Gå til innhold

Hva kalles ungen til en mulatt og hvit?


Gjest Hakuna Matata

Anbefalte innlegg

Vi snakker litt forbi hverandre nå, for jeg klassifiserer ikke folk etter disse begrepene, men er bare nysgjerrig på folks opphav, f.eks. hvis en person ser sånn eller slik ut så lurer jeg på hvor vedk. kommer fra. Har absolutt ingen negative hensikter med det.

Den positive hensikten for meg er bare å få vite det av ren nysgjerrighet.

Har blandingsbarn selv og hvis jeg f.eks. ser et barn som ser sånn eller slik ut, så lurer jeg på/er jeg nysgjerrig på om vedk. f.eks. er halvt thai, halvt vietnameser eller halvt filippinsk, kommer fra Marokko eller fra Pakistan eller whatever.

Synes bare det er interessant å se hvordan gener slår igjennom når jeg ser foreldrene osv. osv. Det er altså ren nysgjerrighet og interesse.

Men ser du ikke at du fokuserer på forskjellene? At du lager en forskjell mellom "hvite barn" og "ikke-hvite barn" som er langt større enn det behøver å være?

Jeg har aldri påstått at du gjør det "for å være slem", men at slike spørsmål/klassifiseringer er med til å opprettholde fokus på rase, og derved øke sjansen for at rase skal være viktig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    68

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    32

  • Dorthe

    21

  • favn

    15

Men ser du ikke at du fokuserer på forskjellene? At du lager en forskjell mellom "hvite barn" og "ikke-hvite barn" som er langt større enn det behøver å være?

Jeg har aldri påstått at du gjør det "for å være slem", men at slike spørsmål/klassifiseringer er med til å opprettholde fokus på rase, og derved øke sjansen for at rase skal være viktig.

Med vennlig hilsen

Ja, men dette er ikke noe jeg går rundt og sier til folk, fokuserer på høylytt osv.

Jeg spør hvor f.eks. vedk. kommer fra, får svar og er ferdig med saken. Jeg presiserer også at jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og interessert.

Men som tidligere nevnt i tråden er jeg veldig forsiktig når jeg spør og er redd for at noen kan oppfatte sp.målet mitt på feil måte, på en rasistisk måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, men det er en vesensforskjell der. De fleste av oss kjenner både menn og kvinner, og omgås begge kjønn daglig. Derfor er det langt vanskeligere å opprettholde helt uhyrlige fordommer basert på kjønn.

Hvis det derimot er snakk om mennesker man ikke "bor sammen med" (jobber, studerer, omgås), så er det åpenbart mye lettere å tro på fordommer (fordi man ikke kjenner noen fra "Venezuela", som kan avkrefte fordommer mot folk derfra).

Det var jo derfor separasjonen av mennesker var så viktig i apartheid.

Med vennlig hilsen

Jeg er uenig med deg her. Jeg kjenner mange mennesker av begge kjønn og mange raser. Det er mangel på respekt å ikke vite hvilken rase de er og hvor de stammer fra. Synes eksempel om en tidligere kollega som hadde hatt en klasse i over to år, og trodd at et barnet var pakistaner når han egentlig var iraner, er grusomt og hårreisende. Mine elever pleier å bli glade når jeg står og forteller at jeg kommer fra et annet land og snakker et annet språk hjemme med barna mine. Vi har hatt mange diskusjoner om hvorfor jeg ser ut som norsk, men ikke er norsk og hvorfor de som er fra Africa ser annerledes ut enn de som kommer fra asiatiske land. Synes ikke det er positivt å si at jeg ser ikke forskjell og interesser meg ikke for raser eller religioner hos naboer, venner, kollegaer, elever osv. For en mangel på respekt for mine muslimske kollegaer og elever hvis jeg ikke hadde en anelse om at de er muslimer og feirer Id.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg her. Jeg kjenner mange mennesker av begge kjønn og mange raser. Det er mangel på respekt å ikke vite hvilken rase de er og hvor de stammer fra. Synes eksempel om en tidligere kollega som hadde hatt en klasse i over to år, og trodd at et barnet var pakistaner når han egentlig var iraner, er grusomt og hårreisende. Mine elever pleier å bli glade når jeg står og forteller at jeg kommer fra et annet land og snakker et annet språk hjemme med barna mine. Vi har hatt mange diskusjoner om hvorfor jeg ser ut som norsk, men ikke er norsk og hvorfor de som er fra Africa ser annerledes ut enn de som kommer fra asiatiske land. Synes ikke det er positivt å si at jeg ser ikke forskjell og interesser meg ikke for raser eller religioner hos naboer, venner, kollegaer, elever osv. For en mangel på respekt for mine muslimske kollegaer og elever hvis jeg ikke hadde en anelse om at de er muslimer og feirer Id.

