Gå til innhold

Hva kalles ungen til en mulatt og hvit?


Gjest Hakuna Matata

Anbefalte innlegg

Hadde vært interessant å vite litt om din 'akademiske' bakgrunn. Hvorfor refererer du ikke når du tar noe direkte opp fra bøker?

De gjør jeg da selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    68

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    32

  • Dorthe

    21

  • favn

    15

Til din avslutning i forrige innlegg vedrørende naivitet.

(Og for å begrense "problemstillingen litt, så forholder jeg med til Norge og forholdene her).

Mener du at mange av de med annen hudfarge en hvit opplever det som et problem i Norge i dag?

Eller opplever de at deres kulturelle bakgrunn kan skape problemer?

Til det første så tror jeg svært få nordmenn og -kvinner født i Norge men med annen hudfarge enn hvit, opplever det som noe problem. Mener du det er naivt så tror jeg du tar veldig feil.

Men jeg tror at de med annerledes kulturell bakgrunn fremdeles kan oppleve en del problemer av ulike årsaker.

Og da kommer vi inn på årsaken til at jeg trekker frem den kulturelle arven i denne diskusjonen.

For jeg tror at mange som finner det "vanskelig" eller uheldig at man setter navn eller kategoriserer mennesker etter deres forfedres opprinnelsesland, tror at det er det som skaper problemer for dem (at hudfargen er forskjellig fra "typisk norsk").

Men jeg mener at det er helt feil. Det er den kulturelle forskjellen som skaper problemer for folk, og det er helt uavhengig av "rase" eller hudfarge.

'Mener du at mange av de med annen hudfarge en hvit opplever det som et problem i Norge i dag?

Eller opplever de at deres kulturelle bakgrunn kan skape problemer?'

Nå har jeg inntrykk av at du blander sammen hudfarge og kultur? Denne tråden handlet i utgangspunktet om det å klassifisere mennesker på bakgrunn av rasemessige stamtrær. Det er umulig å knytte dette til bestemte kulturer (hva nå det måtte være).

'Til det første så tror jeg svært få nordmenn og -kvinner født i Norge men med annen hudfarge enn hvit, opplever det som noe problem. Mener du det er naivt så tror jeg du tar veldig feil.'

Om det er et problem å være svart i Norge, mener du? Jevnt over tror jeg ikke Norge er det verste landet i vesten - uten at det dermed er sagt at det går på skinner.

'Og da kommer vi inn på årsaken til at jeg trekker frem den kulturelle arven i denne diskusjonen.'

Kulturell arv? Oi, _det_ vil jeg ha definert nærmere, hvis mulig.

'Men jeg mener at det er helt feil. Det er den kulturelle forskjellen som skaper problemer for folk, og det er helt uavhengig av "rase" eller hudfarge.'

Nå tror jeg kanskje at jeg begriper litt hvor du vil. Du mener at det er ikke hudfarge, men kultur som avgjør hvorvidt folk har problemer eller ikke?

Klart kultur-kræsj skaper problemer. Men det ene utelukker vel ikke det andre? Selv om det kulturelle kan skape problemer, finner det da andre ting som også gjør det.

Det er ikke mer enn knappe 30 år siden Martin Luther King ble skutt for at han sto opp og kjempet for svartes rettigheter i et 'demokratisk' land. Apartheid ble avskaffet for ti år side. Dette er ikke ur-historie akkurat.

Ellers tenker jeg ikke nødvendigvis bare på drap, vold og mangel på rettigheter... det ligger mye makt i språket - som jeg altså tenker på i forbindelse med trangen til å klassifisere mennesker ut fra rasebegrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ser ungene til prinsesse Alexandra av Danmark så vestlige ut? Den minste kan man jo ikke se har kinesisk blod i årene eller?

Har noen noen artige forklaringer på det?

Alexandra er jo halvt Hong Kong kineser selv, så da blir det ikke så mye kinesisk blod igjen til ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De gjør jeg da selvsagt.

Du sier at det er skrevet mye litteratur om et eller annet og referer ikke til litteraturen. Da kan ikke de som leser innlegget ditt vite hvor de skal gå for å sjekke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Mener du at mange av de med annen hudfarge en hvit opplever det som et problem i Norge i dag?

Eller opplever de at deres kulturelle bakgrunn kan skape problemer?'

Nå har jeg inntrykk av at du blander sammen hudfarge og kultur? Denne tråden handlet i utgangspunktet om det å klassifisere mennesker på bakgrunn av rasemessige stamtrær. Det er umulig å knytte dette til bestemte kulturer (hva nå det måtte være).

'Til det første så tror jeg svært få nordmenn og -kvinner født i Norge men med annen hudfarge enn hvit, opplever det som noe problem. Mener du det er naivt så tror jeg du tar veldig feil.'

