Gå til innhold

Hva kalles ungen til en mulatt og hvit?


Gjest Hakuna Matata

Anbefalte innlegg

Man skal ikke klassifisere folk etter hudfarge. så dersom du bor på Grunerløkka, så kan du si at du bor i et område fullt av folk som løper fort! Eller som er veldig flinke til å drive grønnsakssjapper eller lage kebab...

he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    68

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    32

  • Dorthe

    21

  • favn

    15

Hvordan kan jeg være rasist?? Har barn med en Latin-Amerikaner og har en Bosnisk elsker...Har et barn som er halvt Indianer...

Det er noen ganger det er nyttig å ha begreper om opprinnelse. Rasebegrepet er ute, det er jeg enig i. Men hva skjer da når politiet skal etterlyse en mørkhudet: "Vi leter etter en som løper fort???"

Hei,

Kommentar fra Sør Afrika: "Hvordan kan jeg være rasistisk - jeg har en svart hushjelp!?".

(Jeg påstår ikke at du er rasistisk, men jeg stiller spørsmål ved bruk av rasebetegnelser.)

===

Mørkhudet er en beskrivelse av utseende.

Rase-beskrivelser er noe helt annet. Det går på ting som "arisk", osv., og har selvsagt ingen plass i et moderne samfunn. "Mulatt" osv. er rasebetegnelser. Naomi Campbell er "mulatt", men hun er fremdeles svart.

Bortsett fra på en reklame jeg så i Sør Afrika hvor hun var bleket sånn at hun faktisk så hvit ut.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til saken nå sør ;o) Her er det verken snakk om muslimer eller jøder kun om hudfarge og hvilken blandinger som finnes.

Hei,

"Mulatt" og de andre betegnelsene i tråden er ikke beskrivelser av hudfarge, men av *raser*.

Hudfarge er slik som hvit, brun, svart, lysebrun, osv.

Rase er slikt som mulatt, neger, arisk, jøde.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke klassifisere folk etter hudfarge. så dersom du bor på Grunerløkka, så kan du si at du bor i et område fullt av folk som løper fort! Eller som er veldig flinke til å drive grønnsakssjapper eller lage kebab...

siria: hvis du bor i en annen del av Oslo (hvor nesten alle er hvite) så har du ingen "grunn" til å beskrive folk etter hudfarge/rase. Hvorfor må du plutselig gjør det fordi om noen folk har en forskjellig hudfarge?

Klarer du ikke se annet enn hudfargen?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

siria: hvis du bor i en annen del av Oslo (hvor nesten alle er hvite) så har du ingen "grunn" til å beskrive folk etter hudfarge/rase. Hvorfor må du plutselig gjør det fordi om noen folk har en forskjellig hudfarge?

Klarer du ikke se annet enn hudfargen?

Med vennlig hilsen

Selvfølgelig kan jeg se en sammenheng, men jeg mener at det må være lov å beskrive folk utifra opprinnelse.. Er jeg rasist da, om jeg forteller noen at naboen min har finsk opprinnelse?? Dersom jeg skulle føle behov for å fortelle det til noen.

På samme måte er det noen ganger nødvendig å beskrive ut i fra hudfarge. Jeg ser ikke noe galt i at mine venner seir at datteren min har latinosinne... Eller at hun er latino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Hei,

"Mulatt" og de andre betegnelsene i tråden er ikke beskrivelser av hudfarge, men av *raser*.

Hudfarge er slik som hvit, brun, svart, lysebrun, osv.

Rase er slikt som mulatt, neger, arisk, jøde.

Med vennlig hilsen

Men er det virkelig så mange som har noe i mot det lenger?? Så får du heller bare kalle oss historieløse, men tidene forandre seg vet du.. Mulatt er ikke negativt lenger, i hvertfall ikke i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

"Mulatt" og de andre betegnelsene i tråden er ikke beskrivelser av hudfarge, men av *raser*.

Hudfarge er slik som hvit, brun, svart, lysebrun, osv.

Rase er slikt som mulatt, neger, arisk, jøde.

Med vennlig hilsen

Jada jada, du skammmer deg sikker like mye over å være hvit nordmann som dattera mi skammer seg over å være ikke så hvit søreuropeer og kameraten hennes som er lys libaneser og venninna hennes som er halvt gyllen asiat.

Du sier at de ikke har grunn til å skamme seg. Du er 10 år for seint ute, de er stolte av sitt opphav og det hadde ikke falt dem inn å skamme seg. Og hadde du sagt det til dem så hadde de fått hakeslepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan jeg se en sammenheng, men jeg mener at det må være lov å beskrive folk utifra opprinnelse.. Er jeg rasist da, om jeg forteller noen at naboen min har finsk opprinnelse?? Dersom jeg skulle føle behov for å fortelle det til noen.

På samme måte er det noen ganger nødvendig å beskrive ut i fra hudfarge. Jeg ser ikke noe galt i at mine venner seir at datteren min har latinosinne... Eller at hun er latino.

Definisjonen av rasist er jo at man tillegger folk bestemte "åndelige egenskaper" (positive eller negative) basert på rasen deres, f. eks. ærlighet, grådighet, lojalitet, kriminalitet.

====

På toppen av alt dette finnes det (vitenskapelig) egentlig ikke noen "raser". Det er langt større variasjon av DNA innen en av de påståtte rasene enn det er mellom dem.

Med tanke på hvor mye krig og faenskap som rase-konseptet har forårsaket, er det vel egentlig greiest at det forkastes til historiens søppelbøtte, sammen med konsepter som slaveri?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jada, du skammmer deg sikker like mye over å være hvit nordmann som dattera mi skammer seg over å være ikke så hvit søreuropeer og kameraten hennes som er lys libaneser og venninna hennes som er halvt gyllen asiat.

