Gå til innhold

Hva kalles ungen til en mulatt og hvit?


Gjest Hakuna Matata

Anbefalte innlegg

Det som er skremmende er vel det som har skjedd som følge av rasisme.

Å synes at det er merkelig at folk reagerer vitner jo om historieløshet.

"Mulatt", for eksempel, stammer fra "avkom fra hest og esel"....

Med vennlig hilsen

Sør ("nicket" tok jeg da jeg bodde i Sør Afrika)

Selvfølgelig er det det som har skjedd som følge av rasisme, som er skremmende. Men det er også skremmende at det skal så lite til før en blir mistenkt for å være rasist. Det er ikke morsomt i det hele tatt å bli tillagt at man er rasist når dét er det siste man er.

Jeg synes slett ikke det er merkelig at folk reagerer, men at man reagerer slik man gjør på et helt uskyldig spørsmål er jo å overreagere noe helt vanvittig, historieløs eller ei, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    68

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    32

  • Dorthe

    21

  • favn

    15

Selvfølgelig er det det som har skjedd som følge av rasisme, som er skremmende. Men det er også skremmende at det skal så lite til før en blir mistenkt for å være rasist. Det er ikke morsomt i det hele tatt å bli tillagt at man er rasist når dét er det siste man er.

Jeg synes slett ikke det er merkelig at folk reagerer, men at man reagerer slik man gjør på et helt uskyldig spørsmål er jo å overreagere noe helt vanvittig, historieløs eller ei, spør du meg.

Jeg har venner som var over 20 år før de snakket med en hvit person, selv om hvite bodde på andre siden av gaten.

Et samfunn totalt besatt av å klassifisere folk, og å kontrollere dem avhengig av hudfarge eller rase.

Hjemme i Norge har vi hatt det samme med samene, og med jødene. For tiden er det en liten muslimsk minoritet som får gjennomgå.

===

Med bakgrunn i dette er det naturlig å være skeptisk til slike klassifikasjoner. For hvorfor skal noen klassifisere folk etter rase, mer enn etter skostørrelse?

Hvis rase er irrelevant for deg, hvorfor klassifiserer du din bekjentskapskrets etter rase/hudfarge?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venner som var over 20 år før de snakket med en hvit person, selv om hvite bodde på andre siden av gaten.

Et samfunn totalt besatt av å klassifisere folk, og å kontrollere dem avhengig av hudfarge eller rase.

Hjemme i Norge har vi hatt det samme med samene, og med jødene. For tiden er det en liten muslimsk minoritet som får gjennomgå.

===

Med bakgrunn i dette er det naturlig å være skeptisk til slike klassifikasjoner. For hvorfor skal noen klassifisere folk etter rase, mer enn etter skostørrelse?

Hvis rase er irrelevant for deg, hvorfor klassifiserer du din bekjentskapskrets etter rase/hudfarge?

Med vennlig hilsen

Skal samer, jøder og muslimer blandes inn i dette nå.

Tøste og bære, Sør, se hva hovedinnlegget går ut på, da mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Du, så pussig. Akkurat dette har jeg tenkt før i dag, men ikke skrevet innlegg om ennå.

Jeg er også veldig interessert i opprinnelse osv., men er alt annet enn rasist. Gift med en utlending er jeg også. Jeg har absolutt ingen baktanker når jeg f.eks. spør noen hvor de kommer fra. Jeg er faktisk veldig usikker på hvordan jeg skal spørre noen ganger, for det er så fort gjort at man blir mistenkt for å være rasist eller at folk skal bli såret over et slikt spørsmål. Jeg spør av ren nysgjerrighet.

Skal man si: Hvor kommer du fra?, hvor er du egentlig fra?, hvilken opprinnelse har du? Synes det er vanskelig, for det er så mange som er så vare på dette.

Med én gang noen spør om slike ting eller lignende blir de bombardert med mistanker om at de er rasister osv.

Det er jo de som "bombarderer" som er mest rasister da da, som ikke kan akseptere at noen faktisk er veldig interessert i disse tingene.

Jepp. Jeg pleier å spørre rett ut hvor de er fra jeg. Har aldri fått noen negative reaksjoner på det. Og hvorfor skulle man få det?? Hadde vi blitt irriterte dersom vi flyttet til Spania og noen spurte oss hvor vi var fra? Nei, ikke jeg. Det er da den naturligste ting i verden.

