Gå til innhold

Hva kalles ungen til en mulatt og hvit?


Gjest Hakuna Matata

Anbefalte innlegg

Å dele folk inn i "mulatter" osv. ER jo, per definisjon, "raseklassifisering".

Hva ellers skal du kalle å dele folk inn i hvilken rase de tilhører?

Med vennlig hilsen

Jeg fortalte deg at jeg ikke tenkte over at mulatt var et rasebegrep. Det ligger ingenting som har med behov for raseklassifisering av mennesker å gjøre i dette ordet for meg i mitt hode, det er kun en betegnelse for å beskrive "mix'en", altså f.eks. et "sjokoladebarn".

Beklager at du har oppfattet det slik fordi jeg har brukt ordet mulatt, men jeg tenkte altså ikke på mulatt som et rasebegrep.

Forstår du hva jeg mener? Forstår du at _jeg_ ikke har noen slemme hensikter eller er rasist?

Det er egentlig bare det jeg ønsker å få fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    68

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    32

  • Dorthe

    21

  • favn

    15

Jeg fortalte deg at jeg ikke tenkte over at mulatt var et rasebegrep. Det ligger ingenting som har med behov for raseklassifisering av mennesker å gjøre i dette ordet for meg i mitt hode, det er kun en betegnelse for å beskrive "mix'en", altså f.eks. et "sjokoladebarn".

Beklager at du har oppfattet det slik fordi jeg har brukt ordet mulatt, men jeg tenkte altså ikke på mulatt som et rasebegrep.

Forstår du hva jeg mener? Forstår du at _jeg_ ikke har noen slemme hensikter eller er rasist?

Det er egentlig bare det jeg ønsker å få fram.

Hei,

Jeg har da skrevet ca 10 (eller var det 318?) innlegg ovenfor at jeg ikke tror du har slemme hensikter. :-)

Jeg skrev det jeg skrev kun for å påpeke at "mulatt" er en rasebetegnelse (akkurat som "jøde").

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har da skrevet ca 10 (eller var det 318?) innlegg ovenfor at jeg ikke tror du har slemme hensikter. :-)

Jeg skrev det jeg skrev kun for å påpeke at "mulatt" er en rasebetegnelse (akkurat som "jøde").

Med vennlig hilsen

Ok, nå er jeg veldig fornøyd!

Nå vet jeg at mulatt er et rasebegrep, men trenger det nødvendigvis i dag bety noe negativt om man bruker ordet mulatt? Man trenger ikke være "opphengt i raseklassifisering" for det vel?

Jeg mener ikke at man skal glemme all historie, men det er så ille at historien skal forfølge oss til evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå er jeg veldig fornøyd!

Nå vet jeg at mulatt er et rasebegrep, men trenger det nødvendigvis i dag bety noe negativt om man bruker ordet mulatt? Man trenger ikke være "opphengt i raseklassifisering" for det vel?

Jeg mener ikke at man skal glemme all historie, men det er så ille at historien skal forfølge oss til evig tid.

Hei,

"Mulatt" er jo et "belastet ord" (akkurat som neger/nigger), selv om det finnes forskjellige meninger om akkurat hvor belastet det er.

Før i tiden trodde jo folk at menneskeheten virkelig var inndelt i raser, men nå er det jo lenge siden vitenskapen og DNA-testing har vist at det bare er tull. Det kan være lang større genetisk forskjell mellom deg og meg, enn mellom deg og en person fra Egypt. "Problemet" er bare at vi ser utseende, mens DNA går på hele kroppen.

Så lenge det er så store forskjeller i samfunnet (mellom rasene), og så lenge det faktisk eksisterer organisasjoner som vil jøder/muslimer/svarte "til livs", så kan vi ikke bare "glemme" rasespørsmålet, fordi det er en del av hverdagen til de som blir diskriminert.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men offisiell rasediskriminering i USA opphørte ikke før i 1960 årene (litt før jeg ble født). I Rhodesia/Zimbabwe og Sør Afrika fortsatte det jo til nyere tid. Derfor må vi nok akseptere at rasistene har ødelagt muligheten for at rase-konsepter kan være like "nøytrale" som øyefargen til folk. Selv om jeg er enig i at det burde være slik.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

"Mulatt" er jo et "belastet ord" (akkurat som neger/nigger), selv om det finnes forskjellige meninger om akkurat hvor belastet det er.