Du sier at de ikke har grunn til å skamme seg. Du er 10 år for seint ute, de er stolte av sitt opphav og det hadde ikke falt dem inn å skamme seg. Og hadde du sagt det til dem så hadde de fått hakeslepp

?????

I min verden er det totalt meningsløst å "skamme seg" over hudfarge, rase, osv., ettersom jeg ikke tillegger folk (heller ikke meg selv) egenskaper basert på hudfarge/rase.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig så mange som har noe i mot det lenger?? Så får du heller bare kalle oss historieløse, men tidene forandre seg vet du.. Mulatt er ikke negativt lenger, i hvertfall ikke i Norge.

Poenget er ikke om det er negativt eller ei. "Jøde" og "arisk" er da heller ikke negativt, men du går ikke rundt og refererer til folk som "ariske"? (Formoder jeg!)

Hvorfor er folks rase (og "mulatt" går på rase, ikke hudfarge) så viktig for deg?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen av rasist er jo at man tillegger folk bestemte "åndelige egenskaper" (positive eller negative) basert på rasen deres, f. eks. ærlighet, grådighet, lojalitet, kriminalitet.

====

På toppen av alt dette finnes det (vitenskapelig) egentlig ikke noen "raser". Det er langt større variasjon av DNA innen en av de påståtte rasene enn det er mellom dem.

Med tanke på hvor mye krig og faenskap som rase-konseptet har forårsaket, er det vel egentlig greiest at det forkastes til historiens søppelbøtte, sammen med konsepter som slaveri?

Med vennlig hilsen

Joda, men alle kan jo se at negrene er noen jævler til å ta seg fram på 100 meter-finalene, men desto sjeldnere å se på 10.000 (ikke skøyter altså).

Så om ikke det er "åndelige" forskjeller, er det kanskje noen fysiske. Og det er vel ikke noe negativt, får jeg håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?????

I min verden er det totalt meningsløst å "skamme seg" over hudfarge, rase, osv., ettersom jeg ikke tillegger folk (heller ikke meg selv) egenskaper basert på hudfarge/rase.

Med vennlig hilsen

...mens andre svarte fra Afrika (Kenya, Algerie etc) vinner alt på ti'ern, men er aldri å finne på 100 metern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Poenget er ikke om det er negativt eller ei. "Jøde" og "arisk" er da heller ikke negativt, men du går ikke rundt og refererer til folk som "ariske"? (Formoder jeg!)

Hvorfor er folks rase (og "mulatt" går på rase, ikke hudfarge) så viktig for deg?

Med vennlig hilsen

Hva er da poenget? Om det ikke er det at det er negativt?? Selvfølgelig er selve rasebegrepet negativt, men det må gå an å referere til folk. Hvordan skal man da gjøre det?Men det er vel grunnet i at jeg er historieløs?? Selv med et mellomfag i Am.Hist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

?????

I min verden er det totalt meningsløst å "skamme seg" over hudfarge, rase, osv., ettersom jeg ikke tillegger folk (heller ikke meg selv) egenskaper basert på hudfarge/rase.

Med vennlig hilsen

I min verden er det heller ikke noen som skammer seg, de er derimot stolte av det og det på en positiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...mens andre svarte fra Afrika (Kenya, Algerie etc) vinner alt på ti'ern, men er aldri å finne på 100 metern.

Så muslimer springer fortere, mener du?

Mister de denne egenskapen hvis de konverterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er det heller ikke noen som skammer seg, de er derimot stolte av det og det på en positiv måte.

Det blir jo meningsløst hvis alle skal være like stolte av hvilken hudfarge, høyde, osv. de har.

Da kan man jo bare si at de er "stolte", fordi det jo er irrelevant om de er stolte av å være hvite, svarte, brune, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er da poenget? Om det ikke er det at det er negativt?? Selvfølgelig er selve rasebegrepet negativt, men det må gå an å referere til folk. Hvordan skal man da gjøre det?Men det er vel grunnet i at jeg er historieløs?? Selv med et mellomfag i Am.Hist.

Selvsagt kan man referere til folk, men hva er poenget med å referere til dem etter rasen deres?

"Hei du arier"!

"Ja, hva vil du, jøde"

"Er du egentlig mulatt?"

"Noen som har sett en neger her?"

Hva godt skal komme av slike rase-betegnelser? Hvilket fornuftig bruk ser du for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så muslimer springer fortere, mener du?

Mister de denne egenskapen hvis de konverterer?

Muslimer er jo sjelden på resultatlistene, tilmed i landhockey er de utkonkurrert.

Muslimene sitter jo stort sett og kuler'n, mens kjerringa steller hjemme og verden ellers går sin skjeve gang, gjerne supplert med litt kaht i kjaken.

Blir ikke medaljer av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Selvsagt kan man referere til folk, men hva er poenget med å referere til dem etter rasen deres?

"Hei du arier"!

"Ja, hva vil du, jøde"

"Er du egentlig mulatt?"

"Noen som har sett en neger her?"

Hva godt skal komme av slike rase-betegnelser? Hvilket fornuftig bruk ser du for deg?

Da må du fortelle meg hvordan jeg skal referere til folk da? Ikke hudfarge, ikke opprinnelse, hva er det da igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Muslimer er jo sjelden på resultatlistene, tilmed i landhockey er de utkonkurrert.

Muslimene sitter jo stort sett og kuler'n, mens kjerringa steller hjemme og verden ellers går sin skjeve gang, gjerne supplert med litt kaht i kjaken.

Blir ikke medaljer av slikt.

ha ha ler så jeg dauer, nå kommer nok sør og hudfletter deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...