Forstår ikke at det skal være noe å skrike opp om, selv om rase-begrepet har opphørt p fungere i sin opprinnelige mening, så har vi fortsatt mange forskjellige folkeslag..

Men så har vi de menneskene som på død å liv må ta andre for dette, at vi snakker om andre folkeslag og har begreper om de. De ser rett og slett ikke sgogen for bare trær. Jeg har barn med en Colombianer, har ei metisse-jente, og er på ingen måte rasist, men jeg er opptatt av mennesker og kultur osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal samer, jøder og muslimer blandes inn i dette nå.

Tøste og bære, Sør, se hva hovedinnlegget går ut på, da mann!

Det er lenge siden tråden har videreutviklet seg fra det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Det som er skremmende er vel det som har skjedd som følge av rasisme.

Å synes at det er merkelig at folk reagerer vitner jo om historieløshet.

"Mulatt", for eksempel, stammer fra "avkom fra hest og esel"....

Med vennlig hilsen

Sør ("nicket" tok jeg da jeg bodde i Sør Afrika)

Selvfølgelig skal man reagere på negative øke-navn. Men mange betegnelser har fått endret sin betydning, slik som mulatt. Det er ikke et negativt ord i dag. Jeg har faktisk tilgode å møte den mulatten som ikke er stolt av å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man reagere på negative øke-navn. Men mange betegnelser har fått endret sin betydning, slik som mulatt. Det er ikke et negativt ord i dag. Jeg har faktisk tilgode å møte den mulatten som ikke er stolt av å være det.

Hei,

Brasil ble nevnt under her (et annet sted jeg har bodd), og der er det mange som ikke liker ordet mulatt (selv om mange menn ynder å bruke det).

Poenget er at intet godt kommer ut av slik klassifisering av mennesker, mer enn å klassifisere mennesker som "pene", "litt pene", "grimme", "stygge", "kjedelige", osv.

Å klassifisere ihht rase/hudfarge har aldri hatt noen positive virkninger - KUN negative konsekvenser.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Det kalles en kvadron og det er ikke regnet som et skjellord. tror jeg. Uansett, jeg kjenner en som har et kvadronbarn og hun kaller ham det. Faren er amerikaner.

nei, det er ikke et negativt ord, det betyr rett og slett kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Hei,

Brasil ble nevnt under her (et annet sted jeg har bodd), og der er det mange som ikke liker ordet mulatt (selv om mange menn ynder å bruke det).

Poenget er at intet godt kommer ut av slik klassifisering av mennesker, mer enn å klassifisere mennesker som "pene", "litt pene", "grimme", "stygge", "kjedelige", osv.

Å klassifisere ihht rase/hudfarge har aldri hatt noen positive virkninger - KUN negative konsekvenser.

Med vennlig hilsen

Så du mener at vi skal avskaffe alle ord og begreper som går på et menneskes hudfarge og opprinnelse??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skremmende er vel det som har skjedd som følge av rasisme.

Å synes at det er merkelig at folk reagerer vitner jo om historieløshet.

"Mulatt", for eksempel, stammer fra "avkom fra hest og esel"....

Med vennlig hilsen

Sør ("nicket" tok jeg da jeg bodde i Sør Afrika)

Sør ikke bland inn dine argumenter nå :o)

Det er ikke slik vi tenker. Kvadron kommer av 1/4 dels og oktron av en 1/8 dels, du kan sikkert telle på gresk du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Greie begreper:

Asylsøker

Etnisk gruppe

Etnisk minoritet

Etnisk opprinnelse

Flerkulturell

Flykning

Minoritetsbakgrunn

Muslimer

Nasjonalitet

Norske muslimer

Norsk-pakistansk el. lign.

Tokulturell

Tverrkulturell

Vær varsom:

Eksotisk/etnisk mat

Fremmedspråk

Innvandrer

Mørkhudet

Farget

Norsk statsborger

Svart/sort

Tidligere Jugoslavia

Utenlandsk opprinnelse

Utlending

Bør ikke brukes:

1./2. generasjons innvandrer

Fjernkulturell

Fremmedarbeider

Fremmedfrykt

Fremmedkulturell

Fremmedspråklig

Mulatt

Muslimsk utseende

Utenlandsk utseende

Neger

Våre nye landsmenn

Man skal være varsom med å si eksotisk mat???