Før i tiden trodde jo folk at menneskeheten virkelig var inndelt i raser, men nå er det jo lenge siden vitenskapen og DNA-testing har vist at det bare er tull. Det kan være lang større genetisk forskjell mellom deg og meg, enn mellom deg og en person fra Egypt. "Problemet" er bare at vi ser utseende, mens DNA går på hele kroppen.

Så lenge det er så store forskjeller i samfunnet (mellom rasene), og så lenge det faktisk eksisterer organisasjoner som vil jøder/muslimer/svarte "til livs", så kan vi ikke bare "glemme" rasespørsmålet, fordi det er en del av hverdagen til de som blir diskriminert.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men offisiell rasediskriminering i USA opphørte ikke før i 1960 årene (litt før jeg ble født). I Rhodesia/Zimbabwe og Sør Afrika fortsatte det jo til nyere tid. Derfor må vi nok akseptere at rasistene har ødelagt muligheten for at rase-konsepter kan være like "nøytrale" som øyefargen til folk. Selv om jeg er enig i at det burde være slik.

Med vennlig hilsen

Jeg er født i 1972.

Jeg kan nok ikke så mye historie som deg. Jeg visste faktisk ikke at mulatt var et belastet ord, heller jeg.

Jeg er nok altfor naiv.

Blåruss har jeg vært også, det er min unnskyldning.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Jeg er født i 1972.

Jeg kan nok ikke så mye historie som deg. Jeg visste faktisk ikke at mulatt var et belastet ord, heller jeg.

Jeg er nok altfor naiv.

Blåruss har jeg vært også, det er min unnskyldning.... :-)

Ikke, jeg heller. jeg visste det vel, men har aldri tenkt over det... Jeg var en belastet rødruss....Men unnskyldningen min er vel at jeg har gått glipp av en linje i pensum på hist....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født i 1972.

Jeg kan nok ikke så mye historie som deg. Jeg visste faktisk ikke at mulatt var et belastet ord, heller jeg.

Jeg er nok altfor naiv.

Blåruss har jeg vært også, det er min unnskyldning.... :-)

*ler* Blåruss? Da er det åpenbart ikke håp? ;-)

Jeg forstår selvsagt at du ikke mener det "slemt" (jeg har heller aldri skrevet det). Det er jo bare at vi har et problem i samfunnet, fordi noen vil fokusere på rase (og misbruke det), og derfor er det lett å tro (selv om det ikke er korrekt) at når noen spør etter rasen, så er det for å ha en knagg å henge fordommene på.

Jeg mener det beste (for alle) er å la emnet ligge, slik at man ikke kan mistenkes for å være med i gjengen som misbruker rase-begrepet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Verden forandrer seg, og folk flytter. Heldigvis.

Ja, du må nok belage deg på at "nordmenn" i fremtiden kan være både svarte, brune og alle andre avskygninger, og at de er like norske som deg og meg.

Noe annet ville vært ille.

Med vennlig hilsen

Men det er jo ikke det jeg snakket om her nå. Vi snakket om å se norske ut. Om du er afrikaner og oppvookst i Norge så kan du være norsk som noen i identitet og tradisjoner. Men du kommer ikke utenom at du ikke har et etnisk norsk utseende. Vi bor alle i Norge, men vi ser forskjellige ut. Sånn er det bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke det jeg snakket om her nå. Vi snakket om å se norske ut. Om du er afrikaner og oppvookst i Norge så kan du være norsk som noen i identitet og tradisjoner. Men du kommer ikke utenom at du ikke har et etnisk norsk utseende. Vi bor alle i Norge, men vi ser forskjellige ut. Sånn er det bare

Hvis man er norsk, så har man, per definisjon, et "norskt utseende".

Hva som er "norskt utseende" defineres jo av hvem som er norske statsborgere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tar ingen tid, fordi jeg bruker ikke fraser som "norsk utseende" som ekskluderer en del av befolkningen fra å være "like mye nordmenn" som meg.