Jeg er helt enig med deg her. Men sør klarer ikke å se det tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hakuna Matata

Du, så pussig. Akkurat dette har jeg tenkt før i dag, men ikke skrevet innlegg om ennå.

Jeg er også veldig interessert i opprinnelse osv., men er alt annet enn rasist. Gift med en utlending er jeg også. Jeg har absolutt ingen baktanker når jeg f.eks. spør noen hvor de kommer fra. Jeg er faktisk veldig usikker på hvordan jeg skal spørre noen ganger, for det er så fort gjort at man blir mistenkt for å være rasist eller at folk skal bli såret over et slikt spørsmål. Jeg spør av ren nysgjerrighet.

Skal man si: Hvor kommer du fra?, hvor er du egentlig fra?, hvilken opprinnelse har du? Synes det er vanskelig, for det er så mange som er så vare på dette.

Med én gang noen spør om slike ting eller lignende blir de bombardert med mistanker om at de er rasister osv.

Det er jo de som "bombarderer" som er mest rasister da da, som ikke kan akseptere at noen faktisk er veldig interessert i disse tingene.

Har opplevd den samme mistenkligheten selv ,derfor har jeg nærmest sluttet å spørre folk om hvor de kommer fra. Jeg spurte en gang en afrikaner fra jobben hvilket land han kommer fra. jeg er rimelig god på geografi og har ikke noen problemer med å stedfeste ekvatorial Guinea og Zambia. Da svarer han "Serbia", antok at han følte seg litt truffet. Måtte spørre en gang til før han sa at han kom i fra Eiritrea. Kunne sikkert spurt enda mer om ting og tang i forhold til Eiritrea men lot være for at han ikke skulle tro at jeg var rasistisk.

nicket mitt er forresten hentet fra Swahili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd den samme mistenkligheten selv ,derfor har jeg nærmest sluttet å spørre folk om hvor de kommer fra. Jeg spurte en gang en afrikaner fra jobben hvilket land han kommer fra. jeg er rimelig god på geografi og har ikke noen problemer med å stedfeste ekvatorial Guinea og Zambia. Da svarer han "Serbia", antok at han følte seg litt truffet. Måtte spørre en gang til før han sa at han kom i fra Eiritrea. Kunne sikkert spurt enda mer om ting og tang i forhold til Eiritrea men lot være for at han ikke skulle tro at jeg var rasistisk.

nicket mitt er forresten hentet fra Swahili.

nei, fra disneyfilm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd den samme mistenkligheten selv ,derfor har jeg nærmest sluttet å spørre folk om hvor de kommer fra. Jeg spurte en gang en afrikaner fra jobben hvilket land han kommer fra. jeg er rimelig god på geografi og har ikke noen problemer med å stedfeste ekvatorial Guinea og Zambia. Da svarer han "Serbia", antok at han følte seg litt truffet. Måtte spørre en gang til før han sa at han kom i fra Eiritrea. Kunne sikkert spurt enda mer om ting og tang i forhold til Eiritrea men lot være for at han ikke skulle tro at jeg var rasistisk.

nicket mitt er forresten hentet fra Swahili.

Overrasker det deg at folk reagerer? Du kan da ikke ha bodd så isolert de siste årene at du ikke forstår det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette er ikke noe jeg går rundt og sier til folk, fokuserer på høylytt osv.

Jeg spør hvor f.eks. vedk. kommer fra, får svar og er ferdig med saken. Jeg presiserer også at jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og interessert.

Men som tidligere nevnt i tråden er jeg veldig forsiktig når jeg spør og er redd for at noen kan oppfatte sp.målet mitt på feil måte, på en rasistisk måte.

Nei, jeg aksepterer jo at det ikke er fordi du i neste øyeblikk vil "utvise ham fra landet", men du må huske at det faktisk finnes organisasjoner og partier som lever av denne fokuseringen. For hvis "hvilken rase tilhører vedkommende?" ligger på tungen til folk, så kommer det til å bli brukt mot de som tilhører "mindretallet" - sånn er det bare.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg her. Jeg kjenner mange mennesker av begge kjønn og mange raser. Det er mangel på respekt å ikke vite hvilken rase de er og hvor de stammer fra. Synes eksempel om en tidligere kollega som hadde hatt en klasse i over to år, og trodd at et barnet var pakistaner når han egentlig var iraner, er grusomt og hårreisende. Mine elever pleier å bli glade når jeg står og forteller at jeg kommer fra et annet land og snakker et annet språk hjemme med barna mine. Vi har hatt mange diskusjoner om hvorfor jeg ser ut som norsk, men ikke er norsk og hvorfor de som er fra Africa ser annerledes ut enn de som kommer fra asiatiske land. Synes ikke det er positivt å si at jeg ser ikke forskjell og interesser meg ikke for raser eller religioner hos naboer, venner, kollegaer, elever osv. For en mangel på respekt for mine muslimske kollegaer og elever hvis jeg ikke hadde en anelse om at de er muslimer og feirer Id.

