøkelse? Hva er egentlig MR? Skal jeg henvende meg direkte til en MR-klinikk eller må jeg få rekvisisjon gjennom fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan høres ut som en senebetennelse, muligens supraspinatus (en av musklene på skulderbladet). Gå til legen, så får du et bedre svar på det enn du kan få her.

MR (magnetisk resonans) er en undersøkelse som gir bilder av bløtvev (muskler, sener og leddbånd) som ikke synes på røntgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-glad i trening.

Dette er ikke en uvanlig skade ved hyppige treningsøkter med vekter eller apparater. Sansynligvis er det overbelastning av fremre del av deltoid-muskelen, evt. med noe avrivning av muskelfibre. Det kan ta 4-6 uker før en slik skade repareres, men du kan selvsagt gjøre masse annen trening, også med overarmer og skuldre, bare du ikke provoserer det vonde område. Du er jo selv inne på at en del øvelser går helt ok.-

Jeg tror ikke noen spesielle undersøkelser skulle være nødvendig i første omgang. Når du har blitt god igjen, start oppe forsiktig spesielt med øvelser du vet gikk galt sist.

MR er en spesiell rtg. billedundersøkelse som gjøres på rtg. institutter. Såkalt magnetresonans undersøkelse gir 3-dimensjonale bilder som også forteller mye om leddbrusk, leddhinner, sener og muskler rundt leddet. Det må en rekvisjon fra lege til, for å få gjort en slik undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...