Gå til innhold

Hva kalles ungen til en mulatt og hvit?


Gjest Hakuna Matata

Anbefalte innlegg

Hva er problemet med at "norsk utseende" inkluderer folk med brun og hvit hud?

Vi klarer da allerede å akseptere at "norsk utseende" inkluderer folk med både blå og brue øyne, og forskjellige farger hår.

Med vennlig hilsen

Da blir hele poenget med begrepet utseende borte. Da kan vi bare konstantere at de kommer fra jorda ett eller annet sted. Hva om du skulle gi et signalement på et viktig vitne i en rettsak. Skulle vi da ikke sagt at personen så asiatisk ut? "Norsk utseende" hadde sagt oss fint lite da. Tror du alle som bor i landet vårt har lyst til å høre at de ser norske ut, når deres fødeland er i Thailand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    68

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    32

  • Dorthe

    21

  • favn

    15

Da blir hele poenget med begrepet utseende borte. Da kan vi bare konstantere at de kommer fra jorda ett eller annet sted. Hva om du skulle gi et signalement på et viktig vitne i en rettsak. Skulle vi da ikke sagt at personen så asiatisk ut? "Norsk utseende" hadde sagt oss fint lite da. Tror du alle som bor i landet vårt har lyst til å høre at de ser norske ut, når deres fødeland er i Thailand?

*ler*

Verden forandrer seg, og folk flytter. Heldigvis.

Ja, du må nok belage deg på at "nordmenn" i fremtiden kan være både svarte, brune og alle andre avskygninger, og at de er like norske som deg og meg.

Noe annet ville vært ille.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Det å omtale et individ som er født i Korea og adoptert til Norge som 'koreansk av utseende' er helt korrekt."

Det innebærer jo at kun "hvite, ariske" er "norsk av utseende"?

Og på den måten vil adopterte aldri bli "like norske" som andre, fordi de ser jo ikke "norske ut"?

Tvertimot må vi utvide begrepet "norsk utseende", slik at det inkluderer ALLE typer mennesker som nå bor i Norge.

Med vennlig hilsen

Det er ingenting som sier at de er ikke like norske, selvom de er koreanske av utseende. Det å tenke slik er mangel på respekt for alle. Om du sier norsk av utseende eller nord-eurpeisk er samme for meg, men da vet du utmerket hva slags utseende det er snakk om. Barn er opptatt av å identifisere seg og derfor er dette viktig. Det er viktig for meg å kunne forklare dem hvorfor jeg ser norsk ut selvom jeg ikke er norsk. Vi har hatt lange samtaler om det å være norsk, ikke norsk, ikke se norsk ut osv. Jeg påstår at jeg ikke skader noen med de samtalene. Jeg har ikke mindre respekt for en rektor eller inspektør med koreansk utseende enn en med norsk utseende, det kan jeg påstå siden jeg har den erfaringen selv. Han har selv fortalt barna at han ble adoptert når de spør hvorfor han ikke ser norsk ut og har et norsk navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som sier at de er ikke like norske, selvom de er koreanske av utseende. Det å tenke slik er mangel på respekt for alle. Om du sier norsk av utseende eller nord-eurpeisk er samme for meg, men da vet du utmerket hva slags utseende det er snakk om. Barn er opptatt av å identifisere seg og derfor er dette viktig. Det er viktig for meg å kunne forklare dem hvorfor jeg ser norsk ut selvom jeg ikke er norsk. Vi har hatt lange samtaler om det å være norsk, ikke norsk, ikke se norsk ut osv. Jeg påstår at jeg ikke skader noen med de samtalene. Jeg har ikke mindre respekt for en rektor eller inspektør med koreansk utseende enn en med norsk utseende, det kan jeg påstå siden jeg har den erfaringen selv. Han har selv fortalt barna at han ble adoptert når de spør hvorfor han ikke ser norsk ut og har et norsk navn.

Hvorfor skal ikke "koreansk-adopterte" barn da kunne identifisere seg som nordmenn?

Hvis vi klarer å godta at nordmenn kan ha enten blå eller brune øyne, hvorfor kan ikke da nordmenn ha enten hvit eller brun hud?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke "koreansk-adopterte" barn da kunne identifisere seg som nordmenn?

Hvis vi klarer å godta at nordmenn kan ha enten blå eller brune øyne, hvorfor kan ikke da nordmenn ha enten hvit eller brun hud?

Med vennlig hilsen

Hvis du leser faglitteratur om barns utvikling så får du vite mye om hvordan de identifiserer seg. Adopterte barn får ofte problemer med identifisering siden de ser noe annet i speilet enn foreldrene. Derfor krever dett nøye forklaringer for dem og andre barn rundt dem som ser det samme. Netopp for å få dem til å forstå at de er like norske, men at de har rett til å være nysgjerrige på sitt opphav og stolte av sitt utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du avgjøre selv. Men det ligger naturligvis ikke for alle å forstå ord og vendinger utover dagligspråket.

Tips: Ordbøker hvis du står fast.