Men Bebba, jeg snakker om raser!

Selvsagt er det interessant/relevant å snakke med elevene om hvor de er født, og slikt. Og hvilken religion de har. Det er vel ingen som påstår at det er rasistisk.

Men det er noe helt annet enn å dele etter ***raser***, hvilket ville innebære at en som ble adoptert (og var norsk som noen) likevel ville blitt klassifisert som "asiatisk" (eller hvor de nå var født) istedet for norsk.

Det du snakker om er hudfarger, fødested, religion, osv. Det er noe helt annet enn å si "han er arisk, og han er neger." ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg her. Men sør klarer ikke å se det tror jeg

Hei,

Jeg har ingen problemer med å se det bebba skriver, men det er noe helt annet enn det jeg skriver om.

Det jeg skrev (og det denne tråden handlet om) var ***raser***.

Hudfarge, fødested, religion, osv. er noe helt annet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Bebba, jeg snakker om raser!

Selvsagt er det interessant/relevant å snakke med elevene om hvor de er født, og slikt. Og hvilken religion de har. Det er vel ingen som påstår at det er rasistisk.

Men det er noe helt annet enn å dele etter ***raser***, hvilket ville innebære at en som ble adoptert (og var norsk som noen) likevel ville blitt klassifisert som "asiatisk" (eller hvor de nå var født) istedet for norsk.

Det du snakker om er hudfarger, fødested, religion, osv. Det er noe helt annet enn å si "han er arisk, og han er neger." ;-)

Med vennlig hilsen

Nei det er ikke det. Unger som er adoptert er alltid opptatt av sitt opphav. Mine elever forteller meg gjerne hvor de er født, og hva de vet om hjemlandet sitt. Dette gjelder også adopterte. Opprinnelsesland, religion og raser henger sammen. Professoren min i USA var jøde, og hun var veldig skarp mot det hun kalte 'colorblindness'. Det å ikke se barnas farge mente hun var det dummeste en kunne si. I det kurset jeg hadde henne 'multicultural education for specialeducators' var det nesten bare etniske minoriteter. Det var utrolig frodige og spennende diskusjoner om akkurat dette temaet, og når disse vennene mine har sagt til meg at de ønsker å bli omtalt som den rasen som de er så gjør jeg det. De ønsket ikke at jeg skulle bruke ordene Negro eller Blacks, derfor gjør jeg ikke det.

Det å omtale et individ som er født i Korea og adoptert til Norge som 'koreansk av utseende' er helt korrekt. Det betyr ikke at vedkommende ikke er norsk, like lite som en med 'pakistansk utseende' som er annen eller tredje generasjon ikke er norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Men Bebba, jeg snakker om raser!

Selvsagt er det interessant/relevant å snakke med elevene om hvor de er født, og slikt. Og hvilken religion de har. Det er vel ingen som påstår at det er rasistisk.

Men det er noe helt annet enn å dele etter ***raser***, hvilket ville innebære at en som ble adoptert (og var norsk som noen) likevel ville blitt klassifisert som "asiatisk" (eller hvor de nå var født) istedet for norsk.

Det du snakker om er hudfarger, fødested, religion, osv. Det er noe helt annet enn å si "han er arisk, og han er neger." ;-)

Med vennlig hilsen

Ja, det kan jeg være enig i. Det er å vise respekt og interesse når du vet hvilke land de du omgås er fra. Men rasebegrepet har gått ut på dato, det er umulig å vite hvilken rase mennesker tilhører lenger..

Et eks: En jente med svart langt hår, sjokoladefarget hud, grønne øyne (mandelformede) og indianernese (litt bøyd) Hvordan skal vi klassifisere en sånn person etter rase? Det er helt umulig, og slik er det med mange. Jeg har vel bare aldri tenkt på mulatt som et rasebegrep, selv om jeg aldri vil bruke arisk, neger o.l. Tror det er mange som blander sammen rase og hvilket land de er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg det?

Det må du avgjøre selv. Men det ligger naturligvis ikke for alle å forstå ord og vendinger utover dagligspråket.

Tips: Ordbøker hvis du står fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kan jeg være enig i. Det er å vise respekt og interesse når du vet hvilke land de du omgås er fra. Men rasebegrepet har gått ut på dato, det er umulig å vite hvilken rase mennesker tilhører lenger..

Et eks: En jente med svart langt hår, sjokoladefarget hud, grønne øyne (mandelformede) og indianernese (litt bøyd) Hvordan skal vi klassifisere en sånn person etter rase? Det er helt umulig, og slik er det med mange. Jeg har vel bare aldri tenkt på mulatt som et rasebegrep, selv om jeg aldri vil bruke arisk, neger o.l. Tror det er mange som blander sammen rase og hvilket land de er fra.

