Gå til innhold

Hva kalles ungen til en mulatt og hvit?


Gjest Hakuna Matata

Anbefalte innlegg

Da må du fortelle meg hvordan jeg skal referere til folk da? Ikke hudfarge, ikke opprinnelse, hva er det da igjen?

Hei,

Hvis du er i en del av Norge hvor det kun er hvite, hvordan refererer du til folk da? Da bruker du jo verken hudfarge eller rase.

Kan du ikke referere til folk på samme måte, selv om de har forskjellige raser? HVorfor er det så vanskelig?

===

Jeg har, for øvrig, ikke skrevet at man aldri skal referere til folks hudfarge. Derimot har jeg påpekt at mulatt, neger og lignende er noe helt annet enn hudfarge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    68

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    32

  • Dorthe

    21

  • favn

    15

Muslimer er jo sjelden på resultatlistene, tilmed i landhockey er de utkonkurrert.

Muslimene sitter jo stort sett og kuler'n, mens kjerringa steller hjemme og verden ellers går sin skjeve gang, gjerne supplert med litt kaht i kjaken.

Blir ikke medaljer av slikt.

Hvilken religion tror du folkene fra Algeria (som du refererte til) har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg pleier å spørre rett ut hvor de er fra jeg. Har aldri fått noen negative reaksjoner på det. Og hvorfor skulle man få det?? Hadde vi blitt irriterte dersom vi flyttet til Spania og noen spurte oss hvor vi var fra? Nei, ikke jeg. Det er da den naturligste ting i verden.

Forstår ikke at det skal være noe å skrike opp om, selv om rase-begrepet har opphørt p fungere i sin opprinnelige mening, så har vi fortsatt mange forskjellige folkeslag..

Men så har vi de menneskene som på død å liv må ta andre for dette, at vi snakker om andre folkeslag og har begreper om de. De ser rett og slett ikke sgogen for bare trær. Jeg har barn med en Colombianer, har ei metisse-jente, og er på ingen måte rasist, men jeg er opptatt av mennesker og kultur osv.

Helt enig i det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Hei,

Hvis du er i en del av Norge hvor det kun er hvite, hvordan refererer du til folk da? Da bruker du jo verken hudfarge eller rase.

Kan du ikke referere til folk på samme måte, selv om de har forskjellige raser? HVorfor er det så vanskelig?

===

Jeg har, for øvrig, ikke skrevet at man aldri skal referere til folks hudfarge. Derimot har jeg påpekt at mulatt, neger og lignende er noe helt annet enn hudfarge.

Med vennlig hilsen

Det er heller ikke PK å referere til folks hudfarge, så da er det ikke mye igjen...

Nei, i denne settingen har jeg ikke bruk for å referere til hvite. Men dersom jeg var flyktning til Norge, fra Afrika, så ville jeg nok hatt bruk for det ja..Man har bruk for å referere til hufarge i mange sammenhenger. Mange vet av mine venner vet at jeg har barn med en Latino, de spør ofte om han er lys el mørk siden det finnes alle mulige sjatteringer der.. Hva svarer jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man klassifisere mennesker på den måten?

Hva med å klassifisere unger etter hvor fort de springer, eller hvor pene de er, eller lignende?

Jeg er selvsagt klar over at i utgangspunktet så burde et slikt system kunne være "nøytralt", men slikt er det bare ikke.

Med vennlig hilsen

"Jeg er selvsagt klar over at i utgangspunktet så burde et slikt system kunne være "nøytralt", men slikt er det bare ikke."

Johoj, slik er det for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg er selvsagt klar over at i utgangspunktet så burde et slikt system kunne være "nøytralt", men slikt er det bare ikke."

Johoj, slik er det for meg!

Men ikke for resten av verden, inkl. for mange av dem du klassifiserer. Og de har heller ingen reell mulighet til å vite hvordan du "mener" det.

Hva er poenget med å referere til folk som "jøder", "arier", "mulatt", "neger" osv?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til saken nå sør ;o) Her er det verken snakk om muslimer eller jøder kun om hudfarge og hvilken blandinger som finnes.

Takk Dorthe!

Jeg gidder ikke mer her nå altså, det er liksom ikke måte på.

Herregud sier jeg altså.

Dette blir for hysterisk for meg, som kun har gode hensikter og tanker i hodet mitt om disse emnene. Helt ekstremt hvor lite som skal til før ballen ruller og ruller og ruller og ruller og det bare baller på seg her i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke PK å referere til folks hudfarge, så da er det ikke mye igjen...