'Men det ligger naturligvis ikke for alle å forstå ord og vendinger utover dagligspråket. '

Nei det har du helt rett i, men du har en merkelig holdning når du forventer at dolere skal sitte med ordbok til å forstå innleggene dine. Det forventes av den som 'snakker' at h*n snakker et språk som er forståelig, og nettopp det vet seriøse akademikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du leser faglitteratur om barns utvikling så får du vite mye om hvordan de identifiserer seg. Adopterte barn får ofte problemer med identifisering siden de ser noe annet i speilet enn foreldrene. Derfor krever dett nøye forklaringer for dem og andre barn rundt dem som ser det samme. Netopp for å få dem til å forstå at de er like norske, men at de har rett til å være nysgjerrige på sitt opphav og stolte av sitt utseende.

Jeg har da ikke sagt at de ikke skal være stolte av hvordan de ser ut.

Det jeg reagerer på er fremmedgjøringen av mennesker (som "ikke-norske av utseende") basert på at de har mørkere hud enn de fleste nordmenn.

La oss nå si at de får barn, og at barnet har svart hår og meget mørk hud. Barnet er født og oppvokst i Norge, men er ikke "norskt av utseende" fordi huden er ikke hvit nok?

Hva slags inkluderende samfunn er det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke sagt at de ikke skal være stolte av hvordan de ser ut.

Det jeg reagerer på er fremmedgjøringen av mennesker (som "ikke-norske av utseende") basert på at de har mørkere hud enn de fleste nordmenn.

La oss nå si at de får barn, og at barnet har svart hår og meget mørk hud. Barnet er født og oppvokst i Norge, men er ikke "norskt av utseende" fordi huden er ikke hvit nok?

Hva slags inkluderende samfunn er det?

Med vennlig hilsen

Inkluderende samfunn aksepterer alle som de er. Det er selvfølgelig slik at de som er adopterte får barn når de blir voksne, og de barna har ikke norsk og ikke la oss si koreansk utseende. Det er ofte et problem for disse barna som ikke kan identifisere seg utseendemessig med en folkegruppe. Slik er menneskesinnet og har vært lenge. Hvordan det blir på sikt med denne enorme globaliseringen vet ikke jeg. Forresten så kjenner jeg to små jenter som har fedre som er adopterte fra Korea, og de er så utrolig vakre at det er til å besvime av. Samme sier en kollega om barnebarnet sitt, en liten gutt med norsk far og afrikansk mor. Hun sier at det er rett og slett farlig fordi han får viljen sin av mange rundt seg siden han er så nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke "koreansk-adopterte" barn da kunne identifisere seg som nordmenn?

Hvis vi klarer å godta at nordmenn kan ha enten blå eller brune øyne, hvorfor kan ikke da nordmenn ha enten hvit eller brun hud?

Med vennlig hilsen

Koreansk adopterte barn identifiserer seg som koreansk-norske og intenting er galt med det. De er godt klar over sin opprinnelse og det er bra. Jeg kjenner mennesker som er godt voksne, og ikke ble fortalt den gangen de var små at de var adopterte. Det var en traumatisk opplevelse for fetteren min f.eks. da hans biologiske søsken kom på besøk og fortalte han at han ikke var fetter men bror.

Han er min fetter like mye for det, selvom hans biologiske søsken ikke er det, men vi ligner ikke på hverandre. Jeg ligner mye på moren hans og de andre tantene mine noe som er viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

'Men det ligger naturligvis ikke for alle å forstå ord og vendinger utover dagligspråket. '

Nei det har du helt rett i, men du har en merkelig holdning når du forventer at dolere skal sitte med ordbok til å forstå innleggene dine. Det forventes av den som 'snakker' at h*n snakker et språk som er forståelig, og nettopp det vet seriøse akademikere.

*Enig* Er selv akademiker og bruker ikke faguttrykk når dette ikke er påkrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Unnskyld", Mora2, men det er litt ironisk at du anklager meg for å være hyper! Det er jo vitterlig du som insisterer på å snakke om rase; jeg bare påpeker (stille og rolig) at det faktisk er best å la emnet ligge. Historien tatt i betraktning.

Med vennlig hilsen

Ja akkurat ja.....

Lurer på om det er flere i tråden her som har fått det inntrykket eller ikke, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Unnskyld", Mora2, men det er litt ironisk at du anklager meg for å være hyper! Det er jo vitterlig du som insisterer på å snakke om rase; jeg bare påpeker (stille og rolig) at det faktisk er best å la emnet ligge. Historien tatt i betraktning.

Med vennlig hilsen

Hvor har du sett at jeg har insistert på å snakke om rase?!?!?!?!