Om det er et problem å være svart i Norge, mener du? Jevnt over tror jeg ikke Norge er det verste landet i vesten - uten at det dermed er sagt at det går på skinner.

'Og da kommer vi inn på årsaken til at jeg trekker frem den kulturelle arven i denne diskusjonen.'

Kulturell arv? Oi, _det_ vil jeg ha definert nærmere, hvis mulig.

'Men jeg mener at det er helt feil. Det er den kulturelle forskjellen som skaper problemer for folk, og det er helt uavhengig av "rase" eller hudfarge.'

Nå tror jeg kanskje at jeg begriper litt hvor du vil. Du mener at det er ikke hudfarge, men kultur som avgjør hvorvidt folk har problemer eller ikke?

Klart kultur-kræsj skaper problemer. Men det ene utelukker vel ikke det andre? Selv om det kulturelle kan skape problemer, finner det da andre ting som også gjør det.

Det er ikke mer enn knappe 30 år siden Martin Luther King ble skutt for at han sto opp og kjempet for svartes rettigheter i et 'demokratisk' land. Apartheid ble avskaffet for ti år side. Dette er ikke ur-historie akkurat.

Ellers tenker jeg ikke nødvendigvis bare på drap, vold og mangel på rettigheter... det ligger mye makt i språket - som jeg altså tenker på i forbindelse med trangen til å klassifisere mennesker ut fra rasebegrepet.

Det er nærmere førti år siden Martin Luther King ble skutt.

Martin Luther King jr. (15. januar 1929 - 4. april 1968) var en svart borgerrettighetsaktivist. Han fikk Nobels fredspris i 1964.

(Fra Wikipedia, den frie encyklopedi).

Jeg husker godt da jeg hørte det på radioen, før tv'n kom. Dengangen gikk jeg på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Takk. Tror mitt barn blir en Metisse? far er columbians Inka Indianer og jeg er hvit.

Eller er hun en Mestizo???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Hva i alle dager er feil med å være kvadron? eller mulatt??? Blir ikke det det samme som å si at noen er same? Jeg har forresten finsk opphav og blir ikke det minste fornærmet om noen påpeker at jeg ser finsk ut.Synes det er meget spennende å vite opphavet til folk. Om noen tror at jeg er rasist av den grunn, ja da skjønner jeg at andre har større problemer en jeg har.

En veinne av meg er mestis, altså blanding av indianer og hvit og er meget stolt over det. Det blir jo selvfølgelig ikke identiteten hennes, men sier litt om opphavet hennes.

Så hva er problemet?

Nei, helt enig. Datteren min er halvt indianer og både hun og jeg er stolte av det (men hun er usedvanlig pen, ved siden av bleike/grå nordmenn) Synes man skal være stolt av opphavet sitt jeg. Sitter bare å lurer på om hennes "rase " har et navn.. Cinnamon and Sugar???:) Hun er halvt Columbiansk (Inka indianer) og halvt hvit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Jeg har inntrykk av at det er de menneskene med mest fordommer som på død og liv ikke vil sette "navn" på folk. Denne tråden var helt fin den, men noen må tillegge andre rasistiske holdninger bare fordi de viser interesse for dette... Hvem har fordommer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er de menneskene med mest fordommer som på død og liv ikke vil sette "navn" på folk. Denne tråden var helt fin den, men noen må tillegge andre rasistiske holdninger bare fordi de viser interesse for dette... Hvem har fordommer da?

Du, så pussig. Akkurat dette har jeg tenkt før i dag, men ikke skrevet innlegg om ennå.

Jeg er også veldig interessert i opprinnelse osv., men er alt annet enn rasist. Gift med en utlending er jeg også. Jeg har absolutt ingen baktanker når jeg f.eks. spør noen hvor de kommer fra. Jeg er faktisk veldig usikker på hvordan jeg skal spørre noen ganger, for det er så fort gjort at man blir mistenkt for å være rasist eller at folk skal bli såret over et slikt spørsmål. Jeg spør av ren nysgjerrighet.

Skal man si: Hvor kommer du fra?, hvor er du egentlig fra?, hvilken opprinnelse har du? Synes det er vanskelig, for det er så mange som er så vare på dette.

Med én gang noen spør om slike ting eller lignende blir de bombardert med mistanker om at de er rasister osv.

Det er jo de som "bombarderer" som er mest rasister da da, som ikke kan akseptere at noen faktisk er veldig interessert i disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du, så pussig. Akkurat dette har jeg tenkt før i dag, men ikke skrevet innlegg om ennå.

