Gå til innhold

psykolog eller psykiater


Gjest Erle27

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk henvisning fra min lege til psykolog /psykiater pga spiseforstyrrelser og nå også kjærlighetssorg. Søkte mange og fikk plass hos en som driver med psykodynamisk orientert psykoterapi. Hva er det egentlig? Og hva er forskjellen på å gå til psykolog og psykiater? Tror ikke jeg klarer å løse problemer ved å gå i barndom etc, er veldig fremtidsrettet som person, hva slags terapeut bør man da velge? Jeg har i tillegg begynt med cipralex mot spiseforstyrrelsen, er det noen som har erfaring med det? Jeg mister litt apetitten og bulimien er dermed bedre, men jeg føler jeg blir MER deprimert og får endel angst av å gå på dem (har trappet gradvis opp i 6 uker og de verste bivirkningene har gitt seg) Men man skal jo ikke bli MER tung av dem? Er dette feil medisin? Jeg er liksom ikke så veldig deppa i utgangspunktet minus at jeg har en heftig kjærlighetssorg, men legen mener altså jeg bør prøve det for å få bukt med bulimi som jeg har hatt i 10 år. Nuvel, dette var mange spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alill1365380691

Heisann!

Har noen svar til deg og håper at de kan være til hjelp.

Forskjellen på psykolog og psykiater er at psykiateren har legeutdannelse i tillegg til psykologutdannelsen!

Ellers så tror jeg at gestaltterapi kunne vært noe for deg!!! Bare et tips :-)

Lykke til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har noen svar til deg og håper at de kan være til hjelp.

Forskjellen på psykolog og psykiater er at psykiateren har legeutdannelse i tillegg til psykologutdannelsen!

Ellers så tror jeg at gestaltterapi kunne vært noe for deg!!! Bare et tips :-)

Lykke til.....

Takk takk. gestaltterapi ja? Hmm. Og det med lege har jeg fått med meg, jeg lurte egentlig på forskjellen i behandlingsmetode, er psykologene mer "eksperter" på sinnet kanskje? Ja ja, jeg får lete meg fram på nettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alill1365380691

Takk takk. gestaltterapi ja? Hmm. Og det med lege har jeg fått med meg, jeg lurte egentlig på forskjellen i behandlingsmetode, er psykologene mer "eksperter" på sinnet kanskje? Ja ja, jeg får lete meg fram på nettet!

Personlig så har jeg ikke merket den store forskjellen i behandlingsmetodene,men har syns at d har vært greit med psykiater da de kan ordne medisiner også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har noen svar til deg og håper at de kan være til hjelp.

Forskjellen på psykolog og psykiater er at psykiateren har legeutdannelse i tillegg til psykologutdannelsen!

Ellers så tror jeg at gestaltterapi kunne vært noe for deg!!! Bare et tips :-)

Lykke til.....

Psykiater er en lege med spesialist utdanning i psykiatri. Psykologi er et eget profesjonsstudium, som psykiatere ikke har. Det tar like lang tid å bli psykolog som å bli lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på behandling hos psykolog og psykiater trenger ikke være så stor. Psykiateren kan skrive ut medisiner i tillegg til annen behandling. Hvis det er kapasitetsproblemer får du kanskje ikke så mye annen behandling av psykiateren.

Psykolger tilbyr i hovedsak forskjellige former for samtalebehandling. Psykodynamisk behandling konsentrerer seg (så vidt jeg vet) om problemene her og nå.

Siden psykologen har gitt deg et tilbud tror jeg du kan stole på at han/hun mener behandlingen kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror denne problemstillingen (psykiater eller psykolog) er ganske uvesentlig i ditt tilfelle. Behandlingen er i hovedsak psykologisk. Dersom psykologen har samarbeid med en psykiater som evt kan gi deg medisiner i tillegg om du trenger det, vil det fungere greit.

Viktigere tror jeg det er med tilnærmingen. Psykodynamikerne er mest opptatt av fortiden/barndommen.

Kognitiv terapi er mer fokusert på "herognå" og fremtid. Kognitiv terapi har også best dokumentasjon på effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaptein Miki

Jeg tror denne problemstillingen (psykiater eller psykolog) er ganske uvesentlig i ditt tilfelle. Behandlingen er i hovedsak psykologisk. Dersom psykologen har samarbeid med en psykiater som evt kan gi deg medisiner i tillegg om du trenger det, vil det fungere greit.

Viktigere tror jeg det er med tilnærmingen. Psykodynamikerne er mest opptatt av fortiden/barndommen.

Kognitiv terapi er mer fokusert på "herognå" og fremtid. Kognitiv terapi har også best dokumentasjon på effekt.

Da tror jeg psykodynamisk terapi hadde vært noe for meg.Kognitiv terapi virker litt åndsfattig på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Da tror jeg psykodynamisk terapi hadde vært noe for meg.Kognitiv terapi virker litt åndsfattig på meg.

Det er en prioriteringssak som den enkelte må gjøre:

"Åndfull" eller virksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaptein Miki

Det er en prioriteringssak som den enkelte må gjøre:

"Åndfull" eller virksom.