Nå har du kjørt deg helt fast på feil jorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkluderende samfunn aksepterer alle som de er. Det er selvfølgelig slik at de som er adopterte får barn når de blir voksne, og de barna har ikke norsk og ikke la oss si koreansk utseende. Det er ofte et problem for disse barna som ikke kan identifisere seg utseendemessig med en folkegruppe. Slik er menneskesinnet og har vært lenge. Hvordan det blir på sikt med denne enorme globaliseringen vet ikke jeg. Forresten så kjenner jeg to små jenter som har fedre som er adopterte fra Korea, og de er så utrolig vakre at det er til å besvime av. Samme sier en kollega om barnebarnet sitt, en liten gutt med norsk far og afrikansk mor. Hun sier at det er rett og slett farlig fordi han får viljen sin av mange rundt seg siden han er så nydelig.

Men hvorfor skal man ikke kunne identifisere seg som "nordmann" fordi om man har mørk hud?

Hvorfor er huden så spesiell? Vi aksepterer da at "nordmenn" er alle fra Kong Harald til Anne Kat. Hærland, men plustelig når noen har mørk hud så er det stopp?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koreansk adopterte barn identifiserer seg som koreansk-norske og intenting er galt med det. De er godt klar over sin opprinnelse og det er bra. Jeg kjenner mennesker som er godt voksne, og ikke ble fortalt den gangen de var små at de var adopterte. Det var en traumatisk opplevelse for fetteren min f.eks. da hans biologiske søsken kom på besøk og fortalte han at han ikke var fetter men bror.

Han er min fetter like mye for det, selvom hans biologiske søsken ikke er det, men vi ligner ikke på hverandre. Jeg ligner mye på moren hans og de andre tantene mine noe som er viktig for meg.

Jo, men hvis den adopterte koreaneren synes at han er like mye nordmann som alle andre, så får han ikke "lov" til det hvis folk insisterer på at han ikke har "norsk utseende".

For hvis han ikke har norsk utseende, så er han jo, per definisjon, ikke "like norsk som alle andre"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du sett at jeg har insistert på å snakke om rase?!?!?!?!

Nå har du kjørt deg helt fast på feil jorde.

Ja, det er du som har interesse i å betegne folk som "mulatter", som er en rase-betegnelse (på linje med "jøde", "neger" og "arier").

Jeg ser intet poeng i å dele folk inn i raser.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hvis den adopterte koreaneren synes at han er like mye nordmann som alle andre, så får han ikke "lov" til det hvis folk insisterer på at han ikke har "norsk utseende".

For hvis han ikke har norsk utseende, så er han jo, per definisjon, ikke "like norsk som alle andre"?

Med vennlig hilsen

Jeg forstår ikke hvorfor du synes at han 'ikke er like norsk som alle andre'. Det er ingen sammenheng der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Men hvorfor skal man ikke kunne identifisere seg som "nordmann" fordi om man har mørk hud?

Hvorfor er huden så spesiell? Vi aksepterer da at "nordmenn" er alle fra Kong Harald til Anne Kat. Hærland, men plustelig når noen har mørk hud så er det stopp?

Med vennlig hilsen

selvfølgelig skal man identifisere seg som en nordmann, men spesielt adopterte har behov for å kunne identifisere seg med andre folkeslag. Dette er jo allmennkunnskap? Men at de er like norske som andre, er det da ingen tvil om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor du synes at han 'ikke er like norsk som alle andre'. Det er ingen sammenheng der.

Fordi folk sier jo at han ikke har norsk utseende?

Hvis man ikke har "norsk utseende" så er man vel ikke "ordentlig norsk" og/eller like norsk som alle andre? Da har man et slags "apartheid-system" (i gåseøyne), med nordmenn med og uten norsk utseende.

Istedet bør man utvide begrepet "norsk utseende" til å inkludere alle nordmenn, uavhengig av utseende.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man ikke kunne identifisere seg som "nordmann" fordi om man har mørk hud?

Hvorfor er huden så spesiell? Vi aksepterer da at "nordmenn" er alle fra Kong Harald til Anne Kat. Hærland, men plustelig når noen har mørk hud så er det stopp?

Med vennlig hilsen

De kan godt identifisere seg som nordmenn, men så lenge de ser annerledes ut enn majoriteten så må de ha en forklaring som gjør at de godtar seg selv. Det er ingen som påstår at de ikke er like norske som alle andre. Lederen min er rådyktig ung, ambisiøs mann, og en flott borger av Norge. Det endrer ikke på at han har annet utseende enn oss andre. Jeg har da aldri hørt noen ikke respektere han som nordmann for det. Faktisk er han den eneste som jeg har hørt kommentere hans koreanske opphav av de voksne, og det er mange som ikke er enige med han som en leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig skal man identifisere seg som en nordmann, men spesielt adopterte har behov for å kunne identifisere seg med andre folkeslag. Dette er jo allmennkunnskap? Men at de er like norske som andre, er det da ingen tvil om?

Hvis man insisterer på at det eksisterer et "norskt utseende" (hvit, arisk), så sier det seg selv at de som ikke "oppfyller kravene" på ett eller annet vis ikke er like norske som vi som gjør det.

Jeg fatter ikke hvorfor det skal være problematisk å utvide "norsk utseende" til å inkludere brun hudfarge. Det er da intet problem for folk at en person fra USA kan være hvit, svart, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...