Jeg er også veldig interessert i opprinnelse osv., men er alt annet enn rasist. Gift med en utlending er jeg også. Jeg har absolutt ingen baktanker når jeg f.eks. spør noen hvor de kommer fra. Jeg er faktisk veldig usikker på hvordan jeg skal spørre noen ganger, for det er så fort gjort at man blir mistenkt for å være rasist eller at folk skal bli såret over et slikt spørsmål. Jeg spør av ren nysgjerrighet.

Skal man si: Hvor kommer du fra?, hvor er du egentlig fra?, hvilken opprinnelse har du? Synes det er vanskelig, for det er så mange som er så vare på dette.

Med én gang noen spør om slike ting eller lignende blir de bombardert med mistanker om at de er rasister osv.

Det er jo de som "bombarderer" som er mest rasister da da, som ikke kan akseptere at noen faktisk er veldig interessert i disse tingene.

Det er helt tragisk at man blir mistenkt for å være rasist fordi man diskuterer rase og herkomst. Eller kanskje kan man kalle det tragi-komisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt tragisk at man blir mistenkt for å være rasist fordi man diskuterer rase og herkomst. Eller kanskje kan man kalle det tragi-komisk?

Jeg blir iallefall helt matt av alle svarene her, jeg. Det er ikke måte på hva man blir tillagt av meninger og holdninger bare man stiller ett enkelt spørsmål slik innleggeren her har gjort.

Ser nedover her at det bl.a. står "tror at manien etter å definere og klassifisere noe som er annerledes enn en selv, i bunn og grunn gjerne handler om et åpent eller skjult behov for å skille og separere mennesker med det det kan føre med seg. Eksemplene er uttallige.

Hvorfor ikke heller lete etter og fokusere på det som er likt, det vi har til felles, det som forener oss?"

Fullstendig på vidda, jeg blir livredd av å se slike svar på et så enkelt og åpent spørsmål innleggeren stilte i utg.pkt. Ikke rart det blir rasisme av slike ting ihvertfall!

Er dette noe det ikke er lov å interessere seg for? Er det rasistisk å i det hele tatt interessere seg for mennesker og opphav osv.?

*skremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir iallefall helt matt av alle svarene her, jeg. Det er ikke måte på hva man blir tillagt av meninger og holdninger bare man stiller ett enkelt spørsmål slik innleggeren her har gjort.

Ser nedover her at det bl.a. står "tror at manien etter å definere og klassifisere noe som er annerledes enn en selv, i bunn og grunn gjerne handler om et åpent eller skjult behov for å skille og separere mennesker med det det kan føre med seg. Eksemplene er uttallige.

Hvorfor ikke heller lete etter og fokusere på det som er likt, det vi har til felles, det som forener oss?"

Fullstendig på vidda, jeg blir livredd av å se slike svar på et så enkelt og åpent spørsmål innleggeren stilte i utg.pkt. Ikke rart det blir rasisme av slike ting ihvertfall!

Er dette noe det ikke er lov å interessere seg for? Er det rasistisk å i det hele tatt interessere seg for mennesker og opphav osv.?

*skremt*

Tenk på meg da som til og med svarte at det het kvadron. Kanskje noen tror jeg er innmeldt i Vigrid fordi jeg visste det.

Det er tydeligvis mange bøker som burde vært sensurert. Tatt av vinden og onkel Toms hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på meg da som til og med svarte at det het kvadron. Kanskje noen tror jeg er innmeldt i Vigrid fordi jeg visste det.

Det er tydeligvis mange bøker som burde vært sensurert. Tatt av vinden og onkel Toms hytte.

Ja, jeg har pga. en mani jeg har, nå klassifisert deg som den største rasist du kan tenke deg.

*fnis*

Men dette er ikke bare *fnis*, for jeg synes som sagt noen av innleggene her i tråden var skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har pga. en mani jeg har, nå klassifisert deg som den største rasist du kan tenke deg.

*fnis*

Men dette er ikke bare *fnis*, for jeg synes som sagt noen av innleggene her i tråden var skremmende.

Det som er skremmende er vel det som har skjedd som følge av rasisme.

Å synes at det er merkelig at folk reagerer vitner jo om historieløshet.

"Mulatt", for eksempel, stammer fra "avkom fra hest og esel"....

Med vennlig hilsen

Sør ("nicket" tok jeg da jeg bodde i Sør Afrika)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skremmende er vel det som har skjedd som følge av rasisme.

Å synes at det er merkelig at folk reagerer vitner jo om historieløshet.

"Mulatt", for eksempel, stammer fra "avkom fra hest og esel"....

Med vennlig hilsen

Sør ("nicket" tok jeg da jeg bodde i Sør Afrika)

Sør er på banen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...