Man kan godt bruke mørkt hår, lyst hår, blå/brune øyne, lys/mørk hud, osv.

Med vennlig hilsen

Jeg kan umulig ekskludere noen fra å være like mye nordmann som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Blåruss? Da er det åpenbart ikke håp? ;-)

Jeg forstår selvsagt at du ikke mener det "slemt" (jeg har heller aldri skrevet det). Det er jo bare at vi har et problem i samfunnet, fordi noen vil fokusere på rase (og misbruke det), og derfor er det lett å tro (selv om det ikke er korrekt) at når noen spør etter rasen, så er det for å ha en knagg å henge fordommene på.

Jeg mener det beste (for alle) er å la emnet ligge, slik at man ikke kan mistenkes for å være med i gjengen som misbruker rase-begrepet.

Med vennlig hilsen

Jeg mener faktisk seriøst at jeg føler det er en del "ting" (allmenkunnskap) jeg har gått litt glipp av fordi jeg har gått handelsskolen. Historie og religion kan jeg ikke så mye om, og nå når jeg er voksen og har to små barn, er det ikke så lett å sette seg ned å ta igjen disse tingene, selv om jeg skulle ønske jeg kunne det for å lære mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her snakker vi om "norskt utseende" og ikke "etnisk norskt utseende".

Hvorfor skulle ikke "norskt utseende" inkludere alle nordmenn? Hvorfor skal ikke noen som er sønnen fra noen som er adoptert fra Korea, bli godtatt som "fullverdig norsk" (inkl. utseende).

Med vennlig hilsen

jeg ser ingen grunn til at de ikke blir sett på som fullverdig norske, og har aldri sett. Hvorfor i alle dager skulle de være mindreverdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, begreper kan endres lynraskt - f. eks. forskjellige ord for homofile.

Med vennlig hilsen

Begreper endres aldri lynraskt, heller ikke for homofile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener faktisk seriøst at jeg føler det er en del "ting" (allmenkunnskap) jeg har gått litt glipp av fordi jeg har gått handelsskolen. Historie og religion kan jeg ikke så mye om, og nå når jeg er voksen og har to små barn, er det ikke så lett å sette seg ned å ta igjen disse tingene, selv om jeg skulle ønske jeg kunne det for å lære mer.

Men så har du (forhåpentligvis) fått annen kunnskap.

Uansett, hvis du henger på DOL i noen måneder, så har du nok lest deg til det meste! *glis*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ingen grunn til at de ikke blir sett på som fullverdig norske, og har aldri sett. Hvorfor i alle dager skulle de være mindreverdige.

Fordi utseende deres blir beskrevet på en måte som tilsier at de ikke er like "norske" som dem som sitter ved siden av.

"norskt utseende" må jo være det utseende som nordmenn har, og hvis man da har et "ikke-norskt utseende" så følger det vel at man ikke er "ordentlig nordmann"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har du (forhåpentligvis) fått annen kunnskap.

Uansett, hvis du henger på DOL i noen måneder, så har du nok lest deg til det meste! *glis*

Med vennlig hilsen

Ja, jeg lærer mye her.

Interessant med så mange forskjellige mennesker og meninger/holdninger/kunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg lærer mye her.

Interessant med så mange forskjellige mennesker og meninger/holdninger/kunnskaper.

Det er jo nettopp derfor det er så viktig med et heterogent samfunn (hvor alle er forskjellige). Det er det man lærer av!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp derfor det er så viktig med et heterogent samfunn (hvor alle er forskjellige). Det er det man lærer av!

Med vennlig hilsen

*Tommelen opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi utseende deres blir beskrevet på en måte som tilsier at de ikke er like "norske" som dem som sitter ved siden av.

"norskt utseende" må jo være det utseende som nordmenn har, og hvis man da har et "ikke-norskt utseende" så følger det vel at man ikke er "ordentlig nordmann"?

Med vennlig hilsen

Jeg er jo ingen 'ordentlig nordmann' så lenge jeg snakker norsk med aksent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...