Nei, i denne settingen har jeg ikke bruk for å referere til hvite. Men dersom jeg var flyktning til Norge, fra Afrika, så ville jeg nok hatt bruk for det ja..Man har bruk for å referere til hufarge i mange sammenhenger. Mange vet av mine venner vet at jeg har barn med en Latino, de spør ofte om han er lys el mørk siden det finnes alle mulige sjatteringer der.. Hva svarer jeg da?

Du kan jo spørre dem hvorfor de vil vite slikt?

Eller du kan svare (hvis du ønsker det) at han er mørk/lys.

Det er vesentlig forskjell mellom å referere til folks hudfarge, og rase-snakk, - selv om det vel ikke er noen grunn til å snakke om noen av delene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Men ikke for resten av verden, inkl. for mange av dem du klassifiserer. Og de har heller ingen reell mulighet til å vite hvordan du "mener" det.

Hva er poenget med å referere til folk som "jøder", "arier", "mulatt", "neger" osv?

Med vennlig hilsen

Jeg bruker kun mulatt av de du nevner der, og det er fordi de mulattene jeg kjenner er stolte av at der er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Dorthe!

Jeg gidder ikke mer her nå altså, det er liksom ikke måte på.

Herregud sier jeg altså.

Dette blir for hysterisk for meg, som kun har gode hensikter og tanker i hodet mitt om disse emnene. Helt ekstremt hvor lite som skal til før ballen ruller og ruller og ruller og ruller og det bare baller på seg her i tråden.

Ja, selvsagt. Det er et resultat av at det faktisk finnes politiske partier i Norge som vil folk med en bestemt hudfarge "til livs", og også et resultat av hva som har skjedd i historien.

Du kan ikke bare si "det glemmer vi".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Du kan jo spørre dem hvorfor de vil vite slikt?

Eller du kan svare (hvis du ønsker det) at han er mørk/lys.

Det er vesentlig forskjell mellom å referere til folks hudfarge, og rase-snakk, - selv om det vel ikke er noen grunn til å snakke om noen av delene.

Med vennlig hilsen

Du ser altså ingen grunn til noensinne, uansett hvilken situasjon å referere til hudfarge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun mulatt av de du nevner der, og det er fordi de mulattene jeg kjenner er stolte av at der er det...

Har ikke "jøder, arier og negre" like stor grunn til å være "stolte"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Har ikke "jøder, arier og negre" like stor grunn til å være "stolte"?

Med vennlig hilsen

Har jeg sagt noe annet? Er ikke spes stolt av å være arisk men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser altså ingen grunn til noensinne, uansett hvilken situasjon å referere til hudfarge?

Kan du ikke lese det jeg skriver?

Jeg har ikke forfektet noe "totalforbud" mot å referere til folks hudfarge, der hvor det er relevant.

Derimot har jeg påpekt at "mulatt" er ikke noen "hudfarge", men en rase-betegnelse - på linje med "jøde", "neger", "arisk", osv., og nei, jeg ser ikke noen grunn til å referere til vennene mine som "jøder" eller "arier".

Hva godt skulle komme ut av det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt noe annet? Er ikke spes stolt av å være arisk men...

Men hvis man skal være stolt/mindre stolt avhengig av hvilken rase man er, er ikke det rasistisk?

Og hvis alle skal være like stolte, så blir det jo meningsløst...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Men hvis man skal være stolt/mindre stolt avhengig av hvilken rase man er, er ikke det rasistisk?

Og hvis alle skal være like stolte, så blir det jo meningsløst...

Med vennlig hilsen

Hvorfor er det menigsløst om alle er like stolte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Takk Dorthe!

Jeg gidder ikke mer her nå altså, det er liksom ikke måte på.

Herregud sier jeg altså.

Dette blir for hysterisk for meg, som kun har gode hensikter og tanker i hodet mitt om disse emnene. Helt ekstremt hvor lite som skal til før ballen ruller og ruller og ruller og ruller og det bare baller på seg her i tråden.

Nei, det sklir litt ut... Har ikke en rasistisk celle i kroppen min, men man blir automatisk rasist her inne. Og det fordi man bruker et ord som mulatt...Synes ordet har mistet sin opprinnelige betydning.. Det er det mange ord som har gjort, så det går faktisk an.. Hvor mange i dag tenker på at det engelske ordet Nice engang betydde ignorant???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kan det være same?

Hvis det er en gutt, heter det same.

Hvis det er en jente, heter det sjokolademus.

Tror det var slik jeg lærte det på skolen - lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det menigsløst om alle er like stolte?

Fordi hvis alle raser gir lik "begrunnelse" til å være stolt, så kan man jo like gjerne si at man er "stolt over å være menneske", siden alle har en eller annen rase (men alle er like mye verdt).

====

En annen ting:

Man er jo vanligvis stolt over noe man har utført/oppnådd. Da er det også meningsløst å være stolt over at man er "arisk" eller "mulatt" eller...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...