Det var ikke snakk om å bli "åmdfull",det var snakk om å bli bra.Det er mange veier til Roma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. gestaltterapi ja? Hmm. Og det med lege har jeg fått med meg, jeg lurte egentlig på forskjellen i behandlingsmetode, er psykologene mer "eksperter" på sinnet kanskje? Ja ja, jeg får lete meg fram på nettet!

Gesttalterapi,..., det gikk jeg på for over tre år siden. Mestra det ikke helt det med rollespillet jeg da.

Behandleren var alle tiders, sender henne julehilsen enda, men det ble dyrt, 550kr. pr. time og som sagt, det rollespillet. Fikk ikke helt taket på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne problemstillingen (psykiater eller psykolog) er ganske uvesentlig i ditt tilfelle. Behandlingen er i hovedsak psykologisk. Dersom psykologen har samarbeid med en psykiater som evt kan gi deg medisiner i tillegg om du trenger det, vil det fungere greit.

Viktigere tror jeg det er med tilnærmingen. Psykodynamikerne er mest opptatt av fortiden/barndommen.

Kognitiv terapi er mer fokusert på "herognå" og fremtid. Kognitiv terapi har også best dokumentasjon på effekt.

Jeg bomma visst helt. Fint å få det oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en prioriteringssak som den enkelte må gjøre:

"Åndfull" eller virksom.

Er det noen som driver terapi som de vet at i følge forskning ikke er virksom?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en prioriteringssak som den enkelte må gjøre:

"Åndfull" eller virksom.

Oj. Gjett hva vår gode venn Dahl er. Han er virksom. Jeg har gått hos en som var "åndfull" og det var fint, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Er det noen som driver terapi som de vet at i følge forskning ikke er virksom?!

Det er vanskelig å måle effekten av psykoterapi. Hvor lenge etter skal man måle effekten? Hvilke kriterier skal man bruke?

Det er også trender mht. hva man forsker på. I dag går trenden mot kognitiv terapi, mens psykodynamiske metoder står lavere i kurs. Slike tendenser er kultur- og tidsbestemte.

De som praktiserer psykodynamisk terapi vil peke på at det fins en del forskning som peker i deres favør (f.eks. enkelte studier som viser at effekten av psykodynamisk terpi vedvarer, mens dette ikke er tilfelle for kognitive/adferdsbaserte metoder). De vil også peke på at effekten av slik terapi er vanskeligere å måle, fordi endringene hos pasientene er mer subtile, men også mer dyptgående.

Som vitenskap er psykiatri så lite eksakt at det i alle tilfeller er naivt å argumentere for den ene eller andre terapiformen basert på "funn" alene. Spørsmålet blir selvsagt hva man da skal erstatte argumentasjonen med. Dessverre har for få fagfolk innenfor psykiatri den nødvendige vitenskapsteoretiske forståelsen til å kunne bedømme -- og forholde seg kritisk til -- graden av vitenskapelighet innenfor eget fag.

Etter min oppfatning er det i dag innenfor psykiatrien for lite fokus på psykiatri som hermeneutikk (mer eller mindre spekultaiv tolkning); det er den naturvitneskapelige tilnærmingen som dominerer. Problemet er at denne blir altfor reduksjonistisk for en adekvat forståelse av psykiske fenomener. Dessuten blir alt for mye av forskningen kvasivitenskapelig fordi en ikke har mulighet til å kontrollere alle variablene den menneskelige psyken representerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Er det noen som driver terapi som de vet at i følge forskning ikke er virksom?!

Hehe...psykodynamikere har tradisjonelt vært imot forskning på effekt av terapi. Freud selv så på eksperimentering som noe vederstyggelig.

Akk ja, psykologien blir nok aldri helt renvasket for det her. Takk Freud :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Hehe...psykodynamikere har tradisjonelt vært imot forskning på effekt av terapi. Freud selv så på eksperimentering som noe vederstyggelig.

Akk ja, psykologien blir nok aldri helt renvasket for det her. Takk Freud :/

En av Freuds feiltagelser var at han betraktet psykologi som primært naturvitenskap -- mens han i realiteten bedrev hermeneutikk.

For øvrig er det knapt mulig å overvurdere Freuds betydning for dagens psykologi -- sammen med William James har han lagt grunnlaget for psykologien, og Freuds bidrag er det viktigste. Jeg er utrolig trett av de historieløse angrepene på Freud i samtidens psykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

En av Freuds feiltagelser var at han betraktet psykologi som primært naturvitenskap -- mens han i realiteten bedrev hermeneutikk.

For øvrig er det knapt mulig å overvurdere Freuds betydning for dagens psykologi -- sammen med William James har han lagt grunnlaget for psykologien, og Freuds bidrag er det viktigste. Jeg er utrolig trett av de historieløse angrepene på Freud i samtidens psykologi.

Interessant, skulle nesten tro du var i skrivegruppen min ;)

Freud døde i 1935, og nå er det faen meg på tide å la han hvile litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Interessant, skulle nesten tro du var i skrivegruppen min ;)

Freud døde i 1935, og nå er det faen meg på tide å la han hvile litt.

Før jeg blir arrestert, 1939! Heldigvis lenge siden jeg måtte lære om den mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Interessant, skulle nesten tro du var i skrivegruppen min ;)

Freud døde i 1935, og nå er det faen meg på tide å la han hvile litt.

Dette er som å høre en fysiker si at fra nå av kan vi bare drite i Einstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...