Gå til innhold

Hva kalles ungen til en mulatt og hvit?


Gjest Hakuna Matata

Anbefalte innlegg

Jeg tror også at de med mixed opphav er mer opptatt av nettopp det, enn hva andre er når det gjelder dem.

Og etterhvert som de blir eldre tror jeg at det i mange tilfeller blir enda mer viktig for dem.

Helt naturlig - og intet som har noe med IQ å gjøre:-)

Det virker slik. Mange av dem reiser til faren/morens hjemland for å lære språket og kulturen for de ønsker å lære den andre siden å kjenne også.

Jeg tviler på at de eldste ungene mine er lei seg om sommeren fordi de blir brune som nøtter mens de om vinteren er like bleike som meg noe som selvfølgelig kommer fra faren ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    68

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    32

  • Dorthe

    21

  • favn

    15

Ja det tviler jeg ikke på. Mariah Carey feks er kvadron og litt av en babe

Christina Aguilera har også søramerikanske aner men hva slags opprinnelse hun har aner jeg ikke

Jeg har sansen for de som er farget som lyse sjokoladeplater.

Men jeg er litt usikker på om det er politisk korrekt å skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hakuna Matata

:-)

Jeg tror nok at de med blandet opphav er mer opptatt av nettopp det enn hva de fleste andre er.

Eller sagt på en annen måte - de som er opptatt av slike definisjoner er nettopp de det gjelder, og få andre.

Og er det noe som er helt naturlig, så er det å være opptatt av sitt opphav og "hva man da er eller kan kalle seg".

Hvorfor ser ungene til prinsesse Alexandra av Danmark så vestlige ut? Den minste kan man jo ikke se har kinesisk blod i årene eller?

Har noen noen artige forklaringer på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sansen for de som er farget som lyse sjokoladeplater.

Men jeg er litt usikker på om det er politisk korrekt å skrive det.

Det er ikke pk men jeg synes det er lov å si likevel. Huden er jo som lys sjokolademelk og de er usedvanelig vakre.

Dattera mi har ei venninne som er halvt thai, hun er aldeles nydelig hun også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ser ungene til prinsesse Alexandra av Danmark så vestlige ut? Den minste kan man jo ikke se har kinesisk blod i årene eller?

Har noen noen artige forklaringer på det?

Her må jeg melde pass, men det har kanskje noe med tilfeldigheter å gjøre - og hvilke gener som er "dominerende"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hakuna Matata

Har du behov for begreper som dekker hudfargen til dine venner som får hvite barn??

Jeg _har_ en datter som ikke er hvit. Men snodig nok har jeg aldri hengt meg opp i det rette begrepet for hennes hudfarge. Gyllenbrun holder lenge for meg :-)

Det som er litt festlig her er jo at det begrepet du leter etter ikke trenger å ha noen ting å si for det bildet du sier du prøver å danne deg av ungen som skal adopteres. Når to mennesker av ulik farge får unger, så kan resultatet bli meget forskjellig, alt etter som. Jeg kjenner to som har fått barn, en gyllenbrun fra Brasil, faktisk, og en hvit nordmann. Og ungene deres er hvite, med fregner, lyse øyne og brunt hår. Du ville ikke skilt dem ut fra andre nordmenn om du forsøkte en gang! Så hva pokker skal du med den teoretiske betegnelsen på miksen mellom foreldrene deres i den sammenhengen??

Jeg blir litt mer enn provosert av at man skal sette merkelapp på hudfargen til folk - og da særlig til de som er litt mørkere enn en gjennomsnittsnordmann!

Og et aldri så lite ps! til slutt. Fra Brasil kommer det også kullsorte mennesker, så hvis ikke vennene dine har fått tildeling enda, så bør du kanskje forberede deg på den muligheten også ;o)

Beste hilsen fra

blir du provosert fordi du aner at det ligger noe rasisme bak dette?

vi diskuterer opprinnelse her, ikke en merkelapp til å sette på barnet.

Selvfølgelig vil barnet være gyllenbrun og det må du gjerne beskrive det som. Men jeg personlig ville synes det hadde vært interessant å vite noe om den etniske bakgrunnen til barnet. Kan jo henne at de spør om det selv en dag? Og hva er så galt med å være blanding eller å være helsort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest utvannet

Hvorfor ser ungene til prinsesse Alexandra av Danmark så vestlige ut? Den minste kan man jo ikke se har kinesisk blod i årene eller?

Har noen noen artige forklaringer på det?

Alex´ mor har jo helt nord-europeisk utseende (er britisk?), mens faren er (halvt?) asiatisk, så da er det jo ikke mye asiatisk "blod" igjen i hennes barn igjen. (en fjerdedel eller en åttendedel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pk men jeg synes det er lov å si likevel. Huden er jo som lys sjokolademelk og de er usedvanelig vakre.