Du skriver: "Jeg har vel bare aldri tenkt på mulatt som et rasebegrep, selv om jeg aldri vil bruke arisk, neger o.l."

Nemlig! Det var poenget. Jeg tror ikke de fleste i denne tråden refererer til folk som "jøder" eller "arier", men at de fleste heller ikke tenkte på at "mulatt" går på rase.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke det. Unger som er adoptert er alltid opptatt av sitt opphav. Mine elever forteller meg gjerne hvor de er født, og hva de vet om hjemlandet sitt. Dette gjelder også adopterte. Opprinnelsesland, religion og raser henger sammen. Professoren min i USA var jøde, og hun var veldig skarp mot det hun kalte 'colorblindness'. Det å ikke se barnas farge mente hun var det dummeste en kunne si. I det kurset jeg hadde henne 'multicultural education for specialeducators' var det nesten bare etniske minoriteter. Det var utrolig frodige og spennende diskusjoner om akkurat dette temaet, og når disse vennene mine har sagt til meg at de ønsker å bli omtalt som den rasen som de er så gjør jeg det. De ønsket ikke at jeg skulle bruke ordene Negro eller Blacks, derfor gjør jeg ikke det.

Det å omtale et individ som er født i Korea og adoptert til Norge som 'koreansk av utseende' er helt korrekt. Det betyr ikke at vedkommende ikke er norsk, like lite som en med 'pakistansk utseende' som er annen eller tredje generasjon ikke er norsk.

Du skriver: "Det å omtale et individ som er født i Korea og adoptert til Norge som 'koreansk av utseende' er helt korrekt."

Det innebærer jo at kun "hvite, ariske" er "norsk av utseende"?

Og på den måten vil adopterte aldri bli "like norske" som andre, fordi de ser jo ikke "norske ut"?

Tvertimot må vi utvide begrepet "norsk utseende", slik at det inkluderer ALLE typer mennesker som nå bor i Norge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg aksepterer jo at det ikke er fordi du i neste øyeblikk vil "utvise ham fra landet", men du må huske at det faktisk finnes organisasjoner og partier som lever av denne fokuseringen. For hvis "hvilken rase tilhører vedkommende?" ligger på tungen til folk, så kommer det til å bli brukt mot de som tilhører "mindretallet" - sånn er det bare.

Med vennlig hilsen

Ja ja ja ja, synes du er helt hyper altså! Fullstendig ekstrem i tankegangen din. Ikke dra det så langt hele tiden da! Jeg vet alle disse tingene, men jeg snakker nå for meg selv og svarer for meg selv. Og jeg tilhører ingen organisasjon eller parti og ikke spør jeg hvilken rase de tilhører heller, bare spør hvilket land de kommer fra. La det være med det nå da. Please!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja ja ja, synes du er helt hyper altså! Fullstendig ekstrem i tankegangen din. Ikke dra det så langt hele tiden da! Jeg vet alle disse tingene, men jeg snakker nå for meg selv og svarer for meg selv. Og jeg tilhører ingen organisasjon eller parti og ikke spør jeg hvilken rase de tilhører heller, bare spør hvilket land de kommer fra. La det være med det nå da. Please!

"Unnskyld", Mora2, men det er litt ironisk at du anklager meg for å være hyper! Det er jo vitterlig du som insisterer på å snakke om rase; jeg bare påpeker (stille og rolig) at det faktisk er best å la emnet ligge. Historien tatt i betraktning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Det å omtale et individ som er født i Korea og adoptert til Norge som 'koreansk av utseende' er helt korrekt."

Det innebærer jo at kun "hvite, ariske" er "norsk av utseende"?

Og på den måten vil adopterte aldri bli "like norske" som andre, fordi de ser jo ikke "norske ut"?

Tvertimot må vi utvide begrepet "norsk utseende", slik at det inkluderer ALLE typer mennesker som nå bor i Norge.

Med vennlig hilsen

og hvordan skal da utvide dette begrepet Norsk utsende så det omfatter alle som bor i Norge?

Er du adoptert fra Korea så kan du aldri bli norsk av utsenede. Kanskje en sorg for dem, men slik er det desverre.

Bare lurer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvordan skal da utvide dette begrepet Norsk utsende så det omfatter alle som bor i Norge?

Er du adoptert fra Korea så kan du aldri bli norsk av utsenede. Kanskje en sorg for dem, men slik er det desverre.

Bare lurer jeg.

Hva er problemet med at "norsk utseende" inkluderer folk med brun og hvit hud?

Vi klarer da allerede å akseptere at "norsk utseende" inkluderer folk med både blå og brue øyne, og forskjellige farger hår.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...