Fremmedspråklig skal ikke brukes....??!

Hva kan man si for å si noe om opprinnelsen til en person da?

Å ja, det er greit å si Muslim, men ikke Jøde eller??

Sakset fra Nrk Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener at vi skal avskaffe alle ord og begreper som går på et menneskes hudfarge og opprinnelse??

Nei, jeg mener bare at det er uhensiktsmessig å terpe på et tema som åpenbart ikke fører noe godt med seg.

Hvorfor skal man på død og liv klassifisere folk etter rase/hudfarge? Hvorfor ikke etter "hvor pene de er", eller "skostørrelse" eller "størrelsen på fortennene"?

Hvis du påstår at du ikke er rasist, hvorfor har da rase-klassifikasjon så viktig for deg?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør ikke bland inn dine argumenter nå :o)

Det er ikke slik vi tenker. Kvadron kommer av 1/4 dels og oktron av en 1/8 dels, du kan sikkert telle på gresk du

Men hvorfor skal man klassifisere mennesker på den måten?

Hva med å klassifisere unger etter hvor fort de springer, eller hvor pene de er, eller lignende?

Jeg er selvsagt klar over at i utgangspunktet så burde et slikt system kunne være "nøytralt", men slikt er det bare ikke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Eller er hun en Mestizo???

Personlig kaller jeg henne skvadron, men det har ikke noe med opprinnelse å gjøre...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man klassifisere mennesker på den måten?

Hva med å klassifisere unger etter hvor fort de springer, eller hvor pene de er, eller lignende?

Jeg er selvsagt klar over at i utgangspunktet så burde et slikt system kunne være "nøytralt", men slikt er det bare ikke.

Med vennlig hilsen

Joda, det er helt nøytralt. Hvis det ikke er det der du bor så bør du flytte et annet sted og du hadde sikkert likt deg på Grünerløkka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Nei, jeg mener bare at det er uhensiktsmessig å terpe på et tema som åpenbart ikke fører noe godt med seg.

Hvorfor skal man på død og liv klassifisere folk etter rase/hudfarge? Hvorfor ikke etter "hvor pene de er", eller "skostørrelse" eller "størrelsen på fortennene"?

Hvis du påstår at du ikke er rasist, hvorfor har da rase-klassifikasjon så viktig for deg?

Med vennlig hilsen

Hvordan kan jeg være rasist?? Har barn med en Latin-Amerikaner og har en Bosnisk elsker...Har et barn som er halvt Indianer...

Det er noen ganger det er nyttig å ha begreper om opprinnelse. Rasebegrepet er ute, det er jeg enig i. Men hva skjer da når politiet skal etterlyse en mørkhudet: "Vi leter etter en som løper fort???"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venner som var over 20 år før de snakket med en hvit person, selv om hvite bodde på andre siden av gaten.

Et samfunn totalt besatt av å klassifisere folk, og å kontrollere dem avhengig av hudfarge eller rase.

Hjemme i Norge har vi hatt det samme med samene, og med jødene. For tiden er det en liten muslimsk minoritet som får gjennomgå.

===

Med bakgrunn i dette er det naturlig å være skeptisk til slike klassifikasjoner. For hvorfor skal noen klassifisere folk etter rase, mer enn etter skostørrelse?

Hvis rase er irrelevant for deg, hvorfor klassifiserer du din bekjentskapskrets etter rase/hudfarge?

Med vennlig hilsen

Hold deg til saken nå sør ;o) Her er det verken snakk om muslimer eller jøder kun om hudfarge og hvilken blandinger som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Joda, det er helt nøytralt. Hvis det ikke er det der du bor så bør du flytte et annet sted og du hadde sikkert likt deg på Grünerløkka

Man skal ikke klassifisere folk etter hudfarge. så dersom du bor på Grunerløkka, så kan du si at du bor i et område fullt av folk som løper fort! Eller som er veldig flinke til å drive grønnsakssjapper eller lage kebab...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...