Dattera mi har ei venninne som er halvt thai, hun er aldeles nydelig hun også.

Jeg forventer nesten at venninna til din datter joiner oss med den cognacen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ser ungene til prinsesse Alexandra av Danmark så vestlige ut? Den minste kan man jo ikke se har kinesisk blod i årene eller?

Har noen noen artige forklaringer på det?

Er ikke Alexandra fra Hong-Kong? Det var jo en engelsk koloni helt fram til nylig. Det er helt sikkert mye "blandings" inn i bildet her.

Begge barna har blå øyne, ergo_må_enten moren eller faren til Alexandra ha blå øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ser ungene til prinsesse Alexandra av Danmark så vestlige ut? Den minste kan man jo ikke se har kinesisk blod i årene eller?

Har noen noen artige forklaringer på det?

Som jeg skrev i et annet innelgg her i denne tråden - en miks av to med forskjellig hudfarge blir ikke alltid det sammme! Det var feks et par - han sort, hun hvit som fikk tvillinger - en sort og en hvit!

Og jeg kjenner par der en er mørk og en er lys, og hvor begge ungene deres er hvite, med lyse øyne og mørkt brunt hår. Kan ikke se at de er sine mors barn i det hele tatt. Ser like adopterte ut som datteren min gjør.

Så nettopp derfor blir det snodig å betegne noen som er blanding av ulik hudfarte med begreper som kun dekker det at de faktisk er en blanding, men ikke sier skitt om hvordan de faktisk ser ut...

Men hvorfor det er sånn, det aner jeg ikke :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer nesten at venninna til din datter joiner oss med den cognacen. :)

Kanskje det er jeg som begynner å bli gammel, disse jentene er så pene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Alexandra fra Hong-Kong? Det var jo en engelsk koloni helt fram til nylig. Det er helt sikkert mye "blandings" inn i bildet her.

Begge barna har blå øyne, ergo_må_enten moren eller faren til Alexandra ha blå øyne.

Det er vel bare faren til alexandra som har kinesiske aner. Mora er vel engelsk. Eller er det omvendt tro. Pen er hun i hvert fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvordan skiller en finne seg ut fra resten av den nordiske befolkningen?"

Alle finner ser ut som Matti Nykenen. Det er noe alle vet.

Dessuten er de kronisk drita. Sånn sett kan de kanskje forveksles med samer og folk fra østfold, men med engang de åpner kjeften og forsøker seg på svensk forstår man hva skihopperne er laget av.

Dette er elementær kunnskap, Miss.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

blir du provosert fordi du aner at det ligger noe rasisme bak dette?

vi diskuterer opprinnelse her, ikke en merkelapp til å sette på barnet.

Selvfølgelig vil barnet være gyllenbrun og det må du gjerne beskrive det som. Men jeg personlig ville synes det hadde vært interessant å vite noe om den etniske bakgrunnen til barnet. Kan jo henne at de spør om det selv en dag? Og hva er så galt med å være blanding eller å være helsort?

"blir du provosert fordi du aner at det ligger noe rasisme bak dette?"

Nei, jeg blir provosert fordi jeg ikke liker merkelapper på folk.

"vi diskuterer opprinnelse her, ikke en merkelapp til å sette på barnet."

Det går faktsik helt fint ann å diskutere opprinnelse uten å trekke inn hudfarge. Når har man behov for et begrep som beskriver hudfargen man får om man blander ulike hudfarger?? Jeg klarer ikke å forstå at det er interessant - selv ikke i et sosialantrepologiske perspektiv. Og ja, jeg har studert det ;o)

"Men jeg personlig ville synes det hadde vært interessant å vite noe om den etniske bakgrunnen til barnet."

Etnisk bakgrunn - ja helt klart. Men hudfarge sier ikke nødvendigvis så mye om etnisk bakgrunn. Som sagt kan et kritt hvitt menneske ha en sort far eller mor - det skjer faktisk. Eller et barn med en hvit mor eller far bli sort. Begrepet du etterlyser blir da totalt uinteressant fordi det sier ingenting om fysiske kjennetegn ved barnet, bare om hvilken farge foreldrene har.

Du skrev at du var interessert fordi du hadde venner som skulle adoptere fra Brasil og ville danne deg et bilde av dem - men det er det jo ikke mulig å gjøre, nettopp av de grunnene jeg sier - når to mennesker av ulik hudfarge få barn, så er ikke resultatet gitt! Naturen er snodig sånn :-)

"Kan jo henne at de spør om det selv en dag?"

