Gå til innhold

Hva kalles ungen til en mulatt og hvit?


Gjest Hakuna Matata

Anbefalte innlegg

Gjest Hakuna Matata

Når en neger/svart/afrikaner/mørkhudet får barn med en hvit/kaukaisisk/bleiking så blir resultatet mulatt. Når mulatten igjen får barn med en hvis kalles det skadron da?

noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    68

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    32

  • Dorthe

    21

  • favn

    15

Gjest Hakuna Matata

3/4-dels hviting, eller 1/4-dels svarting, eller må han/hun kalles noe spessielt da, bare fordi det er litt raseblanding?

det finnes en betegnelse for det, hadde vært artig å vite hva det het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kalles en kvadron og det er ikke regnet som et skjellord. tror jeg. Uansett, jeg kjenner en som har et kvadronbarn og hun kaller ham det. Faren er amerikaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OxyGen1365380780

Det kalles en kvadron og det er ikke regnet som et skjellord. tror jeg. Uansett, jeg kjenner en som har et kvadronbarn og hun kaller ham det. Faren er amerikaner.

Djeeesus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hakuna Matata

Det kalles en kvadron og det er ikke regnet som et skjellord. tror jeg. Uansett, jeg kjenner en som har et kvadronbarn og hun kaller ham det. Faren er amerikaner.

takk for svar.) er forberedt på at Sør kommer og tar meg. *dukker*

Kjenner to nydelige jentunger som jeg tror har afrikansk opprinnelse men som ikke er så mørk som et annet barn jeg kjenner hvor faren er fra Ghana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OxyGen1365380780

tusen hjertelig for linken:)

er lidenskapelig opptatt av sosialantropologi og derfor ville jeg vite dette. Noen jeg kjenner venter på adopsjon fra Brasil og da er det tross alt greit å kjenne til betegnelsene så man kan danne seg et bilde av barnet.

"lidenskapelig opptatt av sosialantropologi"

Å fyttikatta, går det an å være det åsså? hvordan føles det?

Personlig tror jeg at jeg driter i sosialantropologi ;o)

Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hakuna Matata

"lidenskapelig opptatt av sosialantropologi"

Å fyttikatta, går det an å være det åsså? hvordan føles det?

Personlig tror jeg at jeg driter i sosialantropologi ;o)

Hehe...

Ja vi er alle ulike :)

lykke til med ditt valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen hjertelig for linken:)

er lidenskapelig opptatt av sosialantropologi og derfor ville jeg vite dette. Noen jeg kjenner venter på adopsjon fra Brasil og da er det tross alt greit å kjenne til betegnelsene så man kan danne seg et bilde av barnet.

Har du behov for begreper som dekker hudfargen til dine venner som får hvite barn??

Jeg _har_ en datter som ikke er hvit. Men snodig nok har jeg aldri hengt meg opp i det rette begrepet for hennes hudfarge. Gyllenbrun holder lenge for meg :-)

Det som er litt festlig her er jo at det begrepet du leter etter ikke trenger å ha noen ting å si for det bildet du sier du prøver å danne deg av ungen som skal adopteres. Når to mennesker av ulik farge får unger, så kan resultatet bli meget forskjellig, alt etter som. Jeg kjenner to som har fått barn, en gyllenbrun fra Brasil, faktisk, og en hvit nordmann. Og ungene deres er hvite, med fregner, lyse øyne og brunt hår. Du ville ikke skilt dem ut fra andre nordmenn om du forsøkte en gang! Så hva pokker skal du med den teoretiske betegnelsen på miksen mellom foreldrene deres i den sammenhengen??

Jeg blir litt mer enn provosert av at man skal sette merkelapp på hudfargen til folk - og da særlig til de som er litt mørkere enn en gjennomsnittsnordmann!

Og et aldri så lite ps! til slutt. Fra Brasil kommer det også kullsorte mennesker, så hvis ikke vennene dine har fått tildeling enda, så bør du kanskje forberede deg på den muligheten også ;o)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personleg trur eg at eg ville kalt det "eit barn". Eg er jo ikkje antropolog, berre ein vanleg ignoramus. Men det er jo interessant at en framleis klassifiserer mennesker utifra forholdsvis lite meiningsfylte kategoriar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes en betegnelse for det, hadde vært artig å vite hva det het.

Betegnelsene quadron og octoron (hvis det er 1/8 del afrikansk blod i vedkommende) stammer fra slavetiden i USA og har derfor historisk verdi for de menneskene det gjelder. Kjente engang fire islandske søsken med islandsk far og dansk mor. Den danske moren var mulatt, hadde en afroamerikansk far og en dansk mor. Jeg oppdaget nå i dette øyeblikket at ja de var nok kvadroner. Det har aldri falt meg inn før, og at barna var oktoroner. Noen hadde eksotisk utseende, andre ikke. Et av de små barna hadde hodeformen til afrikanere, men så ellers ut som skandinav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betegnelsene quadron og octoron (hvis det er 1/8 del afrikansk blod i vedkommende) stammer fra slavetiden i USA og har derfor historisk verdi for de menneskene det gjelder. Kjente engang fire islandske søsken med islandsk far og dansk mor. Den danske moren var mulatt, hadde en afroamerikansk far og en dansk mor. Jeg oppdaget nå i dette øyeblikket at ja de var nok kvadroner. Det har aldri falt meg inn før, og at barna var oktoroner. Noen hadde eksotisk utseende, andre ikke. Et av de små barna hadde hodeformen til afrikanere, men så ellers ut som skandinav.

Men det betyr vel ikke at du noen gang så ned på dem for det? Jeg synes folk har mistet helt gangsynet når det gjelder hudfarge og hva det eventuelt blir kalt.

Og det er jo bare idioter som mener at den ene rasen er bedre enn den andre. Jeg kjenner ingen som tenker i den banen og de fleste er stolt over sin opprinnelse enten den er fra et annet europeisk land eller fra et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hakuna Matata

Men det betyr vel ikke at du noen gang så ned på dem for det? Jeg synes folk har mistet helt gangsynet når det gjelder hudfarge og hva det eventuelt blir kalt.

Og det er jo bare idioter som mener at den ene rasen er bedre enn den andre. Jeg kjenner ingen som tenker i den banen og de fleste er stolt over sin opprinnelse enten den er fra et annet europeisk land eller fra et annet sted.

takk for innspillet. Skjønner ikke hvorfor folk tror at jeg er rasist fordi jeg spør om dette. Kan jo interessere seg for dette fordi jeg har sett noen usedvanlige pene barn og lurer på opprinnelsen. Jeg har selv baltiske annsiktstrekk men tar da ikke det som en fornærmelse for det. Synes bare det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...