Ja, og da skal vi selvfølgelig snakke med henne om hvorfor hun ser ut som hun gjør :-) Men hun kom ikke med stamtavle og fargekart, heldigvis. Det gjorde ikke jeg heller. Jeg er en bleikfis i en familie der alle blir brune bare det meldes solskinn. Det er irriterende, men jeg har aldri fundert særlig på hvorfor jeg er kritthvit, og om det har en spesiell betegnelse ;o)

"Og hva er så galt med å være blanding eller å være helsort?"

Det er ikke galt med å være noen ting som helst. Det som er rart, om enn ikke galt, er at det finnes mennesker som må sette merkelapp på hudfarge, og som på død og liv trenger å betegne mennesker med mørk hud med begreper som henviser til hudfargen deres. Jeg har enda til gode å treffe noen med samme behov for å omtale hvite mennesker - som meg - med betegnelser som går på hudfarge...

Og DET synes jeg er....rart!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"blir du provosert fordi du aner at det ligger noe rasisme bak dette?"

Nei, jeg blir provosert fordi jeg ikke liker merkelapper på folk.

"vi diskuterer opprinnelse her, ikke en merkelapp til å sette på barnet."

Det går faktsik helt fint ann å diskutere opprinnelse uten å trekke inn hudfarge. Når har man behov for et begrep som beskriver hudfargen man får om man blander ulike hudfarger?? Jeg klarer ikke å forstå at det er interessant - selv ikke i et sosialantrepologiske perspektiv. Og ja, jeg har studert det ;o)

"Men jeg personlig ville synes det hadde vært interessant å vite noe om den etniske bakgrunnen til barnet."

Etnisk bakgrunn - ja helt klart. Men hudfarge sier ikke nødvendigvis så mye om etnisk bakgrunn. Som sagt kan et kritt hvitt menneske ha en sort far eller mor - det skjer faktisk. Eller et barn med en hvit mor eller far bli sort. Begrepet du etterlyser blir da totalt uinteressant fordi det sier ingenting om fysiske kjennetegn ved barnet, bare om hvilken farge foreldrene har.

Du skrev at du var interessert fordi du hadde venner som skulle adoptere fra Brasil og ville danne deg et bilde av dem - men det er det jo ikke mulig å gjøre, nettopp av de grunnene jeg sier - når to mennesker av ulik hudfarge få barn, så er ikke resultatet gitt! Naturen er snodig sånn :-)

"Kan jo henne at de spør om det selv en dag?"

Ja, og da skal vi selvfølgelig snakke med henne om hvorfor hun ser ut som hun gjør :-) Men hun kom ikke med stamtavle og fargekart, heldigvis. Det gjorde ikke jeg heller. Jeg er en bleikfis i en familie der alle blir brune bare det meldes solskinn. Det er irriterende, men jeg har aldri fundert særlig på hvorfor jeg er kritthvit, og om det har en spesiell betegnelse ;o)

"Og hva er så galt med å være blanding eller å være helsort?"

Det er ikke galt med å være noen ting som helst. Det som er rart, om enn ikke galt, er at det finnes mennesker som må sette merkelapp på hudfarge, og som på død og liv trenger å betegne mennesker med mørk hud med begreper som henviser til hudfargen deres. Jeg har enda til gode å treffe noen med samme behov for å omtale hvite mennesker - som meg - med betegnelser som går på hudfarge...

Og DET synes jeg er....rart!

Beste hilsen fra

Det er fordi du ikke bor i oslo det at du ikke har merkelapp når du er hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare faren til alexandra som har kinesiske aner. Mora er vel engelsk. Eller er det omvendt tro. Pen er hun i hvert fall

Har ikke sett henne jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det er forskjell

"Hvordan skiller en finne seg ut fra resten av den nordiske befolkningen?"

Alle finner ser ut som Matti Nykenen. Det er noe alle vet.

Dessuten er de kronisk drita. Sånn sett kan de kanskje forveksles med samer og folk fra østfold, men med engang de åpner kjeften og forsøker seg på svensk forstår man hva skihopperne er laget av.

Dette er elementær kunnskap, Miss.

Høye kinnben og noe med øynene.

Har mange felles trekk med folk fra Nord-Norge.

Litt samiske trekk, men mindre utpreget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det er forskjell.

"Hvordan skiller en finne seg ut fra resten av den nordiske befolkningen?"

Alle finner ser ut som Matti Nykenen. Det er noe alle vet.

Dessuten er de kronisk drita. Sånn sett kan de kanskje forveksles med samer og folk fra østfold, men med engang de åpner kjeften og forsøker seg på svensk forstår man hva skihopperne er laget av.

Dette er elementær kunnskap, Miss.

Havna visst feil den.

Skulle til MsSopie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...